Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Veel gemeenten bieden twee diensten op zondag aan. Waar komt deze traditie vandaan

Ik denk vanuit een cathegese middag/avond. De tweede kerkdienst is van oorsprong ook nogal sterk verwant aan de lezing uit Heidelbergse Catechismus en de prediking op basis ervan.

en ga jij twee keer op zondag naar de kerk?

Ik denk er niet aan, één bezoek aan de kerk valt me al zwaar. :#

Maar ik kom zelf ook helemaal niet uit een traditie waarin twee kerkdiensten gangbaar zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik nog traditioneel protestant was, ging ik twee keer op een zondag naar de dienst. Waar die traditie vandaan kwam, weet ik niet. Wel werd ik zo opgevoed dat je de onderlinge samenkomst niet moet verzaken. Ik ben blij dat me dat zo was bijgebracht en ben ook altijd een trouw kerkbezoeker gebleven.

Nu ik naar een charismatsche pinksterkerk ga, ga ik een keer per zondag naar de kerk. Er zijn ook niet meer diensten bij ons op zondag. (Andere diensten zijn bijvoorbeeld op maandag, dinsdag, woensdag of vrijdag.) Een dienst op zondag duurt volgens mij ook langer dan bij traditionele diensten. De zondagdienst duurt bij ons minstens 1,5 uur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Veel gemeenten bieden twee diensten op zondag aan. Waar komt deze traditie vandaan

Ik denk vanuit een cathegese middag/avond. De tweede kerkdienst is van oorsprong ook nogal sterk verwant aan de lezing uit Heidelbergse Catechismus en de prediking op basis ervan.

De reformatie gebruikte de tweede dienst als leerdienst inderdaad om zo de HC over te brengen. Dat gebruik zie je wel steeds meer en meer afnemen.
en ga jij twee keer op zondag naar de kerk?

Ik denk er niet aan, één bezoek aan de kerk valt me al zwaar. :#

Hoezo dat dan?
De RKK had het vroeger ook. Mis en Lof.
Tijdens een lofdienst, wat gebeurd(e) er dan in de RKK?
Een dienst op zondag duurt volgens mij ook langer dan bij traditionele diensten. De zondagdienst duurt bij ons minstens 1' date='5 uur.[/quote']

Ik weet niet waar je dat op baseert, maar onze dienst is ook altijd 1.5 uur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn kerk (GKV) heeft elke zondag twee diensten. Ik ben ook opgevoed met twee keer naar de kerk, maar tegenwoordig ga ik standaard maar één keer. 's Morgens of 's Middags, wat mij het beste uitkomt.

Waar laat je dan de kerkgang van afhangen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens (http://www.hervormdnijkerk.nl/waarom-da ... een-zondag) heeft het zijn roots in de Bijbel, waar een ochtend en avond offer normaal was.

Ik zelf vind dat 2x naar de kerk gaan grond biedt voor denken in regeltjes. Wat Paulus zei over 'verzuim de samenkomsten niet, zoals sommigen onder u dat doen' (hebr. 10:25) wordt in die context gebruikt om niet 1 van de 2 diensten te mogen missen, maar er zijn zelfs kerken met 3 reguliere diensten op een zondag.

Bij minimaal een kerkverband is het ook echt een regel dat er 2 diensten gehouden moeten worden (http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=23546).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn kerk (GKV) heeft elke zondag twee diensten. Ik ben ook opgevoed met twee keer naar de kerk, maar tegenwoordig ga ik standaard maar één keer. 's Morgens of 's Middags, wat mij het beste uitkomt.

Waar laat je dan de kerkgang van afhangen?

Als ik zaterdag een drukke dag heb gehad, bijvoorbeeld naar België toe, dan heb ik het altijd nodig om even bij te tanken. Dan ga ik naar de middagdienst. Anders dus de ochtenddienst. Dat ik maar één keer ga, is omdat ik naar de kerk gaan vermoeiend vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons is er maar 1 dienst op zondag. Toen ik van Archillion hoorde dat ze bij hem 2 diensten hadden, dacht ik dat dat was omdat er teveel volk kwam :#

Ik heb nooit het principe van 2kerkdiensten gekend:)

Maar bij ons duurt het dan ook, in totaal, 2u.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet waar je dat op baseert, maar onze dienst is ook altijd 1.5 uur.

Onder meer op wat ik hoor.

Ik denk dat kerkdiensten in het verleden in mijn vorige (traditioneel-protestantse) kerk ook minder lang duurden.

Ik keek net even op Google en mijn eerste drie hits over de lengte van kerkdiensten van traditioneel-protestantse kerken gaven aan: een uur, zeventig minuten en vijf kwartier.

Maar volgens mij ben jij katholiek en mogelijk zijn katholieke kerkdiensten langer, zoals "evangelische" kerkdiensten vaak ook langer zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons ook standaard twee diensten op zondag, met 's middags een preek over een zondag uit de HC (ik kom er net vandaan). Het preken uit de HC hoeft voor mij ook niet altijd. Wij hebben ook een redelijk 'volwassen' gemeente (weinig kinderen/jongeren) dus de meeste mensen weten de inhoud van de leer wel. Dan zijn er juist interessantere of meer actuele onderwerpen om over te preken. Maar ja, dat kan ik beter neerleggen bij onze KR dan hier. :P

Bij mij verschilt het hoe vaak ik ga. Soms 's ochtends, soms 's middags, soms allebei.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Veel gemeenten bieden twee diensten op zondag aan. Waar komt deze traditie vandaan en ga jij twee keer op zondag naar de kerk?

Waar de traditie vandaan komt, dat weet ik niet, sorry. Ik ga momenteel sowieso niet veel maar ik ben vaak genoeg wel 2 keer gegaan. niet omdat het een verplichting is (en helaas voelt dat wel zo) maar omdat ik dat wilde. Je moet je niet verplicht voelen of met de nek aangekeken worden als je maar 1 keer gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik keek net even op Google en mijn eerste drie hits over de lengte van kerkdiensten van traditioneel-protestantse kerken gaven aan: een uur, zeventig minuten en vijf kwartier.

En die resultaten staan voor alle diensten in heel Nederland? (H)
Maar volgens mij ben jij katholiek

Nope.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens (http://www.hervormdnijkerk.nl/waarom-da ... een-zondag) heeft het zijn roots in de Bijbel, waar een ochtend en avond offer normaal was.

Die redenering heb ik ook wel eens gehoord van de kansel, het slaat echt nergens op. Je moet behoorlijk creatief denken om van het dagelijkse offer bij de tent der samenkomst in de OT eredienst te redeneren naar de NT zondagse eredienst(en).

Bij mij verschilt het hoe vaak ik ga. Soms 's ochtends, soms 's middags, soms allebei.

Als er twee diensten aangeboden worden, waarom kies je er dan 1 uit?

Hangt er van af, hoe ik in mijn vel zit. Naar de kerk gaan is ook: onder de mensen zijn. Soms heb ik slecht geslapen en als ik er dan op tijd uit ga, loop ik de rest van de dag als een zombie rond. Dan skip ik liever de ochtenddienst even.

Ik probeer wel elke zondag op z'n minst één keer te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens (http://www.hervormdnijkerk.nl/waarom-da ... een-zondag) heeft het zijn roots in de Bijbel, waar een ochtend en avond offer normaal was.

Die redenering heb ik ook wel eens gehoord van de kansel, het slaat echt nergens op. Je moet behoorlijk creatief denken om van het dagelijkse offer bij de tent der samenkomst in de OT eredienst te redeneren naar de NT zondagse eredienst(en).

Binnen het protestantisme misschien, maar binnen het katholicisme en de orthodoxie is dat echter volstrekt normaal. De Mis of de Goddelijke Liturgie wordt daar algemeen gezien als een symbiose tussen de synagogadienst (de lezingen en prediking) en de tempeldienst (de eucharistische gebeden). In feite is het zo een voorafschaduwing van de offerdienst in de tempel; waar destijds in één tempel dagelijks vele offers werden gebracht, zo wordt nu in vele kerken één Offer tegenwoordiggesteld. Ik kan me zo dan voorstellen dat in bepaalde protestantse kringen ook het Avondmaal zo als teken van het Offer wordt gezien en de tempel daar dus al naar vooruitwijst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom uit de gereformeerde traditie waar men 2 diensten per zondag kent. Ben zo opgevoed en ga eigenlijk vaak wel 2 keer. Heel soms laat ik een keer schieten als ik uitslaap of me verslaap of zo, maar dat is niet zo vaak.

Wat ik me meer afvraag. Ik hoor meerde mensen zeggen dat ze de kerkdienst vermoeiend vinden? Waarom ga je dan eigenlijk nog naar de kerk? Wat gaat er eigenlijk mis als de kerkdienst als vermoeiend word ervaren? (of is dat de bedoeling?)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid