Spring naar bijdragen

Alternatief vasten: waarin vast jij?


Aanbevolen berichten

Na vorig jaar niet echt aan vasten te hebben gedaan(ook met de kerk niet), heb ik voor dit jaar besloten de komende week(tot en met zondag) in elk geval van facebook te vasten. Als er nog andere dingen bij gaan komen, zie ik dat in de loop van de week.

Facebook je vaak dan?

Laat na die week eens weten hoe het gegaan is, ik ben benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Na vorig jaar niet echt aan vasten te hebben gedaan(ook met de kerk niet), heb ik voor dit jaar besloten de komende week(tot en met zondag) in elk geval van facebook te vasten. Als er nog andere dingen bij gaan komen, zie ik dat in de loop van de week.

Facebook je vaak dan?

Laat na die week eens weten hoe het gegaan is, ik ben benieuwd.

De meeste tijd achter mijn laptop gaat daaraan op, en als de kans zich er toe leent kijk ik er via mobiel ook even. Eerder veel als vaak..

En dat laatste komt goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Na vorig jaar niet echt aan vasten te hebben gedaan(ook met de kerk niet), heb ik voor dit jaar besloten de komende week(tot en met zondag) in elk geval van facebook te vasten. Als er nog andere dingen bij gaan komen, zie ik dat in de loop van de week.

Facebook je vaak dan?

Laat na die week eens weten hoe het gegaan is, ik ben benieuwd.

Ik heb een rustig weekje gehad. Facebook is van mijn mobiel af gezet, eens kijken of ik er nog rustiger van ga worden. Een deel van de facebooktijd is opgegaan aan bijbellezen, en dan is het verschil echt te merken. Een ander deel is aan andere interneringen opgegaan, waar ik ook gewoon rustig de tijd voor heb kunnen nemen. Naar mijn idee heb ik ook meer zin om met vrienden wat af te spreken, of ze gewoon een keer te contacteren, om te vragen hoe het hun gaat. Dat facebook is ook maar facebook…

Nu weer terug, en dat voelt ook wel een beetje opgelucht. Facebook op mobiel zal er in elk geval voorlopig wel vanaf blijven, zo veel aandacht heeft het niet nodig. Kan ik die tijd die daar aan op ging aan andere dingen besteden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaaf om te horen GP, ik zal ook eens kijken of ik een week wil vasten met sociale mediaen forums. Ik merk dat ik meer tijd besteeds met onlkne "vrienden" dan met vrienden in mijn buurt.

Vasten is heel belangrijk voor je geloofs leven :Y

Heb je ook moeite gehad met stoppen met facebook? Dat je niet weet wat je moet doen en zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Moeite met stoppen niet echt. Het gaat alleen wel opvallen hoe vaak je 'even via mobiel op facebook' kijkt of er nog wat nieuws is… Dat kan s'avonds ook bekeken worden achter de laptop...

Mijn smarthphone is al een paar weken kapot, maar zit wel op mijn tablet. Zometeen als de smarthphone gemaakt is zet ik er ook geen sociale media erweer op. Aleen praktische dingen als internet bankieren, google en wikipedia.

Maar je hebt mij aangestoken. Tot aanstaande zondag 00:00 ga ik vasten met multiemedia, forums en datingsites. Vanaf 00:00 begin ik ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Vasten en het doel ervan.

Zich gedurende een beperkte periode van alle voedsel onthouden.

Een juist gemotiveerd vasten was een uitdrukking van godvruchtige droefheid en berouw over begane zonden (1Sa 7:6; Joë 2:12-15; Jon 3:5).

Vasten was ook gepast wanneer men in groot gevaar verkeerde, dringend Gods leiding nodig had, beproevingen onderging en aan verzoekingen blootstond, of wanneer men studeerde, mediteerde of zich op Gods voornemens wilde concentreren (2Kr 20:3; Ezr 8:21; Es 4:3, 16; Mt 4:1, 2). Vasten was geen zelfopgelegde vorm van straf, maar een zich vernederen voor Jehovah (Ezr 8:21; 9:5; vgl. 1Kon 21:27-29). Jezus vastte veertig dagen, net als Mozes en Elia, die beiden samen met Jezus bij zijn transfiguratie in een visioen verschenen. — Mt 17:1-9; Ex 34:28; De 9:9; 1Kon 19:7, 8.

Ik vast regelmatig en niet op gezette tijden om mij te kunnen concentreren op mijn dienst voor God en mij te focussen op het doen van zijn wil. Ik besef dat ik voortdurend wordt afgeleid door satan's wereld en mijn gevallen vlees, vasten en meditatie helpen mij te focussen.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik vraag me af of de bedoeling van vasten nou is dat je letterlijk geen voedsel neemt. Wat kan daar ooit het doel van zijn?

Ik denk dat het eigenlijke vasten het niet tot je nemen van geestelijk voedsel is. Geestelijk voedsel zijn mentale zaken (gedachten) die je je eigen maakt (opeet). Dus daar stop je dan een tijdje mee.. je 'eet' even geen gedachten, zogezegd.

In moderne taal noemt men dat meditatie. Je laat je gedachten voor wat ze zijn, je sluit als het ware de 'deur' van je 'huis' (daar waar je 'woont'), en het resultaat is uiteindelijk stilte. En in stilte leren we God kennen.

matt 6:6 Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

Dat is vasten: je afsluiten voor de invloeden van buitenaf en God zoeken in 'het verborgene'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het 'eigenlijke' vasten in de Bijbel is volgens mij gewoon gerelateerd aan de onthouding van (bepaalde soorten) voedsel. Meestal in tijden van rouw, nood of soms in speciale gevallen als begeleiding van bidden.

Dat gezegd hebben is 'alternatief vasten' (i.e. vasten inzake niet-voedsel gerelateerde zaken) denk ik een prima zaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid