Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb dus sinds ik fulltime werk constant het gevoel dat ik tijd tekort kom. Veertig uur werken als het meezit, een huishouden runnen, af en toe 's avonds ook bezigheden, en mijn energie is op aan het einde van de week. Veel schiet erbij in, zoals bewegen, tijd maken voor God. Wie herkent dit, en hoe ga je ermee om?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja is best pittig je werk, je huishouden, koken, boodschapen etc etc.

Ik herinner me het nog full time werken toen we nog geen kinderen hadden. Ik werk nu parttime en dat is zeker fijner. Werken jij en je partner beiden volledig? Is er een mogelijkheid om iets minder te werken b.v halve dag of zit dat er niet in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je vertelt vaak dat je met een boek op de bank kruipt.

Boek wordt bijbel?

Nou, het punt is dat ik wel elke dag in de Bijbel lees. Ik volg het lectionarium. Maar als je me 's avonds vraagt waar het nou over ging?

Ja is best pittig je werk, je huishouden, koken, boodschapen etc etc.

Ik herinner me het nog full time werken toen we nog geen kinderen hadden. Ik werk nu parttime en dat is zeker fijner. Werken jij en je partner beiden volledig? Is er een mogelijkheid om iets minder te werken b.v halve dag of zit dat er niet in.

Wij werken allebei fulltime ja. Voor mij zit parttime werken er nu niet in. Misschien als ik een nieuw contract krijg.

-O-

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vrouw en ik werken allebei full-time, mijn baan is in de investment banking sector dus veel druk, grote bedragen etc. Daarnaast hebben we een winkel welke 7 dagen per week open is, met alle administratie, belastingen etc vandien. Daarnaast hebben we een 5-kamer appartement dat we per kamer aan studenten vehuren. Dus druk? Mwoa, best wel. Geen kinderen, wel 2 katten welke steeds ouder worden en steeds meer verzorging nodig hebben, een huishouden te runnen etc.

Het beste is om vaste tijden/dagen voor bepaalde zaken in te lassen.

@Hongerige Wolf: ik weet zeker dat je wel degelijk opslaat waar het over ging. Dont worry. En maak bijv 1 of 2 avonden vrij voor bijbelstudie en bijv 2 ochtenden voor joggen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, als ik naar mezelf kijk vrees ik dat ik gewoon echt weinig vrije tijd heb. Doordeweeks dan. Op de weekenden ben ik erg zuinig. Op een gemiddelde dag sluit ik om 16.00 mijn computer(s) af, eer ik op de bank zit is het 18.00 en ik ga nooit na 22.00 naar bed. In die vier uur daartussen ben ik bek-af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb inderdaad ook weinig tijd, ik moet echt tijd maken om met God te zijn. Toch laat ik af en toe m'n werk eventjes liggen en ga ik lopen of lezen uit de bijbel. Je kunt zoiets inplannen dat doe ik ook misschien een tip?

Je eet toch ook twee of drie keer per dag? Hoe plan je die maaltijden dan in, hoe zorg je er ondanks alle drukte toch voor dat je goed blijft eten? Het antwoord op die vraag is het antwoord op jouw vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Je eet toch ook twee of drie keer per dag? Hoe plan je die maaltijden dan in, hoe zorg je er ondanks alle drukte toch voor dat je goed blijft eten?

:) dat geldt bepaald niet voor iedereen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, er is nog nooit iemand van de honger gestorven omdat hij nooit tijd had om te eten. Hoe druk iemand ook leeft, hij (of zij) maakt altijd tijd en ruimte vrij om iets te eten. Al is het maar een kant en klare maaltijd uit de magnetron of uit de muur, hij zal toch elke dag iets eten en daar dus enige tijd voor vrijmaken (en als iemand niet eens tijd meer heeft om dagelijks te eten, dan is bezinning nodig op zijn plaats, denk ik zo).

Als iets dus belangrijk genoeg is, dan zal men daar over het algemeen dus ook altijd tijd voor vrij maken. Dat klinkt misschien indirect wat veroordelend naar mensen toe die geen tijd weten vrij te maken voor gebed, maar als je werkelijk gelooft dat het gebed geestelijk voedsel is en dat je er dus dagelijks enige tijd voor moet vrijmaken, zouden minder belangrijke zaken dan niet eens kunnen wijken?

Onze Heer zelf was elke dag druk met reizen, onderrichten en weldoen, maar nam juist alle tijd voor gebed, zelfs nog 's nachts. Ook vele geloofshelden, waaronder ook gewoon mensen zoals jij en ik, leidden een druk en enerverend bestaan, maar namen toch alle tijd voor het gebed. Sloten midden op de dag bijvoorbeeld op een vast tijdsstip gewoon een half uur hun kantoor af voor de buitenwereld. Waarom? Omdat je dat júíst moet doen als je zo druk bent. Een Chinees spreekwoord zegt: als je haast hebt, ga dan zitten. Als je alleen maar aan het rennen en vliegen bent, dan wordt je daar op een gegeven moment letterlijk ziek van. Regelmatig rust en gebed verkwikt en sterkt de geest weer.

Mijn handreiking daarom is om het gebed eens dezelfde prioriteit te geven als de dagelijkse maaltijd. Waarbij het gebed nog niet eens zoveel tijd hoeft te kosten; een kwartiertje per dag kan voldoende zijn. Net zoals een maaltijd ook niet lang hoeft te duren. Liever elke dag een eenvoudige, snelle maaltijd dan alleen eens in de zoveel weken een uitgebreid gangendiner. Van dat laatste eetpatroon ga je namelijk vrij snel dood, hoe liefdevol gemaakt die diners ook mogen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Nou, er is nog nooit iemand van de honger gestorven omdat hij nooit tijd had om te eten.
Inderdaad, niet van de honger. Wel van de roofbouw die mensen op hun lichaam plegen, bijvoorbeeld omdat ze te druk zijn om regelmatig en gezond te eten.
Als iets dus belangrijk genoeg is, dan zal men daar over het algemeen dus ook altijd tijd voor vrij maken.
Nee, dus niet. Zoals mensen ook niet stoppen met roken, ook al snappen ze donders goed hoe gevaarlijk dat is. Mensen die weten dat op tijd gaan slapen, regelmatig bewegen, regelmatig en gezond eten, het leven met vele jaren verlengen, en dat toch niet doen, daar zijn er bepaald niet weinig van.

Dus het klinkt wel mooi, maar het is feitelijk gewoon niet waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar heb je natuurlijk ook weer een punt, RK Diaken. Nogmaals, mijn post is niet veroordelend bedoeld. Maar als men daar niets aan heeft, wat dan ook weer voorstelbaar is, dan zijn enige handreikingen wel op zijn plaats.

Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om het gebed niet op een bepaald tijdsstip, maar na een vaste gebeurtenis te doen. Bijvoorbeeld na het werk, of na het eten. Je hoeft dan niet speciaal het werk neer te leggen om te bidden, wat het aanvangen ermee kan vergemakkelijken. Je kan ook, als je met het openbaar vervoer reist en de reis lang genoeg duurt, in de trein of in de bus bidden. Daarvoor hoef je immers geen speciale houdingen aan te nemen; de ogen sluiten kan al voldoende zijn. Ook kun je iets eerder opstaan, zodat je 's morgens meer tijd hebt.

Het gebed hoeft dan ook echt niet lang te duren en hoeft ook geen ingewikkelde geestelijke oefening te zijn. Een kwartiertje per dag kan al voldoende zijn, al zou je maar enkel zwijgen. Het gaat erom dat je dagelijks even "tijd verspilt" met God en dat je dat doet omdat je graag bij Hem bent, ook als je het druk hebt. Het gebed kan dan ook echt een rustpunt van de dag zijn en misschien zelfs wel meer energie geven. Nee, het is geen wondermiddel of zo, maar het is volgens mij toch een algemeen gegeven dat de boog niet altijd gespannen kan staan en men juist bij haast en stress regelmatig even stil moet staan.

Het is dan ook best mogelijk dat, als je werk van het gebed wil maken, je misschien enige wijzigingen moet aanbrengen in de leefwijze, voor zover mogelijk. Al is het alleen al om te voorkomen dat je door je werk of door je sociale contacten wordt geleefd. Je moet denk ik niet te streng voor jezelf zijn en goed voor jezelf blijven zorgen. Misschien zul je wel minder moeten werken en soberder moeten leven, als de financiën dat toelaten, of wat minder afspraken met vrienden maken. Sowieso kan dat heel goed zijn als je anders roofbouw op je lichaam pleegt, ook als je niet wilt bidden.

Ik weet dat het niet gemakkelijk is om zomaar aan het gebed te beginnen als je heel druk en vermoeid bent elke dag. Zeker omdat in de huidige samenleving men vooral flexibel en altijd inzetbaar moet zijn, op straffe van ontslag. Het gebed is mijns inziens dan ook geen losstaand iets, maar iets waarnaar je je leven moet vormen. Dat hoeft niet drastisch of spectaculair, maar wel op zo'n wijze, dat je elke dag toch tijd ervoor kunt vrijmaken en dus niet enkel opgeslokt wordt door werk of vrienden. Uiteindelijk zul je daardoor over het algemeen ook beter je werk doen en je vriendschappen juist verdiepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond je post prima omdat het een goede analogie was (met eten en drinken). Het IS natuurlijk gewoon een kwestie van prioriteit en wilskracht. Toch idd, lukt het niet altijd in de praktijk, zelfs niet als je je realiseert hoe belangrijk het is. Mijn tip is en blijft: las een paar punten in in de week, schuif daarvoor *alles* aan de kant. Bijvoorbeeld iedere dag na het avondmaal een half uurtje oid? Is dat haalbaar HW?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gevoel dat ik tijd te kort kom is bij mij ook indringend aanwezig (niet alleen het gevoel trouwens mijn todo-lijstje wordt eigenlijk alleen maar langer). Ik zit er zelf over te denken aan cursus time management die door mijn werkgever gegeven wordt. Misschien dat dat ook wat voor jou is HW?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja idd! Ik gebruikte hem in de tijd dat ik nog met mijn zusje op een kamer sliep en zij zich ergerde aan het geritsel van mijn brevier 's morgens. Dus toen zette ik die bestandjes op mijn mp3 en kon ik toch bidden 's morgens ;) (niet de lauden, maar dat maakte me niet zo veel uit)

De muziek is ook altijd goed. Steeds uit andere tradities en soms daardoor heel inspirerend!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid