Spring naar bijdragen

Omschrijf de goddelijkheid van Jezus in je eigen woorden


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 78
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Mkay. Xou het alsnog best graag horen van je :)

he, al twee die het niet kunnen. Wat zou dat nou betekenen? ;)

Mmmm wellicht dat het niet zo veel zin heeft om na slechts 2 inhoudelijke reacties n bepaalde eigen conclusie te willen propageren? ;)

@Olorin: idd wel heel erg bekend. Ik had op n iets persoonlijkere verwoording gehoopt :)

@Lobke: mooi verwoord!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is voor mij als een oudere broer die me de weg wijst terug naar God. Die autoriteit heeft Hij omdat Hij God is, maar toch ook mens. Zoals een zonnevlam buiten het gebruikelijke oppervlak van de zon treedt, hitte (enz.) geeft waar eerst geen hitte was, maar toch onderdeel van de zon is. Dat is voor mij de goddelijkheid van Jezus.

525037main_FAQ1-orig_full.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Mkay. Xou het alsnog best graag horen van je :)

he, al twee die het niet kunnen. Wat zou dat nou betekenen? ;)

Mmmm wellicht dat het niet zo veel zin heeft om na slechts 2 inhoudelijke reacties n bepaalde eigen conclusie te willen propageren? ;)

@Olorin: idd wel heel erg bekend. Ik had op n iets persoonlijkere verwoording gehoopt :)

@Lobke: mooi verwoord!

Ach, als je beweert dat iedere christen iets kan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Komkom, niet zo serieus mensen, je kunt het toch op z'n minst proberen? Ik vind het eigenlijk wel een leuk iets om over na te denken.

Ikmwaardeer aan de Orthodoxie juist dat ze daar het mysterie het mysterie willen laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Olorin: idd wel heel erg bekend. Ik had op n iets persoonlijkere verwoording gehoopt :)

Persoonlijker dan dit is onmogelijk. Dat kán niet.

Dit zijn dingen die - zoals ik geloof - God over zichzelf heeft geopenbaard en gewoon niet te bevatten zijn door het menselijk verstand. Meer dan zoals ik het zeg gaat niet lukken, of het wordt nog minder Gods openbaring en nog meer mijn eigen beperkte bevattingsvermogen.

Om een wat minder 'goddelijk' voorbeeld te geven: Een zwart gat heeft een oneindig klein volume en een oneindig grote dichtheid.

Dat zijn niet mijn eigen woorden, dat zijn eigenschappen die ik ontleent heb uit de natuurkunde. Wil ik dat persoonlijker verwoorden, dan zal dat denk ik evenmin lukken. En dan hebben we het slechts nog over iets wat geschapen is en niet over de schepper.

Nee, net zoals dat, zijn dat mijn 'eigen' woorden als iemand me iets over een zwart gat vraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Komkom, niet zo serieus mensen, je kunt het toch op z'n minst proberen? Ik vind het eigenlijk wel een leuk iets om over na te denken.

Ikmwaardeer aan de Orthodoxie juist dat ze daar het mysterie het mysterie willen laten.

Idem. Dat is ook waar ik denk ik moeite mee heb met de westerse kerk(en).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijker dan dit is onmogelijk. Dat kán niet.

Dit zijn dingen die - zoals ik geloof - God over zichzelf heeft geopenbaard en gewoon niet te bevatten zijn door het menselijk verstand. Meer dan zoals ik het zeg gaat niet lukken, of het wordt nog minder Gods openbaring en nog meer mijn eigen beperkte bevattingsvermogen.

Om een wat minder 'goddelijk' voorbeeld te geven: Een zwart gat heeft een oneindig klein volume en een oneindig grote dichtheid.

Dat zijn niet mijn eigen woorden, dat zijn eigenschappen die ik ontleent heb uit de natuurkunde. Wil ik dat persoonlijker verwoorden, dan zal dat denk ik evenmin lukken. En dan hebben we het slechts nog over iets wat geschapen is en niet over de schepper.

Nee, net zoals dat, zijn dat mijn 'eigen' woorden als iemand me iets over een zwart gat vraagt.

Oke. Ik wist ook wel dat er zo'n verklaring zou komen en ik snap het ook.

Laat ik zelf ook eens een tevergeerse, menselijke en derhalve falende poging doen:

Jezus is een mens. En op een manier die we niet kunnen bevatten zowel uit eigen vrije wil (!) tot God gekomen, alsmede, vanuit God Zijn perspectief, voorbestemd om één te worden met God. Een mens die volgens mij tijdens Zijn leven steeds meer één werd met God. Op sommige momenten compleet mens was, op andere inderdaad zo één met de Vader dat je idd zou kunnen zeggen dat Hij op dat moment God was. Iemand die de essentie van God zoals aan mensen voorbestemd om te kennen, Liefde, kwam tonen. Iemand die het Mysterie en de ontoombare Oerkracht die God is, de Woeste, de Almachtige, de Wilde een stuk begrijpelijker maakte en dichterbij bracht. Het gezicht van God op aarde zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Sarcasme? Gevalletje de waard en zijn gasten?

Nee hoor, geen enkel sarcasme, ik ben blij voor je dat je er niet wakker van ligt.

Het verrast me wel dat je zelf niet ziet dat jouw omschrijving nogal strijdig is met wat Cobybryant schreef en jij als wijze woorden betitelde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sarcasme? Gevalletje de waard en zijn gasten?
Lijkt me niet.
Het verrast me wel dat je zelf niet ziet dat jouw omschrijving nogal strijdig is met wat Cobybryant schreef en jij als wijze woorden betitelde.
Is dat in een ander topic? Ik kan t hier niet zo snel terugvinden. Maar kun je me nou uitleggen waarom het strijdig is met het Christendom volgens jou?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Geen zin?

Kwestie van prioriteiten en zin inderdaad. Weet je wat het is? Jij kan van mij vinden en zeggen wat je wil, dat spreekt vanzelf. Maar het beinvloedt wel de mate waarin ik zin heb tijd te steken in reacties. En om hierop correct te reageren moet ik toch aardig wat zoek- selectie- en hervertelwerk doen. Wil ik best een keer doen voor iemand die serieus interesse heeft en er zelf niet uit komt.

Maar ja, voor je het weet gemekker over het feit dat ik bij kwesties die er toe doen hecht aan nauwkeurigheid, dat motiveert minder he. Ik ben ook maar een mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Jezus is een mens. En op een manier die we niet kunnen bevatten zowel uit eigen vrije wil (!) tot God gekomen, alsmede, vanuit God Zijn perspectief, voorbestemd om één te worden met God. Een mens die volgens mij tijdens Zijn leven steeds meer één werd met God. Op sommige momenten compleet mens was, op andere inderdaad zo één met de Vader dat je idd zou kunnen zeggen dat Hij op dat moment God was. Iemand die de essentie van God zoals aan mensen voorbestemd om te kennen, Liefde, kwam tonen. Iemand die het Mysterie en de ontoombare Oerkracht die God is, de Woeste, de Almachtige, de Wilde een stuk begrijpelijker maakte en dichterbij bracht. Het gezicht van God op aarde zeg maar.

Cobybryant gaf aan dat Jezus er al was vanaf het begin, dat vond je wijze woorden. Hoe combineer je dat met het idee dat Jezus een mens is die tijdens zijn leven steeds meer één werd met God?

Christelijke leer, heeel kort door de bocht want ik heb nu geen zin het nauwkeuriger te formuleren, is dat er één God is, in drie Personen. Binnen God is er geen eerder of later, alledrie de personen zijn volledig God. Jezus is de tweede Persoon, en is dus volledig God, al van voor het begin van de tijd. De drie personen zijn onderscheiden maar niet te scheiden.

Jezus is mens geworden, door het vlees aan te nemen "via" Maria. Hij heeft dus twee naturen, tegelijk, niet afwisselend, onvermengd. Jezus is volledig God en volledig mens.

Hij was dus niet eerst mens, die later verenigd werd met God. Hij is en was God, die op enig moment mens werd zonder Zijn goddelijke natuur te verliezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

En voor alle helderheid: dat is niet mijn idee, dat is wat het christelijk geloof nu eenmaal is. Niks mis met iets anders geloven, maar gezien de FAQ geldt op dit forum nog steeds dat je iets anders niet als christelijk kan presenteren. Vandaar dat ik zonder voorbehoud kon zeggen dat je weergave, wat er verder ook van te zeggen is, strijdig is met wat het christendom leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobybryant gaf aan dat Jezus er al was vanaf het begin, dat vond je wijze woorden. Hoe combineer je dat met het idee dat Jezus een mens is die tijdens zijn leven steeds meer één werd met God?
Vanuit Jezus' als mens, vanuit het menselijke perspectief, kwam Hij uit eigen vrije wil steeds dichter bij God. God, de Vader, had dit echter altijd al voorbestemd. Jezus was mens, dus, I don;t know, wellicht geen herinneringen van Zijn bestaan voor Hij op aarde kwam. Of voor mij nog logischer: Hij was als mens op aarde en zoals volgens mij de Christelijk leer wil had Hij afstand gedaan van Zijn volledige krachten (toch?) en dus waarschijnlijk ook van de kennis van Zijn bestaan ervoor? Er staat ook ergens dat Hij voelde dat Zijn krachten weglekten toen iemand Hem aanraakte. Ik vind het moeilijk om onder woorden te brengen maar ik snap het intuitief wel. Net zoals vrije wil vanuit een menselijk perspectief gewoon kan bestaan naast predeterminisme vanuit God's perspectief.
Christelijke leer, heeel kort door de bocht want ik heb nu geen zin het nauwkeuriger te formuleren, is dat er één God is, in drie Personen. Binnen God is er geen eerder of later, alledrie de personen zijn volledig God. Jezus is de tweede Persoon, en is dus volledig God, al van voor het begin van de tijd. De drie personen zijn onderscheiden maar niet te scheiden.

Jezus is mens geworden, door het vlees aan te nemen "via" Maria. Hij heeft dus twee naturen, tegelijk, niet afwisselend, onvermengd. Jezus is volledig God en volledig mens.

Hij was dus niet eerst mens, die later verenigd werd met God. Hij is en was God, die op enig moment mens werd zonder Zijn goddelijke natuur te verliezen.

Zoals ik al zei is er wellicht een verschil tussen het geheel beredeneren vanuit het "Jezus als mens" perspectief en vanuit God's perspectief? Zo je wilt: de mens Jezus kwam steeds dichterbij God, terwijl God in Hem er altijd was. Zoiets. Lastig. Maar goed, ik krijg dan ook een beetje de kriebels van die dogmatische menselijke formules over een mysterie wat idd in geen enkele menselijke hersenpan te bevatten is.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar ja, voor je het weet gemekker over het feit dat ik bij kwesties die er toe doen hecht aan nauwkeurigheid, dat motiveert minder he. Ik ben ook maar een mens.

Je bent selectief. Ik 'mekker' alleen als *jij* onnauwkeurig bent. Dat lijkt gezien hoe jij anderen 'aanpakt' niet meer dan een te verwachte reactie.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Maar goed, ik krijg dan ook een beetje de kriebels van die dogmatische menselijke formules over een mysterie wat idd in geen enkele menselijke hersenpan te bevatten is.

Ja, ik ook. En zo te lezen vonden Olorin en Cyrilus dat ook. Maar ja, degene die dit topic opende wilde zo graag horen dat mensen dat mysterie in woorden zouden vatten. Misschien moet je dus maar bij hem klagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid