Spring naar bijdragen

Omschrijf de goddelijkheid van Jezus in je eigen woorden


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 78
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe broeders en zusters in hun eigen woorden en ZONDER gebruik te maken van de Bijbel de goddelijkheid omschrijven.

niet ;)

Waarom denk jij van niet?

Ik persoonlijk kan prima zonder verzen aan te halen omschrijven hoe ik denk dat de relatie God/Jezus zit. Ik denk dat iedere Christen dat kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe broeders en zusters in hun eigen woorden en ZONDER gebruik te maken van de Bijbel de goddelijkheid omschrijven.

Ik begreep eigenlijk nooit wat van die Drieeenheid, zag het echt als drie verschillende Personen. Ik zag eens een filmpje van iemand die zei dat hij Jezus en de Vader had gezien in de hemel als 2 witte Personen, dat klopt niet. Als je de Vader ziet, ga je dood. Als je een visioen van Jezus krijgt niet. God openbaart Zichzelf altijd in de Zoon. Hoe ik het nu zie: Jezus is een wandelende Shekina, de openbaring van de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Je stelt me een vraag, ik geef een antwoord, en dan ben ik dus geen christen? Bijzonder.

Overigens, als je vraagt naar een omschrijving van "de goddelijkheid" dan hoor ik daarin een vraag naar een omschrijving van God. Niet naar de theologische kwestie rond de twee naturen van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik begreep eigenlijk nooit wat van die Drieeenheid, zag het echt als drie verschillende Personen.

Dat is inderdaad hoe het christendom het leert.
Ik zag eens een filmpje van iemand die zei dat hij Jezus en de Vader had gezien in de hemel als 2 witte Personen, dat klopt niet. Als je de Vader ziet, ga je dood. Als je een visioen van Jezus krijgt niet. God openbaart Zichzelf altijd in de Zoon. Hoe ik het nu zie: Jezus is een wandelende Shekina, de openbaring van de Vader.

En dat is niet hoe het christendom het leert. Niet dat je je daar verder iets van zou moeten aantrekken hoor :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je stelt me een vraag, ik geef een antwoord, en dan ben ik dus geen christen? Bijzonder.
Nee jouw soms een beetje overdreven rechtlijnige manier van redeneren is bijzonder :) Ik zeg noch impliceer dat jij geen Christen bent. Ik zeg dat ik *denk* dat iedere Christen dan kan. Ik *denk* nog steeds dat jij het ook kan.
Overigens, als je vraagt naar een omschrijving van "de goddelijkheid" dan hoor ik daarin een vraag naar een omschrijving van God. Niet naar de theologische kwestie rond de twee naturen van Jezus.

Mea culpa, ik bedoeelde "de goddelijkheid van Jezus" (!)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Nee jouw soms een beetje overdreven rechtlijnige manier van redeneren is bijzonder :)
Tsja, zo accepteren we iedereen zoals hij is, mits hij zich maar voldoende aangepast heeft.
Ik zeg noch impliceer dat jij geen Christen bent. Ik zeg dat ik *denk* dat iedere Christen dan kan. Ik *denk* nog steeds dat jij het ook kan.
Uitleggen dat Jezus de tweede Persoon Gods is, en twee onvermengde naturen heeft, ja, ik kan dat zeggen. Daar is niet veel "eigen woorden" aan. Maar hoe meer eigen woorden, hoe meer je er naast zit, is mijn waarneming.
Overigens, als je vraagt naar een omschrijving van "de goddelijkheid" dan hoor ik daarin een vraag naar een omschrijving van God. Niet naar de theologische kwestie rond de twee naturen van Jezus.

Mea culpa, ik bedoeelde "de goddelijkheid van Jezus" (!)

Te absolvo. En wellicht had ik dat uit de context moeten begrijpen hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe broeders en zusters in hun eigen woorden en ZONDER gebruik te maken van de Bijbel de goddelijkheid van Jezus omschrijven.

Oftewel, meteen maar weer offtopic? Ik heb hier nog een dagtaak aan zo. :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe broeders en zusters in hun eigen woorden en ZONDER gebruik te maken van de Bijbel de goddelijkheid van Jezus omschrijven.

Oftewel, meteen maar weer offtopic? Ik heb hier nog een dagtaak aan zo. :P

(F):|:|

Link naar bericht
Deel via andere websites

De OP stelt dit:

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe broeders en zusters in hun eigen woorden en ZONDER gebruik te maken van de Bijbel de goddelijkheid van Jezus omschrijven.

Dat moet wel een heel subtiel verschil zijn dan. Maar als Mystic er zelf ontevreden over is dan mag hij dat aankaarten. :)

Ontopic:

Mijn spreken over Jezus is door mijn opvoeding doorspekt met Bijbelgebruik. Lijkt me lastig om daarvan los te weken, maar ik kan een poging wagen. In mijn kerk is er de laatste tijd een 'trend' om te spreken van een relatie met God, en dus ook een relatie met Jezus. Dit wordt niet specifiek zo benoemd in de Bijbel (wel er op gebaseerd natuurlijk) en heeft verschillende connotaties. Bijvoorbeeld die van vertrouwelijke omgang met God.

Ik zal er nog eens op prakkezeren.

@Mystic: als je een mooi idee voor een topic hebt, schroom niet een nieuw topic te maken. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is inderdaad hoe het christendom het leert.

Ja, maar niet drie verschillende persoonlijkheden volgens mij. Zo zag ik het meer, de Heilige Geest een gevoelig type, Jezus aardig en voor de Vader was ik bang.

Ik zag eens een filmpje van iemand die zei dat hij Jezus en de Vader had gezien in de hemel als 2 witte Personen, dat klopt niet. Als je de Vader ziet, ga je dood. Als je een visioen van Jezus krijgt niet. God openbaart Zichzelf altijd in de Zoon. Hoe ik het nu zie: Jezus is een wandelende Shekina, de openbaring van de Vader.

En dat is niet hoe het christendom het leert. Niet dat je je daar verder iets van zou moeten aantrekken hoor :)

:D Zo leert Michael Brown het, hij ontkent niet de Drieeenheid, maar ziet het heel anders. Maar ik zal zijn studie erover weer eens moeten luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ja, maar niet drie verschillende persoonlijkheden volgens mij. Zo zag ik het meer, de Heilige Geest een gevoelig type, Jezus aardig en voor de Vader was ik bang.

Drie Personen, dus ja, ik denk dat je ook wel drie persoonlijkheden mag verwachten. Of je voor één van de drie bang moet zijn weet ik niet, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.

:D Zo leert Michael Brown het, hij ontkent niet de Drieeenheid, maar ziet het heel anders. Maar ik zal zijn studie erover weer eens moeten luisteren.

Kan hoor. Er wordt enorm veel over de Triniteit gezegd, meestal in pogingen het mysterie minder mysterie te maken, en naar mijn waarneming levert dat zelden iets beters op. Het is nu eenmaal een mysterie. Zodra je denkt dat je het begrijpt, zit je er naast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan hoor. Er wordt enorm veel over de Triniteit gezegd, meestal in pogingen het mysterie minder mysterie te maken, en naar mijn waarneming levert dat zelden iets beters op. Het is nu eenmaal een mysterie. Zodra je denkt dat je het begrijpt, zit je er naast.

Ja, misschien is mijn hersenpan niet toereikend genoeg om God te bevatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Kan hoor. Er wordt enorm veel over de Triniteit gezegd, meestal in pogingen het mysterie minder mysterie te maken, en naar mijn waarneming levert dat zelden iets beters op. Het is nu eenmaal een mysterie. Zodra je denkt dat je het begrijpt, zit je er naast.

Ja, misschien is mijn hersenpan niet toereikend genoeg om God te bevatten.

Zou er een mens zijn waarvan de hersenpan groot genoeg is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe broeders en zusters in hun eigen woorden en ZONDER gebruik te maken van de Bijbel de goddelijkheid van Jezus omschrijven.

Gaat me niet lukken. Ik kan me wel formuleringen bedenken, maar die heb ik niet van mezelf. Het is in zekere mate mijn eigen verwoording geworden denk ik ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mkay. Xou het alsnog best graag horen van je :)

Dat komt er op neer dat Jezus het Woord van God is, de Zoon, Volledig God en ook volledig mens sinds Zijn geboorte op aarde. Hij is er altijd geweest,voor alle tijden geboren uit de Vader, door Hem in alles geschapen. Hij is één in wezen met de Vader. De Vader de Zoon en de Heilige Geest zijn als drie personen te onderscheiden maar niet te scheiden: God is één.

En beter lukt me niet. ;)

(Lees: dit is volgens mij gewoon wat geparafraseerd uit wat er oa. in de geloofsbelijdenis van Nicea staat en wat er oa. in de drie eenheidsleer en twee naturenleer er over wordt gezegd.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid