Spring naar bijdragen

Wat leest lekker weg?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Regelmatig vragen mensen op dit forum: waar zal ik beginnen? En niet zelden wordt dan het Evangelie geadviseerd. Maar ik dacht, misschien kunnen we hier gezamenlijk ook wel een lijstje over OT en NT maken waarover weunaniem zeggen: dat leest lekker weg!

Let op, het criterium is dus NIET theologisch, echt alleen de vraag: leest het lekker weg? Is het spannend, is het een goed verhaal, is het niet al te saai. De boeken waarvane zegt: al geloofde ik er geen bal van, dan nog zou ik dit wel willen lezen.

Om een aftrap te geven: ik ben dol op Exodus. Spannend, er gebeurt vanalles, je kan je er makkelijk in inleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sinds ik een aantal keren het Marcus evangelie in de vorm van een toneelstuk heb mogen aanschouwen, spreekt dat bijbelboek me ook aan in leesbaarheid en verrassende diepte van op het oog redelijk directe verhalen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sinds ik een aantal keren het Marcus evangelie in de vorm van een toneelstuk heb mogen aanschouwen, spreekt dat bijbelboek me ook aan in leesbaarheid en verrassende diepte van op het oog redelijk directe verhalen. :)

Dit, maar dan met Mattheus en de Mattheus Passion.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Een groot deel van het oude testament zijn verhalen. Genenis, Exodus, boeken als numeri en deuteronium zijn wat minder lekker om te lezen, vervolgens krijg je Jozua, Richteren, de verhalen van Saul en David en de andere koningen die daarna beschreven worden (Samuël, Koningen en Kronieken) die ook prima te lezen zijn. Dus als je gewoon wat wil lezen, prima boeken. En psalmen, spreuken, hooglied zijn meer gedichten en spreuken etc. Leest op zich ook wel makkelijk weg. Al zijn er trouwens ook best een aantal kleine profeten die in mijn ogen weglezen. Voorbeelden daarvan zijn boeken als Jona, Haggaï, ... Daar zitten ook een aantal boeken tussen die op zich wel lekker weg lezen.

Als het gaat om het nieuwe testament, zijn het de evangeliën en handelingen. Misschien dat je openbaring er nog bij moet voegen. Dat zijn meer de verhaaltjes, terwijl je bij de brieven echt over iedere zin na moet gaan denken, van wat wordt er nu bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid