Spring naar bijdragen

uitgaan tot EN MET? de zondag


Aanbevolen berichten

Toen ik jonger was kwam het geregeld voor dat ik pas ergens in de ochtend thuis kwam vanuit de kroeg op zondag en dan ook nog eens op zondagavond naar de disco ging.

Ook nu heb ik geen enkel probleem met uitgaan tot een uurtje of 3 bijvoorbeeld of om op zondag naar de dierentuin te gaan of uit eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Maar waaròm had je daar geen moeite mee? :P:)

Ik zou gokken: omdat hij katholiek is, en de Kerk weliswaar de zondagsrust aanbeveelt en er toe uitnodigt daarbij ook rekening te houden met anderen, maar daarin niet zo absoluut is en zeker niet naa een soort wettische sabbat streeft. Het is iet verkeerd te bedenken dat de zondag niet de laatste dag van de week is, maar de eerste. Het is ook de dag NA de sabbat, de eerste dag van de nieuwe schepping in Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
hoi hoi!

zoals de titel het al zegt uitgaan, tot en MET de zondag? hoe zien jullie het? want als je uitgaat, zijn daar ook mensen aan het werk,die werken om dat jij daar bent (aan het uitgaan), en zondag is de rustdag, dus wat wordt het? voor de zondag thuis zijn?

Als je zondag een beetje op tijd en wakker de ochtenddienst wilt meemaken dan zou ik niet uitgaan. Ik ken het wel, 's avonds een vent, 's ochtends een vent en dan met 4 uur slaap in de kerkbanken zitten. Maar daar wordt niemand blij van denk ik. Voor een deel eigen keuze, maar als je de zondag actief wilt meepakken zou ik het niet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ken het wel, 's avonds een vent, 's ochtends een vent en dan met 4 uur slaap in de kerkbanken zitten.

Was ook wel mijn instelling des tijds. Maar later ben ik me wel gaan afvragen of dat wel klopt, of je niet beter dan gewoon maar thuis kunt blijven en uitslapen. Want als je toch niet mentaal aanwezig bent... vraag me af zo'n lichamelijke aanwezigheid dan werkelijk nog nut heeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben opgevoed met: voor de zondag thuis zijn. Levensgevaarlijke praktijken waren het gevolg. Aangevuurd door de heilige Geest met de Puch door het dorp jakkeren. Tegenwoordig doe ik daar niet meer aan. Uit eten en boodschappen doe ik niet snel op zondag, wel: museumbezoek, koffie & taartje, eten laten bezorgen. Totaal geen moeite mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
hoi hoi!

zoals de titel het al zegt uitgaan, tot en MET de zondag? hoe zien jullie het? want als je uitgaat, zijn daar ook mensen aan het werk,die werken om dat jij daar bent (aan het uitgaan), en zondag is de rustdag, dus wat wordt het? voor de zondag thuis zijn?

Ik heb geen probleem met uitgaan op zondag. Maar ik zie de zondag ook niet als een rustdag zoals de Joden de zaterdag zien. En mensen die op zondag werken, dat is hun zaak en maken hun eigen afwegingen, redenen, etc.

Zaterdag avond heel laat uitgaan vind ik wat dat betreft ingewikkelder omdat ik dan ook wel de dag erna naar de kerk wil. Maar ik geef toe dat ik daar ook wel eens te slordig mee omga en dan zondag ochtend me te moe voel en dan niet ga. Maar dat vind ik eigenlijk niet zo goed van mezelf. Zeker niet als het van die dingen zijn waar je ook best wel rekening mee kunt houden, door een paar uurtjes eerder naar huis te gaan ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zou zeggen dat het geheel aan jezelf is om te beslissen (tenzij je nog onder de 18 bent, want dan hebben je ouders die zeggenschap nog) Ik moest altijd voor de zondag thuis zijn, maar nu ik 18 ben maakt het niet meer uit en is het mn eigen keuze. Ik moet dan wel gewoon mee naar de kerk 'morgens, of ik moet van te voren aangeven dat ik liever 's avonds naar de kerk ga. In elk geval denk ik dat het wel goed is om niet elke zaterdag op zondag keihard te feesten en dan brak in de kerk te zitten, maar het kan geen kwaad om af en toe gewoon te feesten tot in de nacht denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
ik zou zeggen dat het geheel aan jezelf is om te beslissen (tenzij je nog onder de 18 bent, want dan hebben je ouders die zeggenschap nog) Ik moest altijd voor de zondag thuis zijn, maar nu ik 18 ben maakt het niet meer uit en is het mn eigen keuze. Ik moet dan wel gewoon mee naar de kerk 'morgens, of ik moet van te voren aangeven dat ik liever 's avonds naar de kerk ga. In elk geval denk ik dat het wel goed is om niet elke zaterdag op zondag keihard te feesten en dan brak in de kerk te zitten, maar het kan geen kwaad om af en toe gewoon te feesten tot in de nacht denk ik.

Puur uit nieuwsgierigheid, niet om er stiekem een oordeel aan te verbinden: hoe denk jij er over dat je mee naar de kerk moet?

Mijn vraag komt voort uit de manier waarop ik ben opgevoed, en waarop ik zelf opvoed: het idee dat je kinderen naar hun volwassenheid probeert te begeleiden, door ze naar ze aankunnen steeds meer zelf verantwoordelijk te maken, zelf keuzes te laten maken. Ik zou het zelf heel raar hebben gevonden om met mijn 18e nog dat soort verplichtingen opgelegd te krijgen. Maar ik heb geen idee hoe het is als dat wel de normaalste zaak van de wereld is. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hm beetje offtopic je vraag, maar ik zal hem maar eens beantwoorden :)

als mijn ouders me altijd maar op bed lieten liggen tot ik zelf eruit kwam, was er weinig van kerkbezoek gekomen ben ik bang. Mijn ouders hebben me sowieso tot mijn 18e min of meer verplicht mee te gaan naar de kerk, omdat het een regel was wie hier in huis woonde, ook moest vasthouden aan hun regels. In principe kan ik nu zeggen: ik ga niet meer mee. Maar dan krijg ik eerst heel veel gezeur waarom niet en over de pluspunten van naar de kerk gaan, dat ik het niet probeer en ten tweede vind ik het ook niet heel erg om naar de kerk te gaan. Ik ben mn ouders zeker dankbaar (achteraf gezien) dat ik mee moest naar de kerk, want zo ben ik toch wel gegroeid in het geloof. Eigenlijk zeggen mijn ouders: je hoeft niet mee, maar we stellen het wel zo erg op prijs dat we je daardoor eigenlijk wel verplichten. snap je het zo een beetje?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
maar weer on-topic, is het slecht om zondags uit tegaan omdat dan andere mensen voor jouw aanwezigheid aan het werk zijn?

Wmb niet.

Het is ieders keuze om wel of niet te werken op zondag, jij dwingt niemand door uit te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je houdt met uitgaan op zondag misschien wel die baan in stand van die meid die naast haar studie, die misschien hartstikke zwaar is, geld moet bijverdienen om rond te kunnen komen, misschien wel die studie/opleiding waarmee ze echt een verschil gaat maken in de wereld...

Dus fout/niet fout... zo gemakkelijk werkt het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

haha, nou ik zal mezelf even gelukkig prijzen! Maar is het bij Katholieken dan ook de gewoonte om zo'n strenge zondagsrust te hanteren?

wij mochten vroeger, en nu eigenlijk nog steeds, geen ijsje halen, naar de bioscoop, uit eten of wat dan ook, eigenlijk mochten we alleen op bezoek bij vrienden en wandelingetjes maken. Ohja en sinds kort ook met de trein, omdat die toch wel rijd of je er nou wel of niet inzit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
haha, nou ik zal mezelf even gelukkig prijzen! Maar is het bij Katholieken dan ook de gewoonte om zo'n strenge zondagsrust te hanteren?

'Zo'n strenge zondagsrust' is m.i. binnen het katholicisme niet traditioneel. Katholicisme heeft ook een andere visie op de zondag dan die je binnen gereformeerde en bepaalde evangelische kringen wel tegen komt.

Wel is het zo dat je een verplichting hebt een keer op zondag naar de kerk te gaan. (Er zijn wel meerdere diensten op zondag, maar dat zijn veelal dezelfde kerkdiensten.)

Ik herinner me wel vaag uit middeleeuwse teksten dat de Kerk zich wel hard maakte om voor het volk het recht af te dwingen dat die mensen wel genoeg vrij kregen om naar de kerk te kunnen op zondag.

Ik heb eigenlijk de indruk dat zo'n vrije zondag die wij hebben in vroegere tijden gewoon een enorme luxe is die veel mensen niet hadden dus dat zo'n strenge zondagsrust toch al niet echt realiseerbaar was, als je er al voor zou zijn.

Anyway, ik ben niet opgegroeid in de tijd van 'het rijke Roomsche leven' in een zuidelijke provincie, maar ik heb de indruk dat het daar altijd wel redelijk geaccepteerd is op zondag een biertje in het café te drinken. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De katholieke Kerk leert dan ook niet zozeer dat de zondag een rustdag is, maar een feestdag. Een zeer belangrijke feestdag waarin we het paasmysterie van Christus vieren. Zeker sinds Vaticanum II is het paasmysterie, in Kruis en Opstanding, tijdens de Mis veel essentiëler geworden, zodat we in feite elke zondag Pasen vieren. En wat doe je op een feestdag? Precies, je gaat geen zwaar werk verrichten, je gaat ontspannen of juist leuke dingen doen, eventueel samen met je naasten, en je bezoekt God in zijn Huis om Hem lief te hebben en Hem te danken voor deze dag en voor het leven an sich, waarvoor het Offer gebracht is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Zeker sinds Vaticanum II is het paasmysterie, in Kruis en Opstanding, tijdens de Mis veel essentiëler geworden, zodat we in feite elke zondag Pasen vieren.

Vind je? Ben wel benieuwd hoe je dat ziet, ik zou eerder denken dat het met de liturgie-vernieuwing wat buiten beeld is gekomen juist.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Och, heb dat van verschillende mensen gehoord. Ook mijn eigen pastoor zegt dat we elke zondag Pasen vieren. Maar er zullen ongetwijfeld ook daarover weer verschillende meningen bestaan. Zelf heb ik wel het idee dat de buitengewone ritus véél meer het Offer benadrukt in haar bewoordingen, maar als verschillende mensen mij zeggen dat de gewone ritus het Paasmysterie meer benadrukt, dan wil ik dat ook best geloven. En als nóg meer mensen mij zeggen dat dat niet zo is, dan wil ik dat ook best geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid