Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik zat is te denken en iets, bracht me er op dat ik eigelijk nooit de Bijbel lees. Ik dacht waarom niet? Nou omdat ik eigelijk niet zou weten waar ik moest beginnen?Gewoon bij het begin? Ik heb al eens een poging gedaan, bij het begin beginnen,maar het scheppingsverhaal heb ik op school en in de Kerk al vaak gehoord, ik raakte dus snel afgeleid. En ook omdat ik het soms moeiljk te begrijpen vindt.(ik ben 15) ;) Maar is het "handig" om de hele Bijbel te lezen,of doen jullie dat ook niet? Wel lees ik vaak stukjes, die mensen geschreven hebben als een soort uitleg van een tekst uit de Bijbel.Maar de Bijbel is toch het boek van God aan ons? Dan lijkt me het ook zeker de moeite waart om te lezen,niet? Hebben jullie nog tips voor mij?

Groetjes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Martje... het is zeker de moeite waard om te beginnen met bijbellezen! Ik zou beginnen met de 4 Evangelies en het boek Handelingen in het Nieuwe Testament. Ook de Psalmen zijn handig om ernaast te lezen, die zijn namelijk op meerdere manieren van belang voor het christendom.

Je kunt ook wel van kaft-tot-kaft gaan lezen, maar ik weet uit ervaring dat je dan op een gegeven moment afhaakt wanneer de saaie en lange beschrijvingen komen van bijv. de bouwinstructies van de Tempel of de lange stamboomregisters. Voor christenen is het NT sowieso het belangrijkst.

Je kunt bijvoorbeeld ook een soort bijbeldagboekje kopen, daarin staat een leesschema die je kunt aanhouden. Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

De Bijbel lezen is altijd goed, hoe je ook leest.

In onze Kerk leert men: de Bijbel niet kennen, is Christus niet kennen.

Dat lijkt me best een redelijk standpunt.

In de kerken van de reformatie leert men vormen van "sola scriptura". Welke vorm je daarvan ook aanhangt, ik kan me persoonlijk niet goed voorstellen dat je wel gelooft dat God via de zbijbel, en alleen via de Bijbel, en wel via de gehele Bijbel, tot je spreekt, en dat je dan niet de hele Bijbel wil lezen, wil kennen, van kaft tot kaft. Hoe denk jij daar over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees al sinds drie jaar mee met het leesrooster van de RKK. Die geeft (iig in Vlaanderen) een boekje uit met de tekst die die dag in de H. Mis gebruikt wordt, inclusief de bijbehorende Heilige of feestdag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het leesschema van de RKK man je ook nline volgen, samen met wat gerelateerde teksten: http://mobile.evangelizo.org/gospel.php ... &year=2012

Daar hoort wel een waarschuwing bij. Het leesschema van de RKK geeft vrijwel het gehele Evangelie van de drie synoptici, is beperkter voor Johannes, geeft vrij veel van de epsitels, en is erg beperkt voor het OT.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het leesschema van de RKK man je ook nline volgen, samen met wat gerelateerde teksten: http://mobile.evangelizo.org/gospel.php ... &year=2012

Daar hoort wel een waarschuwing bij. Het leesschema van de RKK geeft vrijwel het gehele Evangelie van de drie synoptici, is beperkter voor Johannes, geeft vrij veel van de epsitels, en is erg beperkt voor het OT.

Woot, ze hebben er zelfs commentaar bij van Johannes Chrysostomus. Best nice.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt ook Het Boek, en de Jongerenbijbel (NBV + aantekeningen, vragen, thema's). Vooral de jongerenbijbel is erg tof. Qua bijbelboek zou ik beginnen met Marcus te lezen. Hij beschrijft op een levendige en niet al te ingewikkelde manier het optreden van Jezus. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je eenvoudig wilt beginnen kun je ook het Bijbelleesrooster van het Nederlands Bijbelgenootschap gebruiken zowel online als Word-document verkrijgbaar.

Of dat van de Katholieke Bijbelstichting:http://www.willibrordbijbel.nl/?p=leesrooster&year=2013

Dit is makkelijk vol te houden (weet ik uit ervaring), omdat je niet telkens een hele lap tekst voor je neus krijgt, maar telkens korte stukjes die je rustig zelf kan verwerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Begin bij het nieuwe testament. Daarna kan je aan de oude testament beginnen als je dat wilt. Hou hierbij wel rekening dat God in het oude testament erg hard maar wel rechtvaardig is. Dat betekend dat in het oude testament, wanneer iemand ook maar iets fouts kon doen hij gedood kon worden. Dit klinkt raar in deze moderne tijd maar in de tijd van het oude testament waren de mensen een stuk harder en moesten hardere regels worden gehandhaafd wilde de mensen in toom gehouden worden.

Als je vragen hebt tijdens het lezen in de bijbel kan het ook handig zijn om deze hier in dit forum te plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Bijbel lezen is altijd goed, hoe je ook leest.

In onze Kerk leert men: de Bijbel niet kennen, is Christus niet kennen.

Dat lijkt me best een redelijk standpunt.

In de kerken van de reformatie leert men vormen van "sola scriptura". Welke vorm je daarvan ook aanhangt, ik kan me persoonlijk niet goed voorstellen dat je wel gelooft dat God via de zbijbel, en alleen via de Bijbel, en wel via de gehele Bijbel, tot je spreekt, en dat je dan niet de hele Bijbel wil lezen, wil kennen, van kaft tot kaft. Hoe denk jij daar over?

ik begrijp je vraag niet helemaal,maar ik wil inderdaad graag de Bijbel lezen,omdat het het woord van God aan ons is. En ik wil dat ook best helemaal weten/lezen maar zoals iemand hierboven al zij bij stukken over de bouw van de tempel etc. haak ik toch echt gauw af, en vroeg ik me af of jullie dat ook lezen enzo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen bedankt voor het zo gauw antwoorden, maar iedereen zegt iets anders, de meeste zeggen begin bij het nieuwe testament, dat lijkt me een goed idee. Maar jullie hebben allemaal verschillende leesschema`s en ik vind het een beetje in gewikkeld om d`r uit te kiezen, ze lijken allemaal zo lastig. En dan had ik nog een vraag, stel je lees dus een jaar zo`n leesschema mee, en dan heb je dat gedaan, dan heb je misschien de hele Bijbel gelezen? En dan begin je dat volgende jaar opnieuw? En dan lees je dus weer de hele Bijbel??? Of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Soms leest een Bijbels dagboekje ook fijn,eerst een stukje schriftlezing en dan uitleg hierover. Er is veel keus in evangelische boekwinkels.

ja dat lijkt me ookwel wat, ik lees ook vaak stukjes van iemand die zo`n soort blog heeft, maar uiteindelijk lees je dan niet de hele Bijbel ofwel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ik begrijp je vraag niet helemaal,maar ik wil inderdaad graag de Bijbel lezen,omdat het het woord van God aan ons is. En ik wil dat ook best helemaal weten/lezen maar zoals iemand hierboven al zij bij stukken over de bouw van de tempel etc. haak ik toch echt gauw af, en vroeg ik me af of jullie dat ook lezen enzo?

Iedere vorm die voor jou werkt is goed :)

Ik lees de Bijbel zelf op allerlei manieren en om verschillende redenen. Ik vind het zelf prettig om aan de hand van een studie of een commentaar alshet ware mee te lezen met een commentator.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Iedereen bedankt voor het zo gauw antwoorden, maar iedereen zegt iets anders, de meeste zeggen begin bij het nieuwe testament, dat lijkt me een goed idee. Maar jullie hebben allemaal verschillende leesschema`s en ik vind het een beetje in gewikkeld om d`r uit te kiezen, ze lijken allemaal zo lastig. En dan had ik nog een vraag, stel je lees dus een jaar zo`n leesschema mee, en dan heb je dat gedaan, dan heb je misschien de hele Bijbel gelezen? En dan begin je dat volgende jaar opnieuw? En dan lees je dus weer de hele Bijbel??? Of niet?

Je hebt inderdaad verschillende leesroosters, dat komt door de verschillende stromingen die hier op het forum aanwezig zijn. Wat ze gemeen hebben is dat ze vaak aansluiten op het kerkelijk jaar maar dan lees je inderdaad niet de hele bijbel. Wil je wel de hele bijbel lezen dan kun je het Bijbelleesplan gebruiken om de hele bijbel in 20 maanden te lezen. Verder zijn bijbelse dagboeken ook fijn om wat extra uitleg te krijgen maar ook dan lees je niet de hele bijbel maar een selectie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Namenlijsten sla ik over en die bouw aanwijzingen 'scan' ik vlug door en herhaling sla ik over. (Zo heb je van die teksten als " vertel zus en zo" en dan vervolgens gaat iemand het vertellen. Tja, dat las ik net al. :#

Ik lees drie bijbelboeken tegelijk en dan een hoofdstukje. Als het dan te lang is of ik geen zin heb dan lees ik maar eentje. Ik zou dan wat afwisseling, ik lees bijvoorbeeld een psalm, een NT boek en exodus. Dan is er altijd wel een boek wat boeiender is dan de ander. Maar ook dan nog strand ik wel eens. Zo heb ik een tijdje niet meer gelezen maar heb ik het laatst toch weer opgepakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het leesschema in de jongerenbijbel is fijn, als je dat hebt gedaan (wat langer dan een jaar duurt als je je eraan houdt) heb je een flink stuk bijbel gelezen. Er staan ook interessante vragen en toevoegingen in vakjes bij de tekst in de jongerenbijbel die een mooie aanvulling kunnen zijn (en je kunt in de kantlijn eigen notities erbij schrijven).

Dat vind ik echt een aanrader. Je komt echt een heel eind daarmee.

Daarbij vind ik zo'n dagboekje ook leuk, je hebt tegenwoordig allerlei wat hippere dagboekjes met een wat alledaagse/moderne benadering, erg fijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je eenvoudig wilt beginnen kun je ook het Bijbelleesrooster van het Nederlands Bijbelgenootschap gebruiken zowel online als Word-document verkrijgbaar.

Hallo @martje518, wat een goed idee van je! Ik ben ook onlangs begonnen, en na wat zoeken en proberen blijkt dat het leesrooster van het NBG fijn voor me werkt, zoals Dingo opperde.

Toen ik begon met het lezen van Bijbel was ik van plan het boek van kaft tot kaft te lezen. Vanuit mijn literatuurstudie ken ik enkele passages goed, maar ik wilde graag bij het begin beginnen. Het obstakel daarbij was wel dat ik compleet overweldigd werd door de hoeveelheid tekst en informatie. Door elke dag de opgegeven verzen uit het leesrooster te lezen en mezelf daarna af te vragen wat ze voor mij betekenen kan ik op een voor mij veel natuurlijker wijze de Bijbel lezen.

Diep van binnen zou ik de Bijbel graag echt goed willen kennen, en ik besef dat dit een proces van jaren is waarin kleine hapjes beter zijn dan borden vol.

Heel veel succes, en hopelijk kom je verzen tegen die je diep raken!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid