Spring naar bijdragen

De eerste en de tweede Adam


Aanbevolen berichten

Ik zou willen dat wat je schrijft bewaarheid wordt, maar we weten dat de Bijbel daar anders over denkt.

Nieuwe wijn doet men in nieuwe zakken, doet men het in oude zakken dat scheurt het door de werking va de nieuwe wijn!

Deze oude wereld wordt compleet weggedaan en vernieuwd, het wordt niet opgelapt!

(2 Petrus 3:13) . . .Maar er zijn nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, die wij overeenkomstig zijn belofte verwachten, en daarin zal rechtvaardigheid wonen.

Waarom is die Tweede Adam in de wereld gekomen??

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (Joh 3)

Ik denk dat die wereld continue op de tweesprong staat: kiest deze voor God, dan ligt de toekomst verwachtingsvol voor ons, maar kiest deze definitief tegen, dan volgt onherroepelijk het Oordeel...

En we leven nu in de "tussentijd" van het "uitgestelde Oordeel"... Zie de vergelijking van Jezus m.b.t. zijn discipelen: zij zijn het zout der aarde... De "smaakmakers"... Hij koestert op dit punt met het oog op de wereld hoge verwachtingen van ze:

Mat 5:13 Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.

14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

Als die wereld nog geacht wordt eer te gaan bewijzen aan onze Vader in de hemel, hoe kan hij dan "al" vergaan??? Let wel: God kan op ieder moment zeggen "tot hier en niet verder; het is genoeg!". Maar: "Van die ure weet de Vader alleen"...

En tot die tijd moeten we gewoon de wereld in en mogen we prachtige dingen verwachting in die wereld... Want: die zal, zo God het wil, onze Vader eer gaan bewijzen!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 115
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Je hebt wel gelijk hoor....God heeft de wereld lief maar Zijn liefde wordt niet algemeen erkend noch terugbetaald in een rein christelijk leven, in gehoorzaamheid met Gods heilige wil. Kunnen we ons hierin vinden, Hendrik.

Deze wereld is onder Satan's bestuur dat hoef ik jou toch niet te zeggen. Paulus spreekt over een immense strijd tegen de demonische wereldheersers.......

(Efeziërs 6:12) . want onze strijd is niet tegen bloed en vlees..., maar tegen de wereldheersers van deze duisternis, tegen de goddeloze geestenkrachten. . .

...en wij moeten strijden tegen onze eigen onvolmaakte, onreine, vleselijke trekken/neigingen.

Ware Christenen zijn geen deel van deze wereld even als hun leider Christus Jezus.......

(Johannes 17:16) Zij zijn geen deel van de wereld, evenals ik geen deel van de wereld ben.

God en Christus willen niets te maken hebben met de wereld van Satan en allen die aan de zijde van hem staan (of ze het erkennen of niet). Natuurlijk is God op zoek naar mensen die Hem vrezen (achting en respect) en Hem willen dienen. Hij redt ze dan ook d.b.v. Christus uit de klauwen van Satan, maar dat gaat niet erg makkelijk omdat mensen zo vast zitten in satan's systeem.

God raadt daarom een ieder aan.....

(Openbaring 18:4, 5) . . .: „Gaat uit van haar, mijn volk, indien GIJ niet met haar in haar zonden wilt delen, en indien GIJ geen deel van haar plagen wilt ontvangen. 5 Want haar zonden hebben zich helemaal tot aan de hemel opgehoopt, en God heeft zich haar ongerechtigheden te binnen gebracht. 

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Ed.

De grote vraag is nu waar men "van weg dient te trekken" volgens de Apokalyps...

Zetten we e.e.a. op een rij, dan zien we:

- God heeft de wereld (κόσμος/kosmos - Joh 3:16) lief

- Wij hebben te strijden tegen de wereldbeheersers (κοσμοκÏάτοÏας/kosmokratoras) van de duisternis

- Die strijd is geen strijd tegen de wereld (die God immers lief heeft) maar tegen de "machten" die die wereld beheersen (in hun macht willen krijgen)

- Dat zijn geen heersers van vlees en bloed, geen menselijke heersers, want "onze strijd is niet tegen bloed en vlees"...

Dan kan ik alleen maar de conclusie trekken dat wij weliswaar de wereld in moeten trekken (en er niet uit!!!), in die wereld mogen zijn (tot heil van die wereld en tot eer van God), inderdaad in een wereld die "Gods liefde niet algemeen erkent noch terugbetaalt in een rein christelijk leven"...

Maar dat wisten we al... Jezus waarschuwt immers: "Bedenk wel, ik zend jullie als schapen onder de wolven." (Mat 10:16)

Vat je echter die opdracht uit de Apokalyps op om alles te mijden wat "onchristelijk" of "onbijbels" is, dan ga je met je rug naar die wereld staan... Maar die heeft God juist lief... Dat kan m.i. dus niet de bedoeling zijn... Maar zou die wereld in jou en in medechristenen losraken van "de machten die die wereld willen beheersen", dan raakt dat gedeelte van die wereld juist "geheiligd in Christus"... Mag je wat moois gaan verwachten van die wereld!

En in die zin lees ik die opdracht van Johannes van Patmos: als een oproep om je persoonlijk af te keren van het kwade en te vluchten naar onze Heer en Heiland. Opdat de wereld meer en meer geheiligd moge worden in Christus... Want die "wereld": daar staan we midden in en die heeft God lief...

(En datzelfde geldt voor Gods Kerk, met al zijn moois en lelijks, heiligs en profaans... Want: "tot het moment van de oogst groeien graan en dolik samen op op Gods Akker"... (Mat 13). Wel: ik zie graan en dolik nog steeds groeien op die Akker en de "sjofar" heb ik nog niet gehoord...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

De zonde van Adam was volgens mij dat hij God niet liefhad met zijn hele hart en Eva niet, omdat hij God niet echt kende. Ik denk dat als hij van de levensboom had gegeten, hij niet had gezondigd:

Johannes 17:3 Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.

Als hij van zijn vrouw had gehouden had hij gezegd: We kunnen beter onze Vader vertrouwen dan een pratende slang en haar ervan weerhouden. Als Hij echt van God had gehouden, omdat hij Hem kende en wist dat God hem niets wilde onthouden en alleen het goede met hem voorhad, had hij niet gezondigd.

Elke zonde die we doen heeft volgens mij dit als oorzaak: God niet volledig kennen en liefhebben.

Jezus, de tweede Adam kende de Vader wel en had Hem wel lief met Zijn hele hart, ziel en verstand en Zijn naaste als Zichzelf en zondigde daarom niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ronduit schofterig van degene die er verantwoordelijk voor is dat wij in deze tijd door het eten van een vrucht niet meer eeuwig leven. Degene die dat bedacht heeft heeft in mijn ogen het een en ander uit te leggen te zijner tijd. Van een zondvloed tot aan de 2e wereldoorlog enz. Wij zitten overduidelijk met de brokstukken van 1 mens die een vrucht at.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, Adam gaf ook de schuld aan de vrouw en de vrouw op haart beurt aan de slang. Stiekem wisten ze vast ook wel dat de schuld vooral bij hun lag. En iets zegt me dat in het verhaal het niet zozeer ging om de naakte vrouw, maar om de betekenis van die vrucht. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het ronduit schofterig van degene die er verantwoordelijk voor is dat wij in deze tijd door het eten van een vrucht niet meer eeuwig leven. Degene die dat bedacht heeft heeft in mijn ogen het een en ander uit te leggen te zijner tijd. Van een zondvloed tot aan de 2e wereldoorlog enz. Wij zitten overduidelijk met de brokstukken van 1 mens die een vrucht at.

Ik heb een theorie bedacht dat als hij van die levensboom had gegeten, hij nooit van die andere boom gegeten zou hebben. Want: Dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen. Dan zou hij God volledig kennen en dus Zijn liefde en daarom Hem ook net zo liefhebben en gelijk zijn geworden aan Hem, netzoals Jezus. Ik denk dat God wilde dat de mens aan Hem gelijk werd juist en dat dat op zich geen verkeerd verlangen van ze was om aan God gelijk te worden. Alleen Jezus, de tweede Adam beschouwde het Gode gelijk zijn niet als een roof (Hij ging niet in op de duivel bij de verzoeking in de woestijn) en zij wel.

Want dat is volgens mij het einddoel dat we worden als Hij (Jezus):

2 Korinthe 3:18

En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.

Romeinen 8:29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen.

Als deze theorie klopt, was die appel wel erg zuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het ronduit schofterig van degene die er verantwoordelijk voor is dat wij in deze tijd door het eten van een vrucht niet meer eeuwig leven. Degene die dat bedacht heeft heeft in mijn ogen het een en ander uit te leggen te zijner tijd. Van een zondvloed tot aan de 2e wereldoorlog enz. Wij zitten overduidelijk met de brokstukken van 1 mens die een vrucht at.

Ik heb een theorie bedacht dat als hij van die levensboom had gegeten, hij nooit van die andere boom gegeten zou hebben. Want: Dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen. Dan zou hij God volledig kennen en dus Zijn liefde en daarom Hem ook net zo liefhebben en gelijk zijn geworden aan Hem, netzoals Jezus. Ik denk dat God wilde dat de mens aan Hem gelijk werd juist en dat dat op zich geen verkeerd verlangen van ze was om aan God gelijk te worden. Alleen Jezus, de tweede Adam beschouwde het Gode gelijk zijn niet als een roof (Hij ging niet in op de duivel bij de verzoeking in de woestijn) en zij wel.

Mooi gesproken Coby! (YY)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...

Ah ja eerste Adam en laatste Adam.. dit is denk ik een van de belangrijkste patronen in de bijbel. Maar je hebt er niets aan als je niet weet waar het over gaat, zoals dat met de meeste zaken in de bijbel zo is.

Want wie is de eerste Adam, en wie de laatste? Als je ze niet herkent in je eigen wezen, dan wordt het een lange zoektocht.

Paulus beschrijft het hele verhaal uitvoerig in 1 kor 15:

Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam. 45 Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest. 46 Doch het geestelijke komt niet eerst, maar het natuurlijke, en daarna het geestelijke. 47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de tweede mens is uit de hemel.

En dat is het dus in een notendop. We beginnen als mens met ons te associeren met ons natuurlijke lichaam. Dan bevinden we ons in de staat van 'eerste Adam'. We zien dan het geestelijke nog niet, en zoeken ons heil in aardse/natuurlijke zaken.

Een ander beeld van die staat van zijn is die van de tweeling die Rebekka zal baren:

‘Twee volken zijn er in je schoot,

volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.

Het ene zal machtiger zijn dan het andere,

de oudste zal de jongste dienen.’

De kinderen bleken natuurlijk Jacob en Esau te zijn. Uiteindelijk zou Esau Jacob dienen. Jaconb en Esau zijn een beeld van de 1e en de laatste Adam. Esau staat voor de natuurlijke mens, die als eerste geboren wordt, en Jacob voor de geestelijke, laatste mens.

En zijn er nog vele andere voorbeelden in de bijbel. Denk bijvoorbeeld aan Kain en Abel, die ook eenzelfde beeld neerzetten.

Het gaat er om dat die principes in ons herkennen. We zien dat we als mens eerst onder de invloed van het natuurlijke komen. Het natuurlijke is in feite het zintuiglijke lichaam, met zijn gedachten, ideeen opinies en filosofien. We denken in eerste instantie dat we dat zijn. Dat is de eerste Adam.

Maar er kan een keerpunt komen waarin we zien dat we niet die oppervlakteverschijnselen zijn, maar datgene wat er aan ten grondslag ligt. Noem het maar het geestelijke lichaam. Dat is de laatste Adam, of de 2e mens.

Die ammekeer komt volgens Paulus in een ondeel ogenblik. Het is een plotselinge realisatie.

51 Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden, 52 in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden. 53 Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.

Die bazuin is eigenlijk het door God geinspireerde inzicht, en dat is het moment van verandering waarin je ziet dat je niet het vergankelijke lichaam bent, maar het onvergankelijke. Dat is de overwinning van de dood. Paulus definieert in romeinen 8:6 associatie met 'het vlees' als de dood. Die dood wordt dan overwonnen, want je ziet dan dat je niet 'het vlees' bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ja je hebt gelijk Danny.

Alles wat de ware God heeft geschapen is tot verheerlijking van Hem.

Dus eeuwig leven heeft dan alleen maar zin als dat is overeenkomstig zijn rechtvaardige wetten en wil.

En met intense liefde voor onze Vader en onze medemens.

(1 Johannes 5:3, 4) . . .Want dit betekent de liefde tot God, dat wij zijn geboden onderhouden; en toch zijn zijn geboden geen drukkende last, 4 want alles wat uit God geboren is, overwint de wereld. En dit is de overwinning die de wereld heeft overwonnen: ons geloof.

(1 Johannes 4:20, 21) 20 Indien iemand de bewering uit: „Ik heb God lief†en toch zijn broeder haat, is hij een leugenaar. Want wie zijn broeder, die hij heeft gezien, niet liefheeft, kan God, die hij niet heeft gezien, niet liefhebben. 21 En dit gebod hebben wij van hem, dat degene die God liefheeft, ook zijn broeder moet liefhebben.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid