Spring naar bijdragen

De eerste en de tweede Adam


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 115
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk inderdaad dat als je het leest zoals het in Genesis staat dat beeld niet onderbouwd genoeg is om bruikbaar te zijn. Maar naar mijn idee staat het best makkelijk opgeschreven in Genesis. De vrouw wordt overgehaald door de slang, maar zoals het er staat neemt de man het in een keer aan. Als je na gaat dat Adam elke dag met god wandelde, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat hij zo gemakkelijk het enige gebod toen zou overschrijden. Ik denk wel dat er meer aan te pas kwam dan in Genesis 3 v6 staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een google zoektocht kan al veel opleveren, al is het goed te kijken vanuit welke hoek je de informatie haalt en hoe betrouwbaar die is. Onderstaande, voor wie engels machtig is:

http://carm.org/genesis-3-fall-and-adam-and-eves-sin

Deze bron spreekt overigens over 'egalitarians' (feministen?) die stellen dat Adam erger in de fout ging omdat hij direct contact met God had gehad, en bewust wist wat hij deed terwijl Eva voor de gek gehouden werd (niet dat dat veel vriendelijker richting vrouwen is..).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na google te hebben geraadpleegd, egalitarians zijn niet per definitie feministen. Dat slaat op een filosofisch gedachtegoed dat iedereen gelijk is, en gelijk behandeld dient te worden.

Als je naar de conlusie in dat stuk kijkt staat er dat Adam's zonde niet ''erger'' was dan die van Eva. Aangezien Eva zich goed bewust was van het feit dat die boom verboden was, ookal had zij dat doorgekregen van Adam en niet van God zelf.

De zondeval is inderdaad gewoon een lastig onderwerp. Als je er dieper op in gaat komt er toch al gauw speculatie bij kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel stelt dat Adam een opzettelijke zonde heeft begaan, hij heeft Gods gebod inzake het eten van de boom (in werkelijkheid ging het natuurlijk om Gods recht om te bepalen wat goed en slecht is voor de mens) met opzet overtreden door naar zijn vrouw te luisteren.

Dat lijkt een klein vergrijp, maar jullie zullen het met me eens zijn dat de impact enorm en desastreus is voor de gehele mensheid.

De mens gaat gebukt onder zijn onvolmaaktheid, dat moge wel duidelijk zijn.

Jezus, als volmaakt mens (even als Adam), heeft al Gods geboden onderhouden inclusief de Mozaïsche wet, en is zondeloos gestorven. Hij heeft zijn hemelse Vader een rein/volmaakt offer kunnen aanbieden voor de gehele mensheid, opdat al die gehoorzamen aan God en Zijn wil doen eeuwig leven mogen beërven op aarde.

Daarmee heeft Jezus met zijn offeranderlijke bloed voor de Adamitische zonde betaald en deze is niet meer op ons (wij lijden er nog wel onder maar...) zodat wij op basis van Christus offer rechtvaardig verklaard kunnen worden en in de nabije toekomst volmaakt leven mogen beërven.

Want als wij een leven leiden dat Christus offer waardig is, overstijgen we de Adamitische vloek en zijn we rechtvaardig in de ogen van de enige ware God.

Zei Paulus niet:.....

(2 Korinthiërs 12:10) . . .Want wanneer ik zwak ben, dan ben ik krachtig.

Niet dat die kracht van hem is maar van God d.b.v. Christus Jezus onze heer.......(lees maar)

(2 Korinthiërs 12:9, 10) . . .(Jezus zei)Mijn onverdiende goedheid is voldoende voor u, want [mijn] kracht wordt in zwakheid tot volmaaktheid gebracht.â€

(Paulus zei)Zeer gaarne zal ik daarom veeleer ten aanzien van mijn zwakheden roemen, opdat de kracht van de Christus gelijk een tent over mij moge blijven. 10 Daarom heb ik behagen in zwakheden, in beledigingen, in noden, in vervolgingen en moeilijkheden, om Christus’ wil. . .

Volg Jezus na en leef voor eeuwig!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus, als volmaakt mens (even als Adam), heeft al Gods geboden onderhouden inclusief de Mozaïsche wet, en is zondeloos gestorven. Hij heeft zijn hemelse Vader een rein/volmaakt offer kunnen aanbieden voor de gehele mensheid, opdat al die gehoorzamen aan God en Zijn wil doen eeuwig leven mogen beërven op aarde.

Daarmee heeft Jezus met zijn offeranderlijke bloed voor de Adamitische zonde betaald en deze is niet meer op ons (wij lijden er nog wel onder maar...) zodat wij op basis van Christus offer rechtvaardig verklaard kunnen worden en in de nabije toekomst volmaakt leven mogen beërven. . .

Want als wij een leven leiden dat Christus offer waardig is, overstijgen we de Adamitische vloek en zijn we rechtvaardig in de ogen van de enige ware God.

. . .

Volg Jezus na en leef voor eeuwig!

Wat te doen met al die mensen die niet "even volmaakt leven als Christus dat heeft gedaan"???

Want dat is de consequentie van de grondgedachte in je theologische uiteenzetting: de zondaar wordt door dat offer en de er op volgende navolging in staat gesteld "voortaan volmaakt te gaan leven voor Gods aangezicht"...

Maar is het in de praktijk ook zo, dat er ook maar één mens een volmaakt leven leidt zoals God dat van den beginne voor ogen had (Christus uitgezonderd, maar Die zit dan ook aan de rechter hand Gods)???

"Rechtvaardig zijn in de ogen van God" is wellicht iets anders dan "rechtvaardig zijn"... In het eerste geval is de mens nog steeds (in leven en dood) volledig afhankelijk van Gods genade (en "leidende Woord")... In het laatste geval is de mens (op grond van eigen waarneming) volkomen zeker van het eigen heil... Ongeacht Gods oordeel...

Met andere woorden: Durf jij van jezelf te zeggen dat je volmaakt bent zoals je Vader volmaakt is?? Heb jij een volkomen kennis van goed en kwaad???

(En is de oproep van Paulus niet veeleer: "Bouw je leven op met Christus als fundament"?!

(En niet met Hem als enkel "het voorbeeld van de volmaakte mens", ofwel: "Volg Jezus na en leef voor eeuwig!"...))

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie analyse Hendrik!

Nee, volmaaktheid en volkomen rechtvaardigheid kunnen we als onvolmaakte mensen in een onvolmaakte door Satan geregeerde wereld nooit bereiken. Volmaatheid komt pas aan het einde van christus' duizendjarige regering als Satan en zijn demonen vernietigd zijn en ook de ontelbare opstandige mensen die in de nieuwe wereld zijn ontstaan.

Maar zoals je al terecht stelde God beschouwt mensen als rechtvaardig als zij Christus offer aanvaarden en in zijn voetstappen treden.

Wij zijn verkocht onder de zonde maar Christus Jezus heeft ons daarvan losgekocht!

Ook ik moet dagelijks strijden om niet te zondigen tegen God en mij niet te vergrijpen aan Zijn volmaakte wetten.

Wel vraagt God ons "volmaakt" te zijn want Hij is volmaakt.

Volmaakt kan ook "volledig, volkomen" betekenen. God wil dus dat wij ons volledig inzetten bij Zijn aanbidding en niet halfslachtig te zijn, hij accepteert geen gebrekkige slachtoffers.

Dus op die manier kunnen we zeker aanvaardbaar zijn voor Hem.

groetjes,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
... Maar zoals je al terecht stelde God beschouwt mensen als rechtvaardig als zij Christus offer aanvaarden en in zijn voetstappen treden.

Wij zijn verkocht onder de zonde maar Christus Jezus heeft ons daarvan losgekocht!

Ook ik moet dagelijks strijden om niet te zondigen tegen God en mij niet te vergrijpen aan Zijn volmaakte wetten.

Wel vraagt God ons "volmaakt" te zijn want Hij is volmaakt.

Volmaakt kan ook "volledig, volkomen" betekenen. God wil dus dat wij ons volledig inzetten bij Zijn aanbidding en niet halfslachtig te zijn, hij accepteert geen gebrekkige slachtoffers.

Dus op die manier kunnen we zeker aanvaardbaar zijn voor Hem.

groetjes,

Ed

Streven we niet naar het volmaakte, dan wordt Gods genade een "goedkope genade", maar streven we wel naar het volmaakte "omdat God geen gebrekkige offers accepteert", dan lopen we stuk op ons onvermogen...

En daar zit een paradox die enkel "Christus" en "geloof" voor ons kan "oplossen" (in de zin: "voor ons leefbaar kan maken")...

Want: Gods "eis" verandert niet (Hij is "rechtvaardig in de meest menselijk letterlijke zin": "vaart recht vooruit en verlegt de koers niet"...) maar is feitelijk onhaalbaar voor een mens alleen... Enkel een mens met een intacte relatie tot zijn Schepper kan beginnen die Weg te bewandelen... Met alle "halfslachtigheid" die nu eenmaal bij "geestelijke groei" komt kijken...

En zo staat Gods genade "haaks" op zijn gerechtigheid (zijn onveranderde eis tot volmaaktheid)...

En dan (uit pure genade!) accepteert Hij ineens wel "gebrekkige offers"!!! Want: "Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars" - Mat 9

Gods genade is vreselijk duur... Het kost Hem 'zijn vermogen'... Want "Hij is licht en in Hem is volstrekt geen duisternis"... Maar die duisternis is (dagelijks) aanwezig in ieder mens die bij Hem aanklopt voor genade...

"Eindeloos, zo eindeloos,

uw liefde is zo groot.

Het kruis sprak uw genade uit voor mij.

't Is nooit gezien

en nooit gehoord,

door niemand echt beseft;

hoe prachtig en hoe liefdevol U bent!"

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is groter dan ons hart en kent ons beter dan wij zelf. Hij weet als geen ander hoe wij elke dag weer struikelen in onze zonden, maar d.b.v. Jezus kan/wil hij elke zonde vergeven. Daar moet je niet over in zitten. Als Hij zelfs Zijn zoon niet heeft gespaard voor een ieder van ons zal hij toch ook bereid zijn om onze zonden te vergeven.

Overigens de ware God is volledig in harmonie met zichzelf en zijn kermerkende eigenschappen (liefde, macht, gerechtigheid, wijsheid) zijn volledig in balans met elkaar.

Heb hoop, daar hebben we met de ware God alle reden toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God is groter dan ons hart en kent ons beter dan wij zelf. Hij weet als geen ander hoe wij elke dag weer struikelen in onze zonden, maar d.b.v. Jezus kan/wil hij elke zonde vergeven. Daar moet je niet over in zitten. Als Hij zelfs Zijn zoon niet heeft gespaard voor een ieder van ons zal hij toch ook bereid zijn om onze zonden te vergeven.

Overigens de ware God is volledig in harmonie met zichzelf en zijn kermerkende eigenschappen (liefde, macht, gerechtigheid, wijsheid) zijn volledig in balans met elkaar.

Heb hoop, daar hebben we met de ware God alle reden toe.

Maar dan zal je het toch met me eens zijn dat het "opdat al die gehoorzamen aan God en Zijn wil doen eeuwig leven mogen beërven op aarde" van enkele posts geleden toch wel een belangrijke kanttekening behoeft?

Dat ook degenen die "maar een klein beetje Gods wil gedaan hebben in dit leven" links- of rechtsom ietwat meer "kans" maken bij onze God en Vader dan de uitspraak in eerste instantie doet vermoeden?! Maar dat daarbij tegelijk nog ietwat meer nodig is dan het "gehoorzamen aan God en Zijn wil doen" (geloof en genade, bijvoorbeeld)...

En inderdaad: heb hoop!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nogmaals denk groot, overstijg je eigen denken, denk zoals God denkt. Hij heeft toch niet voor niets zijn Woord de Bijbel gegeven om bekend te zijn met zijn gedachten, beslissingen, raad, wetten etc. Als ik de Bijbel lees krijg ik alleen maar hoop dat alles goed komt, ik word er ook gelukkig van. Maar ik besef ook dat ik als christen aan de bak moet, hard moet werken en vechten voor het goede. Want ik besef terdege dat ik niet Adam moet navolgen maar Christus Jezus. Jezus heeft een harde strijd moeten strijden maar hij heeft Satan's wereld overwonnen en met Gods hulp kunnen we dat ook.

Hij had een onverwoestbare vertrouwen in God en de Heilige Schrift en debateerde niet over alles wat hij van God had geleerd. Wij moeten Jezus ook hierin navolgen en niet wankelen in geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nogmaals denk groot, overstijg je eigen denken, denk zoals God denkt.

Daar ligt de verleiding van "de boom der kennis", vrees ik...

‘Jullie zullen helemaal niet sterven,’ zei de slang. ‘Integendeel, God weet dat jullie de ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat jullie dan als God zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.’

Uiteindelijk ligt onze redding niet bij de kennis, maar bij het godsvertrouwen ("geloof")... "Zoek eerst het Koninkrijk van God". En al dat andere (inclusief die kennis) zal ons bovendien geschonken worden...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Wat ik bedoel, Hendrik, is "God is groter dan ons hart (dat van onvolmaakte mensen) en weet alle dingen".

Als we oprechte bijbelstudenten zijn krijgen we (met de hulp van Heilige Geest) Gods visie op dingen. Hij wil dat we nauwkeurige kennis krijgen van zijn Woord.

1 Tim.2:3-5 zegt daarom...

Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, 4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen. 5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen,een mens, Christus Jezus.

Want [God ziet] niet zoals de mens ziet, want de méns ziet datgene wat zichtbaar is voor de ogen; maar wat Jehovah aangaat, hij ziet hoe het hart is.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik bedoel, Hendrik, is "God is groter dan ons hart (dat van onvolmaakte mensen) en weet alle dingen".

Als we oprechte bijbelstudenten zijn krijgen we (met de hulp van Heilige Geest) Gods visie op dingen. Hij wil dat we nauwkeurige kennis krijgen van zijn Woord.

1 Tim.2:3-5 zegt daarom...

Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, 4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen. 5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen,een mens, Christus Jezus.

Ik weet dat je Wachttorengenootschap veel nadruk legt op dat voorvoegsel "epi" voor "gnosis" (á¼Ï€Î¯Î³Î½Ï‰ÏƒÎ¹Ï‚) - niet slechts kennis, maar grondige kennis... Die nadruk mag je leggen en daarbij menen dat de ene kennis "grondiger" is dan de andere "als je een oprechte bijbelstudent bent"... Maar terecht voeg je er aan toe "met de hulp van de Heilige Geest"!! Het Godsvertrouwen dat daar uit spreekt redt ook de "kleingelovige met slechts beperkte kennis"... Want Paulus zegt van het Evangelie niet voor niets dat het een kracht Gods is (Rom 1:16)... (van God en niet het gevolg van menselijke ijver!!)

"Nauwkeurige kennis van zijn Woord", zeg je. En daar moet ik je vragen wat je met dat "Woord" bedoelt. Doel je op de Schrift, dan wijs ik je op 1 Tim 2:4, waar Paulus spreekt over "kennis van de waarheid" (ἀλήθεια). Die waarheid volgt in het volgende vers: "Want er is maar één God, en maar één bemiddelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus" - dé mens, want het voorafgaande telwoord "eis" (één) wijst hier nadrukkelijk ook op de mens...). Doel je met dat "Woord" op Christus, dan kom je (denk ik) dichter bij de waarheid... Die ik dan snel als Waarheid, met een hoofdletter ga schrijven...

Want Johannes vertelt in zijn evangelie heel veel over die Waarheid. Waarin God, Christus en zijn boodschap samenvallen, en ook het werken van de Geest... Met al meteen in de proloog een heel duidelijke kanttekening over "de Schrift":

Joh 1:17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

Het kennen van God (er staat in het Grieks "exegesato" - de "exegese", de "godsverklaring") komt via Christus. Hij leert over de Waarheid (= God) doordat Hij de Weg en de Waarheid is:

Joh 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

En het werken van de Geest, zei ik al:

Joh 16:13 "... doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid"

En dan komen we op het punt waarop een JG me meestal voor houdt dat Gods Woord samenvalt met heel de Schrift (waar men een "nauwkeurige kennis" van dient te krijgen - zie mijn opmerkingen over Joh 1:17, zou ik zeggen) met een verwijzing naar:

"Joh 17,17 Heilig hen in uw waarheid; uw woord ("logos") is de waarheid." Lees dan nog eens de Proloog van het evangelie, waar Johannes precies uit de doeken doet wat de lading van dat woord "logos = Woord" is: al het spreken van God de Schepper. Alles wat ons het leven brengt (Deut 8:3!!). Ons op Hem doet vertrouwen... Ons voedt in lichaam en geest...

Waarbij de centrale vraag van dit Evangelie de vraag van Pilatus wordt:

"Wat is waarheid? (Joh 18:38)"

Helaas voor hem stelde hij de vraag nadat hij het antwoord al had gekregen (maar: wie weet is het nog goed afgelopen met hem?!):

Gij zegt, dat Ik koning ben. Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik voor de waarheid zou getuigen; een ieder, die uit de waarheid is, hoort naar mijn stem.

Jezus is de Waarheid en Hij (de mens) getuigt van de Waarheid en ieder mens die uit de Waarheid is hoort naar zijn stem...

Dat luisteren kan uiteindelijk best tot grondige kennis leiden (de Geest leidt ons tot de "volle waarheid" - een proces dus...), maar het levensreddende luisteren begint al bij een "uit God geboren zijn": bij het begin van het luisteren naar Gods stem... Ook zonder de "epignosis"!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik, dank voor je uitvoerige relaas.

Ik ben in een Nederlands Hervormd nest grootgebracht en zat op christelijke scholen, bezocht kerkdiensten en de zondagsschool. Wat ik me kan herinneren is dat op de lage school vrijdags altijd de Bijbel werd gelezen. De persoon van Jezus is mij altijd bijgebleven als een bijzonder iemand, ik ontwikkelde liefde voor hem en had veel bewondering voor hem. Ik was altijd op zoek naar echtheid en waarheid, ik zag daavan weinig in de werelden waarin ik leefde (Indonesië en Nederland), ook niet in mensen die ik overal tegen kwam. Mijn zoektocht naar de "waarheid", via de grote religies en vele studies, "eindigde" toen ik de Bijbelse Waarheid leerde kennen.

Toen pas werden mijn ogen door de ware God geopend. Hij leerde mij de waarheid over zichzelf, zijn schepping en zij zoon en over alle andere dingen in het leven. Mijn leven heeft nu een doel gekregen door deze kennis van "de (veelomvattende) Waarheid" en doordat ik nu een dienstknecht van hem mag zijn.

Ik ben ervan overtuigd geraakt dat men de Bijbel nodig heeft om tot de essentieële Waarheid te komen die God mensen wil bekendmaken opdat ware christenen spoedig in Christus 1000-jarige rijk kunnen binnengaan.

Als ware christenen door Christus in één kudde worden bijeengebracht, door o.a. te luisteren naar zijn stem, is er geen verdeeldheid en hoeven er geen Bijbelse debatten worden gevoerd. Want Gods heilige Geest bewerkt eenheid, harmonie in geloof in de enige ware God Jehovah.

Fijne dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn zoektocht naar de "waarheid", via de grote religies en vele studies, "eindigde" toen ik de Bijbelse Waarheid leerde kennen.

Toen pas werden mijn ogen door de ware God geopend. Hij leerde mij de waarheid over zichzelf, zijn schepping en zij zoon en over alle andere dingen in het leven. Mijn leven heeft nu een doel gekregen door deze kennis van "de (veelomvattende) Waarheid" en doordat ik nu een dienstknecht van hem mag zijn.

Ik ben ervan overtuigd geraakt dat men de Bijbel nodig heeft om tot de essentieële Waarheid te komen die God mensen wil bekendmaken opdat ware christenen spoedig in Christus 1000-jarige rijk kunnen binnengaan.

Maar dan opnieuw de vraag "Maar wat is waarheid?"

Ik bracht in: Johannes leert mij dat met die Waarheid God (Vader, Zoon en Geest) wordt aangeduid (zoals waar te nemen in hoe Vader, Zoon en Geest Zich "manifesteren" in onze realiteit - "de Zoon heeft ons de Vader verklaard") als openbaring die "de wet van Mozes overstijgt"

Met als kerncredo het besef "Christus IS de Weg, de Waarheid en het Leven"...

Ik zie jou wel iets soortgelijks inbrengen, maar dan wel met een verwijzing naar "de Bijbelse Waarheid"...

Je lijkt hierbij de focus te verleggen van Christus naar De Schrift... Die "Bijbelse Waarheid" op één lijn te stellen met Vader, Zoon en Geest...

Misschien zie ik het verkeert, maar zet je daarmee niet die Schrift op een TE hoog voetstuk? (En dat zeg ik als "Gereformeerde" heel voorzichtig, want ook ik acht die Schrift hoog... Maar ik acht Vader, Zoon en Geest nog vele malen hoger...)

Die Schrift zie ik op het niveau staan van de "kennis" en "profetie" waar Paulus over spreekt in 1 Kor 13. Waar Paulus over de liefde Gods zegt dat deze nooit zal vergaan, waar "kennis" en "profetie" tijdelijke "fenomenen" zijn...

Let wel: dit alles zeg ik in het volle besef van wat Paulus over "de Wet" zegt in Romeinen 7!! Die Thora is "heilig, rechtvaardig en goed"... Er volgt dan echter wel een heel nadrukkelijke "maar" in zijn verhaal...!!!

Die "maar":

Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer. De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. (Rom 7 en 8)

Niet de Thora-kennis redt ons (hoe heilig, rechtvaardig en goed die Schrift ook is!!), maar enkel en alleen de God op Wie wij een beroep mogen doen. Dank aan Hem door Jezus Christus, onze Heer!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben ervan overtuigd geraakt dat men de Bijbel nodig heeft om tot de essentieële Waarheid te komen die God mensen wil bekendmaken opdat ware christenen spoedig in Christus 1000-jarige rijk kunnen binnengaan.

Ik zet hier heel nadrukkelijk de uitspraak van Jezus tegenover, wanneer Hij zegt: "Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn." (Mat 9:12)

Je "opdat" stekt zich m.i. nadrukkelijk ook uit tot degenen die "nog geen ware christenen zijn"... Voor hen vooral ook kwam Christus op aarde...

"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat..."

Want: de gewassen die op "Gods akker" groeien zullen niet allen uiteindelijk graan blijken te zijn, maar dat er ruimte is tot groei, dat is een gegeven (dat "spoedig" is een rekbaar begrip gebleken. God dank voor zijn genade!!!)... En wie een "waar christen" is, dat zal blijken bij de "oogst"... En tot die tijd moeten we geduldig elk "gewas" begieten...

(Ik denk hier nadrukkelijk aan wat Jezus leert in Mat 13...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je weet ongetwijfeld dat we in een geestelijke oogsttijd leven. Mat.13 beschrijft profetisch onze tijd. Onze tijd wordt ook de eindtijd genoemd. Dat is ook logisch want nadat er is gezaaid, de zon en de regens hun werk hebben gedaan, er groei is geweest komt aan het eind van dat alles (en de boer verlangt naar deze tijd) de oogst.

Jezus' illustratie vermeldt dat bij het zaaien van het zaad (woord van het koninkrijk) 's nachts (Lukas 21:24: tijden der heidenen) onkruid (goddelozen) ertussen is gezaaid.

In de eindtijd zegt Jezus zullen beide worden gescheiden, het onkruid en de tarwe.

Het onkruid wordt verbrand en de tarwe (zonen van het koninkrijk) zullen worden opgenomen in het koninkrijk van God met Jezus als koning.

Hieronder vind je het hele stuk.

Mat.13:36-40:......

Nadat hij de scharen uit elkaar had laten gaan, ging hij vervolgens het huis binnen. En zijn discipelen kwamen tot hem en zeiden: „Verklaar ons de illustratie van het onkruid op het veld.†37 Hij gaf ten antwoord: „De zaaier van het voortreffelijke zaad is de Zoon des mensen; 38 het veld is de wereld; het voortreffelijke zaad, dat zijn de zonen van het koninkrijk; maar het onkruid zijn de zonen van de goddeloze, 39 en de vijand die het zaaide, is de Duivel. De oogst is een besluit* van een samenstel van dingen, en de oogsters zijn engelen. 40 Zoals daarom het onkruid wordt verzameld en met vuur wordt verbrand, zo zal het ook gaan in het besluit van het samenstel van dingen.

Natuurlijk, Hendrik, kunnen mensen veranderen ten goede of ten kwade. Maar er zullen ten tijde van Jezus' ingrijpen goddelozen (Bokken) zijn die Gods oordeel zullen ervaren.

(lees Mat.25:31-46: illustratie van de scheiding van bokken en schapen).

Volgens Mat.25 zullen er christenen zijn die Jezus (die heel het oordeel van de Vader heeft gekregen) zal veroordelen als "werkers der wetteloosheid". En deze mensen hebben tot op de dag van dat oordeel daar geen flauw benul van, dat is toch tragisch.

Luisteren we werkelijk echt naar de stem van Gods zoon!

Veel wijsheid toegewenst.

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je weet ongetwijfeld dat we in een geestelijke oogsttijd leven. Mat.13 beschrijft profetisch onze tijd. Onze tijd wordt ook de eindtijd genoemd. Dat is ook logisch want nadat er is gezaaid...

Luisteren we werkelijk echt naar de stem van Gods zoon?

Veel wijsheid toegewenst.

Ed

Die Stem zegt mij: "Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt." (Mat 24 over "die dag en dat moment" = "eindtijd")

Die stellige (schijn)zekerheid dat "de oogsttijd in het hier en nu is aangebroken" deel ik niet met je... Ik blijf geduldig doorzaaien op Gods akker...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Hendrik, alle tekenen van Mat.24 en 2Tim.3:1-5 zijn duidelijk in het wereldbeeld te zien. We kunnen dus zeker zijn dat de Bijbelse "eindtijd" al een tijd aan de gang is......

(Mattheüs 24:3) . . .Zeg ons: Wanneer zullen deze dingen zijn, en wat zal het teken zijn van uw tegenwoordigheid en van het besluit van het samenstel van dingen?â€

Jezus'aanwezigheid op aarde heeft te maken met het einde van dit wereldse samenstel (maatschappij).....

Wanneer de Zoon des mensen gekomen zal zijn in zijn heerlijkheid, en alle engelen met hem, dan zal hij op zijn glorierijke troon plaats nemen. 32 En alle natiën zullen vóór hem vergaderd worden, en hij zal de mensen van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. 33 En de schapen zal hij aan zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan zijn linkerhand.

34 Dan zal de koning tot die aan zijn rechterhand zeggen: ’Komt, GIJ op wie de zegen van mijn Vader rust, beërft het koninkrijk dat sedert de grondlegging der wereld voor U is bereid. 35 Want ik werd hongerig en GIJ hebt mij iets te eten gegeven; ik werd dorstig en GIJ hebt mij iets te drinken gegeven. Ik was een vreemde en GIJ hebt mij gastvrij ontvangen; 36 naakt, en GIJ hebt mij gekleed. Ik werd ziek en GIJ hebt mij verzorgd. Ik was in de gevangenis en GIJ zijt tot mij gekomen.’ 37 Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden en zeggen: ’Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en u gevoed, of dorstig en u iets te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij u als vreemde gezien en u gastvrij ontvangen, of naakt en u gekleed? 39 Wanneer hebben wij u ziek of in de gevangenis gezien en zijn naar u toe gegaan?’ 40 En de koning zal hun ten antwoord geven: ’Voorwaar, ik zeg U: Voor zover GIJ het voor een van de geringsten van deze broeders van mij hebt gedaan, hebt GIJ het voor mij gedaan.’

41 Maar tot die aan zijn linkerhand zal hij dan zeggen: ’Gaat weg van mij, GIJ die zijt vervloekt, in het eeuwige vuur dat voor de Duivel en zijn engelen is bereid. 42 Want ik werd hongerig, maar GIJ hebt mij niets te eten gegeven, en ik werd dorstig, maar GIJ hebt mij niets te drinken gegeven. 43 Ik was een vreemde, maar GIJ hebt mij niet gastvrij ontvangen; naakt, maar GIJ hebt mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, maar GIJ hebt mij niet verzorgd.’ 44 Dan zullen ook zij antwoorden en zeggen: ’Heer, wanneer hebben wij u hongerig of dorstig of als vreemde of naakt of ziek of in de gevangenis gezien en hebben u niet gediend?’ 45 Dan zal hij hun antwoorden en zeggen: ’Voorwaar, ik zeg U: Voor zover GIJ het niet voor een van deze geringsten hebt gedaan, hebt GIJ het niet voor mij gedaan.’ 46 En dezen zullen heengaan in de eeuwige afsnijding, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hendrik, alle tekenen van Mat.24 en 2 Tim.3:1-5 zijn duidelijk in het wereldbeeld te zien. We kunnen dus zeker zijn dat de Bijbelse "eindtijd" al een tijd aan de gang is......

(Mattheüs 24:3) . . .Zeg ons: Wanneer zullen deze dingen zijn, en wat zal het teken zijn van uw tegenwoordigheid en van het besluit van het samenstel van dingen?â€

Jezus'aanwezigheid op aarde heeft te maken met het einde van dit wereldse samenstel (maatschappij).....

Die stelligheid van je "dus" doet bij mij enige alarmbellen rinkelen... En me er aan herinneren dat Jezus eerste reactie op de vraag van zijn discipelen was: "Pas op dat niemand jullie misleidt"... (Mat 24:4)

De tweede reactie van Jezus vind ik persoonlijk ook al veelzeggend. Zijn discipelen vragen heel stellig naar de συντελεία τοῦ αἰῶνος (sunteleia tou aioonos - voleinding van (deze) tijd(en)) maar Jezus gaat daar in zijn antwoord helemaal niet in mee... Hij spreekt over een τέλος (telos: einde/einddoel/doel) van deze tijden...

God zit mogelijkerwijs helemaal niet te wachten op een einde van de maatschappij - maar op een vervullen ervan, een tot een doel brengen... Waarbij de boodschap van Jezus wellicht is: die vervolging en oorlogen en alle weerstand, dat hoort er nu eenmaal, helaas, onlosmakelijk bij... Δεῖ Î³á½°Ï Î³ÎµÎ½Î­ÏƒÎ¸Î±Î¹ (dei gar genesthai) - ze moeten inderdaad plaatsvinden/het is nu eenmaal zo dat...

Maar het τέλος / doel, einde is dat nog niet... (Mat 24:6)

Ik zou zeggen: lees de Griekse grondtekst eens aandachtig door en kijk of je nog steeds zo stellig bent in het trekken van je conclusies...

Jezus' aanwezigheid op aarde heeft alles van doen met het tot vervulling brengen van de Thora... Dat Woord moet zout en gist zijn in deze wereld... En zo ook de volgelingen van dat Woord...

En daarbij zitten we niet verlangend te wachten op een mislukt stuk brood uit de oven, maar verlangend te wachten tot het deeg gaat rijzen en op smaak komt, in volle verwachting van een bijzonder geslaagd brood aan het einde van de rit... Die maatschappij waar we midden in wonen, daar gaat - zo de Here wil - nog iets prachtigs mee gebeuren!!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou willen dat wat je schrijft bewaarheid wordt, maar we weten dat de Bijbel daar anders over denkt.

Nieuwe wijn doet men in nieuwe zakken, doet men het in oude zakken dat scheurt het door de werking va de nieuwe wijn!

Deze oude wereld wordt compleet weggedaan en vernieuwd, het wordt niet opgelapt!

(2 Petrus 3:13) . . .Maar er zijn nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, die wij overeenkomstig zijn belofte verwachten, en daarin zal rechtvaardigheid wonen.

Mensen mogen voor Gods Koninkrijk kiezen, God verplicht ze niet. De meeste mensen hebben God en zijn zoon verworpen en gehoorzamen het goede nieuws dat wordt gepredikt niet......

(2 Thessalonicenzen 1:6-8) . . .Hierbij wordt in aanmerking genomen dat het van Gods zijde rechtvaardig is verdrukking te vergelden aan hen die voor U verdrukking veroorzaken, 7 maar aan U die verdrukking lijdt, verlichting te zamen met ons bij de openbaring van de Heer Jezus vanuit de hemel met zijn krachtige engelen, 8 in een vlammend vuur, wanneer hij wraak oefent over hen die God niet kennen en over hen die het goede nieuws omtrent onze Heer Jezus niet gehoorzamen.

Ik twijfel inderdaad niet over wat Jezus over de eindtijd zei, het is waar en in overeenstemming met de logische volgorde van gebeurtenissen.

(Jakobus 1:6-8) . . .want wie twijfelt, is gelijk een golf van de zee, die door de wind gedreven en heen en weer geslingerd wordt. 7 Die mens moet feitelijk niet menen dat hij iets van Jehovah zal ontvangen; 8 hij is een besluiteloos man, ongestadig in al zijn wegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik twijfel inderdaad niet over wat Jezus over de eindtijd zei, het is waar en in overeenstemming met de logische volgorde van gebeurtenissen.

(Jakobus 1:6-8) . . .want wie twijfelt, is gelijk een golf van de zee, die door de wind gedreven en heen en weer geslingerd wordt. 7 Die mens moet feitelijk niet menen dat hij iets van Jehovah zal ontvangen; 8 hij is een besluiteloos man, ongestadig in al zijn wegen.

Jakobus preekt geen "biblicistische Schriftbenadering" gecentreerd rond het woord "twijfel"; alsof "twijfel" (het nadenken over de betekenis van de Schrift) een goddeloos handelen zou zijn... Hij zegt niet: "Volg onze uitleg der Schrift of wees anders voor eeuwig verloren op de golven der zee"...

Luister nu eens onbevangen naar hem:

2 Het moet u tot grote blijdschap stemmen, broeders en zusters, als u allerlei beproevingen ondergaat. 3 Want u weet: wanneer uw geloof op de proef wordt gesteld, leidt dat tot standvastigheid. 4 Als die standvastigheid ook daadwerkelijk blijkt, zult u volmaakt en volkomen zijn, zonder enige tekortkoming. 5 Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven. 6 Vraag vol vertrouwen, zonder enige twijfel. Wie twijfelt is als een golf in zee, die door de wind heen en weer wordt bewogen. 7-8 Wie zo aarzelend en onberekenbaar is bij alles wat hij doet, moet niet denken dat hij iets van de Heer zal krijgen.

Hij bemoedigt zijn Gemeente in tijden van beproeving. Tijden die een aanslag kunnen betekenen op het godsvertrouwen (het geloof) van de Gemeente...

Hij tekent de positieve keerzijde van dat aangevochten geloof: "Nood leert bidden!" Het leidt (zo God het wil) uiteindelijk tot een vervolmaking van de Gemeente... En dan komt die twijfel om de hoek kijken: men zou in die tijden van aanvechting aan Gods trouw kunnen gaan twijfelen, maar DAT moet de Gemeente niet doen... "Vraag vol vertrouwen, zonder enige twijfel"...

En dan volgt dat gedeelte dat jij isoleert met als doen dat begrip "twijfel" in zijn algemeenheid "verdacht" te maken... Alsof men niet over de betekenis(sen!) der Schrift zou mogen nadenken en een andere mening zou mogen hebben dan een medegelovige...

Nee: als Jakobus spreekt over "twijfel", dan bedoelt hij "gebrek aan godsvertrouwen"... Maar hij verbiedt de gelovige allerminst om zelfstandig na te denken!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid