Spring naar bijdragen

De eerste en de tweede Adam


Aanbevolen berichten

De eerste en de tweede Adam

Waar de eerste Adam de zondeval veroorzaakte door in navolging van Eva van de verboden vrucht te eten, zo herstelde de tweede Adam (Jezus Christus) in de Geest de schade weer. De geschapen Zoon van God vervolbracht zijn opdracht niet, de enig geboren Zoon van God volbracht zijn opdracht aan het kruis op Golgotha. Waar de geschapen Zoon van God werd geschapen uit het stof van de aarde, zo schiep de enig geboren Zoon van God zélf (hij schiep met stof en speeksel nieuwe ogen voor een blind geboren man). Hier is zichtbaar waarom de eerste Adam volledig mens was en de tweede Adam volledig mens én volledig God is (Hij heeft Zijn heerlijkheid in alle opzichten afgelegd om aan ons gelijk te zijn om vervolgens door de Vader weer verheerlijkt te worden). De eerste Adam wandelde na het eten van de verboden vrucht niet langer in de Geest en werd hierbij gelijk aan Eva (die inmiddels ook niet meer in de Geest wandelde vanwege het eten van de verboden vrucht vóór Adam). De tweede Adam moest de Geest drie uur missen aan het kruis op Golgotha (van ca 12.00 uur t/m 15.00 uur) om de straf voor onze zonden te dragen, maar wandelde in de Geest door het dodenrijk en verkondigde daar het Evangelie. Diegenen die het Evangelie aanvaardden mochten mee naar het Paradijs. Net zoals die ene misdadiger aan het kruis die tot bekering kwam. Waarop ze (net als wij later als we overwinnen) mochten eten van de Levensboom (Openb. 2:7).

De reden waarom de eerste Adam samen met Eva na het eten van de verboden vrucht het Paradijs moest verlaten? Bij het eten van de vrucht van de Levensboom zouden ze onsterfelijk zijn en zodoende Gods wonderbare heilsplan verstoren. God zelf zou namelijk naar de aarde komen om de overwinning op de vijand te bewerkstelligen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 115
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dank je voor deze tekst locaties.

Ik heb deze teksten nooit begrepen, altijd iets van protest in me gevoeld, ook nog als gelovige.

Ook diverse uitleggingen hebben me nooit wijzer kunnen maken, want alles klonk mij als "maakwerk" in de oren.

Ik heb er ook nooit veel over horen preken vroeger, toen ik nog elke week in de kerk zat.

Ik denk, dat de meeste dominees er zelf ook moeite mee hadden, want zo zijn er meer gedeelten uit de Bijbel, die nu nieuw lijken voor mij, omdat ze blijkbaar wel erg moeilijk zijn om vanaf de kansel te bespreken.

Nu ik opnieuw de Bijbel wat meer leer kennen door studies hier en daar, tref ik het aan in soms heel moeilijke theologische verhandelingen.

Blijkbaar zijn er veel mensen, die moeite hebben met bepaalde teksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

De reden waarom de eerste Adam samen met Eva na het eten van de verboden vrucht het Paradijs moest verlaten? Bij het eten van de vrucht van de Levensboom zouden ze onsterfelijk zijn en zodoende Gods wonderbare heilsplan verstoren. God zelf zou namelijk naar de aarde komen om de overwinning op de vijand te bewerkstelligen.

de reden? Ze waren rebels, ze wilden hun eigen god zijn (zoals ze beloofd was door de slang)

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

De reden waarom de eerste Adam samen met Eva na het eten van de verboden vrucht het Paradijs moest verlaten? Bij het eten van de vrucht van de Levensboom zouden ze onsterfelijk zijn en zodoende Gods wonderbare heilsplan verstoren. God zelf zou namelijk naar de aarde komen om de overwinning op de vijand te bewerkstelligen.

de reden? Ze waren rebels, ze wilden hun eigen god zijn (zoals ze beloofd was door de slang)

Ja, maar dat is ook de reden dat ze daarna niet van de levensboom mochten eten, anders had Hij ze niet kunnen redden, dan bleven ze eeuwig zondig en was er geen wedergeboorte mogelijk. Zo heb ik 'm ook altijd geleerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jullie stelling is correct, Laatste Adam moet het zijn.

Jezus kan NOOIT de tweede ergens in zijn, zie Kolossenzen 1,18.

Je kan naast Romeinen 15:12-21 er ook iets over lezen in 1 Korinthe 15:45 en 1 Korinthe 15:22.
20 Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn.

21 Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens.

22 Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst.

42 Zo zal ook de opstanding van de doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid, het wordt opgewekt in onvergankelijkheid.

43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid. Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.

44 Een natuurlijk lichaam wordt gezaaid, een geestelijk lichaam wordt opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam.

45 Zo staat er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levend wezen, de laatste Adam tot een levendmakende Geest.

46 Het geestelijke is echter niet eerst, maar het natuurlijke en daarna komt het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk; de tweede mens is de Heere uit de hemel.

Om het even op een rijtje te zetten.

Eersteling en/of

laatste Adam en/of

tweede mens.

Je kunt ook gaan muggeziften. Volgens mij is het helder wat er bedoeld wordt.

Ik heb het ook altijd vrij helder gehad wat er bedoeld werd, maar nu er gesproken wordt over de 2 Adammen door topicstarter ben ik toch deze teksten eens gaan bestuderen.

In mijn idee staat er volslagen onzin, als je alle woorden letterlijk neemt en doorgaat op die 2 natuurlijke Adammen.

Jezus was vlg. de Bijbel aan het kruis nl. nog steeds mens en niet 3 uur iets anders.

Pas na de opstanding kwam er een nieuw geestelijk leven en zou je dat als een eerste geestelijke Adam kunnen zien.

Maar dan bedoel je niet Adam, als naam voor die ene specifieke eerste mens, die men Adam noemt, maar Adam als synoniem van het woord "mens"

De eerste mens (Adam) met een natuurlijk aards lichaam. (Genaamd Adam, de eerste natuurlijke mens)

De tweede mens (Adam) met een geestelijk lichaam. (Genaamd Jezus, de eerste geestelijke mens)

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Ken

Okee, als Adam uit Genesis de Eerste is, en Jezus de Laatste Adam en nooit Tweede kan zijn, welke Adams zaten er dan nog meer tussen Adam en Jezus? :|

Mozes, zie Rom 5,14.

Rom 5:14 "Toch heeft de dood als koning geheerst in de tijd van Adam tot Mozes, dus ook over hen die zich niet op de wijze van Adam schuldig hadden gemaakt aan de overtreding van een gebod. Adam nu is het beeld van Hem die komen moest."

Even kijken: De dood heeft geheerst van Adam tot Mozes. Dus Adam is het beeld van Hem (Mozes, volgens jou) die komen moest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

42 Zo zal ook de opstanding van de doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid, het wordt opgewekt in onvergankelijkheid.

43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid. Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.

44 Een natuurlijk lichaam wordt gezaaid, een geestelijk lichaam wordt opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam.

45 Zo staat er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levend wezen, de laatste Adam tot een levendmakende Geest.

46 Het geestelijke is echter niet eerst, maar het natuurlijke en daarna komt het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk; de tweede mens is de Heere uit de hemel.

Hartelijk dank voor dit citaat Maria K. Het leek mij een essentieel verschil waardoor ik hier overheen heb gelezen, maar inderdaad wordt Jezus duidelijk de tweede mens genoemd dus heb ik mij vergist. Op deze momenten realiseer ik me weer de waarde van discussies! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Ken

Okee, als Adam uit Genesis de Eerste is, en Jezus de Laatste Adam en nooit Tweede kan zijn, welke Adams zaten er dan nog meer tussen Adam en Jezus? :|

Mozes, zie Rom 5,14.

Rom 5:14 "Toch heeft de dood als koning geheerst in de tijd van Adam tot Mozes, dus ook over hen die zich niet op de wijze van Adam schuldig hadden gemaakt aan de overtreding van een gebod. Adam nu is het beeld van Hem die komen moest."

Even kijken: De dood heeft geheerst van Adam tot Mozes. Dus Adam is het beeld van Hem (Mozes, volgens jou) die komen moest?

Volgens joden is Adam inderdaad een voorafbeelding van Mozes, het verbaast me dat jou dat zo verbaast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens joden is Adam inderdaad een voorafbeelding van Mozes, het verbaast me dat jou dat zo verbaast.

Mwah, verbaasd is niet het juiste woord ... ik was meer benieuwd naar je (joodse) bron. Een joodse bron die een Paulus brief interpreteert om Genesis te verklaren lijkt me uiterst interessant...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid