Spring naar bijdragen

Een derde van Nederland Bezoekt kerk/ mis met kerst


Aanbevolen berichten

Nederlanders gebruiken de komende kerstdagen het liefst voor familiebezoek en uitgebreid dineren. Een derde van de Nederlanders is van plan om met Kerst een kerkdienst of mis te bezoeken, blijkt uit onderzoek van bureau Ipsos Synovate onder duizend Nederlanders van 15 jaar en ouder. De opdracht werd verstrekt door de Protestantse Kerk in Nederland.

Aan Nederlanders werd gevraagd wat ze met de kerstdagen gaan doen. Van de ondervraagden zegt 63 procent op familiebezoek te gaan; 61 procent gaat dineren. Cadeautjes geven (38 procent), thuis films kijken (34 procent) en spelletjes doen (30 procent) scoren hoog. Familiebezoek en dineren worden het meest gewaardeerd: respectievelijk 26 en 25 procent van de Nederlanders geeft aan hier het meest naar uit te kijken.

Andere conclusies: 34 procent vindt het met Kerst het belangrijkst om het thuis gezellig te maken; 16 procent noemt „bijpraten met familie en vrienden†het belangrijkst, 11 procent noemt „stilstaan bij de geboorte van Jezus.â€

Twee derde (67 procent) van de ondervraagden vindt dat de boodschap van Kerst overschaduwd wordt door de commercie. Nog geen kwart (23 procent) geeft aan waarschijnlijk of „vrijwel zeker†een kerstviering in de kerk te bezoeken. Nog eens 10 procent wil misschien een kerkdienst te bezoeken.

„Voor de kerk is het een uitdaging om ook mensen die alleen met Kerst naar de kerk gaan zó welkom te heten dat ze zich thuis voelen en de vonk van het kerstevangelie kan overspringenâ€, reageert dr. Arjan Plaisier, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland, op het onderzoek. Een samenvatting is te vinden op samennaardekerstviering.nl.

Bron: Refdag

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja er zullen ook mensen alleen met kerst gaan. Mij heeft het nooit gestoort, komen ze omdat ze nostalgische gevoelens hebben? Dat kan; maar het kan ook een heimwee naar de God van hun jeugd wezen, en er hoef maar iets te wezen één sprankje hoop, één sprankje liefde. Het maakt niet uit ik weet dat ze welkom zijn. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hypocrisie betekent dat je het ene zegt, maar het andere doet. Eén keer per jaar naar de kerk gaan valt daar dus niet onder. Zeggen dat je regelmatig naar de kerk gaat, terwijl je maar één keer gaat, is echter weer wél hypocriet, omdat je je dan vromer voordoet. Zeggen dat men regelmatig naar de kerk zou moeten gaan, terwijl je zelf maar één keer gaat, hoeft echter weer níét hypocriet te zijn, want het kan zijn dat je zelf nog een strijd ervaart in het ter kerke gaan en mensen alleen maar wil aansporen het beter te doen dan jijzelf. Zelfs nog met extra begrip voor hun moeite daarmee, omdat je die zelf immers ook aan den lijve ondervindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De eerste keer dat ik naar de kerk ging in mijn leven was met kerst en ik vond er niets aan. Alleen maar kindertoneelstukjes. Het is maar dat m'n broer zei dat het normaal leuker was, anders was ik niet meer gegaan. Dat was bij die kerk van Johan Maasbach in Utrecht. Kan me nog herinneren dat we dan zaten te kijken wat de rest deed. Zij handen omhoog, hup wij ook en dan snel bijtijds weer naar beneden, zodat we vooral niet opvielen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid