Robert Frans 1.653 Geplaatst 3 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 januari 2013 Ligt eraan of ze getrouwd zijn of niet. Zowel een ongehuwde als een gehuwde man kan tot diaken gewijd worden. Een ongehuwde man zal dan onmiddelijk celibatair leven en dus niet meer trouwen. Een gehuwde man zal getrouwd blijven, maar na de dood van zijn vrouw alsnog celibatair leven. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 3 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 januari 2013 Zijn diakens in de RKK celibaat? Zoals RobertF het beschrijft klopt het. Het onderscheid zit in de vraag of iemand tot diaken wordt gewijd om "door te gaan" voor het priesterschap, of tot permanent diaken. Een diaken-priesterkandidaat is altijd celibatair. Een permanent diaken kent het uitgestelde celibaat zoals RobertF beschrijft, dus je kan getrouwd zijn als je gewijd wordt, maar je kan niet gewijd zijn als je trouwt. Los daarvan is ook een gehuwd diaken tot matigheid geroepen. Link naar bericht Deel via andere websites
Josephina 0 Geplaatst 11 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 11 januari 2013 Weet iemand toevallig een encycliek of een ander officieel document waarin ingegaan wordt op milieuproblemen, goed rentmeesterschap oid? Alvast heel erg bedankt! Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 11 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 11 januari 2013 Weet iemand toevallig een encycliek of een ander officieel document waarin ingegaan wordt op milieuproblemen, goed rentmeesterschap oid? Alvast heel erg bedankt! Ken je www.rkdocumenten.nl ? Ik denk dat je daar alles kan vinden wat je zoekt. Link naar bericht Deel via andere websites
Josephina 0 Geplaatst 11 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 11 januari 2013 Ja ik had daar al wat lopen rondneuzen en wel dingen gevonden die enigszins bruikbaar waren, maar geen document dat geheel aan dit onderwerp gewijd was. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 11 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 11 januari 2013 Voorzover mij bekend bestaat er geen encycliek die daar volledig over gaat. Link naar bericht Deel via andere websites
Josephina 0 Geplaatst 11 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 11 januari 2013 zoiets vermoedde ik al (ik heb het stomme idee opgevat een paper te schrijven over vegetarisch eten) Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 11 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 11 januari 2013 zoiets vermoedde ik al (ik heb het stomme idee opgevat een paper te schrijven over vegetarisch eten) Waarom zoek je het dan bij encyclieken, brieven van de paus? Pausen zijn in het verleden nu niet bepaald gekend om hun spaarzame maaltijden. Zoek het dan liever bij Benedictus, Bernardus, Ignatius, Franciscus. Goede kans dat je daar veel meer aan hebt. Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 12 januari 2013 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 januari 2013 Admod note:Discussie over grondtekst van de Statenvertaling en andere vertalingen verplaatst naar viewtopic.php?f=12&t=28231#p1089432 graag daar verder discussieeren. Link naar bericht Deel via andere websites
Josephina 0 Geplaatst 12 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 12 januari 2013 zoiets vermoedde ik al (ik heb het stomme idee opgevat een paper te schrijven over vegetarisch eten) Waarom zoek je het dan bij encyclieken, brieven van de paus? Pausen zijn in het verleden nu niet bepaald gekend om hun spaarzame maaltijden. Zoek het dan liever bij Benedictus, Bernardus, Ignatius, Franciscus. Goede kans dat je daar veel meer aan hebt. Ik ben bezig met Franciscus Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 22 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 22 januari 2013 Liturgie vraagje: Wat is de officiële vertaling van de woorden van na de Schriftlezing? "Woord van de Heer" of "Zo spreekt de Heer" ? Of mag beide? Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 22 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 22 januari 2013 Liturgie vraagje:Wat is de officiële vertaling van de woorden van na de Schriftlezing? "Woord van de Heer" of "Zo spreekt de Heer" ? Of mag beide? De meer correcte vertaling is "Woord van de Heer", maar het altaarmissaal geeft "Zo spreekt de Heer". En aangezien binnen de Kerk het altaarmissaal als officiele tekst geldt, is dat de correcte vorm. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 22 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 22 januari 2013 Had niet verwacht dat het zo in het altaarmissaal staat. In 'Bron van christelijke geest' hebben ze 'Woord van de Heer' afgedrukt. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 22 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 22 januari 2013 Had niet verwacht dat het zo in het altaarmissaal staat. In 'Bron van christelijke geest' hebben ze 'Woord van de Heer' afgedrukt. Tsja, de liturgieboekjes Link naar bericht Deel via andere websites
peaches 0 Geplaatst 25 januari 2013 Rapport Share Geplaatst 25 januari 2013 Bij ons is het met een woordje in het parochie blad verandert naar woord van de Heer ipv zo spreekt de Heer.. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 5 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 5 februari 2013 Het is weer zover: een pastoor heeft de communie geweigerd aan wederom een homoseksuele prins carnaval. Geen punt, zeg ik, want de pastoor is vrij om naar zijn geweten te luisteren. Wel een punt, zeggen christelijke COC-schoothondjes, want het is niet de pastoor die ons uitnodigt, maar de Heer. En: het is schending van mensenrechten. Hoe leg ik uit wat de Kerk leert, en waarom zij dit leert? Link naar bericht Deel via andere websites
Lobke 467 Geplaatst 5 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 5 februari 2013 @Hongere wolf; Waarom noem je ze christelijke COC-schoothondjes? Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 5 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 5 februari 2013 Omdat sommige christenen als een schoothondje achter het COC aan lopen en schieten op alles wat een andere mening heeft. Het is een fenomeen. Link naar bericht Deel via andere websites
Cyrillisch 0 Geplaatst 5 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 5 februari 2013 Het is weer zover: een pastoor heeft de communie geweigerd aan wederom een homoseksuele prins carnaval. Geen punt, zeg ik, want de pastoor is vrij om naar zijn geweten te luisteren. Wel een punt, zeggen christelijke COC-schoothondjes, want het is niet de pastoor die ons uitnodigt, maar de Heer. En: het is schending van mensenrechten. Hoe leg ik uit wat de Kerk leert, en waarom zij dit leert? Is die prins Carnaval recent naar de biecht geweest? Zo niet dan is dat alleen al een prima reden om hem de communie te weigeren. Link naar bericht Deel via andere websites
Lobke 467 Geplaatst 5 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 5 februari 2013 @Hongerige wolf: Mag jij wel ter communie gaan ? Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 5 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 5 februari 2013 Is die prins Carnaval recent naar de biecht geweest? Zo niet dan is dat alleen al een prima reden om hem de communie te weigeren. Dat was de vraag niet, maar geen idee. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 5 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 5 februari 2013 @Hongerige wolf:Mag jij wel ter communie gaan ? Nee. Ik ben niet katholiek gedoopt en word in maart gevormd, en ik heb een homoseksuele relatie. Dat weerhoudt me trouwens nergens van, en mijn pastoor ook niet, maar dat geheel terzijde. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 5 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 5 februari 2013 Het is weer zover: een pastoor heeft de communie geweigerd aan wederom een homoseksuele prins carnaval. Geen punt, zeg ik, want de pastoor is vrij om naar zijn geweten te luisteren. Wel een punt, zeggen christelijke COC-schoothondjes, want het is niet de pastoor die ons uitnodigt, maar de Heer. En: het is schending van mensenrechten. Hoe leg ik uit wat de Kerk leert, en waarom zij dit leert? Ik ken de casus niet, maar dat maakt ook weinig uit lijkt me. De leer is helder: 1. Men mag de H. Communie ontvangen als men gedoopt is, niet in staat van doodzonde, en in communio met de Kerk. 2. Alleen degene die de H. Communie wil ontvangen beoordeelt of hij/zij aan punt 1 voldoet. 3. Degene die de H. Communie uitreikt dient dit te weigeren aan degene waarvan publiek overduidelijk bekend is dat hij/zij niet aan punt 1 voldoet, mits het toelaten tot de H. Communie méér ergernis geeft aan de gelovigen, dan het weigeren. Het is inderdaad de Heer die ons uitnodigt. De Heer spreekt en handelt door de Kerk, en in de Mis zeer specifiek via de priester die "in persona Christi" handelt. Wie dat niet gelooft, gelooft niet katholiek, en voldoet dus niet aan punt 1. Met "de mensenrechten" heeft dit niet zoveel te maken. Overigens, de vraag of iemand persoonlijk al dan niet in staat van doodzonde is, is tussen die persoon en God, waarbij de Kerk als het ware de communicatie verzorgt. Geen idee hoe dat voor protestanten is, maar voor een katholiek is de vraag "Mag jij wel te communie gaan?" (te, niet ter) nogal indiscreet. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 5 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 5 februari 2013 Het is weer zover: een pastoor heeft de communie geweigerd aan wederom een homoseksuele prins carnaval. Geen punt, zeg ik, want de pastoor is vrij om naar zijn geweten te luisteren. Wel een punt, zeggen christelijke COC-schoothondjes, want het is niet de pastoor die ons uitnodigt, maar de Heer. En: het is schending van mensenrechten. Hoe leg ik uit wat de Kerk leert, en waarom zij dit leert? Is die prins Carnaval recent naar de biecht geweest? Zo niet dan is dat alleen al een prima reden om hem de communie te weigeren. Dit is onjuist. Alleen de biechtvader weet of iemand recent gebiecht heeft. Op deze grond de H. Communie weigeren is feitelijk een schending van het heilige biechtgeheim. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 5 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 5 februari 2013 @Hongerige wolf:Mag jij wel ter communie gaan ? Nee. Ik ben niet katholiek gedoopt en word in maart gevormd, en ik heb een homoseksuele relatie. Dat weerhoudt me trouwens nergens van, en mijn pastoor ook niet, maar dat geheel terzijde. Het eerste punt is een objectief en publiek gegeven, dat inderdaad de toegang tot de H. Communie uitsluit. Het tweede punt is een subjectief en in principe privé-gegeven, dat tussen jou en God is, met je pastoor als tussenpersoon. Als jij en je pastoor niet menen dat je in staat van doodzonde bent, en/of dat jouw deelname aan de H. Communie geen ergernis zal geven, dan ben je wel degelijk genodigd. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten