Spring naar bijdragen

Vragen over de RKK-leer deel 4


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 260
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb
Ik ben wel eens nieuwe parochie verbanden tegengekomen waarin een kloosterkerk is opgenomen. Maar hoe werkt dit? Want die parochie maakt deel uit van het bisdom, terwijl religieuze ordes via hun eigen hiërarchie verloopt.

Dat varieert, niet iedere orde is zelfstandig. Maar het klopt dat sommige parochies "van een klooster" zijn. Dan heeft de bisschop daar kerkjuridisch niet zo veel te vertellen. Bedenk dat kloosters vroeger niet zozeer een parochie regen om pastorale redenen, maar om financiele. Kloosters ontvingen zo de stipendia.

Maar wat ik hier bedoel is dat een nieuwe parochie bestaat uit een reeks van parochiekerken (vroeger verschillende parochies, maar gefuseerd). Eén ervan is een kloosterkerk en ook nog steeds verbonden aan het klooster (Benedictijns'). Terwijl de parochie in zichzelf een seculiere parochie is, met seculiere priesters. (Maar in die kloosterkerk is het hun pater.)

Dat klinkt bijzonder ja. Is het een abdij of een priorij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb ook een vraag.

RK diaken impliceerde ergens dat ieder mens een bescherm engel heeft.

Hij gaf aan dat het RKK-leer is.

Kan iemand me vertellen waar deze leer vandaan komt / waarop het gebaseerd is?

(niet om over in te discussie gaan, alleen benieuwd naar de oorsprong)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Is engels een probleem? Zo nee, dan kan je hier de, o.a. Bijbelse, oorsprong vinden: http://www.newadvent.org/cathen/07049c.htm

Hoewel daar beweerd wordt dat het niet tot het depositum fidei behoort, laat, onder andere Sacrae Laudis van Johannes XXIII iets anders zien:

De Kerk neemt als zeker aan dat God, ons aller Vader, de bescherming van iedere gedoopte heeft toevertrouwd aan een speciale Engel
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik lees nu Merijntje Gijzen. Het jongetje Merijntje filosofeert nu dat zijn beschermengel wellicht een 'labbekak' is, omdat hij zo vaak door Joosje Pek (duivel) wordt verleid tot het verrichten van kattenkwaad. :)

Thomas van Aquino zei al dat beschermengelen onderaan de engelen-hierarcie staan :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naar aanleiding van het aantreden van de nieuwe paus kwam ik een zeer extreme Eed van de Jezuïeten tegen.

Hoe moet ik deze duiden?

Ik las elders dat deze paus deze eed bij zijn aantreden zou hebben afgelegd.

Die site is onzin

"en het woord INRI, waaronder de woorden IUSTUM, NECAR, REGES, IMPIOUS.

De betekenis hiervan is: Het uitroeien of vernietigen van goddeloze of ketterse Koningen, Overheden, of Heersers is rechtvaardig."

Ten eerste is dit geen goed Latijn, ten tweede staat INRI voor Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum - Jezus van Nazareth, Koning der Joden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Naar aanleiding van het aantreden van de nieuwe paus kwam ik een zeer extreme Eed van de Jezuïeten tegen.

Hoe moet ik deze duiden?

Ik las elders dat deze paus deze eed bij zijn aantreden zou hebben afgelegd.

Die kan je duiden als de zogenaamde "mallotentest". Wie dit alles serieus neemt, herkennen en erkennen wij als volkomen malloot.

Jou kennende, neem ik aan dat je wel doorzag dat dit flauwekul is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naar aanleiding van het aantreden van de nieuwe paus kwam ik een zeer extreme Eed van de Jezuïeten tegen.

Hoe moet ik deze duiden?

Ik las elders dat deze paus deze eed bij zijn aantreden zou hebben afgelegd.

Die kan je duiden als de zogenaamde "mallotentest". Wie dit alles serieus neemt, herkennen en erkennen wij als volkomen malloot.

Jou kennende, neem ik aan dat je wel doorzag dat dit flauwekul is?

Het is niet zo dat ik dit serieus neem, maar ik stelde er vraagtekens bij en was daarom benieuwd wat de katholieken hierover weten. (Wat betreft INRI had ik de betekenis overigens wel geleerd op mijn protestants-christelijke basisschool.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik kon me ook niet voorstellen dat je dit serieus nam hoor, ik ken je als te intelligent daarvoor.

Nee, de enige serieuze achtergrond die ik je kan bieden: het stikt van de malloten op internet.

Overigens legtiedere seculiere geestelijke een geloofsverklaring af bij zijn wijding, en iedere reguliere geestelijke legt daarnaast nog de beloftes af die bij zijn orde horen als hij zeg maar "lid wordt". Veelal betreft dat de geloftes van armoede, kuisheid, gehoorzaamheid en soms ook stabiliteit.

De paus zal beide dus wel gedaan hebben.

De geloofsverklaring omvatte vroeger de anti-modernisteneed, tegenwoordig is het een uitgebreide formule die ongeveer zoveel zegt als "ik geloof wat de Kerk leert".

Jezuieten kennen geen stabiliteit. Hun gehoorzaamheidsgelofte daarentegen nemen ze vrij verrekte serieus. Kuisheid ook, armoede varieert nog wel eens wat.

Wat kerkpolitiek aardig is aan deze pauskeuze, en waar ik og niemand over gehoord heb, is dat de Jezuieten vanaf pakweg de contareformatie tot het laatste concilie als stoottroepen van de paus een belangrijk instrument van Zrome waren. Vanaf het laatste concilie zie je dat deze priester-orde snel terrein verloor aan de lekenbeweging Opus Dei. Vooral bij Johannes Paulus II was dit een populaire beweging. Nu we een Jezuiet als paus hebben wordt het heel spannend om te zien hoe deze beide bewegingen zich ten opzichte van elkara gaan verhouden.

Persoonlijk hoop ik dat we enig herstel van de priesterkerk mogen gaan zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met intelligent of niet, vind ik het weinig te maken hebben. Ik vind het belangrijk om waakzaam te zijn en kritische vragen te stellen. Op een site waar ik oorspronkelijk iets las over een Eed van de Jezuïeten, heb ik ook een kritische vraag gesteld aan de webbeheerder. Ondertussen ben ik nog wat onderzoek aan het doen op internet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat kerkpolitiek aardig is aan deze pauskeuze, en waar ik og niemand over gehoord heb, is dat de Jezuieten vanaf pakweg de contareformatie tot het laatste concilie als stoottroepen van de paus een belangrijk instrument van Zrome waren.

Hoe zit dat nou eigenlijk? Ik begreep dat ze ook gehoorzaamheid beloven aan de paus en daarnaast heb je dat verband met de contra reformatie. Maar tegelijk zijn er pogingen gedaan ze op te heffen en hoor ik tevens dat ze wel graag de grenzen van de leer opzoeken en er wel eens over heen stappen.

Die dingen vind ik een beetje tegenstrijdig met elkaar klinken. Weet jij er misschien meer vanaf hoe dat zit en hoe ik het kan duiden?

Persoonlijk hoop ik dat we enig herstel van de priesterkerk mogen gaan zien.

Hoe zie je dat praktisch voor je? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid