Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ach, speciaal voor de mensen die het niet meer zien zitten met hun liefdesleven: het koppeltopic! Schrijf de eisen maar op waar een jongen/meisje aan moet voldoen en wie weet komt er wel een match uit :D

Nu even het serieuzere gedeelte voor de mensen die niet gekoppeld hoeven te worden:

Is uithuwelijken (ook een vorm van koppelen) zo slecht? Tegenwoordig wordt er veel gehamerd op vrije keus en een huwelijk uit liefde, maar in de tijd van de bijbel werden toch ook altijd vrouwen uitgehuwelijkt. Hoe komt het dat we daar tegenwoordig zo anders over denken? En was het gewoon de cultuur of is het toch ook iets echt Bijbels?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 367
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wat het serieuze onderdeel betreft: (Wie weet reageer ik ooit nog eens op dat eerste deel. :P )

Ik zie het toch wel als een cultureel ding. Dat we er nu anders over denken is denk ik een stuk individualisatie van de samenleving gemengd met het feit dat mensen nu eenmaal verliefd worden, dat was vroeger ook al zo. Ik denk dat beide 'manieren' hun voor en nadelen hebben. Ik ben niet geboren in een uithuwelijkingscultuur, dus dan is het makkelijk praten. Maar anderzijds denk ik dat, mits het toekomstig koppel zelf ook inspraak mag hebben, het niet eens zo slecht hoeft te zijn. Sommigen zouden er wel bij gebaat zijn denk ik. 'Koppelen' en liefde hoeven elkaar ook niet uit te sluiten.

Ow, en persoonlijk zou ik zelf niet willen dat mijn ouders zich met mijn 'liefdesleven' zouden bemoeien. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heet emancipatie........ Na een paar duizend jaar kwam iemand op het lumineuze idee dat vrouwen wellicht ook mensen zijn met eigen wensen en dat je ze dus niet als bezit moet categoriseren dat je naar eigen goeddunken kunt verhandelen. Opmerkelijk genoeg zagen de meeste vrouwen daar (=de huidige situatie) ook wel wat in.

Overigens staan Nederlandse vrouwen internationaal bekend als: heel intelligent, sterk en mooi en als erg onromantisch. (En buitenlandse mannen zijn een beetje bang voor jullie)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het heet emancipatie........ Na een paar duizend jaar kwam iemand op het lumineuze idee dat vrouwen wellicht ook mensen zijn met eigen wensen en dat je ze dus niet als bezit moet categoriseren dat je naar eigen goeddunken kunt verhandelen. Opmerkelijk genoeg zagen de meeste vrouwen daar (=de huidige situatie) ook wel wat in.

Bij een eerste huwelijk werden net zoveel mannen uitgehuwelijkt als vrouwen.

Echter..........

Een man kon daarna zoveel vrouwen huwen en bijvrouwen nemen en slavinnen gebruiken, als hij wilde.

In de Bijbel staan in de wetten slechts regels over de behandeling van de vrouw door de man en wetten hoe vrouwen zich hebben te gedragen.

Overigens staan Nederlandse vrouwen internationaal bekend als: heel intelligent, sterk en mooi en als erg onromantisch. (En buitenlandse mannen zijn een beetje bang voor jullie)

Als dat zo is, dan zal dat vnl. ontstaan zijn door de beroepsmatige omgang en wordt er dus een selecte groep beoordeeld.

Voor deze groep speciaal en verder in het algemeen:

Gevolg van het feit, dat vrouwen hier al langer en verder geëmancipeerd en geschoold zijn?

Dan blijkt dat deze vrouwen meer gelijkwaardig zijn en zich niet meer zo gemakkelijk laten gebruiken en zeker niet meer zo gemakkelijk zich willen gedragen als slavin.

Dat is inderdaad moeilijker voor mannen, die dat wel verwachten en vanuit gaan, zoals in veel landen nog is. (H)

Het is ook binnen Nederland een gegeven dat (hoog)geschoolde vrouwen heel moeilijk aan een vaste partner kunnen komen.

Nog steeds vinden mannen een hoger opgeleide en meerverdienende vrouw maar niets.

Niet voor niets zijn daarvoor speciale huwelijksbureaus ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloof me, een man wiens ja ja is en wiens nee nee kom je het verst mee.

Niet mee eens :+ Een man moet zichzelf niet als alwetend of albepalend beschouwen. Daarom moet hij nog geen eeuwige twijfelaar zijn, maar openstaan voor andere meningen is toch niet te veel gevraagd.

Nu ja, uiteindelijk hangt het ook van het type vrouw af of je daar het verst mee komt. Timide vrouwen die geen keuzes kunnen maken of die niet weten wat ze willen, kunnen natuurlijk wel baat hebben bij een standvastige man die recht door zee is. Ikzelf verkies toch iemand waarmee te praten valt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloof me, een man wiens ja ja is en wiens nee nee kom je het verst mee.

Niet mee eens :+ Een man moet zichzelf niet als alwetend of albepalend beschouwen. Daarom moet hij nog geen eeuwige twijfelaar zijn, maar openstaan voor andere meningen is toch niet te veel gevraagd.

Dat klinkt als de wens van een vrouw die niet weet wat ze wil. :#

Nee, maar als ik mijn ja ja laat zijn en mijn nee nee wil niet zeggen dat ik pretendeer alles te weten. Ook betekent het niet dat nergens voor opensta, het betekent vooral dat ik een gebod van Jezus navolg (Mat 5,37) en dat je weet wat je aan me hebt. Dat spreekt mij ook aan in een vrouw want anders moet ik me steeds afvragen of ze wel meent wat ze zegt. Daar heb ik helemaal geen zin in.

Nu ja, uiteindelijk hangt het ook van het type vrouw af of je daar het verst mee komt. Timide vrouwen die geen keuzes kunnen maken of die niet weten wat ze willen, kunnen natuurlijk wel baat hebben bij een standvastige man die recht door zee is. Ikzelf verkies toch iemand waarmee te praten valt.

Dat ik standvastig ben betekent niet dat ik voor geen rede vatbaar ben, waarom denk je dat? Ik houd van vrouwen die weten wat ze willen, maar niet van vrouwen die niets willen aannemen en dat zou dan een tegenstrijdige eigenschap zijn. Het lijkt mij niks om met iemand een relatie te hebben die twijfelt of jij wel de ware bent, alsjeblieft niet nee, dan ben ik tien keer liever alleen. Doch als men het zeker weet wat betreft de liefde voor elkaar, is er ruimte genoeg voor twijfels over andere dingen waar je samen het hoofd over buigt. Ik zoek geen vrouw die vrijgezel wil blijven maar ook een relatie wil en daar ben ik zeer koppig in!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet dat ik een partner zoek, maar zou het op Credible ook niet proberen.. Al die degelijke christenen met idealen... IEKS! :+

Ha ha ha.

Geloof me, een man wiens ja ja is en wiens nee nee kom je het verst mee.

Maar dan is het gelijk zo se-ri-eus... -O-

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ervaringsdeskundige. :D Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat betrouwbaarheid erg belangrijk is in een relatie. Zoals Floes zegt, je hoeft niet alles op een rijtje en overal een mening over te hebben, die kun je - moet je! - ook samen vormen.

Als je ook maar zwak kunt zijn t.o. elkaar. Als je 'ja' toch niet zo 'ja' was, dat niet gaan verbloemen enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben ervaringsdeskundige. :D Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat betrouwbaarheid erg belangrijk is in een relatie. Zoals Floes zegt, je hoeft niet alles op een rijtje en overal een mening over te hebben, die kun je - moet je! - ook samen vormen.

Als je ook maar zwak kunt zijn t.o. elkaar. Als je 'ja' toch niet zo 'ja' was, dat niet gaan verbloemen enzo.

Bedankt voor de tip! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hou niet van koppelen, maar ik heb een keer gebeden voor mijn neef die op zijn dertigste nog bij zijn zus inwoonde. Ik bad: Heer geef hem een vrouw, maar wel een leuke en laat anders maar zitten. Binnen een maand of zo had hij een vriendin en hij heeft nu 2 kinderen.

En de zus? Ik voel ook wel medelijden met de zus. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid