Spring naar bijdragen

Kain's volk


Aanbevolen berichten

Na aanleiding van een gesprek met een collega van mij vandaag, heb ik even wat opgezocht. Ik wil alleen wel graag van jullie horen of er nog haken en ogen aan mijn uitleg zitten/ik info over het hoofd zie.

Vraagstelling: 'Nadat Kain Abel doodgeslagen heeft, en God hem erop aansprak, ging Kain naar het land Nod, ten Oosten van Eden. En kaïn had gemeenschap met zijn vrouw...(Genisis 4:17A). Waar komt het volk van die vrouw vandaan?'

Mijn antwoord op dit moment: 'Als ik Genisis 1:26A lees, lees ik heel duidelijk En God zeide: Laat ons mensEN maken.... In vers 27 staat echter En God schiep de mens naar Zijn beeld. In vers 26 wordt meervoud aangegeven, in vers 27 enkelvoud. God zou, naast Adam en later Eva in de hof van Eden, dus nog meer mensen gemaakt hebben die Hij niet in de hof van Eden geplaatst heeft. Het volk van Kain is dus in die tijd ontstaan.'

Mensen, brandt los. Ik hoor graag alles wat jullie aan mijn uitleg steekt, tenzij het niet bruikbare informatie is natuurlijk;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ons mensen maken: 2 mensen, Adam en Eva en het nageslacht had Hij ook al over nagedacht, dat ging via Adam en Eva.

Handelingen 17:26

26 Uit één mens heeft hij de hele mensheid gemaakt, die hij over de hele aarde heeft verspreid; voor elk volk heeft hij een tijdperk vastgesteld en hij heeft de grenzen van hun woongebied bepaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst dankje voor je reactie, Cobybryant.

Over je eerste zin, Adam en Eva zijn niet tegelijk gemaakt. Eva is gemaakt omdat God zag dat Adam alleen was, en dat vond Hij niet goed(Genisis 2:18A).

Daarnaast, het volk waar Kain naartoe ging, leefde gelijktijdig met Adam en Eva. Tenzij Kain natuurlijk alleen die vrouw tegenkwam, en dat uiteindelijk een zus van hem zou zijn. De bijbel heeft het daar echter niet over... Hoe kan het, dat als Adam en Eva de eerste EN enige mensen op aarde waren, dat er buiten Eden een vrouw rondloopt waar Kain gemeenschap mee heeft(Genisis 4:17)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allereerst dankje voor je reactie, Cobybryant.

Over je eerste zin, Adam en Eva zijn niet tegelijk gemaakt. Eva is gemaakt omdat God zag dat Adam alleen was, en dat vond Hij niet goed(Genisis 2:18A).

Daarnaast, het volk waar Kain naartoe ging, leefde gelijktijdig met Adam en Eva. Tenzij Kain natuurlijk alleen die vrouw tegenkwam, en dat uiteindelijk een zus van hem zou zijn. De bijbel heeft het daar echter niet over... Hoe kan het, dat als Adam en Eva de eerste EN enige mensen op aarde waren, dat er buiten Eden een vrouw rondloopt waar Kain gemeenschap mee heeft(Genisis 4:17)?

Bij de Word of Faith zeggen ze dat de geest en ziel van Eva al in Adam zat. Maar of dat echt zo is, weet ik ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zou de bijbel daar geen melding van maken dan? Die zegt alleen Dat Adam en Eva 3 zoons hebben gekregen, Kain, Abel en Set(Genisis 4:25 ev.) Ik vind het eerlijk gezegd geen logische verklaring.

@CobyBryant, geest en ziel in een rib stoppen... Heeft God goed gedaan dan:p Weet je ook hoe ze aan die redenering komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou de bijbel daar geen melding van maken dan? Die zegt alleen Dat Adam en Eva 3 zoons hebben gekregen, Kain, Abel en Set(Genisis 4:25 ev.) Ik vind het eerlijk gezegd geen logische verklaring.

@CobyBryant, geest en ziel in een rib stoppen... Heeft God goed gedaan dan:p Weet je ook hoe ze aan die redenering komen?

Het was zoiets van: Naar Gods beeld schiep Hij hem. Man en vrouw schiep Hij hen. Vrouw is ook naar Gods beeld geschapen, dus die zat ook in Adam. Want in Adam blies Hij een levensgeest en in Eva niet, die was gebouwd. Ik vind het persoonlijk ook wat raar klinken. Dan zou hij zich ook niet alleen hebben gevoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Na aanleiding van een gesprek met een collega van mij vandaag, heb ik even wat opgezocht. Ik wil alleen wel graag van jullie horen of er nog haken en ogen aan mijn uitleg zitten/ik info over het hoofd zie.

Die versen in genesis zijn geen historische gebeurtenissen maar allegorische of poëtische verhalen om over God en het begin van de mensheid te spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kun je iets preciezer zijn, Ken? Waar verschillen ze in, wat voor mijn OP van toepassing is?

Nergens in Genesis 1 staat bijvoorbeeld dat de vrouw uit een rib van haar man geschapen werd. Is dat detail weggelaten of was het een andere vrouw/vrouwen? Veel specifieker kan ik helaas niet worden, want het blijft speculeren in zekere zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vraagstelling: 'Nadat Kain Abel doodgeslagen heeft, en God hem erop aansprak, ging Kain naar het land Nod, ten Oosten van Eden. En kaïn had gemeenschap met zijn vrouw...(Genisis 4:17A). Waar komt het volk van die vrouw vandaan?'

Ik heb wel eens een verklaring gehoord dat het dan dus andere kinderen van Adam en Eva waren en hun nazaten. Daar kom je dan uiteindelijk op uit denk ik.

Persoonlijk zie ik verhaal trouwens niet als letterlijk historisch, dus voor mij staat Adam (= mens) (of voor mijn part Adam en Eva) toch al symbool voor 'de mens'.

Mijn antwoord op dit moment: 'Als ik Genisis 1:26A lees, lees ik heel duidelijk En God zeide: Laat ons mensEN maken.... In vers 27 staat echter En God schiep de mens naar Zijn beeld. In vers 26 wordt meervoud aangegeven, in vers 27 enkelvoud. God zou, naast Adam en later Eva in de hof van Eden, dus nog meer mensen gemaakt hebben die Hij niet in de hof van Eden geplaatst heeft. Het volk van Kain is dus in die tijd ontstaan.'

Genesis 1 is een ander verhaal dan 2. In genesis 2 lees ik alleen over de schepping van Adam en Eva.

Zij hebben beide gezondigd en volgens de Bijbel hebben wij gezondigd in Adam en heb je de kwestie van de erfzonde.

Die mensen die volgens jou er naast hebben geleefd: Hoe zit het daar dan mee? En hoe zie je de belofte van Jezus over het paradijs als kennelijk in het begin een groep mensen er al was buiten gesloten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allereerst dankje voor je reactie, Cobybryant.

Over je eerste zin, Adam en Eva zijn niet tegelijk gemaakt. Eva is gemaakt omdat God zag dat Adam alleen was, en dat vond Hij niet goed(Genisis 2:18A).

Daarnaast, het volk waar Kain naartoe ging, leefde gelijktijdig met Adam en Eva. Tenzij Kain natuurlijk alleen die vrouw tegenkwam, en dat uiteindelijk een zus van hem zou zijn. De bijbel heeft het daar echter niet over... Hoe kan het, dat als Adam en Eva de eerste EN enige mensen op aarde waren, dat er buiten Eden een vrouw rondloopt waar Kain gemeenschap mee heeft(Genisis 4:17)?

Dat zal een zus van Kain geweest zijn. Dat kon ook niet anders, omdat Kain en zijn zus tot de eerste mensen behoorden.

Later zijn daaruit alle andere volkeren ontstaan, en zijn er allerlei wetten gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Na aanleiding van een gesprek met een collega van mij vandaag, heb ik even wat opgezocht. Ik wil alleen wel graag van jullie horen of er nog haken en ogen aan mijn uitleg zitten/ik info over het hoofd zie.

Vraagstelling: 'Nadat Kain Abel doodgeslagen heeft, en God hem erop aansprak, ging Kain naar het land Nod, ten Oosten van Eden. En kaïn had gemeenschap met zijn vrouw...(Genisis 4:17A). Waar komt het volk van die vrouw vandaan?'

Mijn antwoord op dit moment: 'Als ik Genisis 1:26A lees, lees ik heel duidelijk En God zeide: Laat ons mensEN maken.... In vers 27 staat echter En God schiep de mens naar Zijn beeld. In vers 26 wordt meervoud aangegeven, in vers 27 enkelvoud. God zou, naast Adam en later Eva in de hof van Eden, dus nog meer mensen gemaakt hebben die Hij niet in de hof van Eden geplaatst heeft. Het volk van Kain is dus in die tijd ontstaan.'

Mensen, brandt los. Ik hoor graag alles wat jullie aan mijn uitleg steekt, tenzij het niet bruikbare informatie is natuurlijk;)

Zou het nog een verschil maken, als we de volgende woorden van Adam zien als profetisch woord van Adam, dan wel als een nuchtere constatering van reeds bekende feiten??

Gen 3:20 En Adam gaf zijn vrouw de naam Eva, omdat zij moeder van alle levenden is.

De bijbel koppelt haar "moederschap" nadrukkelijk (redengevend - ×›Ö´Ö¼×™) aan de naam "Eva"...

Als Adam hier uitspreekt wat hij gewoon heeft waargenomen, dan kreeg Eva (uiteindelijk) haar naam omdat ze zoveel nakomelingen had gekregen...

Dan staat de geschiedenis van Kaïn en Abel wellicht niet in de Schrift om "geschiedkundig" aan te geven hoe het "de 'eerste' kinderen van Adam en Eva" is vergaan, maar meer als een geschiedenis die exemplarisch is voor het leven "buiten Gods paradijs"... Vandaar wellicht ook de notities over het "afglijden van de familietak" richting het gesnoef, het geweld van Lamech. En vandaar wellicht de opmerkingen in Gen 4 over het gaan aanroepen van God (als teken van gemis...)

Komt Seth vervolgens niet in beeld als "volgende zoon in de rij", maar als zoon langs wiens lijn de God-aanroepers geboren worden... Want HIJ wordt nadrukkelijk genoemd in de "toledoot" van Adam (Gen 5): op zijn "geslachtslijn" wordt nadrukkelijk "ingezoomd"... Terwijl er toch telkens in de lijst gemeld wordt "Hij verwekte zonen en dochters"...

Maar daarbij lijkt het de Schrift helemaal niet te gaan om het geven van een genealogisch verslag: wie al die "zonen en dochters" waren is hier geen punt van "interesse" (maar God heeft zijn eigen "Levensboek" - het is niet zo dat HIJ niet geinteresseerd is in "de mens"!!) - maar de Schrift lijkt meer een tegenstelling te willen schetsen tussen "God-zoekers" en "God-vlieders": Kain vlucht (kiest een 'verdorven levensweg', weg van God), maar Enos zoekt God...

Gevolgen: zegen (Abel, Henoch, etc) of geweld (Kain, Lamech, etc)...

Ik zie dezelfde tegenstelling ook terug in de geschiedenis van Noach:

Gen 6:12 Toen zag God de aarde, en zie, zij was verdorven; want alle vlees had een verdorven levenswandel op de aarde. 13 Daarom zei God tegen Noach: Het einde van alle vlees is voor Mijn aangezicht gekomen, want de aarde is door hen vervuld met geweld; en zie, Ik ga hen met de aarde te gronde richten.

Verdorven weg -> geweld

Maar Noach vond genade in de ogen van de Heer... Noach wandelde met God.

Wandelen met God -> zegen, genade

----------------------

En als reactie op jouw uitleg, 'gewoon Paul': wat volgens mij tegen die uitleg pleit is het feit dat Eva "moeder van alle levenden" wordt genoemd...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan komt het er dus op neer, dat Kaïn, zoals vaker aangegeven hier, met een zijner zussen gemeenschap heeft gehad.

Dat zou dan een hele "logische" conclusie zijn. Die volledig overeenkomt met de gedachte van Eva als "moeder van alle levenden"...

Dat zouden we tegenwoordig niet meer doen... Tenminste (ik ben niet naief...): men krijgt religieuze, maatschappelijke, wettelijke, medische tegenwind als men het zou willen/doen... En volkomen terecht...

Maar in de tijden van Adam, Kain en Seth lagen de zaken misschien net wat anders...??

Misschien moeten we e.e.a. plaatsen op een "bijbelse tijdslijn":

"paradijselijke tijd" -> huidige "tussentijd" -> "komende tijd"...

En ook een volgende tekst zien als een aanvullende uitleg op "de band tussen man en vrouw":

Mat 22:29 Maar Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods. 30 Want in de opstanding nemen zij niet ten huwelijk, noch worden ten huwelijk uitgegeven; maar zij zijn als engelen Gods in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan komt het er dus op neer, dat Kaïn, zoals vaker aangegeven hier, met een zijner zussen gemeenschap heeft gehad.

Dat zou dan een hele "logische" conclusie zijn. Die volledig overeenkomt met de gedachte van Eva als "moeder van alle levenden"...

Het laat alleen de vraag wel onbeantwoord wie de moeder was van Kain zijn vrouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid