Spring naar bijdragen

Triniteit: wat hebben wij eraan dat wij dit weten?


Aanbevolen berichten

Ik volg het topic over triniteit in LB met interesse en ik zou er eigenlijk wel eens in beperktere setting over door willen praten. Hiermee bedoel ik vooral dat ik de triniteit als 'waar' beschouw en vanuit dat standpunt door wil denken.

Een van de vragen die bij me opkwamen tijdens het lezen:

"Wat is het belang van geloof in de Triniteit?"

Hierover zegt o.a. de Heidelbergse Cathechismus: Jezus als Middelaar, moet zowel God zijn als mens (geweest) om de zonden van de mens (namens de mens) te kunnen dragen.

"De zonden dragen van de hele mensheid kan kennelijk alleen (een) God, maar waar is dat precies op gebaseerd?"

"Maar hoe zit het dan met de Heilige Geest? Waarom is die deel van de Triniteit. Ook wel: waarom moet de Geest God zijn?"

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 68
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik volg het topic over triniteit in LB met interesse en ik zou er eigenlijk wel eens in beperktere setting over door willen praten. Hiermee bedoel ik vooral dat ik de triniteit als 'waar' beschouw en vanuit dat standpunt door wil denken.

Een van de vragen die bij me opkwamen tijdens het lezen:

"Wat is het belang van geloof in de Triniteit?"

Die vraag hangt samen met hoe jij t.o.v. 1 Johannes 5,7 staat, oftewel het comma Johanneum. In een notendop: in sommige handschriften ontbreekt een stuk uit het volgende vers.

Want Drie zijn er, Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.

Dit is de enige plaats in de Bijbel waar letterlijk melding gemaakt wordt van de drie-eenheid, vandaar dus dat je pas antwoord kan krijgen op je vraag als je zekerheid hebt over het comma Johanneum. Google er maar eens naar, doch kan ik je verzekeren dat het bijna ondoenlijk is om de pro's en contra's tegen elkaar af te wegen. Wat dan een tweede mogelijkheid is om de authenticiteit te bepalen (hoewel meer omstreden) is het vers onder de loep nemen waar staat dat de volken gedoopt moesten worden in naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Hierover zegt o.a. de Heidelbergse Cathechismus: Jezus als Middelaar, moet zowel God zijn als mens (geweest) om de zonden van de mens (namens de mens) te kunnen dragen.

"De zonden dragen van de hele mensheid kan kennelijk alleen (een) God, maar waar is dat precies op gebaseerd?"

Omdat volgens de joodse wet alleen God de zonden kan vergeven. Denk aan de passage waar de joden Jezus zochten te doden nadat hij dat deed. Daarmee is wel bewezen dat Jezus God is, maar de drie-eenheid geenszins.

2 En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot de verlamde: Zoon! wees welgemoed; uw zonden zijn u vergeven.

3 En ziet, sommigen der Schriftgeleerden zeiden in zichzelf: Deze lastert God.

4 En Jezus, ziende hun gedachten, zeide: Waarom overdenkt gij kwaad in uw harten?

5 Want wat is lichter te zeggen: De zonden zijn u vergeven? of te zeggen: Sta op en wandel?

"Maar hoe zit het dan met de Heilige Geest? Waarom is die deel van de Triniteit. Ook wel: waarom moet de Geest God zijn?"

Heel simpel, vanwege Johannes 4 vers 24.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Triniteit is de kern van de christelijke spiritualiteit en mystiek en het is de meest nauwkeurige omschrijving van Gods wezen, voor zover wij die kunnen weten. Het is niet zomaar een theorie, maar iets wat het hele christelijke leven doordrenkt. Al tijdens de Schepping schiep de Vader door het Woord (dus Christus), terwijl de Geest over de wateren zweefde. Maar ook tijdens het gebed spreek je tot de Vader door de Zoon, gedreven door de Geest. De Triniteit is dagelijkse realiteit, zowel thuis als in de kerk.

Zij omschrijft hoe God liefde en dus gemeenschap in zichzelf is, hoe God zich aan de mens gaf en hoe God ons direct door het leven leidt. Zonder de Triniteit krijg je een gemankeerd Evangelie, waarin de afstand tussen God en mens weer onoverbrugbaar is, omdat God immers dan geen Mens is geworden en de mens zo nooit echt zal delen in de goddelijke natuur. Je krijgt dan een geloof dat ongetwijfeld heel eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen is, maar waarmee men God dus meent volledig te kunnen doorgronden en dus te controleren, terwijl de mens zelf al een ondoorgrondelijk en mysterieus wezen is.

Met alle desastreuze gevolgen van dien: óf men wordt uiteindelijk atheïstisch omdat het leven dan totaal niet meer strookt met die o zo gemakkelijke verklaring, óf men krijgt een islam-achtig, wettisch geloof waarin men niet (teveel) zelf nadenkt en vooral heel veel regels strikt moet gehoorzamen, óf men krijgt een vrijzinnig, relativistisch geloof dat heel spiritueel kan zijn, maar waarin de persoonlijke God verdwenen is. Uiteindelijk loopt dat ook weer uit op secularisme en uiteindelijk het atheïsme.

De Triniteit is moeilijk, maar behoort ook moeilijk te zijn. Door de eeuwen heen hebben mensen Haar afgewezen, omdat ze onbegrijpelijk zou zijn en men God geheel wil kunnen verklaren. Maar God is een mysterie en de Kerk is daarom juist precies de omgekeerde weg gegaan: hoe meer we van God leerden kennen, hoe ingewikkelder het werd. De Triniteit is de Parel van het christelijk geloof, het meest heerlijke Mysterie dat we kennen en mogen liefhebben, de kern en het kloppend Hart waar alles om draait. Zonder de Triniteit géén christelijke Kerk, géén christelijke mystiek, géén christelijk geloof, géén Evangelie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik volg het topic over triniteit in LB met interesse en ik zou er eigenlijk wel eens in beperktere setting over door willen praten. Hiermee bedoel ik vooral dat ik de triniteit als 'waar' beschouw en vanuit dat standpunt door wil denken.

Een van de vragen die bij me opkwamen tijdens het lezen:

"Wat is het belang van geloof in de Triniteit?"

Hierover zegt o.a. de Heidelbergse Cathechismus: Jezus als Middelaar, moet zowel God zijn als mens (geweest) om de zonden van de mens (namens de mens) te kunnen dragen.

"De zonden dragen van de hele mensheid kan kennelijk alleen (een) God, maar waar is dat precies op gebaseerd?"

Volgens mij op de uitleg van Jezus over vergeving:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:21 Toen kwam Petrus naar Hem toe en zei: Heere, hoeveel keer zal mijn broeder tegen mij zondigen en ik hem vergeven? Tot zevenmaal toe?

22 Jezus zei tegen hem: Ik zeg u: niet tot zevenmaal, maar tot zeventig maal zevenmaal.

23 Daarom kan het Koninkrijk der hemelen vergeleken worden met een zeker koning die afrekening wilde houden met zijn slaven.

24 Toen hij begon af te rekenen, werd er iemand bij hem gebracht die hem tienduizend talenten schuldig was.

25 En toen hij niet kon betalen, gaf zijn heer opdracht dat men hem zou verkopen, én zijn vrouw en kinderen en alles wat hij had, en dat de schuld betaald moest worden.

26 De slaaf dan knielde voor hem neer en zei: Heer, heb geduld met mij en ik zal u alles betalen.

27 En de heer van deze slaaf was innerlijk met ontferming bewogen, liet hem gaan en schold hem de schuld kwijt.

28 Maar deze slaaf ging naar buiten en trof een van zijn medeslaven aan, die hem honderd penningen schuldig was. Hij pakte hem beet, greep hem bij de keel en zei: Betaal mij wat u schuldig bent.

29 Zijn medeslaaf dan liet zich voor hem neervallen en smeekte hem: Heb geduld met mij en ik zal u alles betalen.

30 Hij wilde echter niet, maar ging heen en wierp hem in de gevangenis, totdat hij de schuld betaald zou hebben.

31 Toen zijn medeslaven zagen wat er gebeurd was, werden zij erg bedroefd; zij gingen naar hun heer en vertelden hem alles wat er gebeurd was.

32 Toen riep zijn heer hem bij zich en zei tegen hem: Slechte slaaf, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, omdat u mij dat smeekte.

33 Had ook u geen medelijden moeten hebben met uw medeslaaf, zoals ik ook medelijden met u had?

34 En zijn heer, boos als hij was, gaf hem aan de pijnigers over, totdat hij alles wat hij hem schuldig was, betaald zou hebben.

35 Zo zal ook Mijn hemelse Vader met u doen, als niet ieder van u van harte de misdaden van zijn broeder vergeeft.

de Koning vergeeft schulden, maar hoe? Hij betaalt uit eigen zak! Hij laat geen stadhouder of ander persoon aan het hof opdraaien voor de kosten, maar het kwijtgescholden geld komt van de Koning zelf (want het is zijn schatkist waar dat geld van die knecht in had moeten komen).

Dat Jezus God zelf is, geeft aan dat God degene is die zoals de koning in de gelijkenis zelf de problemen oplost, er zelf voor zorgt dat de zonden vergeven worden. Het geeft overigens aan de andere kant ook aan, hoe serieus de problemen waren: God zelf moest ze oplossen.

"Maar hoe zit het dan met de Heilige Geest? Waarom is die deel van de Triniteit. Ook wel: waarom moet de Geest God zijn?"

Ik weet niet of daar een "daarom" voor te vinden is. Het enige zinnige antwoord (maar dat is geen reden) is: "het is nu eenmaal zo". :B

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Maar hoe zit het dan met de Heilige Geest? Waarom is die deel van de Triniteit. Ook wel: waarom moet de Geest God zijn?"

In Gen.1:2 wordt voor het eerst over Gods geest gesproken. In het Hebreeuws staat hier een vorm van het woord "Roeach". Nu wordt Roeach niet alleen met "geest" vertaald, maar ook met "wind" of andere woorden die de betekenis hebben van een onzichtbare, onbezielde kracht. Bijvoorbeeld in Gen.3:8 waar over het "winderige gedeelte van de dag" wordt gesproken. In het Hebreeuws staat hier dus ook een vorm van "roeach", net als in Gen.8:1 waar staat dat God een wind (roeach) over de aarde liet gaan.

Gods geest is niet een persoon, maar een kracht die van God uitgaat. Net zoals wind een onbezielde kracht is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Maar hoe zit het dan met de Heilige Geest? Waarom is die deel van de Triniteit. Ook wel: waarom moet de Geest God zijn?"

In Gen.1:2 wordt voor het eerst over Gods geest gesproken. In het Hebreeuws staat hier een vorm van het woord "Roeach". Nu wordt Roeach niet alleen met "geest" vertaald, maar ook met "wind" of andere woorden die de betekenis hebben van een onzichtbare, onbezielde kracht. Bijvoorbeeld in Gen.3:8 waar over het "winderige gedeelte van de dag" wordt gesproken. In het Hebreeuws staat hier dus ook een vorm van "roeach", net als in Gen.8:1 waar staat dat God een wind (roeach) over de aarde liet gaan.

Gods geest is niet een persoon, maar een kracht die van God uitgaat. Net zoals wind een onbezielde kracht is.

Je opmerking is hier off topic: de TS stelde in de OP duidelijk:

Hiermee bedoel ik vooral dat ik de triniteit als 'waar' beschouw en vanuit dat standpunt door wil denken

En er trouwens zijn voldoende andere lopende topics waarin je je WTG-standpunten kan promoten... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een van de vragen die bij me opkwamen tijdens het lezen:

"Wat is het belang van geloof in de Triniteit?"

Ik denk enerzijds enorm groot en anderzijds wat overdreven.

De theologie over de drie eenheid probeert eigenlijk het wezen van God te verwoorden en in verband te trekken met de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Een leer die gebaseerd is op wat we ook in de Bijbel zien terug komen en een visie die altijd door de Kerk aangehangen is. Juist omdat het best ingewikkeld is, is het belangrijk dat het geformuleerd is. Het voorkomt dat mensen onbewust een verkeerd beeld van God krijgen.

Tegelijk denk ik niet dat alle apostelen de geloofsbelijdenis van Nicea zouden reciteren. De drie eenheidsleer is uiteindelijk een doctrinaire ontwikkeling geweest. Ik geloof in de waarheid ervan, maar ik denk dat je ook in de drie eenheid kunt geloven zonder die hele verwoording uit Nicea te snappen of te kennen.

"De zonden dragen van de hele mensheid kan kennelijk alleen (een) God, maar waar is dat precies op gebaseerd?"

Ik geloof dat sinds de breuk van onze relatie met God door de zondeval het onmogelijk is voor de mens om tot God te komen. De mens kan zich niet tot God verheffen. Daardoor zijn we gedoemd voor eeuwig zonder God te zijn. Daarom heeft God zich uit liefde Zichzelf vernederd en is afgedaald naar ons, heel letterlijk. Het Woord van God werd mens en heeft onder ons op aarde geleefd en is door de mens vermoord en heeft Zich door zich in Zijn kruisiging en opstanding ons verheven.

Althans, zo zie ik dat.

"Maar hoe zit het dan met de Heilige Geest? Waarom is die deel van de Triniteit. Ook wel: waarom moet de Geest God zijn?"

Ik denk omdat de werking en inspiratie van de Heilige Geest Gods werking en inspiratie is. Net als dat wanneer de Heilige Geest in je woont, God in je woont. En als de H. Geest je troost biedt, kracht geeft, bemiddeld of wijst op je zonden, dan is het God die dat doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een van de vragen die bij me opkwamen tijdens het lezen:

"Wat is het belang van geloof in de Triniteit?"

Ik denk dat met die "leer" over de Drie-eenheid iets heel "wezenlijks" leren over de aard van God (hoe Hij is): een "relationeel wezen": in Zichzelf al gericht op "de ander".

En ik denk dat "de verhouding tussen Vader en Zoon" ook iets zegt over de verhouding van God tot zijn schepping... Als wij dus "weten" hoe God is, weten we ook hoe Hij handelt ten opzichte van ons...

Vader en Zoon: Deze "de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen", draagt de schepping "met zijn machtig woord"... En ook: Zoon en schepping...

Hebr 3:1 Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, 2 heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft. 3 Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft...

Vader en Zoon: Deze is "het beeld van de onzichtbare God, alle dingen hebben hun bestaan in Hem"... En ook: Zoon en schepping...

Kol 1:15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, 16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; 17 en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem.

Alleen al om die reden is het enkel God die met zijn machtig woord de zonden van de wereld kan dragen...

En de Geest? De Geest is goddelijk wat Deze "doorzoekt de diepten Gods": al wat Vader en Zoon gezamenlijk "zijn" is "gepeild" door de Geest. De volkomen eenheid tussen Vader en Zoon is er "in de Geest"...

1 Kor 2:10 Want óns heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods.

Er waren "vroege kerkvaders" die een "subordinatie" veronderstelden in de Drie-eenheid: Vader>Zoon>Geest. Maar deze tekst toont aan dat de Vader "onderworpen" is aan de Geest die Hij overigens ook kan zenden... De Geest peilt immers de diepten Gods, zodat we kunnen denken dat God voor Hem niets verborgen kan houden. Maar feitelijk zegt deze uitspraak alleen iets over het "volkomen wederkerig zijn" van de relatie tussen Vader (Geest) en Zoon: de "volledige diepte" is "gepeild"... Deze relatie is volkomen "open"... Ze zijn volkomen één...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
"Maar hoe zit het dan met de Heilige Geest? Waarom is die deel van de Triniteit. Ook wel: waarom moet de Geest God zijn?"

De Geest is de kracht van God. Jezus zelf deed ook niets uit zichzelf maar alles vanuit de Geest. Zonder de Geest zouden wij hier op aarde niets kunnen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Maar hoe zit het dan met de Heilige Geest? Waarom is die deel van de Triniteit. Ook wel: waarom moet de Geest God zijn?"

De Geest is de kracht van God. Jezus zelf deed ook niets uit zichzelf maar alles vanuit de Geest. Zonder de Geest zouden wij hier op aarde niets kunnen doen.

Zou je dit nog wat nader willen uitleggen, Dave? Want zoals het er nu staat lijkt het heel sterk op een JG-uitspraak die nu net is verwijderd omdat hij tegen Nicea inging...

NB: hoe zie je deze uitspraak in verband met een uitspraak van Paulus waarin hij meldt dat "de kracht van Christus - dus niet van de Geest! - in hem werkzaam is"??

Kol 1:27b Christus is in u, hij is uw hoop op goddelijke luister. 28 Hem verkondigen wij wanneer we iedereen waarschuwen en in alle wijsheid onderrichten, om iedereen tot volmaaktheid in Christus te brengen. 29 Daarvoor span ik mij in en strijd ik met zijn kracht, die volop in mij werkzaam is.

We zeggen van Christus niet dat Hij enkel een kracht Gods is... Maar zou je willen zeggen dat de Geest wel enkel een kracht Gods is??

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Maar hoe zit het dan met de Heilige Geest? Waarom is die deel van de Triniteit. Ook wel: waarom moet de Geest God zijn?"

De Geest is de kracht van God. Jezus zelf deed ook niets uit zichzelf maar alles vanuit de Geest. Zonder de Geest zouden wij hier op aarde niets kunnen doen.

Zou je dit nog wat nader willen uitleggen, Dave? Want zoals het er nu staat lijkt het heel sterk op een JG-uitspraak die nu net is verwijderd omdat hij tegen Nicea inging...

NB: hoe zie je deze uitspraak in verband met een uitspraak van Paulus waarin hij meldt dat "de kracht van Christus - dus niet van de Geest! - in hem werkzaam is"??

Kol 1:27b Christus is in u, hij is uw hoop op goddelijke luister. 28 Hem verkondigen wij wanneer we iedereen waarschuwen en in alle wijsheid onderrichten, om iedereen tot volmaaktheid in Christus te brengen. 29 Daarvoor span ik mij in en strijd ik met zijn kracht, die volop in mij werkzaam is.

We zeggen van Christus niet dat Hij enkel een kracht Gods is... Maar zou je willen zeggen dat de Geest wel enkel een kracht Gods is??

Hoi Hendrik,

Het is soms wat verwarrend door de verschillende vertalingen. De Geest van Christus is de Heilige Geest die in Hem werkzaam was en die nu ook in ons uitgestort is. Uiteraard is Christus de Zoon, maar Hij liet zien hoe wij als mens in eenheid met die Geest kunnen leven, net zoals Jezus dat deed. Die deed ook niets uit zichzelf.

Rom 8:

11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont

Jezus zit nu aan de rechterhand van de Vader en heeft ons de Geest gegeven. Dezelfde GEest die in Christus werkzaam was. Vandaar dat je ook kunt zeggen dat de Geest van Christus in ons werkzaam is.

Ik hoop dat dit duidelijker maakt wat ik bedoel.

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is mij duidelijk Dave, de Geest is iemand anders dan Christus dus is er sprake van meerdere goden.

Off topic, Ken!!!

Ik volg het topic over triniteit in LB met interesse en ik zou er eigenlijk wel eens in beperktere setting over door willen praten. Hiermee bedoel ik vooral dat ik de triniteit als 'waar' beschouw en vanuit dat standpunt door wil denken.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is mij duidelijk Dave, de Geest is iemand anders dan Christus dus is er sprake van meerdere goden.

Off topic, Ken!!!

Ik volg het topic over triniteit in LB met interesse en ik zou er eigenlijk wel eens in beperktere setting over door willen praten. Hiermee bedoel ik vooral dat ik de triniteit als 'waar' beschouw en vanuit dat standpunt door wil denken.

Beste Hendrik, je hebt helemaal gelijk! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is mij duidelijk Dave, de Geest is iemand anders dan Christus dus is er sprake van meerdere goden.

Als jij van mening bent dat jouw eigen geest los gezien moet worden van jouw lichaam, dan zou je dat kunnen concluderen. Uiteraard is dat de boel uit context trekken, maar goed, daar is blijkbaar al een ander topic voor gezien de reactie van Hendrik :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is mij duidelijk Dave, de Geest is iemand anders dan Christus dus is er sprake van meerdere goden.

Als jij van mening bent dat jouw eigen geest los gezien moet worden van jouw lichaam, dan zou je dat kunnen concluderen. Uiteraard is dat de boel uit context trekken, maar goed, daar is blijkbaar al een ander topic voor gezien de reactie van Hendrik :)

Dat valt reuze mee hoor:

Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is mij duidelijk Dave, de Geest is iemand anders dan Christus dus is er sprake van meerdere goden.

Als jij van mening bent dat jouw eigen geest los gezien moet worden van jouw lichaam, dan zou je dat kunnen concluderen. Uiteraard is dat de boel uit context trekken, maar goed, daar is blijkbaar al een ander topic voor gezien de reactie van Hendrik :)

Dat valt reuze mee hoor:

Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

Dat klopt, maar dat gaat nog steeds over 1 persoon. Echter maakt Paulus hier onderscheid tussen de oude mens (de mens die gevallen was en zonder God leefde) en de nieuwe mens (de mens die in Christus opnieuw geboren is en leeft).

Kol 2:

11 In hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam. 12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt. 13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold

Deze tekst laat duidelijk zien het verschil tussen het aardse en geestelijke lichaam terwijl dit over 1 en dezelfde persoon gaat. Tenzij jij uiteraard gelooft dat je na je doop werkelijk het fysieke lichaam achterlaat en voortaan als een geest door het leven gaat ;).

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is in zichzelf compleet. Daar hebben wij ontzettend veel aan. In de drie-eenheid heeft God als het ware omgang met zichzelf en dat is volmaakt. Daarin is volmaakte vreugde en liefde. Wat ons ten deel valt is dat we in die relatie worden uitgenodigd, om te gaan delen in de volmaakte liefde en vreugde van God de Vader, Zoon en Heilige Geest. Volgens mij hoorde ik Ravi Zacharias pas zeggen dat het christelijk geloof het enige is waar liefde vooraf gaat aan de schepping. God als drie-eenheid had al lief voordat Hij ook maar iets buiten zichzelf schiep. Daarnaast vind ik het geweldig om te weten dat God altijd deelt in volmaakte vreugde en liefde en mij daarin uitnodigt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekendgemaakt, en zal die bekendmaken, opdat de liefde waarmee U Mij hebt liefgehad, in hen is, en Ik in hen. (Johannes 17)

Dit is voor mij echt het hart van het evangelie. Dat er een God is die zegt: Ik heb mijn volmaakte Zoon echt lief en vind vreugde in Hem. Ik wil dat jij als mens komt delen in mijn vreugde en liefde. Dat is echt gaaf!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar waarom is dan het onderscheid in drie zo van belang voor het Christendom?

1 Johannes 4:2-3

Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld.

1 Johannes 2:22-23 Wie is de leugenaar dan wie loochent, dat Jezus de Christus is? Dit is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent. Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader.

De antichrist ontkent niet het bestaan van God op zich. Wat hij wel ontkent is de relatie tussen de Vader en de Zoon binnen de Godheid.

Je krijgt straks een valse drieeenheid van de draak, het beest en de valse profeet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar waarom is dan het onderscheid in drie zo van belang voor het Christendom?

Omdat het dan duidelijker wordt welk een enorm risico de Vader op zich genomen heeft toen Hij toeliet dat de Zoon mens zou worden en in zijn mens zijn kon falen.

Wat inhield dat op dat moment er een onoverbrugbare scheiding zou ontstaan zijn tussen hem en de Vader.

Als God één persoon is die zich uit in drie naturen ( veruitwendigingen ) zoals de bepaling van de Triniteit leert " Er is één God ; Vader,Zoon en H.Geest" dan heeft de Vader geen enkel risico genomen bij de menswording van Christus en is alles één mysterie en een en al onlogica .

Bijvoorbeeld hoe het mogelijk is dat De Vader terzelfdertijd in de Hemel is en tegen zijn Zoon spreekt die op de aarde is als dit één en dezelfde entiteit of persoon is. ( en zo zijn er nog tal van voorbeelden)

Totaal anders is het als de Bijbelse Hierarchische orde binnen de Godheid wordt erkend. Waarbij God de Vader , de Zoon van God en de H.Geest drie aparte entiteiten (personen) zijn, die onafhankelijk van elkaar kunnen ageren maar totaal ÉÉN zijn in denken en handelen.

Dan kunnen wij begrijpen welk een offer en risico God de Vader genomen heeft en hoe Zijn betrokkenheid was bij het verlossingswerk van Christus.

Zo wordt de uitspraak van Jezus dan ook veel betekenisvoller toen Hij zei:

"Want alzo lief heeft God (de Vader) de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe"

Joh 3:16

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar waarom is dan het onderscheid in drie zo van belang voor het Christendom?

Omdat het dan duidelijker wordt welk een enorm risico de Vader op zich genomen heeft toen Hij toeliet dat de Zoon mens zou worden en in zijn mens zijn kon falen.

Wat inhield dat op dat moment er een onoverbrugbare scheiding zou ontstaan zijn tussen hem en de Vader.

Als God één persoon is die zich uit in drie naturen ( veruitwendigingen ) zoals de bepaling van de Triniteit leert " Er is één God ; Vader,Zoon en H.Geest" dan heeft de Vader geen enkel risico genomen bij de menswording van Christus en is alles één mysterie en een en al onlogica .

Bijvoorbeeld hoe het mogelijk is dat De Vader terzelfdertijd in de Hemel is en tegen zijn Zoon spreekt die op de aarde is als dit één en dezelfde entiteit of persoon is. ( en zo zijn er nog tal van voorbeelden)

ik weet niet waar je deze karikatuur vandaan haalt, maar in ieder geval niet uit een degelijk christelijk boek. Jammer, dat zo iets basaals als "één wezen (natuur) en drie persona" zo makkelijk verbasterd kan worden in het tegenovergestelde: "één persoon in drie naturen", en dat er op basis van zo'n beroerd slecht begrip van iets, wel even met grote woorden wordt gezegd dat het 'een en al onlogica' zou zijn. Het enige wat hier aantoonbaar 'onlogica' is, is de manier waarop jij op je karikatuur bent gekomen. ;(

Totaal anders is het als de Bijbelse Hierarchische orde binnen de Godheid wordt erkend. Waarbij God de Vader , de Zoon van God en de H.Geest drie aparte entiteiten (personen) zijn, die onafhankelijk van elkaar kunnen ageren maar totaal ÉÉN zijn in denken en handelen.

Dan kunnen wij begrijpen welk een offer en risico God de Vader genomen heeft en hoe Zijn betrokkenheid was bij het verlossingswerk van Christus.

Zo wordt de uitspraak van Jezus dan ook veel betekenisvoller toen Hij zei:

"Want alzo lief heeft God (de Vader) de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe"

Joh 3:16

Aan de andere kant wordt zo wat Jezus zei in Mat.18 over vergeving een stuk minder duidelijk. Bij Jezus is het nog de koning (Koning!) die zelf uit eigen zak betaalt. Bij splitsen van de ene God naar drie entiteiten, is het de Koning die een ander voor de schuld laat opdraaien. Ook wordt dan erg mysterieus, waarom God toen Hij een verbond met Abraham sloot (Genesis 15:12-21) symbolisch zelf tussen de offerdieren doorging (als in: als het verbond verbroken wordt, doe dan met mij (Mij!) zoals met deze doormidden gehakte dieren).

Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon lijnrecht tegen bv. teksten als Opb.1:17 waar Jezus vrij duidelijk maakt dat Hij de Eerste en de Laatste is, terwijl Jehovah in Jesaja 44:6/48:12 vrij duidelijk maakt dat Hij (Jahweh God) de Eerste en de Laatste is, en de enige en dat niemand met Hem te vergelijken is... etc. etc. etc.

Dergelijke teksten komen alleen tot hun recht, als Jezus de Vader (en dus Jahweh) is (modalisme) of als Jezus en de Vader (en de Geest) samen Jahweh zijn (drie-eenheid, al dan niet met interne 'verhoudingen' en 'rangen' en 'rollen'). De enige andere oplossing die nog in een beetje de buurt komt, zou zijn dat Vader en Jezus allebei een Jahweh "entiteit" zijn, maar wel twee verschillende met dezelfde naam (tri-theisme, drie-godendom: polytheisme dus). Dat is wat jij voorstelt. Polytheisme is echter geen bijbelse oplossing aangezien Jezus met een verwijzing naar nu juist Jesaja 40-48 waarin Jahweh keer op keer stelt dat Hij de enige exclusieve God is, nu juist uit dat gedeelte citeert: "Ik ben de Eerste en de Laatste" (Opb.1:17), en Paulus nu juist uit dat exclusieve gedeelte over Jahweh citeert en het op Jezus toepast (FIl.2:9-11) en de auteur v/d Hebreeën brief nu juist over dat exclusieve punt dat keer op keer in Jesaja terugkomt (namelijk dat Jahweh God alleen schepper is) claimt dat het Jezus is (Hebr.1 met verwijzing naar Ps.102).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid