Spring naar bijdragen

Was ik maar een vrouw....


Aanbevolen berichten

Denk dat het ook afhangt van de werkverdeling binnen een gezin. Kan me best voorstellen dat moeder zij een fulltime baan is als vader fulltime bezig is met werk. En je niet staat te wachten op een betaalde surrogaat ouder.

Anderzijds heb ik de indruk dat de samenleving en wetgeving vooral ingesteld is op dat de 'full time' ouder een vrouw is.

Als we het hebben over 'gender issues' dam denk ik dat daar nog wel wat discriminerende zaken zijn in de maatschappij. Zwangerschap verlof bijvoorbeeld. Terecht voor de vrouw natuurlijk. Maar what about the man?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als we het hebben over 'gender issues' dam denk ik dat daar nog wel wat discriminerende zaken zijn in de maatschappij. Zwangerschap verlof bijvoorbeeld. Terecht voor de vrouw natuurlijk. Maar what about the man?

Is het dan verkeerd, dat er nog verschillen zijn? Prima, de man heeft ook een kind gekregen, maar heeft niet (zoveel) tijd nodig om zijn lichaam weer aan een paar kilo's minder te laten wennen, om maar niet te spreken van het eruit persen van die kilo's.

Zo zijn er meer verschillen tussen mannen en vrouwen. Vind je dat verkeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ligt eraan. Kijk, vroeger had de man meer rechten op het werk en de vrouw meer rechten op de kinderen. Even basaal gezegd dan. Nu hebben mannen en vrouwen evenveel rechten op het werk, maar de vrouw nog steeds meer rechten op de kinderen. Eigenlijk hebben vrouwen zelfs iets meer rechten op het werk, want zij krijgen langere verloven als zij een kind krijgen, terwijl ze wél gewoon doorbetaald moeten worden en ook hetzelfde salaris als de man zouden moeten krijgen. Daar is mijns inziens dus iets scheefgegroeid.

Mijns inziens zou de man evenveel rechten op de kinderen moeten krijgen als de vrouw. In de praktijk betekent dat dus dat als een ongehuwde man zijn kind erkent, hij dan automatisch ook het voogdijschap krijgt en niet met moeders toestemming hoeft aan te vragen. En dat als hij het voogdijschap écht niet kan krijgen, hij dan ook geen alimentatie hoeft te betalen. Geen rechten, dan ook geen plichten. Ook zou het betekenen dat bij een echtscheiding het kind niet automatisch naar de moeder gaat, maar zowel vader als moeder volkomen gelijkwaardige partijen zijn en men enkel naar het welzijn van het kind kijkt. Gelukkig gebeurt dat laatste ook steeds meer.

Als we dat niet willen, dan is het mijns inziens redelijk om de vrouw op het werk evenveel plichten en beperkingen te geven als de man. Dus dat de man evenlang verlof krijgt als de vrouw bij het krijgen van een kind en het verlof niet te lang duurt. En als ze dat niet wil, dat ze dan minder betaald krijgt, of geen functie krijgt waarbij men niet lang weg kan blijven. Ook moet de vrouw vooral op topniveau dezelfde keuze voorgelegd kunnen krijgen als de man: of je gaat geheel voor het werk, of geheel voor het gezin, of je weet het zo te combineren dat zowel het werk als het gezin er geheel niet onder lijden. Wil je die keuze niet maken, dan ben je niet geschikt voor dat werk.

Ook zou dit kunnen betekenen dat reclamemakers misschien eens moeten stoppen met het afschilderen van de huisman als een sullig persoon, en het afschilderen van de werkvrouw als een fantastisch persoon. Of met het idealiseren van de huisvrouw en het minachten van de werkman. Dat op scholen het ook voor mannen aantrekkelijker wordt gemaakt om weer het onderwijs in te gaan en dat het gedrag van meisjes niet als ideaal wordt gezien, ten koste van de jongetjes. Dat RTL eens stopt met die afschuwelijke "Help, mijn man is..."-programma's. Dat vrouwen hun huishoud- en negenmaandenbeursen óf ook voor mannen structureel aantrekkelijk maken, óf niet meer zeuren dat veel mannen het huishouden en het zorgen voor kinderen vooral vrouwentaken vinden, aangezien ze het er zelf naar maken. Nou ja, mijn punt is denk ik wel duidelijk. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het dan verkeerd, dat er nog verschillen zijn? Prima, de man heeft ook een kind gekregen, maar heeft niet (zoveel) tijd nodig om zijn lichaam weer aan een paar kilo's minder te laten wennen, om maar niet te spreken van het eruit persen van die kilo's.

Zo zijn er meer verschillen tussen mannen en vrouwen. Vind je dat verkeerd?

Dat een vrouw iets meer tijd heeft, lijkt me logisch. Maar er is wel meer dan enkel de geboorte waar ze je tijd voor geven. De regels in Nederland lijken op bepaalde vlakken toch nog wel veel van een cliché rollenmodel uit te gaan wat niet meer van deze tijd is. Prima als een koppel daar voor kiest natuurlijk, maar het is lastiger dan anders te kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

tja - ik blijf nog altijd van mening dat een kind - zeker het eerste jaar en liefst nog wat langer - door de moeder verzorgd wordt.

en niet zoals ik om me heen zie, baby's van amper een paar maanden al de hele week of 3 of 4 dagen per week naar de crèche gebracht worden omdat beide ouders werken.

dat lijkt mij slecht voor de ontwikkeling van een baby.

zou kunnen zorgen voor problemen op latere leeftijd - maar dat is zo mijn idee.

maar tja, dat moet financieel ook uit kunnen.

verder erger ik me ook dat vaders mee gaan naar zwangerschapsgymnastiek en oefeningen leren om mee te puffen bij de bevalling etc.....very soft allemaal i.m.o.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het leven van zowel alleen staande als moeders met een relatie wordt hier zwaar onderschat en ja...door de mannen.

Vrouwen die zwanger zijn en soms 4 maanden aan één stuk misselijk, weten mannen hoe dat voelt? Daar gaan sommige vrouwen aan onderdoor wanneer ze geen professionele hulp krijgen en medicatie.

Kindjes die 6 uur wakker zijn, misschien s'nachts nog een voeding kost je zo 45 min, kindjes van en naar school brengen. 1 voorop de fiets 1 achterop. Dreinende kinderen, zieke kinderen, nachten wakker en rondlopen met een kind wat koorts heeft, zorgen om kindjes. Kindjes die overal opklimmen en overal afvallen.

Ik hoor van mijn dochter dat ze het wel lekker vindt om een paar dagen te werken, meer rust dan een kindje te vermaken hoe lief en aandoenlijk ook.

De dagen dat ze thuis is geniet ze van de kleine en de werkjes erom heen.

Ik snakte vroeger naar een baan maar de eerste jaren was ik er voor de kinderen, en ik genoot van ze, maar soms kwamen de muren op me af. Ik ging sávonds op talen cursussen om toch iets voor mijzelf te hebben. Pas toen ze ouder werden en ik weer ging werken gaf dat meer ontspanning.

Was ik maar vrouw zei de man......jaja.

Link naar bericht
Deel via andere websites
maar ik weet zeker dat de kinderen die je tot last zijn, niet door een man zijn gebaard. ;)

En wat met de lieve kinderen? (H)

Het geklaag doet me een beetje aan als iemand die zijn billen heeft gebrand en nu zeurt over de blaren.

Dus papa heeft niet zijn billen gebrand en treft geen verantwoordelijkheid?

Mama moet niet zeuren.

Dat papa er wel bij was toen het kind verwekt werd vergeten we maar. :*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het geklaag doet me een beetje aan als iemand die zijn billen heeft gebrand en nu zeurt over de blaren.

Beste Ken,

Ik weet dat het een verhaal is met een knipoog en de meeste moeders zullen hun kind voor niets op deze wereld willen missen, want ik heb inderdaad de leuke dingen niet genoemd. En die zijn er veel meer, ha als ik begin dan volgen er wel 5 pagina's.

De meeste vrouwen willen geen man zijn, de meeste mannen geen vrouw en dat is maar goed ook. :Y want zwanger wezen en bevallingen was voor een man misschien een te zware klus: God had dat meteen door, dat moet ik niet aan die kerels overlaten. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergeten we ook de alleenstaande vaders niet, die ook zowel moeten werken als voor hun kind(eren) moeten zorgen. Deze mannen weten dus ook prima hoe het is om dat te moeten combineren. Het "kinderleed" is dus niet exclusief voor moeders, ook die vaders moeten er maar mee omgaan. Alleen worden zij vaker vergeten, omdat de moeder toch extra voorrang en aandacht krijgt in deze samenleving en ook meer wordt geïdealiseerd ten koste van die vaders. Bestudeer reclame-uitingen maar eens daarop.

Daarbij maken vrouwen de zwangerschap zelf tot iets exclusief vrouwelijks, waarin de man maar beperkt mag delen. Terwijl hij wel voor zijn zwangere vrouw moet zorgen en moet aanzien hoe zij zwaar ligt te lijden terwijl hij niets kan doen. Misschien wat minder zwaar dan de zwangerschap zelf, maar om hem dat dan ook zijn leven lang te verwijten en de vader zelfs deels te negeren, dat is ook niet erg netjes. Bestudeer bijvoorbeeld de slogan van Prenetal maar eens goed, die luidt: "als jij wij wordt." Wie wordt hier dan nu vergeten?

Heel veel vaders verrichten met alle liefde enorm veel werk om ervoor te zorgen dat hun kinderen zo weinig mogelijk te kort komen en heel veel aankomende vaders verrichten net zo veel werk om voor hun zwangere vrouw te zorgen, dag en nacht, hun hormonale grillen minzaam te verdragen en hun bij te staan in het verschrikkelijke lijden van de bevalling. Ook zij hebben gebroken nachten, moeten hun kinderen voortdurend opvoeden en vaak ook hard werken om voldoende geld binnen te halen. Het is goed om ook eens daarbij stil te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RobertF,

Bij deze sta ik ook stil bij alle vaders; 1,2,3,4,5,6,7.... _O_

Je hebt gelijk, maar ik ben dit topic niet gestart. In wezen weten we niet wie het "zwaarder" heeft: de alleenstaande ouder, de werkende ouders,diegenen die kinderloos zijn. Het is zeer persoonlijk, wat voor de één een verdriet is is voor de ander prima zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vergeten we ook de alleenstaande vaders niet, die ook zowel moeten werken als voor hun kind(eren) moeten zorgen.

Zeker niet, Robert.

Het gaat eigenlijk om alle alleenstaande opvoeders en verzorgers.

Ik ken van nabij ook enkele heel schrijnende gevallen, waarin de moeder van een baby weggevallen is, maar dan meestal door overlijden.

Maar de meeste reacties gaan in tegen de stellingnamen hier en nu in dit topic geponeerd.

Dan krijg je idd. een erg eenzijdig beeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid