Spring naar bijdragen

Christelijk en niet Christelijk


Aanbevolen berichten

Hej bjorn,

Waarom zou ze het niet zien zitten? Je zegt zelf dat je gelooft in God, maar op je eigen manier.

Je ziet jezelf als Katholiek. Maar het is goed om alles goed te overdenken en niet alles wat de kerk zegt aan te nemen als waar.

(geldt voor elke "geloofsstroom")

Daarbij zeg je dat ze niet naar een kerk gaat en bid. en toch heeft ze zo'n angst? Dat kan ik niet volgen.

Mijn vriend en ik geloven beiden in God en bijbel. maar onze beleving van geloof is heel verschillend, en dat vormt geen problemen.

God kijkt naar je hart, niet naar de manier van beleven :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, graag gedaan dan :) Het is zo belangrijk om als koppel een goed zicht te hebben over je gedachten en gevoel bij dit soort zaken. Fijn dat jullie hiervoor de tijd gaan nemen!

Joon, God kijkt naar je hart, maar mensen kijken ook naar hoe je dat tot uiting brengt. Als je uiting van je geloof heel erg verschilt, kan dit wel degelijk problemen geeft, vooral bij samenwonen/trouwen/kinderen/... Het is niet zo dat als het bij het ene koppel goed gaat, dat dat bij iedereen zo zou zijn. Tenslotte weten jij en je vriend veel over elkaar op vlak van geloof, maar is dat bij Bjorno45 (nu) nog heel anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joon schreef:

Daarbij zeg je dat ze niet naar een kerk gaat en bid. en toch heeft ze zo'n angst? Dat kan ik niet volgen.

ik ook niet, eerlijk gezegd.

ik blijf het een vreemd verhaal vinden [als scepticus] - sorry dat ik het zeg.

het lijkt wel of er iets niet klopt

Link naar bericht
Deel via andere websites
Joon schreef:
Daarbij zeg je dat ze niet naar een kerk gaat en bid. en toch heeft ze zo'n angst? Dat kan ik niet volgen.

ik ook niet, eerlijk gezegd.

ik blijf het een vreemd verhaal vinden [als scepticus] - sorry dat ik het zeg.

het lijkt wel of er iets niet klopt

Mwah, ik kan het als buitenstaander wel volgen.

Ik denk dat het verhaal wel klopt, ook gezien het verhaal op freethinker.

Dingo, daar is nog geen poging gedaan tot 'deevangeliseren' indien dat je gerust stelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Bjorno45 Persoonlijk verwacht ik van de contacten van Jimrea niet zoveel positieve vruchten omdat die net als Jimrea zelf actieve atheïsten of anti-theïsten zullen zijn. Voorzover ik begrijp uit je posts ben jij dat niet.

Ik kom daar ook Dingo.

En niet, omdat ik een actieve atheïst ben en zeker niet, omdat ik anti-theïstisch ben in de zin, dat ik alles zal doen om mensen van hun geloof af te laten vallen.

Als je getuigenissen van afvalligen leest op dat forum, zul je begrijpen dat veel mensen dat niet zonder slag of stoot van zichzelf kunnen accepteren.

Weinig afvalligen, die hun geloof niet hebben kunnen behouden, ook al heeft hij nog zo gebeden, zullen dat de ander toewensen.

Ik ben daar ook één van.

Wel kun je er leren hoeveel mensen binnen een christenmilieu hebben moeten leven, waar zeker de liefde niet voorop stond.

Hoe getraumatiseerd veel mensen kunnen zijn.

Het christelijk denken en leven is lang niet overal hetzelfde.

Veel mensen reageren ook nog vanuit die traumatisering.

Dat kan heel wisselvallig zijn en idd. soms ook agressief naar de kerk toe.

Wat anderen daarvan zeggen, die dit nooit hebben meegemaakt en ook daar stoer lopen te doen, is niet het meest belangrijk.

Belangrijk is dat ongewild afvalligen een platvorm vinden op FT forum, waar ze eerlijk voor hun gevoelens kunnen uitkomen.

Dat is soms moeilijk op veel christenforums.

Ik vind Credible een heel aangename uitzondering, oha.

Ik ondervind hier tot op grote hoogte respect voor andersdenkenden.

Net als overal kom je verschillende soorten mensen tegen.

Dat geldt voor FT en ook voor Credible.

Ieder naar zijn eigen bestaansreden dealen daar ook op eigen wijze mee.

En dat is ook zoals het moet zijn, als ieder zijn plekje wil vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Joon schreef:
Daarbij zeg je dat ze niet naar een kerk gaat en bid. en toch heeft ze zo'n angst? Dat kan ik niet volgen.

ik ook niet, eerlijk gezegd.

ik blijf het een vreemd verhaal vinden [als scepticus] - sorry dat ik het zeg.

het lijkt wel of er iets niet klopt

Toch kan dit wel degelijk kloppen.

Velen blijven vasthangen aan hun geloof wegens angst.

Want stel, dat het toch waar is dat van die hel.

Dat is wat je veel kunt terug vinden op FT in het forum afvalligen.

Van nature onzekere en niet zelfverzekerde mensen hebben daar nog eens zoveel last van.

Ik denk dan aan de tijd, dat ik 18 was en mijn zekerheid haalde uit mijn eigen overtuiging.

Maar toen ik later begon te twijfelen eens zo hard viel, omdat dan de bodem onder je bestaansrecht valt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Velen blijven vasthangen aan hun geloof wegens angst.

Want stel, dat het toch waar is dat van die hel.

Waar baseer je op dat het 'velen' zijn?

Ik herken het namelijk totaal niet. Niet bij anderen en ook niet bij mezelf.

(Zowel bij mensen die nog steeds geloven (waaronder ik) als mensen die het kwijt geraakt zijn.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen die niet meer geloven hebben automatisch geen angst meer voor de hel, dat is vrij logisch.

Mensen die (nog) wel geloven beseffen vaak niet op welke primaire (irrelevante) angst hun geloof is gefundeerd.

Moment dat ze dat beseffen worden ze overigens fundamentalistisch of atheïst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mensen die niet meer geloven hebben automatisch geen angst meer voor de hel, dat is vrij logisch.

Tot zover is het logisch.

Mensen die (nog) wel geloven beseffen vaak niet op welke primaire (irrelevante) angst hun geloof is gefundeerd.

Moment dat ze dat beseffen worden ze overigens fundamentalistisch of atheïst.

Misschien moet je eens uit dat bekrompen 'freethinkers' hokje van je stappen en daadwerkelijk vrij in het denken gaan staan in plaats van zulke atheïstische oneliners over dit forum spuwen. Dat zou het hier een stuk aangenamer maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, dat kan, echter, de getuigenissen van mensen die hun geloof verlaten hebben komt gedurig hier op neer.

En dat is niet alleen op FreeThinker, maar ook op wat FT hier (en Antoon) afvalligensites noemen.

Zo bekrompen lijkt dat FreeThinkers hokje dus niet te zijn....... :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Joon schreef:
Daarbij zeg je dat ze niet naar een kerk gaat en bid. en toch heeft ze zo'n angst? Dat kan ik niet volgen.

ik ook niet, eerlijk gezegd.

ik blijf het een vreemd verhaal vinden [als scepticus] - sorry dat ik het zeg.

het lijkt wel of er iets niet klopt

Toch kan dit wel degelijk kloppen.

Velen blijven vasthangen aan hun geloof wegens angst.

Want stel, dat het toch waar is dat van die hel.

Dat is wat je veel kunt terug vinden op FT in het forum afvalligen.

Van nature onzekere en niet zelfverzekerde mensen hebben daar nog eens zoveel last van.

Ik denk dan aan de tijd, dat ik 18 was en mijn zekerheid haalde uit mijn eigen overtuiging.

Maar toen ik later begon te twijfelen eens zo hard viel, omdat dan de bodem onder je bestaansrecht valt.

daar doelde ik eigenlijk niet op.

ik vind de berichtgevingen van de TS nogal tegenstrijdig.

eerst lijkt zijn vriendin een streng gelovige en vervolgens lees ik dat zij niet streng christelijk is,[dus eigenlijk net zo als Bjorn zelf] nooit naar een dienst gaat, volgens Bjorn nooit bidt [ wat de gemeente van Christus wat deze 2 zaken betreft wel voorschrijft] zij pas 18 jaar is en haar ouders ongelovig.

en ze nog nooit over het geloof van elkaar hebben gesproken.

dus dat bedoelde ik toen ik zei dat er i.m.o. iets niet klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Velen blijven vasthangen aan hun geloof wegens angst.

Want stel, dat het toch waar is dat van die hel.

Waar baseer je op dat het 'velen' zijn?

Ik herken het namelijk totaal niet. Niet bij anderen en ook niet bij mezelf.

(Zowel bij mensen die nog steeds geloven (waaronder ik) als mensen die het kwijt geraakt zijn.)

Als eerder heb ik in een bericht moeten wijzen op het gegeven, dat als iemand iets niet herkent, dat dan niet wil zeggen dat anderen het wel degelijk wel veel tegenkomen.

(Ik weet niet meer of jij het was, want ik moet mensen hier nog beter leren kennen, daarom onthoud ik nog veel dingen niet.)

Je zult gewoon aan moeten nemen, dat als iemand dit schrijft, het ook zijn beleving is, ook al heb jij daar helemaal niets mee.

Waar ik het op baseer?

Lees het eerdere bericht van mij.

Op mijn eigen leven en omgeving en op wat ik serieus hoor en meekrijg van anderen.

Ik heb actief daarvan getuigenis gegeven, maar mag ik het niet meer aangeven, want dan ben ik aan het "forumspammen".

Ik wil je wel in een PB een paar linken geven, als je echt geïnteresseerd bent.

Je zou natuurlijk ook zelf op onderzoek uit kunnen gaan naar mensen, die hun levenslang depressief waren en psychiatrisch patient vanwege zwaar christelijke opvoedingen met dreigingen van de hel.

Mijn eigen familie en ex geloofsgemeenschap gaf daar duidelijk tekenen van.

Ook mensen die hun leven lang een gevecht zijn aangegaan met wat zij ooit geleerd hebben en wat zij eigenlijk niet meer kunnen geloven.

Ook dus mensen, waarvan hun huwelijk geen stand meer kon houden vanaf het moment dat één partner op zo intense wijze zijn geloof verloren heeft. Angsten voor de hel spelen daar vaak een rol in.

Daarmee is niet gezegd, dat misschien evenveel mensen steun en troost hebben gevonden in hun geloof.

Het enige wat ik wil zeggen is, dat je niet objectief kunt zijn als je altijd maar aan één kant van de lijn blijft staan en dan zegt, dat je mensen aan andere kant van de lijn niet tegengekomen bent.

Als ik iets hoor van anderen wat ik zelf niet ken, dan ben ik daar altijd in de eerste plaats meer nieuwsgierig naar dan sceptisch.

In jouw geval, ligt het misschien wat genuanceerder, daar je zegt ook afvalligen te hebt gesproken, maar dan naar alle waarschijnlijkheid uit een totaal andere groep en om misschien wel totaal andere redenen, dan de groep waarbinnen ik leefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey iedereen,

Ik zie dat er hier langzaam maar zeker twee discussies door elkaar ontstaan wat denk ik niet echt de bedoeling is.

@maran

Alles wat ik gezegd heb is waar. Het is alleen heel erg moeilijk voor mij om onder woorden te brengen wat ik probeer uit te leggen. Ik ben autistisch, misschien dat het daarom moeilijk te begrijpen is voor je.

Wat betreft de discussie over het geloof:

Op mijn 4e ben ik weggehaald bij mijn biologische ouders. In een Christelijk pleeggezin terecht gekomen die niet overweg konden met mijn autisme. Gevolg was dat ik 5 jaar lang opgesloten ben op een kamertje van 3 bij 3 met een emmertje en een zeiltje voor mijn behoeftes. Kreeg de nodige klappen en woorden als "Denk er goed om jongen. Ik kan jou het leven zuurder maken dan jij het mijne". Na 5 jaar uiteindelijk daar weggehaald en in een gezin gekomen waar ik het huis niet binnen mocht (ongeacht het weer), behalve om te eten en te slapen.

Kortom, het Christelijke geloof is mij met de paplepel als een zware hel ingegoten. Ik kan me dus héél erg goed voorstellen dat sommige mensen angsten hebben bij het geloof. Ik heb die angsten ook. Maar toch ben ik wel blijven geloven in God en probeer op mijn eigen manier wel mezelf en Gods creatie om mij heen lief te hebben en met respect te behandelen.

Wat betreft mijn vriendin en ik:

We hebben afgelopen weekend uitgebreid met elkaar gepraat en zijn er achter gekomen dat we helemaal niet zo veel verschillen van elkaar als het op geloof aan komt. We hebben dan ook besloten dat dit ons niet langer in de weg mag staan en sindsdien gaat alles heel goed met ons :)

Ik wil iedereen die mij advies heeft gegeven en bij heeft gestaan hartelijk bedanken. Het heeft ons erg geholpen om de situatie op te lossen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betreft mijn vriendin en ik:

We hebben afgelopen weekend uitgebreid met elkaar gepraat en zijn er achter gekomen dat we helemaal niet zo veel verschillen van elkaar als het op geloof aan komt. We hebben dan ook besloten dat dit ons niet langer in de weg mag staan en sindsdien gaat alles heel goed met ons :)

Wat een verhaal.

Even geen woorden voor. ;(

Samen praten....echt praten.

Prachtig.

Dat is het enige, wat ik nog heb toe te voegen op dit moment.

Datgene wat nu op dit moment belangrijk was. (Y)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid