Spring naar bijdragen

Christelijk en niet Christelijk


Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

Mijn vriendin en ik zitten in een erg lastige situatie. We geven erg veel om elkaar, maar zij is Christelijk en ik ben dat niet. Het is niet zo dat ik ongelovig ben. Ik geloof wel degelijk in God. Maar wel op mijn eigen manier. Als kind zijnde ben ik gedoopt en officieel ben ik Katholiek. Christenen en Katholieken mogen bij elkaar zijn. Maar gezien ik niet alle regels van het Katholieke geloof volg, is dit ook weer een probleem.

Ikzelf zit er niet echt mee. Maar zij gaat er aan onderdoor. We zijn echt gek op elkaar en willen elkaar gewoon niet kwijt. Maar toch heeft zij het gevoel dat ze moet kiezen tussen haar geloof en mij. De bijbel zegt duidelijk dat ze niet met ongelovigen mag gaan. Maar ik ben niet ongelovig, dat is wat het zo lastig maakt allemaal.

Hoop dat er hier mensen zijn die ons oprecht advies kunnen geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je niet in God zou geloven zou ik haar reactie nog enigszins begrijpen, het kan nogal lastig zijn om bijvoorbeeld kinderen op te voeden met ouders die daar compleet verschillend over denken. Maar dit? Welke regels van het Katholieke geloof volg jij niet die zij belangrijk genoeg vind om haar relatie voor op het spel te zetten?

De bijbel zegt duidelijk dat ze niet met ongelovigen mag gaan. Maar ik ben niet ongelovig, dat is wat het zo lastig maakt allemaal.

Afgezien van deze twijfelachtige interpretatie van de Bijbel zou het feit dat jij wel degelijk gelovig bent het juist makkelijker moeten maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie MasterJapie. Ik volg eigenlijk alleen de belangrijkste geboden en zie de bijbel meer als een leidraad. Heb uzelf en uw naasten lief. En uiteraard respect voor God en zijn creatie. Ik ben mijn jeugd door een verschrikkelijke hel gemoeten en dat heeft mijn Katholieke geloof dusdanig op de proef gesteld dat ik besloten heb er mijn eigen weg in te vinden en niet meer klakkeloos te volgen wat anderen uit een boek interpreteren.

Ik merk zelf vooral dat ze zich zorgen maakt over het feit dat zij nog maagd is en ik niet. En dat ze bang is niet met mij te mogen trouwen later.

Wat het zo lastig maakt bedoel ik dus dat ze niet duidelijk weet of ze nou van God wel of niet met mij mag gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie heeft jou en haar vertelt dat je Gods toestemming moet hebben om met iemand te trouwen? God wil toch niet met je vriendin trouwen, jij wil dat toch(en andersom neem ik aan)? Je geeft ook aan 'dat ze bang is niet met je te mogen trouwen later'. Maak ik daar goed uit op dat haar ouders vinden dat ze daar zeggenschap over opeisen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey gewoon Paul,

Nee haar ouders zelf zijn niet gelovig, wel heel erg beschermend. Maar ze mag trouwen met wie ze zelf wilt. Het is echt dat ze denkt dat het van haar geloof niet mag. Op deze website hier wordt het beter uitgelegd dan ik ooit zal kunnen. Mijn kennis over het Christelijk geloof is niet toereikend genoeg om het zelf uit te leggen.

http://www.gemeentevanchristus.be/wat%2 ... rouwen.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hey gewoon Paul,

Nee haar ouders zelf zijn niet gelovig, wel heel erg beschermend. Maar ze mag trouwen met wie ze zelf wilt. Het is echt dat ze denkt dat het van haar geloof niet mag. Op deze website hier wordt het beter uitgelegd dan ik ooit zal kunnen. Mijn kennis over het Christelijk geloof is niet toereikend genoeg om het zelf uit te leggen.

http://www.gemeentevanchristus.be/wat%2 ... rouwen.htm

Dit zijn verschrikkelijke zaken waar je niet verder mee komt.

Als een van de partners dergelijk gedrag vertoont is de relatie gedoemd te mislukken indien ik pessimistisch mag klinken.

Op mijn 'eigen' (freethinker) forum heb ik diverse verhalen gezien van mensen wier relatie stukliep op de religieuze overtuiging van de partner.

Vaak nadat ze het jaaaaaren (tot tientallen jaren toe) geprobeerd hadden.

Ze zal zelf het licht moeten zien indien je de relatie wil voortzetten, of je zal jezelf weg moeten cijferen en in haar geloof mee moeten gaan.

Maar dan is de relatie echt tot mislukken gedoemd, wees (en blijf) eerlijk tov jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een dergelijke relatie is moeilijk maar niet onmogelijk zoals ik uit mijn eigen omgeving weet. In Nederland gaat als ik het goed onthouden heb 1 op de 3 huwelijken stuk om de meest uiteenlopende redenen. Bij een "gemengd" huwelijk is dat zelfs 1 op de 2 (alle getallen zo uit mijn blote hoofd) waar je bij "gemengd" moet denken aan verschillende levensovertuiging maar ook verschillende culturen en sociale klasses.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap wat je bedoeld Jimrea. De volgende keer als ik haar weer zie, gaan we hier uitgebreid over praten. Het is voor mij dan fijn om te weten hoe andere Christenen denken over onze situatie.

Ik blijf zeker wel mezelf. Als ik in haar geloof mee ga omdat zij het graag wilt en niet omdat ik op die manier tot God wil treden, zou dat in mijn ogen pas echt een zonde zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die 'Gemeente van Christus' klinkt me ook wat als een vage club in de oren, beetje sekte-achtig. Als ik het goed begrijp ben jij niet zozeer 'practiserend' christen, en is je vriendin actief (evangelisch) christen. Ik denk dat het er vooral van afhangt in hoeverre zij zich laat beïnvloeden door de leer of door de mensen van haar gemeente. Dat is dus vooral voor haar een overweging, jij hebt je overtuigingen al redelijk duidelijk. Misschien is het verstandig samen te bespreken wat christen-zijn inhoudt, wat jullie daar allebei onder verstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een dergelijke relatie is moeilijk maar niet onmogelijk zoals ik uit mijn eigen omgeving weet. In Nederland gaat als ik het goed onthouden heb 1 op de 3 huwelijken stuk om de meest uiteenlopende redenen. Bij een "gemengd" huwelijk is dat zelfs 1 op de 2 (alle getallen zo uit mijn blote hoofd) waar je bij "gemengd" moet denken aan verschillende levensovertuiging maar ook verschillende culturen en sociale klasses.

Dingo, in de regel komt het er op neer dat degene die uit de 'mindere' denominatie komt zich volledig zal moeten wegcijferen.

Bjorno heeft al aangegeven dat er niet inzit.

Het is ook psychisch ongezond.

De stellen die ik ken en het gered hebben zijn ook altijd de stellen waar de zwaarste denominatie van zijn/haar troon is geklommen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap wat je bedoeld Jimrea. De volgende keer als ik haar weer zie, gaan we hier uitgebreid over praten. Het is voor mij dan fijn om te weten hoe andere Christenen denken over onze situatie.

Ik blijf zeker wel mezelf. Als ik in haar geloof mee ga omdat zij het graag wilt en niet omdat ik op die manier tot God wil treden, zou dat in mijn ogen pas echt een zonde zijn.

Bjorno, indien je er interesse voor hebt kan ik je met ervaringsdeskundigen in contact brengen.

Het beheer is vast bereid om pb door te sturen aan mij. (als ik goed begrepen heb kan je pas na een x aantal posten PB'n)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bjorno, indien je er interesse voor hebt kan ik je met ervaringsdeskundigen in contact brengen.

Het beheer is vast bereid om pb door te sturen aan mij. (als ik goed begrepen heb kan je pas na een x aantal posten PB'n)

Daar heb ik zeker wel interesse in. Ik denk dat het beheer het geen probleem vind als je via pb contact met mij opneemt hierover. En anders even geduld. Die hoeveel posts komen vanzelf wel:)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lastige situatie. Hoe oud zijn jullie? Het kan namelijk net zo goed zijn dat leeftijd een rol speelt, dat kan aangeven hoe gevoelig ze is voor beïnvloeding. Daarbij, wat is er precies erg aan dat jij al eerder seks hebt gehad? Ben je dan verdoemd? Is het niet genoeg om nu met elkaar, aan elkaar en God te beloven om geen seks te hebben voor het huwelijk (wat zij waarschijnlijk wil)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Zij is 18 en ik ben 26. Denk dat ze daarom inderdaad nog gevoelig en onzeker is. Ik weet niet of het volgens de bijbel erg is dat ik eerder seks heb gehad of niet. Maar zij had denk ik gehoopt ontmaagd te worden door een man die zelf ook nog maagd was.

Ik heb haar al uitgelegd dat er voordelen zijn bij iemand die ervaring heeft, zeker de eerste keer, maar volgens mij is ze daar gewoon een beetje teleurgesteld in.

Zij wil inderdaad geen sex voor het huwelijk en ik heb haar al beloofd dat ik dat zal respecteren. Ik verwacht ook niet dat dit ons eigenlijk nog in de weg zal staan :) Ik denk dat zij vooral gewoon wil dat wanneer we in de toekomst trouwen, ons huwelijk gewoon gezegend kan worden door God.

Ik heb inmiddels inderdaad contact met Jimrea en verwacht hier positieve vruchten van in de toekomst :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Bjorno45 Persoonlijk verwacht ik van de contacten van Jimrea niet zoveel positieve vruchten omdat die net als Jimrea zelf actieve atheïsten of anti-theïsten zullen zijn. Voorzover ik begrijp uit je posts ben jij dat niet.

Een beetje vertrouwen op het menselijk vlak Dingo.

Ik heb veel exgelovigen maar ook gelovigen op het forum, en anders van andere fora.

Dit is iemand die zijn verhaal kwijt moet, en daar het ik een google vrije oplossing voor.

Komt hij over 50 jaar niet nog eens zijn verhaal op internet tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@dingo Bedankt voor je zorgen. Jimrea heeft mij op dit moment nog geen reden gegeven tot wantrouwen. Of hij geloofd of niet, hij heeft mij zijn hulp aangeboden mbt het in contact komen met mensen die in precies dezelfde situatie verkeren en/of verkeerd hebben en daar kan ik alleen maar respect voor opbrengen.

Ik ben zeker geen atheïst of anti-theïst. En ik heb gelukkig een gezond verstand gekregen om mensen met verkeerde bedoelingen er snel tussenuit te pikken als zij mij willen overtuigen van iets wat ik niet wil. Maar ik stel je waarschuwing op prijs en ben op mijn hoede.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Bjorno45,

Men zegt twee geloven op een kussen daar slaapt de duivel tussen en technisch bekeken is niet gelovig zijn ook een religie. Nu wil het geval dat ik een soortgelijke situatie heb meegemaakt en mijn conclusie is dat het uiteindelijk frustreert dat je niet kan delen waar je ten diepste in gelooft (of niet in gelooft). Kijk dus uit voor de spreekwoordelijke duivel op jullie kussen en dan komt het goed! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ha, nu wil ik graag weten waar 'niet geloven' een religie is.

Is dat een hobby als een 'niet postzegelverzamelaar'?

Dan heb ik toch verdomd veel hobby's ineens. :@

[sarcasme modus on]

Het christelijke gevoel van tolerantie en medemenselijkheid wordt hier toch wel heel breed uitgemeten vind ik.

[sarcasme modus off]

Het gaat hier om Bjorn, niet om wat ik wel of niet geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu denk ik dat deze relatie wel zeker kans op slagen heeft. Jullie moeten gewoon heel duidelijk je verwachtingen naar elkaar toe bepraten, niet alleen over het heden, maar ook over de toekomst. Dat klinkt misschien nu nog allemaal vaag, maar in jullie situatie is het toch wel belangrijk om dit te doen (het huwelijk, geloofsbeleving, kinderen opvoeden...). Sommige dingen lijken met de roze bril der verliefdheid overwinnelijk, maar blijken dan plots torenhoge bergen te zijn waar je maar moeizaam of niet over geraakt.

Als zij bij jou wil zijn, zal zij moeten accepteren dat je niet 100% hetzelfde t.o.v. het geloof staat en dat je geen maagd meer bent. Jij zal moeten accepteren dat je niet 100% t.o.v. het geloof staat en dat zij wel maagd is en wilt blijven tot jullie getrouwd zijn.

Je vertelt van alles over wel gelovig te zijn, maar hoe is dat concreet? Ben je geïnteresseerd in haar manier van geloven? Vraag je haar om dingen uit te leggen hoe dat bij haar gaat? Ga je mee met haar, of in de toekomst, naar een dienst? Of is het voor jullie prima dat je dit niet doet en dat ze dit niet met jou deelt? (Gewoon interessevragen, niet veroordelend bedoeld of zo ;) . )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Floes. Ik wou jou persoonlijk even hartstikke bedanken omdat je mij eigenlijk een zeer voor de hand liggende vraag stelde die ik haar nog helemaal niet gesteld had. Namelijk of ze mij over haar geloof wilt vertellen en hoe zij daar tegenaan kijkt :) Zoals ik eerder al aangaf, is zij ook niet streng Christelijk. Ze gaat niet naar de kerk of een dienst. Ze bid voor zover ik weet niet en ik ben zeer zeker wel geïnteresseerd in haar geloof.

Ook zij bleek mijn visie op het geloof niet volledig te begrijpen en daarom gaan we aanstaand weekend uitgebreid met elkaar in gesprek over dit onderwerp. Kortom, je gaf ons eigenlijk het meest voor de hand liggende stukje puzzel dat we op dit moment nodig hadden :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid