Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Vandaag stond ik dan eindelijk op het punt om mijzelf een bbq aan te schaffen. Eenmaal aangekomen bij een tuincentrum was de keuze toch reuze. De eerste keuze die ik moest maken was of ik de komende jaren met kolen/briketten wil bbq'en of met behulp van gas. Ik kwam erachter dat er voor beide een heleboel argumenten te bedenken zijn. Maar waar ik ook keek, ik miste de christelijke invalshoek een beetje.

Ik heb uiteindelijk (bij winkel nummer 3) een keuze kunnen maken maar dat was geen keuze uit geloof.

Zou iemand vanuit het christelijke geloof en/of de Bijbel kunnen onderbouwen wat een goede keuze was geweest voor een christen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het offeren van vlees in de bijbel ging op vuur. In die tijd wist men volgens mij nog niet hoe ze gas moesten maken, vuur lijkt me van wel: in 1 Samuel 2 word aangegeven dat vlees gekookt werd(NBG 1951). Daar zul je in die tijd toch echt wel vuur voor gebruikt hebben... Als je vuur gebruiken om je vlees op te warmen letterlijk wil nemen, kun je het best kolen doen. Al heeft dat natuurlijk zijn nadelen...

Een argument vanuit het christelijk geloof kan ik je niet geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vandaag stond ik dan eindelijk op het punt om mijzelf een bbq aan te schaffen. Eenmaal aangekomen bij een tuincentrum was de keuze toch reuze. De eerste keuze die ik moest maken was of ik de komende jaren met kolen/briketten wil bbq'en of met behulp van gas. Ik kwam erachter dat er voor beide een heleboel argumenten te bedenken zijn. Maar waar ik ook keek, ik miste de christelijke invalshoek een beetje.

Ik heb uiteindelijk (bij winkel nummer 3) een keuze kunnen maken maar dat was geen keuze uit geloof.

Zou iemand vanuit het christelijke geloof en/of de Bijbel kunnen onderbouwen wat een goede keuze was geweest voor een christen?

Geen idee wat je doel van dit topic precies is maar mag ik je er op wijzen dat je in sub-forum Geloof post en niet in Koffiebar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

_O-

Goed, een christelijke invalshoek. Ik denk dat gewoon Paul niet helemaal gelijk heeft want het offeren van vlees hoeft niet meer omdat Jezus voor het kruis was gestorven, dus moeten we het vanuit een andere hoek bekijken. Zowel kolen als gas zijn schadelijk voor het milieu, schadelijk voor God z'n creatie, dus ik denk dat God het vrolijkst zou worden van een elektrische bbq plaat. Als de keuze alleen uit gas of kolen bestaat, dan zou gas minder schadelijk zijn dan kolen. Hopelijk heb je er wat aan :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je gelijk mee, MasterJapie. Al hoeft je insteek niet alleen door christenen zo bekeken te worden, ik kan me heel goed voorstellen dat niet-Christelijke milieuactivisten dezelfde keus zouden maken als die jij beschrijft ;)

Herschreven antwoord op je vraag, Thorgrem: Op allebei de punten nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staat geschreven:

Ezechiël 4,12

Ook moet je nog een gerstekoek eten die je voor ieders ogen moet bakken op menselijke uitwerpselen.

Welnu, als Ezechiël al met uitwerpselen mocht bakken mag het zeker met gas of kolen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Behalve dat dierlijk vlees natuurlik een heel schadelijk product is voor het milieu. Ik noem even:

- de vleesindustrie is in sommige landen verantwoordelijk voor meer dan 50% van de schadelijke broeikasgassen

- het kost ca 100000 liter water (!!) om 1 kilo rndvlees te produceren (en de andere helft van de wereldbevolking heeft nets te drinken)

- voor bjv wederom rundvlees is de energieke waarde in kcal aan voer tov wat er aan energieke waarde aan vlees geproduceerd wordt meer dan 50:1 (!!)

Zou je denk ik als Christen vooral ecologisch vlees moeten kopen en verder lekker milieuvriendelijk vis en vooral veel groenten (paprika's, champignons etc) moeten bbq'en. En voornamelijk om t dierenwelzijn eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe.

De meningen lopen nogal uiteen zo te zien. Ik heb uiteindelijk maar gekozen voor briketten. Het lijkt me dat vuur het beste overeenkomt met bijbelse tijden. Toen had men weliswaar nog geen briketten maar zeer zeker geen gasflessen onder druk. Het is zeer spijtig dat het weer zo slecht is anders had ik vanavond graag voor het eerst de bbq geprobeerd. Het is overigens een Weber geworden wat ontworpen en gefabriceerd wordt in de VS, met aanschaf heb ik dus een christelijke natie gesteund. Wat eventueel ook een overweging had kunnen zijn.

De Bijbel schijnt dus niets concreets te zeggen over bbq'en en dat is wel spijtig.

Wat voor een bbq's gebruiken jullie en hoe bevalt dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

gas bbq? bah. dat is toch geen bbq-en meer. Hartstikke goede apparaten hoor, maar meer iets voor een feest met 30-50 mensen, als je zeker wilt weten dat iedereen wat eetbaars krijgt en het vooral snel moet. Zeg maar eten dat je eigenlijk beter gewoon in een echte keuken kan maken, dus dan maar op een 'fornuis' in de tuin...

Nee, echt barbecueën doe je op een vuurtje, eerst hout en dan die kolen. Zo je leer je de kinders ook om veilig met open vuur om te gaan, het ruikt lekkerder en het resultaat kan net zo goed zijn, maar het kost net iets meer moeite om het zo goed te krijgen. Zodat je ook een voldaan gevoel krijgt als het helemaal goed lukt. Extra voordeel: Je eet minder want je bent meer tijd bezig met het grillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi, terwijl ik het bovenstaande typte zie ik dat je in elk geval de juiste keuze hebt gemaakt.

Ik zelf heb geen bbq, maar als ik het doe, dan is het bij een vriendin die een tuin heeft. Daar heb ik van straatstenen een vuurplaats gemaakt, waar je een mooi barbecue rooster boven kunt hangen op verschillende hoogtes. Werkt perfect en je kan er na afloop gewoon een lekker kampvuurtje van maken.

Vroeger op de campus gebruikten we wel de 'studentenbbq'

Men stoke een flink vuurtje (op een verhoging)

Men neme een supermarktwagentje

Omdraaien en omgekeerd boven het vuur plaatsen.

en bakken maar

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgrem schreef:

De Bijbel schijnt dus niets concreets te zeggen over bbq'en en dat is wel spijtig.

dat is inderdaad jammer.

maar wat zegt de bijbel over de PC, de telefoon, de auto, de fiets, de I-pad, de I-phone en de TV?

ik heb me rot gezocht, maar kan er niets over vinden. :(

maar Ursa had wel een punt.

als brandstof menselijke uitwerpselen gebruiken en zoals verderop in Ezechiël runder uitwerpselen, dat mag ook.

dat lijkt mij de beste optie - bijbels gezien dan. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
Thorgrem schreef:
De Bijbel schijnt dus niets concreets te zeggen over bbq'en en dat is wel spijtig.

dat is inderdaad jammer.

maar wat zegt de bijbel over de PC, de telefoon, de auto, de fiets, de I-pad, de I-phone en de TV?

ik heb me rot gezocht, maar kan er niets over vinden. :(

Ik kan het ook niet vinden. Ik denk dus dat we maar een keuze moeten maken op basis van het geweten, ons laten leiden door de heilige Geest.

maar Ursa had wel een punt.

als brandstof menselijke uitwerpselen gebruiken en zoals verderop in Ezechiël runder uitwerpselen, dat mag ook.

dat lijkt mij de beste optie - bijbels gezien dan. :Y

Bijbels gezien zeker, maar praktisch gezien gaat het denk ik wat moeilijk. Kolen of briketten kun je vrij gemakkelijk verkrijgen, menselijke uitwerpselen niet. Dan zul je ze du zelf moeten produceren maar ik weet niet wat ik ermee moet doen nadat ik het verzameld heb. Daarnaast zouden eventuele gasten hier enigszins problemen mee kunnen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...

Een wel grappig stukje vandaag op Geenstijl...

Vegetariërs, blijf van de barbecue af!

Een heel klein berichtje weggestopt in een hele kleine krant over een heel klein evenement, met de kop "barbecueën kan ook prima vegetarisch". Halt. Stop. Nu. Voordat dit zich verspreid naar grotere kranten en grotere berichten en grotere evenementen. In de kiem smoren. We weten dat het geen vraag was, maar het antwoord is 'nee, barbecuen kan absoluut niet vegetarisch'. Een barbecue is speciaal ontworpen voor vlees. Dood schaap, afgerukte stukken vlees van de koe, hompen paard en gespieste kip. Opbokken met je schijfjes champion, reepjes paprika en wat voor biologisch-dynamisch geteeld konijnenvoer je nog meer op de grill wilt flikkeren. Dit accepteren we niet. Dit gaat te ver. Stop de vegetarische barbecue! Er is een reden waarom het woord vegetariër eindigt op '-ariër'. Vegetariërs zien zichzelf als übermensch die naar de Endlösung van de vleeseters streven. Als we de veggiecue toestaan wordt het vleeseters verboden zich in restaurants te begeven, moeten ze allemaal een gele big op de jas dragen en worden ze uiteindelijk per NS forenzentrein naar de onverdoofde slacht gereden. Adolf Hitler was vegetariër en elke vegetariër is een Adolf Hitler. Laten we daarom de lijn trekken bij vegetarische barbecues, voordat deze wortelfascisten hun Grüne Reich kunnen vestigen en carnivoren uitgemergeld in een barak in Polen op een houtje moeten bijten. Vegetariërs, blijft met je groene klauwen van onze barbecue af!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een wel grappig stukje vandaag op Geenstijl...

Vegetariërs, blijf van de barbecue af!

Een heel klein berichtje weggestopt in een hele kleine krant over een heel klein evenement, met de kop "barbecueën kan ook prima vegetarisch". Halt. Stop. Nu. Voordat dit zich verspreid naar grotere kranten en grotere berichten en grotere evenementen. In de kiem smoren. We weten dat het geen vraag was, maar het antwoord is 'nee, barbecuen kan absoluut niet vegetarisch'. Een barbecue is speciaal ontworpen voor vlees. Dood schaap, afgerukte stukken vlees van de koe, hompen paard en gespieste kip. Opbokken met je schijfjes champion, reepjes paprika en wat voor biologisch-dynamisch geteeld konijnenvoer je nog meer op de grill wilt flikkeren. Dit accepteren we niet. Dit gaat te ver. Stop de vegetarische barbecue! Er is een reden waarom het woord vegetariër eindigt op '-ariër'. Vegetariërs zien zichzelf als übermensch die naar de Endlösung van de vleeseters streven. Als we de veggiecue toestaan wordt het vleeseters verboden zich in restaurants te begeven, moeten ze allemaal een gele big op de jas dragen en worden ze uiteindelijk per NS forenzentrein naar de onverdoofde slacht gereden. Adolf Hitler was vegetariër en elke vegetariër is een Adolf Hitler. Laten we daarom de lijn trekken bij vegetarische barbecues, voordat deze wortelfascisten hun Grüne Reich kunnen vestigen en carnivoren uitgemergeld in een barak in Polen op een houtje moeten bijten. Vegetariërs, blijft met je groene klauwen van onze barbecue af!

Geen stijl, maar wel LOL. _O-

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou iemand vanuit het christelijke geloof en/of de Bijbel kunnen onderbouwen wat een goede keuze was geweest voor een christen?

Valt m.i. onder het chapiter christelijke vrijheid in de zin van 1 korinthiers 6:12.

Zolang je er niemand mee op een dwaalspoor brengt ben je vrij je barbeque desnoods op een hellevuur gaar te bakken, maar je eten krijgt daardoor wel een sterke zwavelsmaak... :{W

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid