Spring naar bijdragen

Een gewaagd voorstel


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 151
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Doe als God: Zeg eens nee op zijn tijd

Evert te Winkel

Prachtige zin maar waarom hebben veel christenen moeite met toegeven dat iets niet correct is, elkaar altijd de handen boven het hoofd houden

Evert is ws een prima mens maar hij had niet aan deze discussie moeten beginnen ook al was de druk groot.

En dan nog geen man over boord, dan geef je toe dat je het niet aan kunt. Dan had hij alle respect gekregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doe als God: Zeg eens nee op zijn tijd

Evert te Winkel

Prachtige zin maar waarom hebben veel christenen moeite met toegeven dat iets niet correct is, elkaar altijd de handen boven het hoofd houden

Evert is ws een prima mens maar hij had niet aan deze discussie moeten beginnen ook al was de druk groot.

En dan nog geen man over boord, dan geef je toe dat je het niet aan kunt. Dan had hij alle respect gekregen.

Ik vond het alleen grappig dat dat in die link stond. Ik houd Evert geen hand boven het hoofd. Misschien reageert hij nog wel en anders zal hij wel zeggen dat hij ervanaf ziet. Geen idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Allen

Ik weet niet precies wat er op Freethinker over mij wordt gezegd, dat volg ik ook niet. Waar het 'stille trom' vandaan komt weet ik ook niet, laat staan dat ik verdwenen zou zijn. Ik heb in mijn laatste reactie op Freethinker aangegeven dat ik erg (idd misschien wel te) druk ben en dat het een tijd kon duren. Dat heeft Albert ook in de paar reacties daarvoor gemerkt. Ik ben er mee bezig. Dat het lang duurt heeft bepaald niet te maken met het niveau, het heeft te maken met tijdgebrek. Zoals jullie misschien wel gezien hebben reageer ik ook hier op Credible al tijden niet en slaag ik er zelfs niet in om iedere twee weken een artikel te plaatsen. Ook dat is geen onwil. Wel vervelend. En ik doe mijn best om het later in te halen als ik meer tijd heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

edit: dit was een reactie op Lopke, maar het loopt hier ineens storm zodat er inmiddels al weer wat berichtjes tussen staan

Hoe kun je met je hart iets geloven als je met je verstand weet dat het onzin is?

Dat is al jaren de grote vraag bij mij, ik kan dat duidelijk niet, want anders was ik ook nog gelovig.

Het allervreemdste vind ik nog dat er blijkbaar mensen zijn die dit soort overwegingen, analyses kunnen hebben en dáarna nog steeds geloven. Hebben die de 'Blue Pill' genomen en zijn ze op een of andere manier die gedachten kwijt geraakt? Als je eenmaal iets hebt gedacht, hoe kun je het dan weer 'on-denken' ?

Je gedrag kun je sturen, maar je gedachten toch niet? Ik ging kwa gedrag nog een hele tijd door met 'geloven' , op de oude voet verder, dat was vertrouwd. Maar diep in mijn gedachten raakte ik het stemmetje nooit meer kwijt dat zei dat het allemaal verbeelding en fantasie was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Evert je neemt diegene waar je een discussie mee voert niet serieus wanneer je weken misschien maanden niet reageert.

Wanneer je te weinig tijd hebt is het beter niet te beginnen aan een discussie, ik vind het een zwaktebod.

Of even laten weten dat het nog wel een maandje aan kan lopen, en bijvb niet zeggen : Ik werp mij erop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Allen

Ook dat is geen onwil. Wel vervelend. En ik doe mijn best om het later in te halen als ik meer tijd heb.

Beste Evert, ik weiger te geloven dat een mens in 2 maanden tijd geen 10 minuten kan vinden om een paar zinnen te schrijven. Zelf ben ik ook heel slecht in het indelen van mijn tijd, maar omdat dit een activiteit op een pc betreft, voor iemand die zoveel affiniteit heeft met het internet als jij is dat gewoon ongeloofwaardig (omdat je net als de meeste jongeren / jong volwassenen veel tijd per week achter een computerscherm zult doorbrengen voor werk, studie of privé.)

Het minste wat je dan had kunnen doen was gewoon aangeven:"ok mensen, ik heb geen tijd voor een debat op deze schaal en heb het gevoel dat ik er een beetje tegen mijn zin heb laten overhalen, dus ik trek me terug. Met vriendelijke groeten, doei.

Dan zijn je toehoorders misschien even teleurgesteld maar de volgende dag zijn ze het alweer vergeten en gaat men verder met waar men mee bezig was.

Terwijl ze je nu daaro voor de leeuwen aan het gooien zijn. Ik hoop dat die leeuwen goed opgevoed zijn en keurig met mes en vork eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
edit: dit was een reactie op Lopke, maar het loopt hier ineens storm zodat er inmiddels al weer wat berichtjes tussen staan

Hoe kun je met je hart iets geloven als je met je verstand weet dat het onzin is?

@Dubito volgens mij quote je me niet correct, ik zei dat geloven niet te bewijzen is dat het meer een hartszaak is dan een rationele althans bij mij.

Ik ben nooit gestopt met geloven al had ik grote geloofstwijfel, en de punten die voor mij moeilijk waren zijn dat nog.

Nooit heb ik gedacht dat alles van het evangelie flauwekul was alleen dat we rationeel niet kunnen bewijzen dat er een God is, er zijn geen feiten, alleen verhalen en gevoelens m.i.

Ik zet veel vraagtekens bij zaken die in de Bijbel staan, maar het is me te dierbaar om geloof los te laten, ik heb gemerkt dat ik dat niet kan. Jezus speelt daarin een belangrijke rol.Maar ik merk wel dat ik steeds meer kritisch reageer op zaken waar ik vroeger niet zo mee bezig was.Ik stop mijn vragen niet weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ikzelf ben geneigd te denken dat Evert zichzelf overschatte en zijn medediscussiant onderschatte en daarbij trouwens en passant blijk gaf de lezers op twee fora ronduit min te achten door zijn maandenlange perioden van inactiviteit in een lopende discussie.

Wat een bescheiden mensen zitten er toch op dat Freethinker forum . :P

M.i kun je het als gelovige nooit winnen in een discussie met atheisten, en zeker Rereformed discusieerde respectvol en weet waarover hij het heeft. Geloof is niet te bewijzen, rationeel trek je aan het kortste eind.

Ik ben van mening dat je niet aan het kortste eind trekt, maar dat het probleem eerder is dat je uit twee totaal verschillende paradigma’s opereert. Ik ben het in zoverre met je eens dat geloof meer is dan enkel de rede. Het is m.i. geloof én rede. Ze vullen elkaar aan.

Overigens is het best veilig om vanuit een negatieve stellingname te opereren (wat je niet gelooft). M.i. kom je namelijk ook met je naturalistisch-atheïstisch wereldbeeld in de knoei wanneer je zou willen bewijzen wat je wél gelooft, zonder in cirkelredenaties terecht te komen. Zo kan het ook wel eens leuk zijn vanuit een sterk postmordenistisch negatieve stellingname te opereren richting bijvoorbeeld positivisten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ikzelf ben geneigd te denken dat Evert zichzelf overschatte en zijn medediscussiant onderschatte en daarbij trouwens en passant blijk gaf de lezers op twee fora ronduit min te achten door zijn maandenlange perioden van inactiviteit in een lopende discussie.

Wat een bescheiden mensen zitten er toch op dat Freethinker forum . :P

'geneigd, 'te denken', redelijk netjes lijkt mij als ik de taal op internet als gemiddeld neem toch. :D

Het was trouwens een quote van het Freethinker forum, maar door een onoplettendheid mijnerwege niet van quote markering voorzien. :$

Link naar bericht
Deel via andere websites
edit: dit was een reactie op Lopke, maar het loopt hier ineens storm zodat er inmiddels al weer wat berichtjes tussen staan

Hoe kun je met je hart iets geloven als je met je verstand weet dat het onzin is?

@Dubito volgens mij quote je me niet correct, ik zei dat geloven niet te bewijzen is dat het meer een hartszaak is dan een rationele althans bij mij.

Sorry, ik bedoelde dat niet als een directe quote van jou, maar als een uitspraak die meer op mij slaat (of op mensen in het algemeen) , waarbij ik geïnspireerd was door jouw stukje daarboven (ergo: dit was een reactie op Lopke....)

Maar ik had het wel wat duidelijker op kunnen schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik heb eens naar Evert's onderschrift: "Geloven is iets wat je doet. Denken doe je maar voor jezelf", gekeken maar vind het nogal niets zeggend's.

Als je het omdraait: "Denken is iets wat je doet. Geloven doe je maar voor jezelf", trouwens ook. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

ik begin me toch wel wat zorgen te maken.

Evert schijnt in rook opgegaan te zijn.

veel beloftes, maar

zelfs hier [op Credible] geen teken van leven.

Evert, als je dit leest, zou het m.i. wel zo netjes zijn om te reageren op Rereformed.

jullie hebben tenslotte heel wat besproken.

al is het alleen maar om het fatsoenlijk af te sluiten, als je het niet meer ziet zitten.

of om duidelijk uit te leggen, waarom je nog geen reactie hebt gegeven en het laat afweten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...
Ikzelf ben geneigd te denken dat Evert zichzelf overschatte en zijn medediscussiant onderschatte en daarbij trouwens en passant blijk gaf de lezers op twee fora ronduit min te achten door zijn maandenlange perioden van inactiviteit in een lopende discussie.

Wat een bescheiden mensen zitten er toch op dat Freethinker forum . :P

:#

Maar nu gaat het toch wel érg lang duren?

Ik hoop dat hem niets mankeert.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 02#p369002

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hoe kun je met je hart iets geloven als je met je verstand weet dat het onzin is?

Dat is al jaren de grote vraag bij mij, ik kan dat duidelijk niet, want anders was ik ook nog gelovig.

Het allervreemdste vind ik nog dat er blijkbaar mensen zijn die dit soort overwegingen, analyses kunnen hebben en dáarna nog steeds geloven. Hebben die de 'Blue Pill' genomen en zijn ze op een of andere manier die gedachten kwijt geraakt? Als je eenmaal iets hebt gedacht, hoe kun je het dan weer 'on-denken' ?

Je gedrag kun je sturen, maar je gedachten toch niet? Ik ging kwa gedrag nog een hele tijd door met 'geloven' , op de oude voet verder, dat was vertrouwd. Maar diep in mijn gedachten raakte ik het stemmetje nooit meer kwijt dat zei dat het allemaal verbeelding en fantasie was.

:# Ik heb de rode pil genomen, en ontdekt hoe diep het konijnenhol werkelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Beste RK Diaken, probeer je voor de geest te houden... er is geen lepel

Ik ben geen aanhanger van de filosofie dat de wereld slechts bestaat in onze waarneming, wat op het eerste gezicht de boodschap van The Matrix lijkt te zijn. Ik zie het meer Schopenhaueriaans, de wereld als wil en voorstelling. En religie als de ultieme kunstvorm.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid