Spring naar bijdragen

Hoe lees je de bijbel?


Aanbevolen berichten

Je moet daar een vorm in vinden die past bij jou. Ik vind het fijn om mooie teksten te onderstrepen, ik heb ook wel eens aantekeningen gemaakt, maar je hoeft niet perse iets te doen. Je kunt ook gewoon het lezen, er zelf over nadenken, en het 'bewaren in je hart'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Jaspers,

Een goed idee om mee te beginnen als je pas begint met het lezen van de Bijbel is om een vertaling te lezen die je goed begrijpt. De vertaling waar ik zelf mee begon was is "Het boek" (officieel volgens mij geen vertaling, maar een gedachte-voor-gedachte-vertaling, maar dat maakt verder even niet uit. "Het Boek" is goed te begrijpen en geeft de gedachte van de Bijbel goed weer. Verder is de NBV ook goed te begrijpen.

Ik raad je aan om Bijbelboeken in zijn geheel te lezen om hetgeen wat je leest in het juiste perspectief te zien. Als je elke dag je Bijbel willekeurig openslaat, dan krijg je niet het complete plaatje te zien en ontstaat de kans dat je alleen de teksten gaat lezen die je aanspreken. En behalve Bijbelboeken in zijn geheel te lezen is het ook belangrijk om de hele Bijbel te lezen: Oude en Nieuwe Testament. Op deze manier krijg je pas echt een duidelijk beeld van wie God is.

Maar hier zou ik niet meteen mee beginnen. Als eerste zou ik beginnen in het nieuwe testament, bijvoorbeeld het Bijbelboek Lukas. Lukas vertelt over het leven van Jezus Christus en over zijn lijden en opstanding en het geloof in Jezus Christus zodat je eeuwig leven kunt krijgen. Een goed vervolg hierop is het Bijbelboek Handelingen dat hierop een vervolg is en gaat over het onstaan van de eerste christelijke gemeente. Vervolgens zou ik daarna de rest van de evangeliën (Mattheüs, Markus en Johannes) en de rest van het Nieuwe Testament lezen. Als je weet wat het inhoudt om te geloven in Jezus en Hem te volgen, zou ik pas beginnen met het Oude Testament.

Wat handig kan zijn als je pas begint met Bijbellezen is een studiebijbel. De studiebijbel die ik gebruikte toen ik pas tot geloof kwam heet "Het leven" en bevat de tekst van "Het Boek". Kost wel iets van 70 euro, maar ik vond het de moeite waard. Een inleiding op elk Bijbelboek + uitleg van Bijbelteksten en hoe je de Bijbelteksten in de praktijk kunt brengen. Ik vond het van grote waarde voor mijn Bijbel lezen.

Ik hoop dat je wat kunt met deze tips!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Begin eens met het lezen van de Heidelbergse Catechismus. Dat zal je vast wel op weg helpen. Het probeert de kern van het christelijk geloof kort en bondig uit te leggen in de vorm van een leerboekje. Bij alle antwoorden staan een aantal referenties die je kan opzoeken in de Bijbel. Het klinkt wellicht heel klassiek om de Catechismus maar eens door te spitten, maar het helpt echt om de kernzaak van de Bijbel te leren begrijpen.

Het Boek en de Groot Nieuws Bijbel kan ik verder als Bijbelvertaling ook aanraden. Daarnaast is de Studiebijbel ook niet verkeerd om de Bijbel beter te leren begrijpen. Deze bevat de gewone nieuwe Bijbel vertaling (NBV), maar heeft overal kanttekeningen en voetnoten met uitleg.

Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Ik heb zelf het boek "EHBO bij bijbellezen" aangeschaft. Daarnaast gebruik ik het dagboek "En nú de bijbel"(speciaal voor jongeren). Daarin worden o.a. de bijbelboeken besproken.

Ik vind de groot nieuws bijbel het prettigste lezen. Ik onderstreep teksten die me aanspreken en waar ik wat mee wil doen in mijn leven. Ook heb ik speciale tabbladstickers(kun je kopen bij de boekhandel), die ik op de rand van een bladzijde plak en er op schrijf welk bijbelgedeelte of psalm het is. Zo kun je het snel terugvinden als je de tekst even terug wil lezen.

Daarnaast heb ik een heel prettig boek "Het grote verhaal van God en mensen"(uitgeverij ARK), daarin staan alle belangrijke bijbelverhalen in heel beknopte verhaalvorm opgeschreven. Het leest zo makkelijk weg, dat het net een "gewoon" boek is! Ik snap nu nóg beter wat er verteld wordt in de bijbel!

En nog 1 tip; probeer niet alles in 1x te begrijpen, ook hoef je niet alle verhalen even interessant te vinden. Probbeer eerst het belangrijkste te lezen zodat je in grote lijnen weet wat er allemaal in de bijbel gebeurt. Ik bedenk me altijd maar: de bijbel is geen roman die je eventjes doorleest en weg legt, het is een boek waar je je leven "zoet" mee bent, waar altijd wel iets nieuws in te ontdekken valt.

Heel veel succes en leesplezier!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Hallo,

ik wil graag de bijbel leezen maar weet niet hoe.

is het bijvoorbeeld goed aantekeningen te maken?

Dank u wel alvast!

Groet,

Jaspers

Ik denk dat je gelijk een hele goede methode te pakken hebt. Maak vooral aantekeningen, zodat je die later verder kan uitzoeken of met andere daarover kan discussiëren. En door aantekeningen te maken, ben je naar mijn mening ook intensiever met het Bijbelgedeelte bezig, waardoor de inhoud ook beter blijft hangen (i.t.t. even een hoofdstuk doorlezen).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

De Bijbel is het Woord van God, lezen van de Bijbel is dan ook wel terecht gezien als communicatie met God.

Dat lijkt eenzijdig maar mijn ervaring is dat niet, want naast dat ik wandel met de ware God leidt Hij ook mijn schreden, toont Hij me een rechtvaardige weg en verhoort hij mijn gebeden.

Zorg wel, beste Bijbellezer, voor een juiste weergave van Gods Woord,

Een Bijbel(vertaling) moet de Schepper eren. Een juiste vertaling zet lezers ook aan tot werken van rechtvaardigheid en het brengen van "offers van lof" voor de ware God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
(..) Je kunt bijv bidden voor je gaat lezen en vragen of God je de Heilige Geest wilt sturen om je ze dingen duidelijker te maken als je ze leest. En/of je kunt samen met een paar andere mensen lezen, en zin voor zin bespreken wat je denkt dat de tekst betekent.

Helemaal mee eens.

De Bijbel is het Woord van God, [...]

Zorg wel, beste Bijbellezer, voor een juiste weergave van Gods Woord,

In mijn bijbelvertaling staat dat Jezus het Woord van God is. ;)

(Joh.1)

Het een sluit het andere niet uit. De bijbel getuigt ook van zichzelf dat het Gods Woord is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

ik wil graag de bijbel leezen maar weet niet hoe.

is het bijvoorbeeld goed aantekeningen te maken?

Dank u wel alvast!

Groet,

Jaspers

Daar in de gehele Bijbel Jezus Christus centraal staat met zijn openbaring van het Karakter van God de Vader en Christus’ verlossingswerk voor de mensheid; is dit boek “ Het middel†bij uitstek om het ontstaan en de zin van dit en ons toekomstig bestaan te ontdekken. Alsook om ons te tonen hoe wij kunnen deelhebben aan dat toekomstig bestaan door ons aan Gods fundamentele voorwaarden te onderwerpen en ons karakter door Hem te laten vormen.

De Bijbel is echter geen gewoon boek maar een samenstelling van geschriften geschreven door mensen geïnspireerd door de H.Geest en van zichzelf verklaard dat het “ Het Woord Gods “ is.

Daarom kan het ook maar werkelijk begrepen worden onder de leiding van diezelfde H.Geest en dient zijn hulp ook steeds gevraagd bij het openen van de schriften. En zal het begrijpen wat God met de mens voorheeft dan ook als logisch gevolg hebben dat men zijn levenswijze richt en aanpast aan dat Woord

En weest daders des woords en niet alleen hoorders: dan zoudt gij uzelf misleiden. 23 Want wie hoorder is van het woord en niet dader, die gelijkt op een man, die het gelaat, waarmede hij geboren is, in een spiegel beschouwt; 24 want hij heeft zich beschouwd, is heengegaan en heeft terstond vergeten, hoe hij er uitzag. 25 Maar wie zich verdiept in de volmaakte wet, die der vrijheid, en daarbij blijft, niet als een vergeetachtige hoorder, doch als een werkelijk dader, die zal zalig zijn in zijn doen. (Jacobus 1: 22-26)

Het Bijbellezen is daarom, wat mij betreft een dagelijkse noodzaak, om mijn geestelijk leven te voeden en mijn dagelijkse omgang met de medemens volgens Gods wil te laten verlopen ( met wisselend succes weliswaar).

Ik probeer dan ook Gods Woord te lezen met een open maar vooral met een gewillige geest. Om te aanvaarden maar ook toe te passen hetgeen daarin aan ons voorgehouden wordt en door Christus voorgeleefd werd.

Hierbij laat ik mij leiden door het Woord zelf en niet door hen die zich baseren op doctrines en leerstellingen die meestal uit de menselijke geest zijn voortgekomen en veelal tegengesteld zijn aan Gods Woord en enkel op menselijke traditie berusten.

Dit betekent dan ook dat er een onderscheid dient gemaakt te worden tussen het gewoon Bijbellezen (, het “proeven†of “smakenâ€) van Gods Woord en de Bijbelstudie (het dieper graven naar de fundamenten en waarheden) ,

Wat Bijbelstudie betreft kan men de Bijbel beschouwen als een mozaïek waarbij ieder stukje een eenheid op zichzelf is maar moet passen in het geheel en dit geheel niet tegenspreken. Zodoende is de Bijbel een uitlegger van zichzelf en zijn verklarende teksten of bijgevoegde uitleggingen bij de Bijbel overbodig en soms meer verwarrend dan verhelderend.

Daar sommige geschriften oorspronkelijk in het Hebreeuws, Het Aramees en het Grieks geschreven zijn en omdat vertalen in een andere taal nogal ingewikkeld kan zijn waardoor men soms wel eens zegt “vertalen is verradenâ€; is het steeds aangewezen om bij het bijbelonderzoek meerdere vertalingen naast elkaar te raadplegen om een goed inzicht te bekomen in hetgeen de schrijver bedoeld.

Dit kan gemakkelijk op www. biblija.net of andere bijbelpakketten waarbij “strongs†gebruikt worden Dit zijn cijferwaarden die aan het woord gegeven worden waarbij men, zonder de oorspronkelijke taal te kennen, toch kan nagaan of er juist vertaald werd

Hierbij kan men dan ook vaststellen dat de vele zogenaamde eenvoudige of “moderne Bijbelvertalingen†van de jongste jaren het verst afwijken van de oorspronkelijke taal en zo gemakkelijk tot verkeerde inzichten kunnen leiden.

Gods woord is ons dagelijks geestelijk brood , een noodzaak om geestelijk sterk te blijven staan tegen de aanvallen en tegenslagen van buitenaf.

Ik wens je dan ook veel volharding toe bij hetgeen je begonnen bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het het makkelijkst is om te beginnen met het lezen van het Evangelie. De Bijbel is behoorlijk dik, en als je voor het eerst gaat lezen niet heel erg toegankelijk. In het Evangelie kom je die verhalen die de kern van het christelijk geloof vormen tegen, namelijk beschrijvingen van het leven van Jezus.

Verder is het denk ik belangrijk om, als je vervolgens verder gaat met lezen, steeds te kijken wat voor een boek (de Bijbel is een verzameling geschriften die we 'boeken' noemen) het is (in de meeste Bijbelvertalingen wordt een inleiding gegeven op de afzonderlijke boeken. Dat maakt het wat gemakkelijker om de tekst te begrijpen.

Ik denk dat het in eerste instantie niet zo belangrijk is welke vertaling je hebt, als het maar een beetje een makkelijk te lezen taal is ben je al een heel eind. Ik zou me de eerste keer gewoon laten verrassen door wat er allemaal in de Bijbel staat. En als je hier voor jezelf wat dingen over wilt opschrijven is dat natuurlijk altijd goed! Ook eventuele vragen zou je kunnen op schrijven om ze later hier op het forum of elders aan mensen te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Olorin,

Jezus is Gods voornaamste woordvoerder (de Logos). Je haalt terecht Johannes 1:1 aan.

Dit is een titel dat aan Jezus is gegeven.

Het is interessant dat in Jezus' onderwijs hij altijd zei dat het niet van hem was maar de woorden van zijn Hemelse Vader.

Lees maar eens:......

(Johannes 17:8) . . .want de woorden die gij mij hebt gegeven, heb ik hun gegeven, en zij hebben ze aangenomen en zijn stellig te weten gekomen dat ik als uw vertegenwoordiger ben uitgegaan, en zij hebben geloofd dat gij mij hebt uitgezonden. . .

De Bijbel zoals we hem nu kennen, in zijn geheel, is Gods geïnspireerde woord:....

(2 Timotheüs 3:16, 17) . . .De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

Lees de Bijbel elke dag!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid