Spring naar bijdragen

Het korte-vragen-topic [17]


Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
  • Antwoorden 401
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik heb voor mijn studie een computer (liefst laptop) nodig. Nu is het zo dat ik niet zoveel geld heb (studeren is duur enzo) en ik me afvraag wat de beste manier is om aan een goedkope maar degelijke laptop te komen. Tweedehands (maar waar moet ik dan op letten) of nieuw (weet iemand wat voor iets ik dan het beste kan nemen)

Ik wil er max. 300 euro aan uitgeven. Ik heb er naast Word documenten niet zoveel opstaan, maar ik wil wel kunnen skypen (ik ga in het buitenland studeren) en een filmpje op kunnen kijken via internet (heb geen tv)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor een klein beetje meer budget (40E) kan je bij Dell.nl terecht voor een laptop. Die is nieuw in de doos, kan alles wat je wil en helemaal up-to-date. Dan hoef je nergens naar te kijken verder en Dell heeft goede ondersteuning en prima producten. Dan is het daarna zaak om te kijken of je via KUL goedkoop aan een Office licentie kan komen voor Word e.d.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb voor mijn studie een computer (liefst laptop) nodig. Nu is het zo dat ik niet zoveel geld heb (studeren is duur enzo) en ik me afvraag wat de beste manier is om aan een goedkope maar degelijke laptop te komen. Tweedehands (maar waar moet ik dan op letten) of nieuw (weet iemand wat voor iets ik dan het beste kan nemen)

Ik wil er max. 300 euro aan uitgeven. Ik heb er naast Word documenten niet zoveel opstaan, maar ik wil wel kunnen skypen (ik ga in het buitenland studeren) en een filmpje op kunnen kijken via internet (heb geen tv)

Alvast bedankt voor het meedenken!

je zou kunnen overwegen, om Ubuntu (een linux variant) te gebruiken in plaats van Microsoft Windows. Dan heb je in ieder geval geen dure licentie nodig (want Ubuntu is gratis). Je hebt (tenzij je moeilijke dingen wil doen) ook geen Microsoft Word nodig. De tekstverwerker die in Libre Office en OpenOffice zitten, zijn goed genoeg, en kunnen in principe documenten die met Word gemaakt zijn, gewoon lezen en aanpassen enzo.

Ik zou niet weten hoe het zit met Skype, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat niet ook al standaard in Ubuntu zit, of met twee of drie muisklikken te installeren is.

Een groot voordeel van Ubuntu is, dat het een stuk minder eisen stelt aan je computer, dan Windows. Een oudere laptop die met Windows kruipt, kan onder Ubuntu nog heel gebruiksvriendelijk en snel zijn.

Installeren en onderhouden van Ubuntu is tegenwoordig niet zo moeilijk meer, daar hoef je in ieder geval niet bang voor te zijn. Het is de laatste jaren steeds gebruiksvriendelijker geworden, en als er iets kapot is, kun je altijd wel ergens een forum vinden waar mensen advies geven om het op te lossen.

Een vriendin had een tijd geleden computerproblemen (Vista wilde niet meer opstarten) en ze wist echt niet wat ze moest doen. Haar broertje had ooit Windows Vista geinstalleerd, en zelf wist ze niks van computers, dus of ik het even kon oplossen. Ik had tijdelijk een Ubuntu-installatie CD aan haar uitgeleend omdat het me niet lukte om het probleem die dag op te lossen. Je kunt Ubuntu namelijk ook vanaf die CD uitvoeren, zonder dat je iets installeert. Dat is handig om het eens uit te proberen, maar ook om iets in Windows te repareren als je Windows niet meer opstart. Met die CD kon ze tenminste nog gewoon bij haar email en het internet op, zij het wat trager omdat het allemaal via de CDRom ging (lezen en schrijven van data is veel sneller, als je de harde schijf kan gebruiken). Een paar dagen later had ik weer tijd om verder te gaan met de reparatie... en toen zei ze dat het niet meer nodig was, want ze had Ubuntu zelf maar even geïnstalleerd, omdat het (zelfs) vanaf de CD al best wel werkte. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vraag jezelf ook af, of je echt een laptop wilt. Want voor een laptop met dezelfde prestaties als een gewone computer, betaal je eigenlijk altijd meer. Waarschijnlijk kun je via Marktplaats bij jou in de buurt best wel iemand vinden die een (iets) oudere pc wil verkopen. Dan houd je zelfs nog geld over voor (meer dan) een biertje. En als het toch al een wat oudere en dus goedkopere pc is, is het ook niet zo erg als er een keertje iets kapot gaat. Wij hebben hier thuis ook nog een oude pentium 4, die het nog uitstekend doet (je moet er alleen niet de allernieuwste spellen op willen spelen, maar een film/uitzendinggemist kijken, lukt echt wel). Ik vermoed dat je zo'n pc'tje nu voor nog geen 50 euro op Marktplaats kunt vinden. Er zijn her en der in het land ook bedrijfjes die oude pc's bij bedrijven opkopen, opschonen, hier en daar iets repareren en weer in de verkoop doen. Vaak vind je dergelijke bedrijven ook online.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb voor mijn studie een computer (liefst laptop) nodig. Nu is het zo dat ik niet zoveel geld heb (studeren is duur enzo) en ik me afvraag wat de beste manier is om aan een goedkope maar degelijke laptop te komen. Tweedehands (maar waar moet ik dan op letten) of nieuw (weet iemand wat voor iets ik dan het beste kan nemen)

Ik wil er max. 300 euro aan uitgeven. Ik heb er naast Word documenten niet zoveel opstaan, maar ik wil wel kunnen skypen (ik ga in het buitenland studeren) en een filmpje op kunnen kijken via internet (heb geen tv)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Voor 300 kun je alleen een netbook kopen. Als je een klein scherm (10") en toetsenbord niet erg vindt is dat natuurlijk prima maar wil je net iets beter dan moet je toch rekenen op 370 a 400 euro. Je kan uiteraard ook kiezen voor een netbook en dan op je kamer een los toetsenbord en beelscherm gebruiken.

Als je in Europa blijft is een merk dat een Europese garantie biedt wel prettig denk aan Acer, Asus, HP/Compaq. Andere punten: computers met een AMD processor zijn over het algemeen goedkoper en hebben betere videoprestaties dan Intel. Ga je voor een netbook laat er dan 1 Gb intern geheugen bij zetten want Windows 7 loopt voor geen meter op minder dan 2 Gb. Een laptop heeft over het algemeen al 3 of 4 Gb geheugen.

Tweedehands laptop? Zou ik niet doen, te risicovol en als je met garantie wil kopen is ie per definitie te duur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid