Spring naar bijdragen

Einde van de Wereld 2012, de Maya's ?


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

Ik ben eigenlijk zeer nieuwsgierig naar jullie mening hierover! :D

Sinds de jaarwisseling hoor ik alleen maar over deze Maya's en dat ze de laatste tijd gelijk hebben.. Nu ben ik niet zo naïef, maar het maakt me toch wel wat bezorgd (stel dat het wel zo is? :$ ).

Ik heb geen idee waar ik moet zoeken in de bijbel naar een antwoord, ik ben ook geen echte bijbelkenner (nog niet). Kan iemand mij, met oog op wat de bijbel zegt, meer kan vertellen over dit? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wat ik heb begrepen is dat de wereld in een bepaald soort cyclus zit die zich herhaald (rustig, en daarna steeds meer rampen enzovoort). En de wereld zou dus niet eindigen in 2012 maar weer aan het begin van de cyclus komen te staan, dat dat de betekenis is van het einde van de maya kalender.

Maar waarom ben je er bang voor? Het moment zelf? Of dat het dan afgelopen is? Of nog wat anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu weet ik niet meer waar ik het gelezen heb, maar de Maya's konden niet verder tellen en daarom eindigde hun kalender in 2012. Mytisch getal natuurlijk, maar waarom wordt er zoveel aandacht aan besteed aan deze telling? Het valt in mijn ogen in de groep Nostradamus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nu weet ik niet meer waar ik het gelezen heb, maar de Maya's konden niet verder tellen en daarom eindigde hun kalender in 2012. Mytisch getal natuurlijk, maar waarom wordt er zoveel aandacht aan besteed aan deze telling? Het valt in mijn ogen in de groep Nostradamus.

Mensen voorspellen altijd het einde van de wereld. Elke generatie heeft honderden voorspellingen, echter komen ze nooit uit. Neem bijvoorbeeld de voorspelling van Jomanda, Noord-Holland zou onderwater lopen 21 oktober (datum kan iets anders zijn). Het zal wel een psychologische achtergrond hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nu weet ik niet meer waar ik het gelezen heb, maar de Maya's konden niet verder tellen en daarom eindigde hun kalender in 2012. Mytisch getal natuurlijk, maar waarom wordt er zoveel aandacht aan besteed aan deze telling? Het valt in mijn ogen in de groep Nostradamus.

Mensen voorspellen altijd het einde van de wereld. Elke generatie heeft honderden voorspellingen, echter komen ze nooit uit. Neem bijvoorbeeld de voorspelling van Jomanda, Noord-Holland zou onderwater lopen 21 oktober (datum kan iets anders zijn). Het zal wel een psychologische achtergrond hebben.

Het zal een keer uitkomen, niets is voor altijd, zelfs god niet als er niemand is om hem te aanbidden. Als god in zijn eentje is dan bestaat hij voor niemand dus is god afhankelijk van ons. Dus wij zijn god.

Maar opzich is het wel interessant waarom mensen het einde voorspellen, niet vanwege het einde zelf, maar meer wat de mensen drijft om het te voorspellen. Het kan geen eer en roem zijn, tot het eind zal het voornamelijk negatieve aandacht zijn, hoewel negatieve aandacht ook aandacht is natuurlijk, en mocht het uitkomen dan is er niemand meer aan wie je kan vertellen dat je gelijk had. Dus het blijft een raadsel waarom mensen zich verdiepen in het eind van de wereld |P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mensen voorspellen altijd het einde van de wereld. Elke generatie heeft honderden voorspellingen, echter komen ze nooit uit. Neem bijvoorbeeld de voorspelling van Jomanda, Noord-Holland zou onderwater lopen 21 oktober (datum kan iets anders zijn). Het zal wel een psychologische achtergrond hebben.
Het zal een keer uitkomen, niets is voor altijd, zelfs god niet als er niemand is om hem te aanbidden. Als god in zijn eentje is dan bestaat hij voor niemand dus is god afhankelijk van ons. Dus wij zijn god.

Ik kan hier absoluut niet bijkomen. Misschien kan je het wat veruidelijken.

Waarom denk jij dat god afhankelijk is van mensen? God (christelijke god) is toch een losse entiteit?

Waarom moet god bestaan voor iemand?

En stel dat jij gelijk heb, waarom dat ons dan tot god? Ik mis het verband.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar opzich is het wel interessant waarom mensen het einde voorspellen, niet vanwege het einde zelf, maar meer wat de mensen drijft om het te voorspellen. Het kan geen eer en roem zijn, tot het eind zal het voornamelijk negatieve aandacht zijn, hoewel negatieve aandacht ook aandacht is natuurlijk, en mocht het uitkomen dan is er niemand meer aan wie je kan vertellen dat je gelijk had. Dus het blijft een raadsel waarom mensen zich verdiepen in het eind van de wereld |P

Misschien omdat ze daadwerkelijk geloven dat de wereld dan en dan vergaat en daarom vanuit dat geloof mensen willen waarschuwen? Ik noem maar iets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn zus zei zelfs dat de Maya's zich misrekend hebben :P en er een paar jaar naast zitten.

Sarah (mooi jaartal trouwens^^), ik weet niet of je gelovig bent, maar de wereld zal pas ten vroegste binnen 1007jaar vergaan :) (als het vandaag opname is, dan 7jaar verdrukking, en dan het 1000jarig rijk)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iets minder leuk, maar toch leuk:

maya_cartoon.JPG

@ joon: dat 'zeven jaar' is al gedestilleerd uit de tekst, er staat zoiets als 'drie tijden en een halve tijd'. 'Duizend jaar' is echt louter symbolisch, en staat voor 'heel erg lang', oftewel een verwijzing naar het eeuwige leven.

Maar ik wil niet je geloof betwijfelen hoor. We zien het als het gebeurt. Of de 'millenialisten' nu gelijk hebben, of de grefo's en katholieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ joon: dat 'zeven jaar' is al gedestilleerd uit de tekst, er staat zoiets als 'drie tijden en een halve tijd'. 'Duizend jaar' is echt louter symbolisch, en staat voor 'heel erg lang', oftewel een verwijzing naar het eeuwige leven.

Dus die 1000jaar hoeft niet letterlijk genomen te worden? :)

Mijn bijbelkennis is niet zo groot, en ik sta open om andere visies te horen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Shevan.

Je begint op te vallen ; -) Overal maak je duidelijk dat je niet geloofd in een God. Dat is mijn inziens prima en moet je zelf weten. Het lijkt alleen steeds alsof je nog gigantisch twijfelt in je geloof (of juist, je niet geloof) en je steeds opzoek bent naar bevestiging.

Als je zoekende bent, misschien is het dan goed om niet overal te adverteren met het feit dat je niet gelovig bent, maar kun je dat vervangen door zoekende. Je praat namelijk tegenstrijdig en er is geen touw aan vast te knopen.

Maar goed. Wie ben ik.... het valt me alleen op : -)

Anyway. Ik geloof niet in 2012. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze zelfs de datum verkeerd hadden (2112 is de werkelijke datum). Dus als op 2012 niks gebeurd (wat niet gaan gebeuren), hebben ze daarna wel weer iets nieuws om mensen bang mee te maken.

Maaar... ik hoop wel dat het gebeurd! Zijn we eindelijk van deze wereld af. Één groot nest van haat en roverij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In 2012 zou volgens de mayakalender het einde van de 5e grote cyclus plaatsvinden, en het begin van de 6e. Tenminste, de datum die wordt aangehouden is de uitgerekend.

De Maya's gebruikten de o.a. 'lange telling', wat neer komt op cyclussen van een bepaalde tijd.

Dit betekent niet dat de wereld vergaat.

Het schijnt dat volgens de Maya's de god Bolon Yokte zou neerdalen aan het einde van de 5e cyclus.

Het einde van de huidige periode ('pictun', dus niet de cyclus') is berekend in 4772.

Of ik er persoonlijk iets van geloof of niet, ik ben sowieso nogal sceptisch over de berekende data. Sowieso omdat het begin van de telling niet met zekerheid te zeggen is. Deze is berekend, maar dat zegt mij niet dat deze ook daadwerkelijk juist is. Wat natuurlijk van enorm belang is om de einddata van de cycli te berekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je een cyclus hebt van een exacte lengte, en je wilt berekenen op welke datum deze precies eindigt, lijkt het me wel handig om zekerheid te hebben over de exacte begindatum.

Dan is het toch net zo van belang om alleen de begindatum te achterhalen? Zowel de begin of einddatum is voldoende met een vaste cyclus om de begin of einddatum te bepalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja. En de einddatum (er wordt nu gesproken over 21 december 2012..) is nu berekend vanaf 'de' begindatum. Welke ook niet onomstotelijk zeker is. De meest gebruikte datum is de basis geweest voor de eindberekening 21-12-2012.

Vrijwel, zo niet geheel alle data zijn vanuit de mayakalender omgerekend naar de gregoriaanse kalender.

Ik zal niet beweren dát er daadwerkelijk fouten in zitten, maar ik ben zelf erg sceptisch over de 'vastgestelde' data, omdat deze van nogal wat factoren afhankelijk zijn, en er geen eenduidigheid over is.

Oftewel, naar mijn mening staat het nog teveel op losse schroeven, om zulke grootse beweringen te doen over 1 datum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De enige reden dat dit een hype is, is omdat we dicht bij die datum zitten, en niet omdat de Maya's nou zo veel wisten.

Een blik op de Maya-cultuur leert dat deze mensen bvb kinderen opofferden als er een nieuwe tempel gebouwd werd. Ze aanbaden hun voorouders als half-goden, en baseerden hun handelingen op Numerologie en Astrologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Jezus heeft gezegd in Mattheus 24:36 dat alleen de Vader weet wanneer het einde zal komen.Niemand weet het dus en niemand zal het ooit weten,behalve God.Als mensen berekeningen trachten te maken over het vermeende einde van de wereld dan stellen ze zich gelijk aan God.We kunnen natuurlijk wel de tekenen van de tijd duiden.Het evangelie van Mattheus is daar heel helder in.Maar het berekenen van een datum is grijpen naar lucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid