Spring naar bijdragen

Is God almachtig?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ja, God is Almachtig, al is Almachtig iets anders dan veel mensen denken.

Alle macht is van Hem en Hij kan alles en heeft alles in Zijn hand en al het goede is ontstaan uit Hem en al het goede is er bij Gods gratie, maar Hij heeft met opzet een deel van Zijn Almacht gedelegeerd aan de mensheid en Hij verwacht dat deze mensen verstandig omgaan met wat hen is toevertrouwd en het beheren zoals Hij Zelf ook gedaan zou hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een korte vraag en hoop dat jullie hier antwoord op kunnen en willen geven.

Is god almachtig? Almachtig in de letterlijke zin van het woord.

Ja, dat is hij. Maar, zoals Michiel al vroeg: wat versta jij onder almacht

God is 'almachtig', mits je het wel verstaat zoals het christendom dat al eeuwen en eeuwen interpreteert. Als jij het woord 'almacht' een andere betekenis geeft, zou het maar zo kunnen dat God volgens die definitie niet "almachtig" is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als jij het woord 'almacht' een andere betekenis geeft, zou het maar zo kunnen dat God volgens die definitie niet "almachtig" is.

Enkel grappige vraag.

Ik zie almachtig als: alles kunnen, zijn, doen enzo. Ik denk dat velen dat net zoals mij zien.

Maar stel dat Shevan almacht' bedoeld en dan volgens Olorin niet almachtig' is, jah, dan is God niet almachtig, (want Hij is niet almachtig') en dat kan niet :#

almacht: de almacht hoe ik hem zie

almacht': de almacht hoe Shevan hem ziet

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een mooi voorbeeldje vind ik 2Tim 2:13:

als wij hem ontrouw zijn,

blijft hij ons trouw,

want zichzelf verloochenen kan hij niet.

Toch staat in de Bijbel dat God almachtig is. :)

Mooi voorbeeld. Mogelijk heeft het er ook mee te maken dat Hij het niet 'over Zijn hart' kan verkrijgen. Ik denk dat Hij er wel toe in staat zou kunnen zijn, maar dat het indruist tegen alles wat Hij is: liefde, trouw enz. en dat het daarom niet in Hem opkomt om liefdeloos of ontrouw te zijn. Het zou helemaal ingaan tegen Zijn karakter; Wie Hij is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In principe heeft Hij dat, maar Hij heeft wel autoriteit overgedragen aan mensen.

Hij heeft ook de macht om autoriteit weer terug te nemen.

God gaf autoriteit aan de mens, maar de mens gaf dat weg aan satan. God nam die autoriteit weer terug van satan door Jezus' Offer en gaf de autoriteit weer aan de gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shevan, intressante vraag. Die heb ik zelf ook gesteld in een topic van mij.

God is in mijn ogen dat hij Almachtig is dus alles kan en doen, hij heeft controle over alles. Alleen denk ik niet dat hij alles doet alleen al omdat hij het kan. Kan God zichzelf eindig maken? Dat zou kunnen alleen strookt dat dan weer niet met zijn andere kwaliteit dat hij oneindig is. Hij doet het niet omdat het dan niet strookt met zijn perfecte kwaliteiten en hij dus geen perfecte God meer zou zijn. Dus hij kan alles, alleen door logica en verstand weet je dat sommige dingen nooit zullen gebeuren. Zoals bijvoorbeeld hij nooit een 2e God zal creeeren met precies zijn kwaliteiten en al, ook al kan hij het hij zal het nooit doen. Omdat hij heeft gezegd dat hij de enige is.

Dus God kan alles zou ik zeggen, alleen moet je wel je verstand gebruiken om te begrijpen dat sommige dingen nooit zullen gebeuren. Ondanks dat hij het kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een korte vraag en hoop dat jullie hier antwoord op kunnen en willen geven.

Is god almachtig? Almachtig in de letterlijke zin van het woord.

nee,, God is een verzinsel, verzonnen door mensen,

God is dus niet alnachtig, maar de bedenkers zijn almachtig, daar die het idee God verzonnen hebben.

God bestaat niet

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een korte vraag en hoop dat jullie hier antwoord op kunnen en willen geven.

Is god almachtig? Almachtig in de letterlijke zin van het woord.

nee,, God is een verzinsel, verzonnen door mensen,

God is dus niet alnachtig, maar de bedenkers zijn almachtig, daar die het idee God verzonnen hebben.

God bestaat niet

Waarom denk je dat en waarom zijn er talloze mensen die getuigen van de machtige daden die God in hun leven doet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een korte vraag en hoop dat jullie hier antwoord op kunnen en willen geven.

Is god almachtig? Almachtig in de letterlijke zin van het woord.

nee,, God is een verzinsel, verzonnen door mensen,

God is dus niet alnachtig, maar de bedenkers zijn almachtig, daar die het idee God verzonnen hebben.

God bestaat niet

Waarom denk je dat en waarom zijn er talloze mensen die getuigen van de machtige daden die God in hun leven doet?

is mijn persoonlikje visie

ik heb nooit en te nimmer de werken gods ervaren,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Job : 38

2 „Wie is daar bezig raad te verduisteren Door woorden zonder kennis?

4 Waar bevondt gij u, toen ik de aarde grondvestte? Vertel het mij, indien gij werkelijk over verstand beschikt.

5 Wie heeft haar afmetingen bepaald, ingeval gij het weet, Of wie heeft het meetsnoer over haar gespannen?

8 En wie heeft de zee met deuren gebarricadeerd,Die te voorschijn kwam als brak ze los uit de moederschoot;

9 Toen ik de wolk tot haar kleed maakte En dikke donkerheid tot haar windsel,

10 En ik voorts mijn voorschrift over haar uitbrak En haar grendel en deuren stelde,

16 Zijt gij doorgedrongen tot de bronnen der zee, Of hebt gij ter navorsing van de waterdiepte rondgewandeld?

18 Hebt gij met verstand de wijde ruimten van de aarde beschouwd? Vertel het, indien gij dit alles te weten zijt gekomen

Je kan je afvragen of "zien is geloven" wel waar is.

Jezus genas elke vorm van ziekte en gebrek. Wekte doden op en nog vele andere wonderen.

Toch geloofden de meeste Joden niet, dat hij de beloofde Messias was.

God de almachtige, in het Hebreeuws "El Sjaddai".

Bewijzen zijn werken zijn almacht dan niet?

Kijk om je heen,en zie hoe wonderbaarlijk alle dingen zijn gemaakt.

Bewijs genoeg, als je het wilt zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Job : 38

2 „Wie is daar bezig raad te verduisteren Door woorden zonder kennis?

4 Waar bevondt gij u, toen ik de aarde grondvestte? Vertel het mij, indien gij werkelijk over verstand beschikt.

5 Wie heeft haar afmetingen bepaald, ingeval gij het weet, Of wie heeft het meetsnoer over haar gespannen?

8 En wie heeft de zee met deuren gebarricadeerd,Die te voorschijn kwam als brak ze los uit de moederschoot;

9 Toen ik de wolk tot haar kleed maakte En dikke donkerheid tot haar windsel,

10 En ik voorts mijn voorschrift over haar uitbrak En haar grendel en deuren stelde,

16 Zijt gij doorgedrongen tot de bronnen der zee, Of hebt gij ter navorsing van de waterdiepte rondgewandeld?

18 Hebt gij met verstand de wijde ruimten van de aarde beschouwd? Vertel het, indien gij dit alles te weten zijt gekomen

Je kan je afvragen of "zien is geloven" wel waar is.

Jezus genas elke vorm van ziekte en gebrek. Wekte doden op en nog vele andere wonderen.

Toch geloofden de meeste Joden niet, dat hij de beloofde Messias was.

God de almachtige, in het Hebreeuws "El Sjaddai".

Bewijzen zijn werken zijn almacht dan niet?

Kijk om je heen,en zie hoe wonderbaarlijk alle dingen zijn gemaakt.

Bewijs genoeg, als je het wilt zien.

Maar soms hebben mensen heel veel teleurstellingen in hun leven te verduren gehad, en vinden mensen het soms moeilijk in de almacht van God te geloven. Ik geloof zelf dat God inderdaad almachtig is, alleen begrijp ik God niet altijd.

God zou met 1 vingerknip alle dood en ziekte en andere ellende kunnen laten verdwijnen, maar God heeft zo Zijn redenen om dit niet te doen. Dus daar hebben sommige mensen waaronder ook christenen weleens moeite mee.

Uiteraard veroozaakt God niet deze ellende, maar je hoopt altijd als mens dat God dit even in een oogwenk kan laten verdwijnen, en toch doet God dat niet.

Maar uiteraard moet ik als christen ook niet naief zijn om te denk dat ik God ten volste kan begrijpen. Iemand die het heelal heeft gemaakt, en ik ben maar een klein onderdeeltje(stofje) van dat geheel. En vanuit die positie redeneer ik als nietig mens.

Misschien dat ik het grote plaatje nog niet zie, wat God wel kan overzien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De rede waarom ik deze vraag het gesteld is omdat ik het moeilijk vind te bevatten dat god almachtig zou zijn. Hiervan zijn veel voorbeelden te denken, onder andere het voorbeeld genoemd door Dannyr.

Of als god almachtig is waarom dan zijn zoon sturen en ons niet gewoon vergeven?

Waarom kunnen wij god niet zien, god is toch almachtig dus kan ook voorkomen dat wij dood gaan door zijn aangezicht.

Waarom de duivel tijd geven om ellende te veroorzaken.

Waarom niet alle problemen op aarde oplossen, mensen kunnen dat duidelijk niet goed.

...

Hierbij komt ook nog eens dat het moraal van god duidelijk niet gelijk is aan die van mensen.

Mensen hebben de opdracht gekregen om altijd goed te doen en lijden bij andere mensen te voorkomen. Echter god met zijn almacht hoeft dat niet te doen. God geeft hiermee geen goed voorbeeld.

Ook voor god zijn alwetendheid zijn allemaal problemen en conflicten helemaal in combinatie met zijn almacht. Als god alles wist, had hij waarschijnlijk niet gezegd na het maken van zijn creatie. Het is goed. Tenzij ellende ook goed is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Of als god almachtig is waarom dan zijn zoon sturen en ons niet gewoon vergeven?
Een goede vraag.

Een probleem is de strijdvraag, die Satan opwierp. Is God gerechtigd om exclusieve aanbidding te eisen. Door Satan gelijk te vernietigen is de strijdvraag niet opgelost.

Bovendien had God gezegd, dat Adam en Eva zouden sterven, wanneer zij van de boom zouden eten. Omdat zij volmaakt waren kwamen zij, net als Satan, bewust in opstand tegen God. Dan is geen vergiffenis mogelijk.

Omdat Adam en Eva voordat zij stierven kinderen kregen, hebben deze de onvolmaaktheid geërft. Om dat teniet te doen is een gelijkwaardige vervanging nodig. Deze werd door Jezus gegeven, toen hij onschuldig ter dood werd gebracht. Hij gaf zijn volmaakte menselijke leven in ruil als losprijs. Daardoor kunnen wij, op basis van zijn bemiddeling het volmaakte menselijke leven terug krijgen.

Waarom kunnen wij god niet zien, god is toch almachtig dus kan ook voorkomen dat wij dood gaan door zijn aangezicht.
Waarom kunnen wij niet op de zon lopen?

De gevolgen van de daar ontwikkelde energie verhinderen dat.

God is de maker van de zon en bezit een overvloed van dynamische energie en is daardoor o.a. in staat miljarden zonnen te maken. In de nabijheid van een dergelijke grote energiebron kunnen wij onmogelijk leven, zoals wij ook niet in de directe nabijheid van de zon kunnen leven.

Waarom de duivel tijd geven om ellende te veroorzaken.
Satan heeft net als wij een vrije wil. Hij heeft deze vrije wil misbruikt en een strijdvraag opgeworpen.

Wanneer je de tekst van Job leest, zie je dat hij God beschuldigd mensen “om te kopenâ€. Job bewees, dat hij loog. Nu mogen mensen bewijzen, dat Satan liegt. Door God exclusief te aanbidden, zonder dat zij daar direct voor beloond worden.

Waarom niet alle problemen op aarde oplossen, mensen kunnen dat duidelijk niet goed.
Dat klopt. De Bijbel zegt dat ook:

Jeremia 10:23 Ik weet heel goed, o JHWH, dat het niet aan de aardse mens is zijn weg te bepalen. Het staat niet aan een man die wandelt, zelfs maar zijn schrede te richten. NWV.

Het probleem is dat mensen in opstand tegen God zijn gekomen en hem en zijn zoon verworpen hebben. Toch is God geduldig en geeft alsnog iedereen de gelegenheid zijn zijde te kiezen.

Hierbij komt ook nog eens dat het moraal van god duidelijk niet gelijk is aan die van mensen.

Mensen hebben de opdracht gekregen om altijd goed te doen en lijden bij andere mensen te voorkomen. Echter god met zijn almacht hoeft dat niet te doen. God geeft hiermee geen goed voorbeeld.

Ook voor god zijn alwetendheid zijn allemaal problemen en conflicten helemaal in combinatie met zijn almacht. Als god alles wist, had hij waarschijnlijk niet gezegd na het maken van zijn creatie. Het is goed. Tenzij ellende ook goed is.

Gods wegen zijn nu eenmaal veel hoger, dan die van mensen. Daarom kunnen mensen onmogelijk bepalen wat het juiste is.

Gods moraal is veel hoger dan die van mensen. Hij waarschuwt dan ook overduidelijk, dat wanneer mensen de Bijbelse normen en waarden overtreden (1 Kor. 6:9-10), zij niet in Gods aardse koninkrijk kunnen komen.

Doordat God almachtig is en niemand dwingt, heeft hij iedereen een vrije wil gegeven. Mensen mogen dus kiezen of zij God vrijwillig willen aanbidden of niet.

God zag dat het goed was. Was toen al Satan in opstand gekomen? Nee! Er was nog geen opstand en de daardoor veroorzaakte ellende.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God zag dat het goed was. Was toen al Satan in opstand gekomen? Nee! Er was nog geen opstand en de daardoor veroorzaakte ellende.

God wist dat dit ging gebeuren en had god niet gewild dan was het niet gebeurd. Anders had hij mensne wel anders gemaakt. Indien god het niet wist, gaat er wat fout in de beschrijving die het christelijke geloof geeft aan god.

Tevens is zeggen god is ondoorgrondelijk voor mij iest compleets onzinnigs. Het betekend niks en heeft geen goede bijdrage bij een dialoog. Want als gelovige denken te weten hoe iets in elkaar steeds en het is een goede eigenschap of atribuut van het geloof is het god. Is het verachtelijk of onbegrijpelijk raar, dan is god opeens ondoorgrondelijk. Lijkt mij een makkelijk weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God wist dat dit ging gebeuren en had god niet gewild dan was het niet gebeurd. Anders had hij mensne wel anders gemaakt. Indien god het niet wist, gaat er wat fout in de beschrijving die het christelijke geloof geeft aan god..

Ik denk zelf iets anders over de voorzienigheid van God. God heeft alles heeft ingecalculeert nog voor Hij de mens schiep. Van alle mogelijke manieren waarop de mens met z'n vrije wil kon omgaan wist God al alle uitkomsten die deze vrije wil teweeg kon brengen. God heeft route A/B en C....enz.. allang ingecalculeert.

Het enige onberekenbare is misschien welke route de mens zou kiezen. Maar zelfs dat heeft God al ingecalculeert in Zijn grotere plan met de mensheid. Welke route de mens ook kiest om van A naar B te komen, God weet dat de mens hoe dan ook naar B komt.

Tevens is zeggen god is ondoorgrondelijk voor mij iest compleets onzinnigs. Het betekend niks en heeft geen goede bijdrage bij een dialoog..

Als je bedoeld dat dit slechts gebruikt wordt om moeilijke vragen te ontwijken heb je voor een deel gelijk. Ik geef je hierboven ongeveer weer hoe ik erover denk. Maar omdat ik geloof dat God inderdaad een heel groot eeuwig en oneindig wezen is, iemand die het heelal geformeerd heeft, is het misschien ook logisch dat ik als nietig klein onderdeel van dit heelal ik niet moet denken dat ik God ten volste kan doorgronden. In de bijbel kun je uiteraard wel wat over Gods karakter en Zijn wezen vinden, maar God 100% doorgronden kan denk ik geen enkel mens.

Dit zeg ik overigens niet als een excuus maar omdat ik echt geloof dat God zo groot is dat ik Hem niet voor 100% kan bevatten of doorgronden, maar alleen dat deel van God zoals Hij Zich geopenbaart heeft in de schrift.

Want als gelovige denken te weten hoe iets in elkaar steeds en het is een goede eigenschap of atribuut van het geloof is het god..

Uiteraard probeer ik een bepaalde verklaring te vinden over Gods Wezen en Zijn handelen. Ik doe daar een poging toe, maar het blijft uiteraard mijn verklaring en het is per defintie niet een onfeilbare verklaring, maar een poging om het voor mezelf bepaalde zaken helder te krijgen.

Is het verachtelijk of onbegrijpelijk raar, dan is god opeens ondoorgrondelijk. Lijkt mij een makkelijk weg.

Uiteraard is God ondoorgrondelijk, maar ik probeer het juist nooit als excuus te gebruiken. Ik doe altijd een poging iets te kunnen verklaren, maar ook dat kan maar tot op zekere hoogte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk zelf iets anders over de voorzienigheid van God. God heeft alles heeft ingecalculeert nog voor Hij de mens schiep. Van alle mogelijke manieren waarop de mens met z'n vrije wil kon omgaan wist God al alle uitkomsten die deze vrije wil teweeg kon brengen. God heeft route A/B en C....enz.. allang ingecalculeert.

Ligt het aan mij of worden het altijd alleen maar meer vragen inplaats van minder?

Als god alle uitkomsten al weet, waarom dan iets maken. Waarom mensen dan vrije wil geven, god weet toch al wat er gebeurd. Waarom wachten en kijken "hoe" het gaat terwijl je het al weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als god alle uitkomsten al weet, waarom dan iets maken. Waarom mensen dan vrije wil geven, god weet toch al wat er gebeurd. Waarom wachten en kijken "hoe" het gaat terwijl je het al weet.

Wie zegt dat God dat doet? God staat immers boven de tijd, aangezien de tijd ook maar een onderdeel van de schepping is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als god alle uitkomsten al weet, waarom dan iets maken. Waarom mensen dan vrije wil geven, god weet toch al wat er gebeurd. Waarom wachten en kijken "hoe" het gaat terwijl je het al weet.

Wie zegt dat God dat doet? God staat immers boven de tijd, aangezien de tijd ook maar een onderdeel van de schepping is.

Dat is een punt, maar voor mij niet erg waardevol om eerlijk te zijn. Het is een uitkomst op basis van theologische hard denken. Echter het houd niet langstand tegen over onze kennis van het heelal en de basis van logisch denken. Maar ik begrijp erg goed als dit je uitgangspunt is dat je hoe de beredenering verder gaat.

Hier kan je terug lezen (engels) waarom het niet lang stand houd.

http://www.godlessons.com/2010/02/04/gods-that-exist-outside-the-universe-dont-exist/

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid