Spring naar bijdragen

Spoed advies gevraagd omtrent opdraging


Aanbevolen berichten

Mijn expartner en ik zijn katholiek, de afgelopen jaar heeft hij zich aangesloten bij een baptistengemeente.

Onze kinderen zijn katholiek gedoopt en de oudste bereid zich op school voor op haar eerste communie.

Ze heeft zelf aangegeven dit graag te willen.

Nu is mij exman van plan de kinderen op te dragen in zijn gemeente. Zonder overleg met mij.

Wat moet ik doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een ontzettend vervelende situatie voor je. Ik wens je sterkte.

Hoe het juridisch zit weet ik niet en of de baptisten gemeente de voordracht niet toelaat indien er een ouder op tegen is weet ik ook niet. Wat dat betreft dus niet zo heel nuttig. Maar sterkte en ik hoop dat je er vanavond uitkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn gemeente worden kinderen ook opgedragen, maar dat wordt niet als heel belangrijk gezien en heeft niet de waarde die traditionele kerken hechten aan kinderdoop.

Ik denk dat dat bij een baptistenkerk ook zo is en dat die het opdragen redelijk gauw achterwege wil laten, met name als er een conflictsituatie bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me een zeer rare situatie, zeker gezien het feit dat je dochter haar eerste communie gaat doen én ze al gedoopt zijn. Ik zou het eerst bespreken met je ex-man. Je kinderen kunnen toch later gewoon zelf kiezen? Als hij niet luistert en je echt bezwaar hebt zou ik de voorganger van zijn gemeente bellen, en het met hem overleggen. Hij is degene die het gaat doen, dus je kunt het bij hem neerleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een goede baptistenvoorganger zal zeker niet zomaar kinderen opdragen die al tot een andere kerk behoren, Bezorgdemoeder. De gemiddelde baptist zit er niet op te wachten dat mensen zomaar baptist worden, terwijl ze dat niet willen en al tot een andere kerk toebehoren. Als een kind namelijk wordt opgedragen binnen een baptistengemeente, dan wordt er van de ouders verwacht dat ze het kind binnen de baptistengemeente laten opgroeien. Het is dus niet zomaar een vrijblijvend ritueel, beide ouders moeten erachter staan. Het is dus misschien wel goed om de voorganger hierover in te lichten, als je er met je ex-man niet uitkomt. Ik denk dat de kans dan wel aanwezig is dat hij of zij het kind niet zal willen opdragen.

Misschien niet nodig om te zeggen, maar de katholieke Kerk zal het ook zeker niet waarderen als een kind dat straks de eerste communie zal ontvangen, ook nog eens opgedragen zou worden in een geheel andere kerkgemeenschap. Al helemaal niet als het kind daar niet opgedragen wil worden. De pastoor inlichten kan dus ook geen slecht idee zijn, om te voorkomen dat hij straks misschien voor nare verrassingen komt te staan. Je kunt hierin het beste open en eerlijk zijn. Een goede pastoor zal dan denk ik de communie van het kind niet zomaar hinderen, maar je waarschijnlijk wel vragen om deze kwestie tijdig op te lossen en eerst duidelijkheid hierin te hebben. Om zo te voorkomen dat het kind niet in alle rust ter communie zou kunnen gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid