Bezorgdemoeder 0 Geplaatst 30 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 30 oktober 2011 Mijn expartner en ik zijn katholiek, de afgelopen jaar heeft hij zich aangesloten bij een baptistengemeente. Onze kinderen zijn katholiek gedoopt en de oudste bereid zich op school voor op haar eerste communie. Ze heeft zelf aangegeven dit graag te willen. Nu is mij exman van plan de kinderen op te dragen in zijn gemeente. Zonder overleg met mij. Wat moet ik doen? Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 30 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 30 oktober 2011 Jammer dat hij niet eerst contact met je gezocht heeft. Proberen contact te zoeken met je ex om er over te praten en ook een gesprek er over te hebben met je pastoor en met de dominee/voorganger van de baptistengemeente? Link naar bericht Deel via andere websites
Josephina 0 Geplaatst 30 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 30 oktober 2011 Het lijkt me eigenlijk niet dat ze er in de baptisten kerk aan mee zullen werken. Maar ik zou het daar in elk geval melden. Link naar bericht Deel via andere websites
Bezorgdemoeder 0 Geplaatst 30 oktober 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 30 oktober 2011 Bedankt voor jullie reacties. Vanavond zal ik hem ermee confronteren. Het lijkt me eigenlijk niet dat ze er in de baptisten kerk aan mee zullen werken. Maar ik zou het daar in elk geval melden. Daar ben ik dus ook bang voor. Maar weten jullie dat hij volgens nederlandse wet dit niet eens mag zonder mijn toestemming? Link naar bericht Deel via andere websites
dingo 166 Geplaatst 30 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 30 oktober 2011 Ik snap eigenlijk niet wat het nut is als hij de kinderen wil laten opdragen. Voor de meeste baptisten is de kinderdoop niet heel anders als opdragen en dat is al gebeurd dus welke overwegingen heeft hij dan daarbij? Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 30 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 30 oktober 2011 Wat een ontzettend vervelende situatie voor je. Ik wens je sterkte. Hoe het juridisch zit weet ik niet en of de baptisten gemeente de voordracht niet toelaat indien er een ouder op tegen is weet ik ook niet. Wat dat betreft dus niet zo heel nuttig. Maar sterkte en ik hoop dat je er vanavond uitkomt. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 30 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 30 oktober 2011 In mijn gemeente worden kinderen ook opgedragen, maar dat wordt niet als heel belangrijk gezien en heeft niet de waarde die traditionele kerken hechten aan kinderdoop. Ik denk dat dat bij een baptistenkerk ook zo is en dat die het opdragen redelijk gauw achterwege wil laten, met name als er een conflictsituatie bestaat. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 30 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 30 oktober 2011 Het lijkt me een zeer rare situatie, zeker gezien het feit dat je dochter haar eerste communie gaat doen én ze al gedoopt zijn. Ik zou het eerst bespreken met je ex-man. Je kinderen kunnen toch later gewoon zelf kiezen? Als hij niet luistert en je echt bezwaar hebt zou ik de voorganger van zijn gemeente bellen, en het met hem overleggen. Hij is degene die het gaat doen, dus je kunt het bij hem neerleggen. Link naar bericht Deel via andere websites
Bezorgdemoeder 0 Geplaatst 30 oktober 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 30 oktober 2011 Hij blijft bij zijn standpunt... Ik bij het mijne, hij is tenslotte diegene die een ander geloof heeft aangenomen. Bovendien willen de kinderen dit zelf ook. Bedank voor jullie reacties. Alle informatie, adviezen en inzichten zijn nog steeds welkom! Link naar bericht Deel via andere websites
Ursa 1 Geplaatst 30 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 30 oktober 2011 Bovendien willen de kinderen dit zelf ook. Wat willen de kinderen zelf ook? Link naar bericht Deel via andere websites
Bezorgdemoeder 0 Geplaatst 30 oktober 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 30 oktober 2011 Bovendien willen de kinderen dit zelf ook. Wat willen de kinderen zelf ook? Eerste communie. Ze accepteren en zien de katholieke kerk, waar zij gedoopt zijn, als hun kerk. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 30 oktober 2011 Rapport Share Geplaatst 30 oktober 2011 Een goede baptistenvoorganger zal zeker niet zomaar kinderen opdragen die al tot een andere kerk behoren, Bezorgdemoeder. De gemiddelde baptist zit er niet op te wachten dat mensen zomaar baptist worden, terwijl ze dat niet willen en al tot een andere kerk toebehoren. Als een kind namelijk wordt opgedragen binnen een baptistengemeente, dan wordt er van de ouders verwacht dat ze het kind binnen de baptistengemeente laten opgroeien. Het is dus niet zomaar een vrijblijvend ritueel, beide ouders moeten erachter staan. Het is dus misschien wel goed om de voorganger hierover in te lichten, als je er met je ex-man niet uitkomt. Ik denk dat de kans dan wel aanwezig is dat hij of zij het kind niet zal willen opdragen. Misschien niet nodig om te zeggen, maar de katholieke Kerk zal het ook zeker niet waarderen als een kind dat straks de eerste communie zal ontvangen, ook nog eens opgedragen zou worden in een geheel andere kerkgemeenschap. Al helemaal niet als het kind daar niet opgedragen wil worden. De pastoor inlichten kan dus ook geen slecht idee zijn, om te voorkomen dat hij straks misschien voor nare verrassingen komt te staan. Je kunt hierin het beste open en eerlijk zijn. Een goede pastoor zal dan denk ik de communie van het kind niet zomaar hinderen, maar je waarschijnlijk wel vragen om deze kwestie tijdig op te lossen en eerst duidelijkheid hierin te hebben. Om zo te voorkomen dat het kind niet in alle rust ter communie zou kunnen gaan. Link naar bericht Deel via andere websites
Bezorgdemoeder 0 Geplaatst 30 oktober 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 30 oktober 2011 Dank je wel voor je reactie RobertF. Ik heb de pastoor van de katholieke kerk al gesproken en probeer aankomende week ook deze gemeente te bellen. Ik hoop op hun medewerking aangezien met expartner geen zinnig woord valt te wisselen hierover... Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten