Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hangt er vanaf wat voor grefo. ;) Ik 'mag' wel een TV.

@Eulogía: jij hebt geen TV (om die reden)?

Hoewel ik opnieuw geformeerd ben, heb ik een TV. Ik mag ook TV kijken, maar ik ben zelf verantwoordelijk voor waar ik naar kijk. Momenteel kijk ik nauwelijks TV. Af en toe kijk ik nog eens een voetbalwedstrijdje, maar verder weinig/niets.

TV op zichzelf is ook niet verkeerd, maar veel programma's zijn dat wel, met name in Europa. Daarom kijk ik ook meer TV via YouTube wat betreft Amerikaanse programma's die gebaseerd zijn op de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarom kan je concluderen dat de TV geen oog van de duivel is. De Bijbel zegt het volgende.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:12 Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is mij geoorloofd, maar ik zal mij door niets laten knechten.

1 Kor 10,23

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:23 Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is geoorloofd, maar niet alles bouwt op.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kijk meestal 1 keer in de week het nieuws van de NOS en voor de rest niet omdat je dan kans hebt gekke dingen tegen te komen. En ik vind het ook raar dat als je op Geloof algemeen klikt er een toppic staat over geesten oproepen en dan staat er ook nog eens bij dat je het moet lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kijk meestal 1 keer in de week het nieuws van de NOS en voor de rest niet omdat je dan kans hebt gekke dingen tegen te komen. En ik vind het ook raar dat als je op Geloof algemeen klikt er een toppic staat over geesten oproepen en dan staat er ook nog eens bij dat je het moet lezen.

Ook wat betreft het bekijken van het nieuws van de NOS kunnen christenen zich afvragen of het Kosher is..

Link naar bericht
Deel via andere websites
is dat ook niet goed?

Is voor jezelf om dat af te wegen.

Inderdaad. De een ziet dat als kosher, de ander niet.

Ik vind zelf dat er niets mis mee is om op de hoogte te zijn van de wereld om je heen. En het journaal helpt daarbij.

De een vindt dat je wel het journaal kan kijken, de ander vindt dat dat niet kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

@helm: je wilt niet weten hoeveel refo's er tv kijken ondanks ze soms zeggen dat ze dat niet doen

vb: ik kijk geen tv hoor! ja, ik kijk wel eens programma's via de pc... ja euh euh je kijkt dus wel tv...

met name bij de wat jongere generaties is dat zo...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat er veel slechte dingen te zien zijn op TV: overspel, roddel, geweld, zaaien van angst, occultisme, perversiteit, leugens enz. .

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Welzalig de man die niet wandelt

in de raad der goddelozen,

die niet staat op de weg der zondaars,

noch zit in de kring der spotters;

2 maar aan des HEREN wet zijn welgevallen heeft,

en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht.

3 Want hij is als een boom, geplant aan waterstromen,

die zijn vrucht geeft op zijn tijd,

welks loof niet verwelkt;

– al wat hij onderneemt, gelukt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst moet gezegd worden dat niet alle gereformeerden geen televisie kijken. Het zijn vooral gereformeerden in bevindelijke hoek die dat doen en wel om verschillende redenen. In feite zoeken zij in hun leefwijze een soort compromis tussen een haast monastieke toewijding aan God en participatie in de samenleving. Dat betekent dus een sober leven van werk, gebed, studie en gehoorzaamheid aan de overste, in dit geval de eigen kerkgemeenschap, maar dat alles wel midden in de samenleving. Ze zonderen zich dus niet helemaal af, al wonen ze vooral in de "bijbelgordel" van Nederland, maar laten zich zien en zijn ook actief in de politiek. De SGP is zelfs de oudste politieke partij van Nederland.

Een dergelijke leefwijze houdt dan ook in dat men in gedrag en kleding zich toch enigszins onderscheidt van "de wereld." Een kritische en zo behouden mogelijke blik op de verschillende media die er zijn hoort daar volgens hen dan ook bij. Daarom verwerpen ze bepaalde media die volgens hen de kwaliteit van hun leefwijze op geen enkele wijze goeddoen, en aanvaarden ze andere media, doch wel onder strikte voorwaarden. Internetten doet men met een filter en men leest de eigen krant, waarin het dagelijks nieuws ook wordt overwogen vanuit de eigen gereformeerde leer en leefwijze. De televisie wordt dan weer in de ban gedaan, omdat men het toestel niet nodig acht en omdat het enkel maar normen en waarden in de huiskamer zou verkondigen die strijdig zijn met hun leefwijze.

Natuurlijk kun je meteen opmerken dat er zeker wel gereformeerden zijn die stiekem alsnog televisie kijken, of zich toch nog bezighouden met zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Natuurlijk kun je dan spreken over vormen van hypocrisie, wetticisme of (zeer ernstige) bekrompenheid die zich nu eenmaal ook afspelen in die kringen. Dat krijg je als je een dergelijke leefwijze niet ziet als een roeping voor enkelen, zoals kloosters dat wel doen voor hun leefwijze, maar als een roeping voor elke christen, ook voor hen die uit zichzelf nooit voor zo'n leefwijze zouden kiezen. Maar je kunt ook proberen er met een positieve blik naar te kijken en er zelf wellicht ook wat van leren. Want deze mensen hebben volgens mij veel goeds en christelijks bewaard wat wij verloren zijn en waarvan wij vervolgens de nare gevolgen mogen dragen. En ik geloof dat wij allen wel degelijk geroepen zijn tot bescheidenheid, naastenliefde, gebed, werk en een goede mate van gehoorzaamheid aan onze meerderen, zowel op het werk als in de kerk.

Achter al die menselijke gebreken, die wij allemaal kennen, schuilt namelijk naar mijn idee wel een behoorlijk authentieke christelijke leefwijze, waarin men heel bewust en kritisch met nieuwe ontwikkelingen wil omgaan, niet zomaar alles doet of accepteert omdat iedereen het doet of accepteert en waarin men ook leuke of aangename dingen durft af te wijzen omdat ze niet bij het christelijk leven zouden horen. Ascese dus, waar Paulus ook al over schreef en zo nog vele geloofshelden door de eeuwen heen. In potentie kan men met een dergelijke leefwijze juist een hele goede balans vinden tussen in de wereld staan en niet van de wereld zijn. Hoe gebroken en zondig we daarin dan ook kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar waarom vinden sommige mensen dan niet goed als je TV kijkt?

De klok is nog niet terug gezet. :P

Jezus leert ons dat we boven alles ons hart moeten bewaken. We kunnen ons dagelijks laten voeden met rommel uit de wereld of met Gods woord. TV, kranten, internet kunnen zowel positief als negatief effect hebben op je geloof. Als je opstaat, lees je dan de krant met alle negatieve dingen of lees je de bijbel en bouw je je geloof op? Laat je dus geen slaaf maken van deze dingen, dan zul je er ook niet langer door geregeerd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid