Spring naar bijdragen

Bestaat het leven slechts uit twee kanten?


Aanbevolen berichten

Bestaat het leven slechts uit twee kanten ?

Door en Met God ?of door en met satan ?

Kan men in zijn denken alleen deze twee gedachten ?

Of kan men ook nog een neutrale gedachten daar aan toe voegen ?

Bvb men denkt, ziet of leest een onderwerp, en een ander ziet,

of leest het zelfde onderwerp,,toch bekijk jij het anders dan die ander .

Kan men dan zeggen de een ziet het met God; en de andere het met satan ziet ?

Dat is hetgeen mij bezig houd momenteel .

Wie weet het antwoordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja.

Mattheüs 6:24 Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.

Mammom=Wereldse zaken (Geld etc)

Oftewel, óf je dient God 100% of niet..God wil geen 50%.Hij is een jaloers God..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat er niet om of je twee heren kunt bedienen .

Mijn vraag is kan men ook een andere mening zijn toe gedaan die niet God dienende is ?

maar ook niet satan dienende is .

Men krijgt zo gauw een etiket op ge spelt van dat je een ketter bent omdat je het anders ziet dan hun .

Dat is waarom ik dit vraag .

Bedankt voor U reactie .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is letterlijk satan dienen te zwart wit. Maar als je het zo stelt: je dient of God of een afgod. Wat voor vorm die afgod dan ook aan moge nemen; jezelf, je relatie, je gezondheid, satan, muziek, geluk, seks, drank of weet ik veel wat. Als je het zo stelt is het denk ik best Bijbels. Er is maar 1 God voor wie we zijn geschapen, doe je dat niet dan mis je je doel. Zo zwart wit zie ik het wel, zodra je denk ik grijs gaat proberen toe te voegen doe je denk al snel af aan de waarde van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is door dit soort zelfingenomen fratsen dat mensen nog weleens een hekel aan christenen krijgen. "Ik dien God en jij de satan." Houd toch op. Iemand die niet gelooft, maar gewoon goed wil leven, eerlijk is en een zeer aangenaam persoon om mee om te gaan, dient echt de satan niet hoor. En iemand die bijvoorbeeld rookt dient echt niet meteen de tabaksgod, maar vind het gewoon ontspannen om bij tijd en wijle een sigaretje op te steken. Waarom willen we per se horen dat de ander de satan zou dienen? Om ons net even beter te voelen, net even verhevener?

Christenen leven bepaald niet beter of heiliger dan niet-christenen, dat kun je duidelijk om je heen zien. In elke religie of levensbeschouwing heb je echte heiligen zitten, die volkomen vrede met zichzelf, anderen en de schepping hebben en daardoor verandering teweeg brengen. Vaak zijn het mensen waar wij ons vooral aan irriteren, omdat ze zo naïef, betweterig of wat dan ook zouden zijn. Iemand als Ghandi was geen christen, maar liever hem dan een christen die zichzelf zo verheven vindt, dat hij meent te mogen zeggen dat Ghandi stiekem toch de satan diende. Of nog erger: dat alle christenen die niet net zo puur als hij zouden leven en niet tot zijn splinterkerkje horen, maar lauw en doods zouden zijn. Hoeveel duidelijker kan hoogmoed zich nog manifesteren?

Mensen die stelen, verkrachten, moorden, treiteren, het goede echt minachten, etc., die dienen de satan. Zij die die zeer behulpzame en hardwerkende collega verachten omdat hij zo hun geweten prikkelt en laat zien hoe het eigenlijk wél hoort. Zij die bij feestjes alleen maar klagen over alles, enkel aan zichzelf denken, maar tóch steeds weer eisen uitgenodigd te worden. Zij die pesten, zowel op school als op werk, omdat ze zich sterker willen voelen dan ze al zijn, of menen dat hun onzekerheid maar ten koste van de zwakkere moet zijn. Maar het is nooit aan ons om daarover iets te zeggen.

Zorg er maar gewoon voor dat jij Christus dient, zonder vooringenomenheid. Jij dient met je onvolmaaktheden en slechte gewoonten niet meer of minder de duivel dan wie dan ook. En ga dus maar niet bepalen wie Christus zouden dienen en wie de satan en hoe zwartwit het allemaal wel niet zou zijn. Dat zijn Christus' zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als dat Christus' zaken zijn, RobertF, waarom som je dan een lijstje met eigenschappen op waar mensen volgens jou aan moeten voldoen om satan te dienen? En dan heel netjes afsluiten met 'maar het is nooit aan ons om daarover iets te zeggen'. En dat is dus precies wat je doet, er wél iets over zeggen.

Ik ben het met je eens dat er genoef rechtschapen mensen zijn die geen christen zijn, en andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat ik nu eenmaal niet altijd even eenduidig schrijf. ;) Ik wilde enkel aangeven dat niet zozeer geloof, maar je gedrag bepaald wie je zou dienen, dat het verhaal over God en de satan al snel tot vooringenomenheid kan leiden en dat christenen niet heiliger zijn dan niet-christenen. En dat we dus enkel over onszelf moeten oordelen en niet over anderen. En tja, dat resulteert dan soms weleens in een wat onsamenhangend bericht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat er heel veel grijs gebied is in het leven, maar in eeuwigheidsperspectief nee, dan niet.

Precies dat zegt Jezus in een (wat minder bekende?) gelijkenis:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:24 Hij hield hun een andere gelijkenis voor: ‘Het is met het koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker uitzaaide. 25 Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen het graan zaaien en vertrok weer. 26 Toen het jonge gewas opschoot en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid tevoorschijn. 27 De knechten kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?†28 Hij antwoordde: “Dat is het werk van een vijand.†De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?†29 Hij antwoordde: “Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. 30 Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: ‘Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.’â€â€™

Even later vervolgt hij met een uitleg:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:36 Daarop stuurde hij de mensen weg en ging naar huis. Zijn leerlingen kwamen bij hem en vroegen: ‘Wilt u ons de gelijkenis van het onkruid op de akker uitleggen?’ 37 Hij antwoordde hun: ‘Hij die het goede zaad zaait is de Mensenzoon, 38 de akker is de wereld, het goede zaad dat zijn de kinderen van het koninkrijk; het onkruid dat zijn de kinderen van het kwaad, 39 de vijand die het zaait is de duivel, de oogst staat voor de voltooiing van deze wereld en de maaiers zijn de engelen. 40 Zoals het onkruid bijeengebonden wordt en in het vuur verbrand, zo zal het gaan bij de voltooiing van deze wereld: 41 de Mensenzoon zal zijn engelen eropuit sturen, en ze zullen uit zijn koninkrijk allen die anderen ten val hebben gebracht en de wetten hebben verkracht bijeenbrengen 42 en hen in de vuuroven werpen; daar zullen ze jammeren en knarsetanden. 43 Dan zullen de rechtvaardigen in het koninkrijk van hun Vader stralen als de zon. Laat wie oren heeft goed luisteren!

Ik weet niet of er nog sprake is van een derde groep van mensen die niet per se hebben gedaan of doen wat in vers 41 beschreven wordt. Wel weet ik dat als je niet bij de rechtvaardigen hoort je zwaar de klos bent, aangezien Gods woede over de zonde nog geldt voor zij die zich niet tot Jezus gekeerd hebben. Maar ook daar geldt dat het oordeel aan God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door terug te keren naar God. Je bent gedoopt, toch? Dan heeft God je geroepen. Richt je, zoals RobertF zegt, tot Jezus en vraag Hem om vergeving van je zonden. Als je dat moeilijk vindt of niet weet wat je moet zeggen vind je hier een voorbeeld. Ook raad ik je aan Lukas 15 te lezen. :)

Verder: je weet me te vinden via PM.

Link naar bericht
Deel via andere websites
hoe schaar ik mijzelf bij de rechtvaardigen?

Door in geloof de enige rechtvaardige mens te volgen die ooit heeft geleefd: Jezus Christus. Als je Hem erkend als Heer en Verlosser zal God jou al je zonden vergeven en je de rechtvaardigheid van Jezus Christus toerekenen.

toevoeging: dit klonk misschien erg vaag en zweverig, lekker verheven termpjes. Als je echt wilt weten wat je moet doen: gewoon tegen God zeggen dat je hiermee zit. Dat je rechtvaardig voor Hem wilt staan en vraag Hem dan je te vergeven vanwege Jezus, dan zal Hij dat doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat er niet om of je twee heren kunt bedienen .

Mijn vraag is kan men ook een andere mening zijn toe gedaan die niet God dienende is ?

maar ook niet satan dienende is .

Men krijgt zo gauw een etiket op ge spelt van dat je een ketter bent omdat je het anders ziet dan hun .

Dat is waarom ik dit vraag .

Bedankt voor U reactie .

Er zijn heel veel zaken die op zich neutraal zijn: welke schoenen je koopt moet je echt zelf weten maar als je daar het grootste deel van je inkomen aan uit geeft en je familie of buren hongerlijden doe je toch iets verkeerd. Maar verder kun je over heel veel onderwerpen als christenen van mening verschillen. Als je kijkt naar de geloofsbelijdenis van Nicea kijkt heb je wel een grondslag waar 90% of meer van de christenen het over eens is en waarvan je als je er vanaf wijkt je hoogstwaarschijnlijk het etiket ketter zult krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jij dient met je onvolmaaktheden en slechte gewoonten niet meer of minder de duivel dan wie dan ook.

Beste harde uitspraak. Het zal niet persoonlijk bedoeld zijn, maar wellicht in het algemeen. Dan alsnog, lijkt het zo dat iedereen die enige vorm van onvolmaaktheden heeft, de duivel dient.

Back on topic: zelf jaren als niet gelovige rondgelopen, maar je kon zeker niet zeggen dat ik de duivel diende. Ik wist gewoon niet beter (en wilde niet beter weten). Ik hield me er niet mee bezig, en wanneer er mij iets aangereikt werd, legde ik het naast me neer. Zo een goede vriend van me ook, houdt zich er nooit meer bezig en vind het eigenlijk wel prima zo. Als ik wat vertel erover, luistert hij wel, maar soms is het gewoon aan dovemansoren gericht. Gezien zijn levensstijl is hij echt niet iemand die denkt van, laat ik satan dienen (op wat voor manier je dat ook kunt zien). Ongeinteresseerd in het onderwerp. Wellicht dat dat een derde groep is...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie weet het antwoordt?

Hangt een beetje van de context af denk ik.

Ik zelf zie best 'neutrale' dingen zoals dat ik koffie lekker vind. Het hangt veelal ook af van de motivatie er achter. En dan nog...

En voor of tegen God en voor of tegen de duivel: Ik vind zelf dat ik het niet te 'dualistisch' moet maken. Anders krijg je denk ik ook te snel het idee dat de mens een pingpongbal is tussen twee machten.

Ik zie het wat dat betreft meer als dat God het licht is en dat je daarvan kan afdwalen in de schaduw. En in een ruimte kan dat op verschillende manieren terwijl er maar één lichtbron is waar je toe kunt naderen.

De duivel is niet de schaduw, maar is zelf vanuit het licht in de donkere schaduw gaan wandelen. Hij vindt het prachtig als je dat ook doet en zal je daarin ook aanmoedigen. Maar, ook zonder de duivel bestaat die schaduw, want schaduw is slechts afwezigheid van licht. Sterker nog, ik geloof dat zonder de duivel de mens ook prima in staat is van God af te keren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Door in je doen en laten Christus na te volgen en je in gebed tot Hem te richten.
hoe schaar ik mijzelf bij de rechtvaardigen?

Door in geloof de enige rechtvaardige mens te volgen die ooit heeft geleefd: Jezus Christus. Als je Hem erkend als Heer en Verlosser zal God jou al je zonden vergeven en je de rechtvaardigheid van Jezus Christus toerekenen.

toevoeging: dit klonk misschien erg vaag en zweverig, lekker verheven termpjes. Als je echt wilt weten wat je moet doen: gewoon tegen God zeggen dat je hiermee zit. Dat je rechtvaardig voor Hem wilt staan en vraag Hem dan je te vergeven vanwege Jezus, dan zal Hij dat doen.

Door terug te keren naar God. Je bent gedoopt, toch? Dan heeft God je geroepen. Richt je, zoals RobertF zegt, tot Jezus en vraag Hem om vergeving van je zonden. Als je dat moeilijk vindt of niet weet wat je moet zeggen vind je hier een voorbeeld. Ook raad ik je aan Lukas 15 te lezen. :)

Verder: je weet me te vinden via PM.

het probleem is, dat ik dat in het verleden al eens eerder deedt, doch voelde, en merkte niks.

ik slaap slecht de laatste week, dus wellicht ga ik erover nadenken vannacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Door in je doen en laten Christus na te volgen en je in gebed tot Hem te richten.
hoe schaar ik mijzelf bij de rechtvaardigen?

Door in geloof de enige rechtvaardige mens te volgen die ooit heeft geleefd: Jezus Christus. Als je Hem erkend als Heer en Verlosser zal God jou al je zonden vergeven en je de rechtvaardigheid van Jezus Christus toerekenen.

toevoeging: dit klonk misschien erg vaag en zweverig, lekker verheven termpjes. Als je echt wilt weten wat je moet doen: gewoon tegen God zeggen dat je hiermee zit. Dat je rechtvaardig voor Hem wilt staan en vraag Hem dan je te vergeven vanwege Jezus, dan zal Hij dat doen.

Door terug te keren naar God. Je bent gedoopt, toch? Dan heeft God je geroepen. Richt je, zoals RobertF zegt, tot Jezus en vraag Hem om vergeving van je zonden. Als je dat moeilijk vindt of niet weet wat je moet zeggen vind je hier een voorbeeld. Ook raad ik je aan Lukas 15 te lezen. :)

Verder: je weet me te vinden via PM.

het probleem is, dat ik dat in het verleden al eens eerder deedt, doch voelde, en merkte niks.

ik slaap slecht de laatste week, dus wellicht ga ik erover nadenken vannacht.

Had ik ook vroeger..Bad wel maar er gebeurde geen fluit. Totdat ik hoorde dat je de Heilige Geest kon ontvangen en je dan in een taal zou kunnen gaan spreken die God je geeft en die je zelf niet kunt verstaan (Spreken in tongen, Markus 16:17)

Dat heb ik geprobeerd en dit was mijn eerste echte ervaring met God. Daarna laten dopen (Onderdompelen) en mijn hele leven was veranderd daarna..

Maar goed..Het is maar waar je naar op zoek bent..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid