Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het is vreemd. Waarom heeft Satan zoveel macht als hij niks meer dan een engel is?

Toen Satan Adam en Eva ertoe aanzette God ongehoorzaam te worden, werd er een belangrijke vraag opgeworpen. Door God een leugenaar te noemen die zijn onderdanen iets goeds onthield, beschuldigde Satan God ervan een slechte regeerder te zijn. Satan suggereerde dat de mensen beter af zouden zijn zonder Gods bestuur. De vraag was dan ook of dat zo is. Adam en Eva kwamen in ieder geval in opstand tegen God. Eigenlijk zeiden zij: "we hebben God als regeerder niet nodig. We bepalen zelf wel wat goed en slecht is".

God had de kwestie kunnen oplossen door Satan en Adam en Eva direct te vernietigen. Maar daardoor werd de vraag niet beantwoord. Er keken immers ook heel wat engelen mee die ook wel antwoord op die vraag wilden hebben. Daarom heeft God Satan toegestaan te laten zien hoe hij de mensheid zou besturen en heeft hij mensen toegestaan zichzelf te besturen onder leiding van Satan.

God had Adam en Eva beloofd dat wanneer ze gehoorzaam zouden zijn, ze samen met hun nakomelingen voor eeuwig op aarde konden leven. Ze mochten van heel de aarde een paradijs maken. Om ons heen zien we hoe de wereld eruit ziet nu Satan de wereld regeert.

In 1 Johannes 5:19 staat: "de hele wereld ligt in de macht van de goddeloze".

Omdat God Satan de tijd heeft gegeven de wereld te regeren, kunnen alle engelen en mensen voor zichzelf tot de conclusie komen of de mensen beter af zijn zonder Gods bestuur of niet.

Wat een interessante theorie (zonder ironie).

Ik had er nog niet zo over nagedacht. Ikzelf filosofeer wel eens dat Satan gewoon een geniale marketingstrateeg is die in de westerse wereld steeds meer mensen op zijn pad krijgt onder het mom 'vrijheid' (zonder religie). En die campagne bereikte het hoogtepunt in de jaren '60. Sindsdien is de westerse wereld echt flink ziek geworden, de naastenliefde verdwijnt in hoog tempo doordat mensen steeds meer geïsoleerd naast elkaar leven en door ideologisch individualisme. Door 'vrijheid'. De verplichting van een religie is er niet meer, maar dus ook niet een middel dat iedereen verbindt, dat voor duidelijkheid en gemeenschappelijke richtlijnen zorgt in het dagelijks leven... en ik denk dat dat precies is wat Satan wil: verdeeldheid.

Het is niet toevallig dat relatief steeds meer mensen angstig, eenzaam en wanhopig zijn in deze maatschappij.

(Voor de duidelijkheid: dit is een filosofische theorie die ik zelf niet al te serieus neem, maar leuk ter overweging...)

Edit: in mijn fantasievolle theorie zijn de wereldoorlogen ook slimme zetten geweest van satan, want hierdoor kwam de meest vruchtbare aarde die er is voor ongeloof: cynisme...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:8 Wees nuchter en waakzaam; want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij zou kunnen verslinden.

De duivel gaat op zoek naar mensen die hij kan verslinden.

Psalm 91 zegt echter dat God een schuilplaats is voor de gelovigen. In die schuilplaats ben je beschermd tegen de duivel, de brullende leeuw, de vogelvanger enz. .

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Wie in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten,
zal overnachten in de schaduw van de Almachtige.
2 Ik zeg tegen de HEERE: Mijn toevlucht en mijn burcht,
mijn God, op Wie ik vertrouw!
3 Want Híj zal u redden van de strik van de vogelvanger,
van de zeer verderfelijke pest.
4 Hij zal u beschutten met Zijn vlerken,
onder Zijn vleugels zult u de toevlucht nemen,
Zijn trouw is een schild en een pantser.

Verderop in de psalm laat de psalmist ook zien dat in die situatie de rollen juist zijn omgedraaid. In die situatie vertrapt de gelovige juist de leeuw en andere gevaarlijke dieren.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Op de felle leeuw en de adder zult u trappen,
u zult de jonge leeuw en de slang vertrappen.

Ook de profeet Daniël en de rechter Simson laten zien dat gelovigen niets te vrezen hebben voor leeuwen. Of het nu gaat om fysieke leeuwen of de duivel die soms wordt gesymboliseerd door een leeuw (of andere gevaarlijke dieren): onder de bescherming van God heeft de gelovige niets te vrezen. (Simson laat ook zien in welke situatie je wel te vrezen hebt, namelijk wanneer je onder Gods bescherming uit gaat, zoals te zien is hoe de gebeurtenissen verliepen toen hij zich liet verleiden en misleiden door Delila. Daarom zegt de apostel Petrus ook in zijn brief in 1 Petr. 5:8a: 'Wees nuchter en waakzaam'.)
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik had er nog niet zo over nagedacht. Ikzelf filosofeer wel eens dat Satan gewoon een geniale marketingstrateeg is die in de westerse wereld steeds meer mensen op zijn pad krijgt onder het mom 'vrijheid' (zonder religie). En die campagne bereikte het hoogtepunt in de jaren '60. Sindsdien is de westerse wereld echt flink ziek geworden, de naastenliefde verdwijnt in hoog tempo doordat mensen steeds meer geïsoleerd naast elkaar leven en door ideologisch individualisme. Door 'vrijheid'. De verplichting van een religie is er niet meer, maar dus ook niet een middel dat iedereen verbindt, dat voor duidelijkheid en gemeenschappelijke richtlijnen zorgt in het dagelijks leven... en ik denk dat dat precies is wat Satan wil: verdeeldheid.

Het is niet toevallig dat relatief steeds meer mensen angstig, eenzaam en wanhopig zijn in deze maatschappij.

(Voor de duidelijkheid: dit is een filosofische theorie die ik zelf niet al te serieus neem, maar leuk ter overweging...)

Edit: in mijn fantasievolle theorie zijn de wereldoorlogen ook slimme zetten geweest van satan, want hierdoor kwam de meest vruchtbare aarde die er is voor ongeloof: cynisme...

Je hebt er wel overnagedacht. En wat je bedacht hebt, komt ook wel overeen met wat de Bijbel over Satan te zeggen heeft. In Openbaring 12:7-12 krijgen we een kijkje in de hemel en zien we dat er een oorlog plaatsvindt in de hemel. Satan en zijn demonen verliezen die oorlog en worden naar de aarde geworpen. Dit betekent "wee" voor de aarde. We zouden dan ook op een bepaald punt in de tijd een periode moeten gaan zien dat moeilijkheden op aarde toenemen. We kunnen dan ook verwachten dat Satan alles uit de kast zal halen om mensen van God af te keren.

Interessant is dat Paulus in 2 Timotheus 3:1-5 schrijft dat in de "laatste dagen" of in de eindtijd de houding van mensen zal veranderen. Hij schrijft o.a. "Weet wel, dat er in de laatste dagen zware tijden zullen komen: want de mensen zullen zelfzuchtig zijn, geldgierig.., ondankbaar..,liefdeloos, trouweloos, afkerig van het goede .., met meer liefde voor genot dan voor God."

Toen Jezus over de eindtijd sprak in Mattheus 24 zei hij hoe erg het zal worden. In 24:21,22 staat: "Want er zal dan een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal. En indien die dagen niet ingekort werden, zou geen vlees behouden worden; doch ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen worden ingekort."

Op dit punt aangeland zal niemand meer kunnen beweren dat het allemaal prima gaat onder het bestuur van Satan. Want als God niet zou ingrijpen, zou er niemand gered worden.

Satan zal dan ook gebonden worden. (Openbaring 20:1-3). En Jezus gaat dan over de aarde regeren. Wat een opluchting zal het zijn als we dan verlost zijn van Satan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegenpool van God...ja. Nou en?

Alles heeft een tegenpool; zoals een simpele magneet.

Er is een God dus is er ook een tegenhanger.

En zo heeft de mens; die de vrije wil heeft gekregen dus nu ook echt een keus.

Zou die er niet zijn; dus zou het "kwade" er niet zijn dan zou dit voor de geestelijke

rijping van de mensenziel niet goed zijn. Door loutering wordt men wijs...

Amen

Link naar bericht
Deel via andere websites

De duivel is een verslagen vijand. Zijn wapenen zijn die van leugen en bedrog. Hij kan niets in het leven van een christen doen, tenzij wij hem deze macht geven. Als wij woorden uitspreken zoals God is nog boos om mij, ik ben niet rechtvaardig, deze ziekte zal wel een straf van God zijn etc dan ben jij, als kind van God, feitelijk oordeel over jezelf aan het uitspreken en wandel je niet in de waarheid. Daarom leert Paulus ons nu ook het volgende:

waar komen ziektes dan vandaan? wie is er dan verantwoordelijk voor alle tranen van verdriet op de wereld?

Ziektes en verdriet komen van satan.

Fout..Ziekten en verdriet is het gevolg van de ongehoorzaamheid van mensen. Satan heeft daar alleen in geassisteerd. Lekker makkelijk om alles maar op de duivel te gooien ipv de verantwoordelijkheid voor onze daden eens zelf te nemen en de gevolgen daarvan te accepteren. Adam en Eva hadden ook nee kunnen zeggen. Ze werden niet gedwongen door de duivel om van de vrucht te eten..Wezenlijk verschil..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Saint_Eve, als wij zelf helemaal verantwoordelijk zijn voor onze slechte daden, zijn wij dat dan ook voor onze goede daden? Want slechte daden mogen wij nooit helemaal op de satan afschuiven, maar goede daden dienen wij echter weer altijd op God af te schuiven. En als iemand gezond leeft en Jezus navolgt, maar toch ziek wordt, dan is dat ook echt helemaal zijn verantwoordelijkheid? "Ja, dan hadden je voorouders maar niet van die vrucht moeten eten." Of geloofde hij misschien niet goed of hard genoeg? Je moet ervoor waken dat je niet de offermentaliteit van een natuurgodsdienst krijgt: als je zus en zo offert, dan gebeurt er dit en dat, en anders heb je gewoon niet precies genoeg zus en zo geofferd, of er net misschien die ene tel een verkeerde gedachte bij gehad." Het ligt dan altijd aan jou, nooit aan die ander.

Ja, wij zijn verantwoordelijk voor wat we welbewust doen, maar er is genoeg lijden waar wij dus géén schuld aan hebben. Een griepvirus of een kankergezwel kijkt niet naar gedrag of persoonlijkheid, zelfs niet naar geloof, maar pakt gewoon wat ie pakken kan. Een tsunami wijkt niet voor huizen van onschuldige mensen, maar sleurt die ook gewoon mee in zijn dodelijke greep. Dat is gewoon de natuur, daar is kwaad noch goed aan, en voor het grootste deel kunnen wij daar daadwerkelijk niets aan doen. Ook al willen sommige hel en verdoemenis prekende milieuactivisten ons graag anders doen geloven. We zijn enkel verantwoordelijk voor hoe wij er bewust mee omgaan. Dragen we het lijden op aan Christus, zodat we vrede erin vinden, óók als we genezing proberen te vinden, of blijven we strijden tegen iets waar niet tegen te strijden is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Saint_Eve, als wij zelf helemaal verantwoordelijk zijn voor onze slechte daden, zijn wij dat dan ook voor onze goede daden? Want slechte daden mogen wij nooit helemaal op de satan afschuiven, maar goede daden dienen wij echter weer altijd op God af te schuiven. En als iemand gezond leeft en Jezus navolgt, maar toch ziek wordt, dan is dat ook echt helemaal zijn verantwoordelijkheid? "Ja, dan hadden je voorouders maar niet van die vrucht moeten eten." Of geloofde hij misschien niet goed of hard genoeg? Je moet ervoor waken dat je niet de offermentaliteit van een natuurgodsdienst krijgt: als je zus en zo offert, dan gebeurt er dit en dat, en anders heb je gewoon niet precies genoeg zus en zo geofferd, of er net misschien die ene tel een verkeerde gedachte bij gehad." Het ligt dan altijd aan jou, nooit aan die ander.

Ja, wij zijn verantwoordelijk voor wat we welbewust doen, maar er is genoeg lijden waar wij dus géén schuld aan hebben. Een griepvirus of een kankergezwel kijkt niet naar gedrag of persoonlijkheid, zelfs niet naar geloof, maar pakt gewoon wat ie pakken kan. Een tsunami wijkt niet voor huizen van onschuldige mensen, maar sleurt die ook gewoon mee in zijn dodelijke greep. Dat is gewoon de natuur, daar is kwaad noch goed aan, en voor het grootste deel kunnen wij daar daadwerkelijk niets aan doen. Ook al willen sommige hel en verdoemenis prekende milieuactivisten ons graag anders doen geloven. We zijn enkel verantwoordelijk voor hoe wij er bewust mee omgaan. Dragen we het lijden op aan Christus, zodat we vrede erin vinden, óók als we genezing proberen te vinden, of blijven we strijden tegen iets waar niet tegen te strijden is?

Wat je zaait is wat je maait zegt de bijbel..

En ja, tuurlijk is er verdriet en ziekten etc etc. Daar zullen we tot het einde toe last van blijven houden. Echter is daar nu een workaround voor beschikbaar. Ik kan niet voorkomen dat ik niet ziek of verdrietig etc wordt echter heb ik wel de oplossing. De Heilige Geest is mijn Trooster en door Zijn striemen is mij genezing geworden..

En dat komt omdat ik de keuze heb gemaakt om God gehoorzaam te zijn.. Dat heb je dus wel zelf in de hand. Elke keuze heeft zijn consequenties..

We zijn verantwoordelijk voor zowel goede als slechte daden.

Jeremia 31:

29 In die dagen zullen zij niet meer zeggen: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en der kinderen tanden zijn stomp geworden.

30 Maar een iegelijk zal om zijn ongerechtigheid sterven; een ieder mens, die de onrijpe druiven eet, zijn tanden zullen stomp worden.

Ezechiel 18:

2 Wat is ulieden, dat gij dit spreekwoord gebruikt van het land Israels, zeggende: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden der kinderen zijn stomp geworden?

3 Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo het ulieden meer gebeuren zal, dit spreekwoord in Israel te gebruiken!

4 Ziet, alle zielen zijn Mijne; gelijk de ziel des vaders, alzo ook de ziel des zoons, zijn Mijne; de ziel, die zondigt, die zal sterven.

5 Wanneer nu iemand rechtvaardig is, en doet recht en gerechtigheid;

6 Niet eet op de bergen, en zijn ogen niet opheft tot de drekgoden van het huis Israels; noch de huisvrouw zijns naasten verontreinigt, noch tot de afgezonderde vrouw nadert;

7 En niemand verdrukt, den schuldenaar zijn pand wedergeeft, geen roof rooft, den hongerige zijn brood geeft, en den naakte met kleding bedekt;

8 Niet geeft op woeker, noch overwinst neemt, zijn hand van onrecht afkeert, waarachtig recht tussen den een en den anderen oefent;

9 In Mijn inzettingen wandelt, en Mijn rechten onderhoudt, om trouwelijk te handelen; die rechtvaardige zal gewisselijk leven, spreekt de Heere HEERE.

10 ¶ Heeft hij nu een zoon gewonnen, die een inbreker is, die bloed vergiet, die zijn broeder doet een van deze dingen;

11 En die al die dingen niet doet; maar eet ook op de bergen, en verontreinigt de huisvrouw zijns naasten;

12 Verdrukt den ellendige en den nooddruftige, rooft veel roofs, geeft het pand niet weder, en heft zijn ogen op tot de drekgoden, doet gruwel;

13 Geeft op woeker, en neemt overwinst; zou die leven? Hij zal niet leven, al die gruwelen heeft hij gedaan; hij zal voorzeker gedood worden; zijn bloed zal op hem zijn!

Het enige waar me tegen moeten strijden is ons ongeloof..De wereld was al overwonnen door Jezus dus dat is zinloos om tegen te strijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een griepvirus of een kankergezwel kijkt niet naar gedrag of persoonlijkheid, zelfs niet naar geloof, maar pakt gewoon wat ie pakken kan. Een tsunami wijkt niet voor huizen van onschuldige mensen, maar sleurt die ook gewoon mee in zijn dodelijke greep. Dat is gewoon de natuur, daar is kwaad noch goed aan, en voor het grootste deel kunnen wij daar daadwerkelijk niets aan doen.

Een virus of gezwel kijkt wel naar gedrag of persoonlijkheid. Een virus of gezwel ontwijkt de gelovige waarop de kracht en zalving van God rust. Een tsunami (en andere rampen) wijken voor rechtvaardigen op wie Gods gunst rust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

waar komen ziektes dan vandaan? wie is er dan verantwoordelijk voor alle tranen van verdriet op de wereld?

Ziektes en verdriet komen van satan.

Fout..Ziekten en verdriet is het gevolg van de ongehoorzaamheid van mensen. Satan heeft daar alleen in geassisteerd. Lekker makkelijk om alles maar op de duivel te gooien ipv de verantwoordelijkheid voor onze daden eens zelf te nemen en de gevolgen daarvan te accepteren. Adam en Eva hadden ook nee kunnen zeggen. Ze werden niet gedwongen door de duivel om van de vrucht te eten..Wezenlijk verschil..

Je wil wel vaker de confrontatie opzoeken, maar daar is geen reden/aanleiding toe. Ik gooi niets op de duivel, maar ik geef de oorsprong van ellende aan, namelijk satan. Satan legt de verleiding neer voor de mens en de mens kan ervoor kiezen om in te gaan op die verleiding of niet, dus de verantwoordelijkheid ligt bij de mens. Dat heb ik nooit ontkend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ziektes en verdriet komen van satan.

Fout..Ziekten en verdriet is het gevolg van de ongehoorzaamheid van mensen. Satan heeft daar alleen in geassisteerd. Lekker makkelijk om alles maar op de duivel te gooien ipv de verantwoordelijkheid voor onze daden eens zelf te nemen en de gevolgen daarvan te accepteren. Adam en Eva hadden ook nee kunnen zeggen. Ze werden niet gedwongen door de duivel om van de vrucht te eten..Wezenlijk verschil..

Je wil wel vaker de confrontatie opzoeken, maar daar is geen reden/aanleiding toe. Ik gooi niets op de duivel, maar ik geef de oorsprong van ellende aan, namelijk satan. Satan legt de verleiding neer voor de mens en de mens kan ervoor kiezen om in te gaan op die verleiding of niet, dus de verantwoordelijkheid ligt bij de mens. Dat heb ik nooit ontkend.

Nee...Het is gewoon een idee wat in veel pinkstergemeentes wordt geopperd om maar de verantwoordelijkheid bij mensen weg te halen.."Ja, sorry, ik kan er niets aan doen dat ik rook, ik heb een duivel van roken in me" etc etc Ik hoor het echt heel vaak..en dan moet er weer een bevrijdingsdienst gehouden worden om die duivel er uit te krijgen..Totdat de volgende weer opduikt..Niet erg scriptueel in ieder geval

Alle verdriet en ellende komt maar van 1 ding: Ongehoorzaamheid aan God.. De duivel was ongehoorzaam aan God en veroorzaakte zijn eigen ellende..Adam en Eva luisterden liever naar de duivel dan naar God en veroorzaakten hun eigen ellende..

Zijn wij vandaag de dag gehoorzaam aan God dan hoeven we niet in ellende te leven. We maken wel dingen mee maar die hebben geen invloed meer op ons. (Romeinen 8:31-39)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een griepvirus of een kankergezwel kijkt niet naar gedrag of persoonlijkheid, zelfs niet naar geloof, maar pakt gewoon wat ie pakken kan. Een tsunami wijkt niet voor huizen van onschuldige mensen, maar sleurt die ook gewoon mee in zijn dodelijke greep. Dat is gewoon de natuur, daar is kwaad noch goed aan, en voor het grootste deel kunnen wij daar daadwerkelijk niets aan doen.

Een virus of gezwel kijkt wel naar gedrag of persoonlijkheid. Een virus of gezwel ontwijkt de gelovige waarop de kracht en zalving van God rust. Een tsunami (en andere rampen) wijken voor rechtvaardigen op wie Gods gunst rust.

Dit klopt helaas niet. Kijk maar in Prediker 9:2:

2 het gaat den een gelijk den ander; den rechtvaardige gelijk den goddeloze; den goede en reine gelijk den onreine; hem die offert gelijk hem, die niet offert; gelijk het den goede gaat, zo gaat het ook den zondaar; gelijk het hem gaat, die zweert, zo gaat het ook hem, die den eed vreest.

3 Dit is een groot kwaad onder alles wat onder de zon geschiedt, dat het den een gaat gelijk den ander; alsook dat het hart der mensen vol kwaad is, en dat er allerlei onzinnigheden zijn in hun hart, terwijl zij leven, en dat zij eindelijk moeten sterven.

Jij wou dus zeggen dat jij dus nooit ziek wordt? Want het ontwijkt je? Dus hoef je nooit te bidden voor een genezing etc..

Sorry, maar ik zie dat niet..Ik ken vele mensen die genezen zijn maar ook vele die dat niet worden. Dat ligt niet aan God maar die dingen gebeuren nu eenmaal. Het is fijn dat we genezen kunnen worden en beschermd door God maar op een gegeven moment houdt het op. We kunnen nu eenmaal niet eeuwig leven. Kijk naar de vervolging van de Christenen in de eeuwen na Christus..Zij werden blijkbaar daar niet voor beschermt..Zij waren blij te mogen sterven voor Christus want hun hoop was niet op dit leven maar op het leven erna..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fout..Ziekten en verdriet is het gevolg van de ongehoorzaamheid van mensen. Satan heeft daar alleen in geassisteerd. Lekker makkelijk om alles maar op de duivel te gooien ipv de verantwoordelijkheid voor onze daden eens zelf te nemen en de gevolgen daarvan te accepteren. Adam en Eva hadden ook nee kunnen zeggen. Ze werden niet gedwongen door de duivel om van de vrucht te eten..Wezenlijk verschil..

Je wil wel vaker de confrontatie opzoeken, maar daar is geen reden/aanleiding toe. Ik gooi niets op de duivel, maar ik geef de oorsprong van ellende aan, namelijk satan. Satan legt de verleiding neer voor de mens en de mens kan ervoor kiezen om in te gaan op die verleiding of niet, dus de verantwoordelijkheid ligt bij de mens. Dat heb ik nooit ontkend.

Nee...Het is gewoon een idee wat in veel pinkstergemeentes wordt geopperd om maar de verantwoordelijkheid bij mensen weg te halen.."Ja, sorry, ik kan er niets aan doen dat ik rook, ik heb een duivel van roken in me" etc etc Ik hoor het echt heel vaak..en dan moet er weer een bevrijdingsdienst gehouden worden om die duivel er uit te krijgen..Totdat de volgende weer opduikt..Niet erg scriptueel in ieder geval

Alle verdriet en ellende komt maar van 1 ding: Ongehoorzaamheid aan God.. De duivel was ongehoorzaam aan God en veroorzaakte zijn eigen ellende..Adam en Eva luisterden liever naar de duivel dan naar God en veroorzaakten hun eigen ellende..

Zijn wij vandaag de dag gehoorzaam aan God dan hoeven we niet in ellende te leven. We maken wel dingen mee maar die hebben geen invloed meer op ons. (Romeinen 8:31-39)

Ik ben geen lid van een pinkstergemeente. Heel strikt geschiedkundig gezien kan je wel stellen dat mijn gemeente voorkomt uit de pinksterbeweging, maar ik reken mijzelf niet tot de pinkstergelovigen.

Ik redeneer (dus) ook niet als mensen die de verantwoordelijkheid bij zichzelf weghalen en de schuld aan de duivel geven (inclusief je redenatie met betrekking tot bevrijdingsdiensten, roken enz.).

Nogmaals, ik vind het kunstmatig dat je een tegenstelling zoekt, want ik geloof in de Bijbelse eigen verantwoordelijkheid die leidt tot zegen of vloek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een griepvirus of een kankergezwel kijkt niet naar gedrag of persoonlijkheid, zelfs niet naar geloof, maar pakt gewoon wat ie pakken kan. Een tsunami wijkt niet voor huizen van onschuldige mensen, maar sleurt die ook gewoon mee in zijn dodelijke greep. Dat is gewoon de natuur, daar is kwaad noch goed aan, en voor het grootste deel kunnen wij daar daadwerkelijk niets aan doen.

Een virus of gezwel kijkt wel naar gedrag of persoonlijkheid. Een virus of gezwel ontwijkt de gelovige waarop de kracht en zalving van God rust. Een tsunami (en andere rampen) wijken voor rechtvaardigen op wie Gods gunst rust.

Dit klopt helaas niet. Kijk maar in Prediker 9:2:

2 het gaat den een gelijk den ander; den rechtvaardige gelijk den goddeloze; den goede en reine gelijk den onreine; hem die offert gelijk hem, die niet offert; gelijk het den goede gaat, zo gaat het ook den zondaar; gelijk het hem gaat, die zweert, zo gaat het ook hem, die den eed vreest.

3 Dit is een groot kwaad onder alles wat onder de zon geschiedt, dat het den een gaat gelijk den ander; alsook dat het hart der mensen vol kwaad is, en dat er allerlei onzinnigheden zijn in hun hart, terwijl zij leven, en dat zij eindelijk moeten sterven.

Jij wou dus zeggen dat jij dus nooit ziek wordt? Want het ontwijkt je? Dus hoef je nooit te bidden voor een genezing etc..

Sorry, maar ik zie dat niet..Ik ken vele mensen die genezen zijn maar ook vele die dat niet worden. Dat ligt niet aan God maar die dingen gebeuren nu eenmaal. Het is fijn dat we genezen kunnen worden en beschermd door God maar op een gegeven moment houdt het op. We kunnen nu eenmaal niet eeuwig leven. Kijk naar de vervolging van de Christenen in de eeuwen na Christus..Zij werden blijkbaar daar niet voor beschermt..Zij waren blij te mogen sterven voor Christus want hun hoop was niet op dit leven maar op het leven erna..

Ik word inderdaad nooit ziek. Ik hoef ook niet te bidden voor genezing, maar ik kan spreken tegen de duivelse machten en ze wijken van me. Soms ervaar ik wel dat de duivel mij probeert ziek te maken, maar dan weersta ik de duivel en wijkt zijn poging van mij.

Dat staat los van vervolging. De Bijbel spreekt er duidelijk over dat gelovigen met vervolging te maken zullen krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Satan is een bijzonder moeilijke kwestie, vind ik.

Ik hoor hier verschillende geluiden over dat God Satan niet als slecht heeft geschapen, maar dat hij is gevallen. Maar als God Satan niet met opzet slecht heeft geschapen, hoe kan Satan dan slecht zijn? God maakt toch geen fouten? En als Satan er niet was geweest, had de mens geen vrije wil gehad. Dan was er immers alleen 'goed' geweest, en geen 'slecht'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dezelfde manier als bij de mens denk ik. God heeft ons ook goed gemaakt maar we halen een hoop rottigheid uit. We hebben net als de engelen een vrije wil en daardoor de keuze om van God af te keren en het kwade te doen.

Ik geloof trouwens dat zonder de duivel de mens ook in staat zou zijn geweest voor het kwade te kiezen. Al kan het natuurlijk zo zijn dat God met een reden de duivel die kans gaf en ze zo iig op een alternatief idee bracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, omdat we anders misschien niet op 't idee waren gebracht om van die appel te eten. Ergens hadden we het toch wel in ons om voor het kwade te kiezen, want als dat niet 't geval was, hadden we ook niet aan satan toegegeven. Maar hij is wel een soort trigger geweest.

Een beetje OT, maar wel interessant om te filosoferen over 't idee of we zonder de duivel ook van die boom hadden gegeten, en zo ja, hoe we daar dan toe waren gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een virus of gezwel kijkt wel naar gedrag of persoonlijkheid. Een virus of gezwel ontwijkt de gelovige waarop de kracht en zalving van God rust. Een tsunami (en andere rampen) wijken voor rechtvaardigen op wie Gods gunst rust.

Dit klopt helaas niet. Kijk maar in Prediker 9:2:

2 het gaat den een gelijk den ander; den rechtvaardige gelijk den goddeloze; den goede en reine gelijk den onreine; hem die offert gelijk hem, die niet offert; gelijk het den goede gaat, zo gaat het ook den zondaar; gelijk het hem gaat, die zweert, zo gaat het ook hem, die den eed vreest.

3 Dit is een groot kwaad onder alles wat onder de zon geschiedt, dat het den een gaat gelijk den ander; alsook dat het hart der mensen vol kwaad is, en dat er allerlei onzinnigheden zijn in hun hart, terwijl zij leven, en dat zij eindelijk moeten sterven.

Jij wou dus zeggen dat jij dus nooit ziek wordt? Want het ontwijkt je? Dus hoef je nooit te bidden voor een genezing etc..

Sorry, maar ik zie dat niet..Ik ken vele mensen die genezen zijn maar ook vele die dat niet worden. Dat ligt niet aan God maar die dingen gebeuren nu eenmaal. Het is fijn dat we genezen kunnen worden en beschermd door God maar op een gegeven moment houdt het op. We kunnen nu eenmaal niet eeuwig leven. Kijk naar de vervolging van de Christenen in de eeuwen na Christus..Zij werden blijkbaar daar niet voor beschermt..Zij waren blij te mogen sterven voor Christus want hun hoop was niet op dit leven maar op het leven erna..

Ik word inderdaad nooit ziek. Ik hoef ook niet te bidden voor genezing, maar ik kan spreken tegen de duivelse machten en ze wijken van me. Soms ervaar ik wel dat de duivel mij probeert ziek te maken, maar dan weersta ik de duivel en wijkt zijn poging van mij.

Dat staat los van vervolging. De Bijbel spreekt er duidelijk over dat gelovigen met vervolging te maken zullen krijgen.

Jij wordt nooit ziek?? Wow..Dat moet dan wel de voorpagina's van de krant halen. De eerste mens die nooit ziek kan worden...Wat raar dat mensen in de bijbel wel gewoon ziek werden..Dorkas bijvoorbeeld en Trofimus in 2 Timotheus 4:20..

Jakobus 5:14 Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.

Dit geschrift kan dan ook net zo goed de prullenbak in want je hoeft alleen maar de duivel te betraffen en hij kan je niet meer ziek maken..Bidden hoeft niet meer.. Zowieso, alle ziektes regelt de duivel persoonlijk? Niets te maken met erfelijkheid, ongezond leven etc??

Filippenzen 2:27 En hij is ook krank geweest tot nabij den dood; maar God heeft Zich zijner ontfermd; en niet alleen zijner, maar ook mijner, opdat ik niet droefheid op droefheid zou hebben.

Ook deze persoon werd ziek...Hoe kan dat nou? Zou het geen goed Christen zijn geweest dat de ziekte hem niet ontweek?

1 Corinthiërs 12:9 En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest.

Ook overbodig..Want je kan helemaal niet ziek worden als Christen..

Beetje cynisch misschien maar moge het duidelijk zijn dat ik het niet echt geloof..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beetje cynisch misschien maar moge het duidelijk zijn dat ik het niet echt geloof..

Join the club. Het vervelende is dat dit welvaartsevangelie het zich op God vertroebeld. Zodra een welvaartsevangelie aanhanger wel ziek wordt (of oud, sommige geloven dat ze eeuwig blijven leven) het geloof in God massaal vaarwel wordt gezegd. Soms worden ze verstoten als ze wel hun geloof behouden omdat ze niet genoeg geloof hadden aangezien ze ziek werden.

Maar goed, ook Eulogía zal vroeg of laat een keer een griepje oid krijgen en we zullen dan zien hoe zijn geloof zich zal ontwikkelen. Tenminste als hij daar dan openlijk voor uitkomt, ik acht de kans heel groot dat hij nu al de schijn ophoud en gedurende zijn welvaartsgeloof periode al wel eens ziek is geweest of iets overkomen is wat niet zo prettig was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jij wordt nooit ziek?? Wow..Dat moet dan wel de voorpagina's van de krant halen. De eerste mens die nooit ziek kan worden...Wat raar dat mensen in de bijbel wel gewoon ziek werden..Dorkas bijvoorbeeld en Trofimus in 2 Timotheus 4:20..

Jakobus 5:14 Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.

Dit geschrift kan dan ook net zo goed de prullenbak in want je hoeft alleen maar de duivel te betraffen en hij kan je niet meer ziek maken..Bidden hoeft niet meer.. Zowieso, alle ziektes regelt de duivel persoonlijk? Niets te maken met erfelijkheid, ongezond leven etc??

Filippenzen 2:27 En hij is ook krank geweest tot nabij den dood; maar God heeft Zich zijner ontfermd; en niet alleen zijner, maar ook mijner, opdat ik niet droefheid op droefheid zou hebben.

Ook deze persoon werd ziek...Hoe kan dat nou? Zou het geen goed Christen zijn geweest dat de ziekte hem niet ontweek?

1 Corinthiërs 12:9 En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest.

Ook overbodig..Want je kan helemaal niet ziek worden als Christen..

Beetje cynisch misschien maar moge het duidelijk zijn dat ik het niet echt geloof..

Als iemand die nieuw is in de gemeente en ziek is/wordt, kan die inderdaad worden genezen na gebed van de oudsten, zoals in Jakobus staat. Dat hoeft niet, maar kan wel.

Ziekten kunnen komen als gevolg van erfelijkheid en ongezond leven. Een christen hoeft echter niet te maken te hebben met erfelijkheid(saandoeningen) (aangezien een christen niet afstamt van een mens, maar God als Vader heeft en God geen ziekte heeft en Zijn kinderen ook geen ziekte hebben) en een christen leeft ook niet ongezond, maar een christen leeft gezond, volgens Gods voorschriften. En zelfs als een christen niet gezond leeft, hoeft een christen niet ziek te worden, want ziekten en ongezondheid zijn al gedragen door Christus.

Als iemand ziek wordt, is het niet nodig om die persoon te bestempelen als 'niet goed christen'. De Bijbel spreekt ook niet in dergelijke termen.

De dingen kunnen echter in andere topics worden besproken waar het gaat over geloof en genezing enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beetje cynisch misschien maar moge het duidelijk zijn dat ik het niet echt geloof..

Join the club. Het vervelende is dat dit welvaartsevangelie het zich op God vertroebeld. Zodra een welvaartsevangelie aanhanger wel ziek wordt (of oud, sommige geloven dat ze eeuwig blijven leven) het geloof in God massaal vaarwel wordt gezegd. Soms worden ze verstoten als ze wel hun geloof behouden omdat ze niet genoeg geloof hadden aangezien ze ziek werden.

Maar goed, ook Eulogía zal vroeg of laat een keer een griepje oid krijgen en we zullen dan zien hoe zijn geloof zich zal ontwikkelen. Tenminste als hij daar dan openlijk voor uitkomt, ik acht de kans heel groot dat hij nu al de schijn ophoud en gedurende zijn welvaartsgeloof periode al wel eens ziek is geweest of iets overkomen is wat niet zo prettig was.

Een welvaartsevangelie dient te worden afgewezen. De Bijbel kent geen welvaartsevangelie, maar enkel een goede boodschap van voorspoed, gezondheid/genezing, blijdschap, rust, vrede, bescherming, vrijheid, enz. .

Ik ken daarnaast geen mensen die het geloof vaarwel zeggen, ook niet als mensen wel te maken kregen met beproevingen (alleen in het traditionele christendom kwam ik mensen tegen die te maken kregen met ziekte en daarna God vaarwel zeiden). Ik ken geen geval van een verstoting van mensen die niet genoeg geloof zouden hebben en ziek werden. Dergelijke verstotingen (als die al zouden voorvallen) zou ik afkeuren.

Ik ben in het verleden als traditionele christen vaak genoeg ziek/grieperig geweest en heb toen ook niet mijn Schepper vaarwel gezegd. Ik heb vele beproevingen en lijden doorstaan en zal God nooit loslaten zoals Hij mij nooit loslaat. Hij heeft een verbond met mij gesloten en ik heb een verbond met Hem gesloten en dat verbond zal nooit worden verbroken, onder welke omstandigheid dan ook.

Maar goed, dergelijke dingen kunnen ook in andere topics worden besproken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

waar komen ziektes dan vandaan? wie is er dan verantwoordelijk voor alle tranen van verdriet op de wereld?

Ziektes en verdriet komen van satan.

Fout..Ziekten en verdriet is het gevolg van de ongehoorzaamheid van mensen. Satan heeft daar alleen in geassisteerd. Lekker makkelijk om alles maar op de duivel te gooien ipv de verantwoordelijkheid voor onze daden eens zelf te nemen en de gevolgen daarvan te accepteren. Adam en Eva hadden ook nee kunnen zeggen. Ze werden niet gedwongen door de duivel om van de vrucht te eten..Wezenlijk verschil..

Wij leven in een gevallen wereld. Ziekte en dood zijn een onderdeel geworden van het leven van de mens. De bijbel laat zien toen Jezus op aarde liep dat Hij allen genas die tot Hem kwamen. Het hart van God is dat Hij mensen wil genezen. Waarom worden mensen dan ziek? Is dat een straf van God of vanwege onze ongehoorzaamheid? Ik denk in eerste instantie door het feit dat we in een gevallen wereld leven waar ziekte en dood heersen. Ieder mens is hieraan onderhevig. Vanuit de bijbel leren we dat wij als gelovigen vrij zijn gemaakt van de vloek en leven onder zijn bescherming. We mogen dus geloven en vertrouwen dat God ons beschermt tegen ziekte en dood. Dood gaan we al niet meer, in die zin dat wij nu al eeuwig leven, echter ons vergankelijk lichaam zal nog wel sterven. Ziekte is ook onderdeel van de vloek, neemt niet weg dat we nog veel ziekte om ons heen zien.

De vraag is, ligt dat aan God, of kunnen wij als gelovigen, die de opdracht van Jezus hebben gekregen om zieken te genezen, doden op te wekken en het evangelie te verkondigen wellicht meer dan we nu geloven? Zijn wij niet het lichaam van Christus hier op aarde? Is alle volheid van God niet in zijn gemeente? Waarom zien we dan nog zo weinig opstandingskracht in de kerk? Wellicht omdat we zoals je zegt ongehoorzaam zijn aan het woord van God. We geven geen 'gehoor' aan zijn woorden die leven zijn. Gods woorden zijn kracht, als wij deze woorden echter naast ons neerleggen, of niet laten wortelen in ons hart zodat er oogst kan komen, dan zal er niets gebeuren en kan de Geest niets doen in ons.

Als ik tegen mij dochter zeg, niet op de weg spelen wat dat is gevaarlijk, dan hoop ik dat ze luistert naar mijn woorden die leven brengen en haar zullen beschermen. Gaat ze echter toch spelen op de weg en ze wordt aangereden, dan zou je kunnen zeggen dat ze ongehoorzaam is geweest. Is dat dan een straf van mij? Nee, ik heb haar willen beschermen maar ze heeft geen gehoor gegeven aan mijn woorden. zo is het ook met God, Hij spreekt woorden van leven tot ons. Elk woord van God is een geloofswoord, het bestaat uit kracht. Dat woord kun je in je laten zaaien zodat er oogst komt of je kunt het laten roven zodat er geen oogst komt. Geloven in God doet de duivel ook, geloven in zijn woorden en je denken veranderen zodat je het gaat zien zoals God het wil in je leven is heel wat anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een welvaartsevangelie dient te worden afgewezen.

Daarin kan ik je enkel gelijk geven. Daarom is het ook zo bijzonder spijtig dat je hier wederom dat welvaartsevangelie promoot.

. Soms worden ze verstoten als ze wel hun geloof behouden omdat ze niet genoeg geloof hadden aangezien ze ziek werden.

whut?!

X|

Is dat een kreet van verbazing of wens je enige verduidelijking? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid