Spring naar bijdragen

Een Boeddha...


Aanbevolen berichten

rechtshttp://i.ehow.com/images/a02/6p/9u/draw-buddha-200X200.jpg[/img]

Ongeacht hun geloof hebben veel mensen een Boeddhabeeldje in huis staan. Ze associëren zo’n beeld met rust, met spiritualiteit, of ze vinden het gewoon mooi, eens wat anders dan een vaas of een kamerplant. Maar mensen weten vaak niet zo veel over wat zo’n Boeddha nu eigenlijk betekent. Misschien zouden ze je kunnen vertellen dat Boeddha vele millennia geleden in India leefde en dat op basis van zijn woorden en daden het boeddhisme ontstond. Dat is echter maar een klein deel van het plaatje. Het woord Boeddha is immers geen persoonsnaam maar een titel, een titel die op vele mensen van toepassing is. Als mensen het hebben over “de Boeddhaâ€, gaat het maar over één van de vele Boeddha’s. In dit stukje gaan we kijken wat die titel nu eigenlijk betekent. Als dat eenmaal helder is, kunnen we in het volgende stukje, dat jullie hier over twee weken kunnen vinden, eens kijken naar de persoon die mensen bedoelen als ze spreken over “de Boeddhaâ€.

De titel Boeddha komt van het Sanskriet woord “bodhiâ€, dat meestal vertaald wordt met verlichting. Heel simpel gezegd is een Boeddha dus iemand die de verlichting bereikt heeft, iemand die de illusie van het bestaan doorzien heeft en de werkelijkheid ziet zoals zij (althans volgens de boeddhistische leer) echt is: een plaats van onvermijdelijk lijden, veroorzaakt door gehechtheid. In principe kan iedereen de verlichting bereiken en dus een Boeddha worden, hoewel het in de praktijk een moeilijke weg is waarop mensen maar traag vorderen.

Volgens de traditionele boeddhistische leer, is er echter maar één Boeddha actief per wereld en per tijdsvak. Daarbij moet je niet denken aan tijdsvakken en planeten zoals je die op school leert. In het oude India waarin het boeddhisme ontstond, had men een heel uitgebreid wereldbeeld waarin er, naast onze wereld, nog talloze andere werelden zijn, onzichtbaar voor ons. Ook het beeld van tijd was erg uitgebreid: alles herhaalt zicht telkens weer, in een oneindige cyclus waarin alles telkens weer ontstaat, opbloeit, in verval komt, verdwijnt, en opnieuw ontstaat. Zo zit het ook met het boeddhisme: dat ontstaat door de komst van een Boeddha die de boeddhistische leer verspreidt over de wereld, bestaat dan een hele tijd, komt in verval en verdwijnt uiteindelijk weer, tot de cyclus rond is en er een nieuwe Boeddha komt. Doordat dit zich oneindig herhaalt, op talloze verschillende werelden, zijn er dus oneindig veel Boeddha’s. Maar in onze wereld en in onze tijd is er maar één Boeddha actief en daarover hebben we het in het volgende stukje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Interessant stukje, Iriacynthe. smile.gif

Mij valt het ook wel eens op dat veel als neutraal bekend staande winkels (Marskramer, of gewone cadeauwinkels) vaak wel Boeddha's of andere oosterse devotionalia in de schappen hebben staan, en niemand dat een probleem lijkt te vinden. Schijnbaar niemand vindt dat opdringerig of zo, of heeft meteen het idee dat Marskramer boeddhistisch geworden is.

Ik vraag me dan af wat er zou gebeuren als Marskramer, of die andere winkels, bij wijze van experiment, allerlei crucifixen en andere christelijke devotionalia in de schappen zouden zetten, in dezelfde hoeveelheid als ze nu die oosterse dingen hebben staan. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

In veel winkels kom je ook christelijke devotionalia tegen. Zoals bijvoorbeeld in de Xenos waar ik naast een hoop kitscherige Boeddha-beelden ook vaak H. Hartbeeldjes en Mariabeeldjes tegenkom. Op meer plaatsen zie ik wel katholieke devotionele kitsch opduiken. Kijk alleen maar eens naar hoeveel jongeren er een rozenkrans dragen als onderdeel van uitdossing.

Volgens mij nemen mensen daar zeker geen aanstoot aan en komt het ook genoeg voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen enkel probleem dat bij sommige winkels de boeddha's in de schappen liggen. Evengoed liggen er vaak kaarsjes met op het omhulsel een afbeelding van de heilige maagd om maar een voorbeeld te noemen. Heerlijk dat er ruimte voor is om dat soort dingen naast elkaar uit te stallen in dit land. Evengoed had de Free Record Shop een paar jaar geleden de koran in de schappen liggen en volgens mij daarna de Bijbel.

Zelf zou ik overigens nooit een boeddha beeldje in huis of tuin willen hebben. Ik heb er gewoon helemaal niets mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verhaal van de Boeddha wiens beeldjes mensen in de woonkamer hebben, is eigenlijk best een mooi verhaal, van de prins Siddharta (als ik het zo goed schrijf) die de wereld buiten het paleis graag wilde zien, maar schrok van het leed er zich buiten de paleismuren afspeelde en daarom zijn status aflegde om in armoede te leven, ook het kwaad dat hem probeerde te verleiden, ect. maar jij zult daar ongetwijfeld nog een vervolg over schrijven Iria, we wachten af... big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid