Spring naar bijdragen

Eten volgens de Bijbel


Aanbevolen berichten

In het O.T. staan heel veel tips in wat gezond voor ons is. Er staan vruchten in en allerlei tips. Ik heb dit na gelezen in het boekje de Wetenschap en de Bijbel. En eveneens het boekje Genesis Dieet. God is onze schepper en weet wat goed voor ons is. Ik bemerk dat er weinig oog is in de kerken over verantwoordelijk eten. Wat vinden jullie hiervan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

naar mijn idee waren dit regels die specifiek voor het joodse volk bedoeld waren... wij hoeven ons er dus niet meer perse aan te houden... maar het is wel gezond als je het wel doet...

uitgebreidere reactie volgt nog een keer...

Link naar bericht
Deel via andere websites

God vraagt ook van je om je lichaam te onderhouden en verzorgen aangezien het de tempel van de Heilige Geest is. Voor mij valt daar ook onder wat je wel of niet eet of drinkt.

Persoonlijk denk ik dat een christen wel een beetje fatsoenlijk zou moeten eten en drinken, en daarmee ook een beetje op je gewicht zou moeten letten. Tenzij er gezonde dingen zijn die je echt niet lust of allergisch voor bent natuurlijk.

Maar goed, dat is ook een beetje mijn mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk er hetzelfde over als Chealder, denk ik. Maar niet alleen systematisch ongezond eten, maar ook bv. blijven roken is iets wat men moet laten. Het maakt je lichaam kapot.

Sowieso is het voor iedereen slecht om die dingen te doen, maar als christen hoort men hier zeker bewust mee om te gaan, vind ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Dit is uit de vroegere tijd

Toen waren varkens onrein en mochten ze niet gegeten worden

Maar dat kwam omdat de dieren "vies" waren (ze rollen in modder enzo)

Maar vandaag de dag word al het vlees natuurlijk goed schoon gemaakt en houden zowat alleen joodse mensen zich nog aan deze "eet regels"

@christian: ik denk dat het meer gaat over dat wat erin zit... aan vetten enzo dan over schoonmaken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet als christen echter niet zo'n vervelende lijner worden, of een nog irritantere vegetariër. Het beste kun je gewoon welbewust genieten van eten en drinken, daar niet moeilijk over doen en zo mild mogelijk spreken over hen die meer eten of drinken dan goed voor ze zou zijn. Als je uit de christelijke geloofstraditie, waar de Schrift onderdeel van is, enkele eettips zou willen halen, dan dit:

Geniet van het eten en eet heel bewust, want juist gedachteloos snaaien vertroebeld de geest.

Besef je waar het eten vandaan komt, wees er elke dag dankbaar voor en verspil zo weinig mogelijk.

Bid daarom elke dag voor het eten, om je blijvend te oefenen in dankbaarheid en het besef van afhankelijkheid.

Als je vlees eet, doe het dan met eerbied voor het leven dat voor jou geslacht.

Je kunt tijdens het eten een geestelijk boek lezen, zodat zowel lichaam als geest gevoed worden.

Maak van de maaltijd zo een soort van ritueel, ook als je alleen eet.

Laat het voor anderen gemakkelijk en een vreugde zijn om voor jou te koken.

Vraag dus nooit teveel, vraag ook niet steeds maar minder en wees dus tevreden met wat je krijgt.

Geef anderen geen aanstoot, dus eet geen vlees als je daarmee het geweten van je tafelgenoot bezwaard.

Verwijt de gastheer of -vrouw niets als die toch geen rekening met je wist te houden.

Veroordeel nooit mensen die vanwege principes bepaalde spijzen niet of juist wel willen eten.

Geef alleen kritiek als je daar nadrukkelijk om gevraagd wordt en doe het zacht en zeer bescheiden.

Houd zoveel mogelijk rekening met de principes en wensen van je gasten.

Zorg voor enige overvloed, zodat iedereen zorgeloos kan nemen wat hij of zij wil.

Laat mensen liever zelf bepalen waar ze willen zitten en verplicht ze tot niets.

Geef gelegenheid voor gelovige gasten om te bidden, ook als je zelf niet gelooft.

En nog enkele algemene handreikingen:

Eet eenvoudig en gezond, het beste op vaste tijden en dagelijks groente.

Eet naar wat je nodig hebt qua energie, dus niet te veel of te weinig.

Eet na acht uur 's avonds niets meer en tafel niet te zwaar tijdens het diner.

Je hoeft niet elke dag vlees of vleesvervanging te eten, een paar keer per week is voldoende.

Het beste is om 's middags warm te eten, maar dat is praktisch vaak niet haalbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God vraagt ook van je om je lichaam te onderhouden en verzorgen aangezien het de tempel van de Heilige Geest is. Voor mij valt daar ook onder wat je wel of niet eet of drinkt.

Persoonlijk denk ik dat een christen wel een beetje fatsoenlijk zou moeten eten en drinken, en daarmee ook een beetje op je gewicht zou moeten letten. Tenzij er gezonde dingen zijn die je echt niet lust of allergisch voor bent natuurlijk.

Maar goed, dat is ook een beetje mijn mening.

1. Wat versta je onder 'onderhouden en verzorgen' en 'fatsoenlijk eten en drinken'?

2. Op gewicht letten vanwege gezondheid of schoonheid? Wanneer je een gezond eetpatroon hebt zal je gewicht (uitzonderingen d.m.v. ziekte o.i.d. daargelaten) ook gezond zijn.

3. Waarom zouden een paar dingen die je 'echt niet lust' of waar je allergisch voor bent een gezond eetpatroon tegenhouden?

[algemeen]vertaal 'gezond' naar wat jij gezond noemt, of naar een eetpatroon wat ook op de langere tijd (tientallen jaren) geen beperkingen mee brengt. (te hoog cholesterol, obesitas, te lage weerstand, ernstige vermoeidheid, ga zo door) [/algemeen]

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je moet als christen echter niet zo'n vervelende lijner worden, of een nog irritantere vegetariër. Het beste kun je gewoon welbewust genieten van eten en drinken, daar niet moeilijk over doen en zo mild mogelijk spreken over hen die meer eten of drinken dan goed voor ze zou zijn. Als je uit de christelijke geloofstraditie, waar de Schrift onderdeel van is, enkele eettips zou willen halen, dan dit:

Geniet van het eten en eet heel bewust, want juist gedachteloos snaaien vertroebeld de geest.

Besef je waar het eten vandaan komt, wees er elke dag dankbaar voor en verspil zo weinig mogelijk.

Bid daarom elke dag voor het eten, om je blijvend te oefenen in dankbaarheid en het besef van afhankelijkheid.

Als je vlees eet, doe het dan met eerbied voor het leven dat voor jou geslacht.

Je kunt tijdens het eten een geestelijk boek lezen, zodat zowel lichaam als geest gevoed worden.

Maak van de maaltijd zo een soort van ritueel, ook als je alleen eet.

Laat het voor anderen gemakkelijk en een vreugde zijn om voor jou te koken.

Vraag dus nooit teveel, vraag ook niet steeds maar minder en wees dus tevreden met wat je krijgt.

Geef anderen geen aanstoot, dus eet geen vlees als je daarmee het geweten van je tafelgenoot bezwaard.

Verwijt de gastheer of -vrouw niets als die toch geen rekening met je wist te houden.

Veroordeel nooit mensen die vanwege principes bepaalde spijzen niet of juist wel willen eten.

Geef alleen kritiek als je daar nadrukkelijk om gevraagd wordt en doe het zacht en zeer bescheiden.

Houd zoveel mogelijk rekening met de principes en wensen van je gasten.

Zorg voor enige overvloed, zodat iedereen zorgeloos kan nemen wat hij of zij wil.

Laat mensen liever zelf bepalen waar ze willen zitten en verplicht ze tot niets.

Geef gelegenheid voor gelovige gasten om te bidden, ook als je zelf niet gelooft.

En nog enkele algemene handreikingen:

Eet eenvoudig en gezond, het beste op vaste tijden en dagelijks groente.

Eet naar wat je nodig hebt qua energie, dus niet te veel of te weinig.

Eet na acht uur 's avonds niets meer en tafel niet te zwaar tijdens het diner.

Je hoeft niet elke dag vlees of vleesvervanging te eten, een paar keer per week is voldoende.

Het beste is om 's middags warm te eten, maar dat is praktisch vaak niet haalbaar.

Goede post !

Ik heb zelf een poosje het Genesis dieet gevolgt, maar werd er op een gegeven moment steeds fanatieker in,

de kids mochten haast niks meer, geen snoepje enz.

Ik besefte dat ik al wettischer werd :$ , ik ben er nu mee gestopt en gewoon bewust gaan eten, veel biologisch (uit eigen tuin), niet te veel, te (vaak) vet,

minderen met vlees, en nog een paar dingen.

(moet wel bekennen dat ik nog steeds géén varkensvlees koop).

Ik let er wel op dat de kids niet TE veel snoep krijgen en geef ze ook vaak een wortel als tussendoortje, enz.

Er zitten veel, heel veel goede dingen in het Genesis dieet, ik pak het boekje vaak nog even als opfrisser en om bewuster met dingen om gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet waar dat de voedselwetten alleen voor het Joodse volk is. Zo staat er in dat geitenmelk erg gezond is. Nu blijkt dat de wetenschappers hebben onderzocht dat geitenmelk bijna overeenkomt met moeder melk. God heeft ons adviezen gegeven wat gezond is voor ons. Niet om wettisch te worden daarin.

Een goede thema is te zien op deze link:

http://mediaspeler.bethel.nl/tag/ben-hobrink/

Bovenstaande preken zijn erg leerzaam en ook sta je hiermee sterker in je schoenen dat wat in de Bijbel staat omschreven ook wetenschappelijk onderbouwd kan worden! Trouwens dieren drinken melk, wij mensen drinken als we ouder zijn nog steeds melk, wel een beetje raar? in landen als China hebben zij minder botbreuken en zijn ze kleiner. Wij zijn groot gebracht met melk is goed voor elk. Onlangs las ik een stukje in de krant over kruiden en zelfs onkruid dat erg gezond voor ons kan zijn. Beter dan al die chemische middelen denk ik. Jezus at vis, dat is ook erg gezond! Of olijven. In landen als Israël, Griekenland etc. komt vrijwel geen kanker voor. Opvallend? En wat niet te denken van E-nummers?

Link naar bericht
Deel via andere websites
In het O.T. staan heel veel tips in wat gezond voor ons is. Er staan vruchten in en allerlei tips. Ik heb dit na gelezen in het boekje de Wetenschap en de Bijbel. En eveneens het boekje Genesis Dieet. God is onze schepper en weet wat goed voor ons is. Ik bemerk dat er weinig oog is in de kerken over verantwoordelijk eten. Wat vinden jullie hiervan?

De reden:

Romeinen 14:17 Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door den Heiligen Geest.

Kolossenzen 2:

16 ¶ Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;

17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.

Romeinen 14:20 Verbreek het werk van God niet om der spijze wil. Alle dingen zijn wel rein; maar het is kwaad den mens, die met aanstoot eet.

1 Timotheüs 4:3 Verbiedende te huwelijken, gebiedende van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft, tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen, en die de waarheid hebben bekend.

1 Timotheüs 4:4 Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;

Tuurlijk moeten we goed voor ons zelf zorgen..Maar we moeten er verder geen Big Deal van maken..De focus moet op het Koninkrijk van God zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In het O.T. staan heel veel tips in wat gezond voor ons is. Er staan vruchten in en allerlei tips. Ik heb dit na gelezen in het boekje de Wetenschap en de Bijbel. En eveneens het boekje Genesis Dieet. God is onze schepper en weet wat goed voor ons is. Ik bemerk dat er weinig oog is in de kerken over verantwoordelijk eten. Wat vinden jullie hiervan?

Het is niet wat je mond in gaat wat je vervuilt. Pas op voor mensen die alles volgens de regels willen doen, die de bijbel uitpluizen om regels te ontdekken hoe ze het het beste kunnen doen. Niet alles wat er werd gegeten zal worden genoemd. Vaak zijn het feestmaaltijden of maaltijden bij speciale gebeurtenissen. HOud je aan de schijf van 5 (of 4 is het geloof ik tegenwoordig) wees matig met vet (maar gebruik het wel, het is nuttig en nodig) en drink genoeg. Matig met alcohol en minder vlees dan je denkt.

Ik ben Ben, je moet gewoon je leven leven in vertrouwen. Al dat zoeken naar regeltjes en houvast, dat is gewoon niet echt nodig, dat komt voort uit angst, niet uit vertrouwen op God en Zijn leiding. De Bijbel is een nuttig boek, maar ik ken die Bijbelse "dieten" en heb ook wat artikelen gelezen over de onzorgvuldigheid daarvan en de nonsens die er soms in staat.

Paardenmelk heeft ook heilzame effecten, toch staat dat niet in de Bijbel. En dat is logisch, want in die streken waren de mensen geitenhoeders. Koeien zijn in die streken ook wat lastiger. Bergachtig en schraal gebied waar geiten beter tot hun recht komen.

Wij leven in Nederland, niet in Israel. Ons dieet ziet er anders uit, omdat wij in een ander gebied en klimaat leven. Eten wat het seizoen geeft, dat is een goed advies. In de winter vaker kool en prei, knollen en wortels, in de zomer vaker sla.

En of we nu geitenmelk of koeienmelk of helemaal geen melk drinken. Als we maar een bron van calcium hebben. In China is Soja een grote leverancier van eiwit en calcium.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het belangrijkste is dat de maaltijd geen aanstoot moet zijn en geen al te ingewikkeld gebeuren. Wie vlees wil eten, moet dat gewoon doen en wie bepaalde spijzen liever laat staan, moet dat ook doen. Niemand moet de ander veroordelen inzake eetgewoonten en niemand moet de ander diens eigen eetgewoonten willen opleggen of iemands geweten daarmee bezwaren. Alles wat je uit dankbaarheid voor God doet en eet, is goed, of maakt je in elk geval geen slechter mens.

De Schrift is geen dieetboek en niet alle spijzen die daarin staan zijn geschikt voor het koudere, Hollandse klimaat hier. Een "Genesisdieet" lijkt mij daarom wat bewerkelijk en hoeft lang niet altijd even gezond te zijn. Beter houd je je gewoon aan enkele algemene gezondheidsregels die ieder mens eigenlijk gewoon van nature al kent, eet je naar wat je werkt en besteed je niet teveel aandacht aan dieten en gezondheid, tenzij dan om medische redenen. Teveel daarmee onnodig bezig zijn is namelijk ook een vorm van vraatzucht, omdat je aandacht dan net zo goed teveel uitgaat naar het eten en niet naar wat werkelijk belangrijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je moet als christen echter niet zo'n vervelende lijner worden, of een nog irritantere vegetariër. Het beste kun je gewoon welbewust genieten van eten en drinken, daar niet moeilijk over doen en zo mild mogelijk spreken over hen die meer eten of drinken dan goed voor ze zou zijn. Als je uit de christelijke geloofstraditie, waar de Schrift onderdeel van is, enkele eettips zou willen halen, dan dit:

Geniet van het eten en eet heel bewust, want juist gedachteloos snaaien vertroebeld de geest.

Besef je waar het eten vandaan komt, wees er elke dag dankbaar voor en verspil zo weinig mogelijk.

Bid daarom elke dag voor het eten, om je blijvend te oefenen in dankbaarheid en het besef van afhankelijkheid.

Als je vlees eet, doe het dan met eerbied voor het leven dat voor jou geslacht.

Je kunt tijdens het eten een geestelijk boek lezen, zodat zowel lichaam als geest gevoed worden.

Maak van de maaltijd zo een soort van ritueel, ook als je alleen eet.

Laat het voor anderen gemakkelijk en een vreugde zijn om voor jou te koken.

Vraag dus nooit teveel, vraag ook niet steeds maar minder en wees dus tevreden met wat je krijgt.

Geef anderen geen aanstoot, dus eet geen vlees als je daarmee het geweten van je tafelgenoot bezwaard.

Verwijt de gastheer of -vrouw niets als die toch geen rekening met je wist te houden.

Veroordeel nooit mensen die vanwege principes bepaalde spijzen niet of juist wel willen eten.

Geef alleen kritiek als je daar nadrukkelijk om gevraagd wordt en doe het zacht en zeer bescheiden.

Houd zoveel mogelijk rekening met de principes en wensen van je gasten.

Zorg voor enige overvloed, zodat iedereen zorgeloos kan nemen wat hij of zij wil.

Laat mensen liever zelf bepalen waar ze willen zitten en verplicht ze tot niets.

Geef gelegenheid voor gelovige gasten om te bidden, ook als je zelf niet gelooft.

En nog enkele algemene handreikingen:

Eet eenvoudig en gezond, het beste op vaste tijden en dagelijks groente.

Eet naar wat je nodig hebt qua energie, dus niet te veel of te weinig.

Eet na acht uur 's avonds niets meer en tafel niet te zwaar tijdens het diner.

Je hoeft niet elke dag vlees of vleesvervanging te eten, een paar keer per week is voldoende.

Het beste is om 's middags warm te eten, maar dat is praktisch vaak niet haalbaar.

En dat alles zonder krampachtig te worden. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grappig, ik zie in Lev. 11 (vs.22) dat de sprinkhanen ook onder het onreine voedsel valt, maar het wordt als rein genoemd. Ik had altijd vermoed dat sprinkhanen onrein waren, maar Johannes de Doper at dus toch rein voedsel.

Ik was een beetje onduidelijk, maar ik bedoel dus dat de sprinkhanen onder het reine voedsel vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In het O.T. staan heel veel tips in wat gezond voor ons is. Er staan vruchten in en allerlei tips. Ik heb dit na gelezen in het boekje de Wetenschap en de Bijbel. En eveneens het boekje Genesis Dieet. God is onze schepper en weet wat goed voor ons is. Ik bemerk dat er weinig oog is in de kerken over verantwoordelijk eten. Wat vinden jullie hiervan?

Ik denk dat hier veel wijsheid in zit, ook vandaag de dag om dingen die God aanreikt serieus te nemen. Echter hebben wij nu Christus en kunnen we gewoon ons voedsel zegenen. Neemt niet weg dat bewust ongezond eten natuurlijk niet slim is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom nog een zegen vragen over het eten :? , het eten zelf ís al een zegen.

Jezus zegende het brood toch ook niet.

Hij keek naar boven en zegende God !

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:19 En Hij beval de scharen, dat zij in het gras zouden gaan zitten, nam de vijf broden en de twee vissen, en Hij zag op naar de hemel, sprak de zegen uit, brak de broden en gaf ze aan zijn discipelen en de discipelen gaven ze aan de scharen.

Waaruit maak je op dat Hij God zegende?

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Wat versta je onder 'onderhouden en verzorgen' en 'fatsoenlijk eten en drinken'?

2. Op gewicht letten vanwege gezondheid of schoonheid? Wanneer je een gezond eetpatroon hebt zal je gewicht (uitzonderingen d.m.v. ziekte o.i.d. daargelaten) ook gezond zijn.

3. Waarom zouden een paar dingen die je 'echt niet lust' of waar je allergisch voor bent een gezond eetpatroon tegenhouden?

[algemeen]vertaal 'gezond' naar wat jij gezond noemt, of naar een eetpatroon wat ook op de langere tijd (tientallen jaren) geen beperkingen mee brengt. (te hoog cholesterol, obesitas, te lage weerstand, ernstige vermoeidheid, ga zo door) [/algemeen]

1. Dat je er op let dat je lichaam zo gezond mogelijk is en blijft en dat je ook op je lichamelijke hygiëne let, er verzorgd uitzien. Daarmee dus ook dat je op je eten let en niet te veel, te weinig of te eenzijdig eet. Ik weet dat het nog steeds een subjectief antwoord is, maar wat gezond is is altijd een beetje subjectief. De ene wordt nou eenmaal sneller dik dan de ander, of iemand heeft een allergie. Sowieso moet eten of lijnen geen verslaving worden.

2. Vanwege de gezondheid, al worden gezonde mensen met een gezond gewicht over het algemeen vaker mooier gevonden dan ongezonde mensen met een buitensporig gewicht. Want door (enkel) op uiterlijke schoonheid af te gaan kun je je nog wel eens lelijk vergissen.

3. Sommige mensen zijn allergisch of lusten dingen echt niet die wel binnen een gezond eetpatroon horen. Bijvoorbeeld een noten allergie, of een koemelk allergie, dat zijn beide dingen die best gezond zijn zolang je er niet allergisch voor bent.

Ik zit er trouwens ook over na te denken om mijn dieet wat te herzien nu ik op kamers ga. In mijn studentenhuis wordt er wel vaak samen gekookt en gegeten en soms is het wel lastig om dan en vlees en vegetarisch te hebben. (Ik eet namelijk graag vegetarisch, al eet ik nu af en toe wel eens vlees.) Ik denk dat het nu wordt; 'vegetarisch indien mogelijk' in plaats van 'vegetarisch en af en toe vlees'.

Al liever nog steeds geen varkensvlees, vind ik veel te vet.

Naar mijn idee is het ook belangrijk bewust en dankbaar te zijn dat je eten hebt. Ik ben vaak dan ook al gauw tevreden qua eten, aardappelen, groente en vlees/vleesvervangers vind ik ook al helemaal prima. Ook moet het, zoals ik al zei, geen verslaving worden. Als je iets eet, met name snoept neemt moet je er altijd bewust van zijn dat je ook de keuze hebt om het niet te eten. Natuurlijk moet je wel eten om te blijven leven, maar het moet ook geen obsessie worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid