Spring naar bijdragen

Drugs en het gedoogbeleid


Gedoogbeleid  

11 leden hebben gestemd

  1. 1. Gedoogbeleid

    • In stand houden
      0
    • In stand houden met enkele aanpassingen
      1
    • Softdrugs verbieden
      1
    • Softdrugs legaliseren
      6
    • Sofdrugs en harddrugs legaliseren
      3


Aanbevolen berichten

Momenteel is het zo dat drugs als alcohol en nicotine legaal zijn, drugs als coke, lsd, speed en heroïne verboden.

Ook hasj en weed zijn in Nederland verboden. Maar, we hebben een gedoog beleid. Dat betekent dat hoewel het eigenlijk verboden is, er op bezit van kleine hoeveelheden er een oogje wordt dichtgeknepen. Het zelfde geldt voor de handel. Het is wettelijk verboden, maar bepaalde coffeeshops worden ‘gedoofd’.

Dus, wat je eigenlijk hebt is een handel in drugs waar degene die handelen en kopen eigenlijk de wet overtreden en met strafbare zaken bezig zijn, maar waar het beleid van justitie is dat binnen bepaalde voorwaarden men een oogje dicht knijpt en het bezit en handel ‘gedoogt’.

De handel in de coffeeshop wordt dus gedoogd, maar er is geen gedoogbeleid op het gebied van de productie of de handel aan de shops. Dus een shop is aan de voordeur bezig met een gedoogde handel en aan de achterdeur heeft het contact met de illegale handel. Met als gevolg dat de drugs dus binnenkomen via smokkel, of in teelt in Nederland (met illegale stroom aftapping en af en toe in brand vliegende rijtjeshuizen).

Vandaag las ik een berichtje dat in Amsterdam er een groep was dat een blowverbod wilde in de buurt van speelplaatsen. Dit verbod blijkt niet mogelijk te zijn. De reden hiervoor is namelijk dat drugsbezit immers wettelijk gezien verboden is en je dus niet iets kunt verbieden wat dus al verboden is.

Redenen voor mij om geen grote voorstander van het huidige gedoogbeleid te zijn. Ik heb de indruk dat in de Nederlandse politiek men er ook niet zo blij mee is met het gedoogbeleid. De oplossingen verschillen alleen. Bepaalde partijen willen het legaliseren, anderen willen het verbieden.

Vind je het gedoogbeleid ook niks? Of zijn er voor je argumenten waarom je het liever behouden ziet worden? Ben je voor legalisatie of juist voor een verbod?

Waarom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Legaliseren. Verbieden werkt toch niet. Er is gewoon een markt voor hasj en wiet. Het is verboden (gedogen is geen mogen) en er zijn mensen die er behoefte aan hebben om het te gebruiken. Criminelen hebben lak aan of het verboden is of niet en zullen het gaan telen en verkopen. Met alle nadelige gevolgen van dien. De teelt vind altijd illegaal plaats en aan veiligheid denkt men niet. Vaak word er ook illegaal stroom afgetapt. Dit kost energiemaatschappijen per jaar vele miljoenen euro's. En wie mag dat ophoesten? De persoon die netjes betaald voor zijn energie.

Als criminelen een conflict hebben met elkaar word dit vaak opgelost via geweld. Dit kost de overheid ook veel geld. Het opsporen en oprollen van plantages kost ook veel geld en veel politie inzet terwijl de politie wel iets beters heeft te doen.Als cannabis legaal is komen er gewoon legale bedrijven die de teelt en verkoop gaan beheren ipv dat criminelen dit doen. Net zoals bij alcohol (wat net zoals cannabis ook een drug is). In de jaren 20 is alcohol ook verboden geweest in de VS en dat heeft er voor gezorgd dat de maffia er miljoenen aan heeft verdiend.

Als cannabis legaal is kan met ook eisen gaan stellen aan het product net zoals bij bijvoorbeeld alcohol. Er mag bijvoorbeeld geen methanol in alcoholische producten zitten. We kunnen gaan controleren of er niet teveel bestrijdingsmiddelen op zitten. Ook het THC gehalte kan omlaag gaan. Als het legaal is kan de overheid eisen gaan stellen om het THC gehalte op max 15% te houden.

In Nederland is er ook relatief weinig softdrugs gebruik ook al hebben we een gedoogbeleid.

Nederland behoort tot de Europese landen waar het minste cannabis wordt gerookt, ondanks het liberale drugsbeleid.

Dat stelt het EU-drugsagentschap (EMCDDA) in zijn jaarverslag. In Nederland heeft 5,4 procent van de volwassenen het afgelopen jaar hasj of wiet gerookt, tegen een Europees gemiddelde van 6,8.

Onder meer in Spanje, Frankrijk en Tsjechië wordt veel meer geblowd, en de absolute koploper is Italië: bijna 15 procent van alle Italianen heeft in het afgelopen jaar een joint gerookt.

http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article ... atief-laag

Mijn conclusie is dat het legaliseren van softdrugs meer oplevert voor de maatschappij van het verbieden van softdrugs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Legaliseren. Verbieden werkt toch niet.

En legaliseren wel?

Ja, dat legde ik net uit he. Verbieden zorgt alleen maar voor meer ellende. Kijk maar naar het verbod op alcohol in de jaren 20 in de VS. De criminaliteit verdiende er bakken met geld aan.

Naast gedonder met vrijwel elke bondgenoot binnen en buiten de EU dan he?

Nou en? Dat andere landen een rot beleid willen voeren daar hebben wij niks mee te maken. Wat wil je hier mee zeggen? We moeten ons maar conformeren aan het beleid van het buitenland terwijl we weten dat dat toch niet werkt. Dat is werkelijk het slechtste argument om cannabis te verbieden dat ik ooit gehoord hebt. Gezondheid en welzijn van de burger is toch wel echt een stuk belangrijker hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zeg verbieden. De doelstellingen van het gedoogbeleid zijn niet gehaald. Einde proefperiode.

Terug naar een verbod dus? Dat zal alleen maar betekenen dat de softdrugs weer op straat terecht komt. En er zal heust geen joint minder om gerookt worden hoor. Daarnaast geeft het dealen van drugs op straat ook nog is overlast. En de dealer op straat zal het een zorg zijn hoe oud de persoon is die het koopt. Het is handel en op straat word er niet om legitimatie gevraagd, in coffeeshops wel.

Kijk ook naar het buitenland, nederland doet het ondanks ons gedoogbeleid beter als veel landen om ons heen. Ik zal je uit een droom helpen, als cannabis verboden is blijft men het gewoon gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zeg verbieden. De doelstellingen van het gedoogbeleid zijn niet gehaald. Einde proefperiode.

Terug naar een verbod dus?

Yep.

Dat zal alleen maar betekenen dat de softdrugs weer op straat terecht komt.

En dat is nu niet het geval?

En er zal heust geen joint minder om gerookt worden hoor.

Ik denk het wel

Daarnaast geeft het dealen van drugs op straat ook nog is overlast.

En dat is nu niet het geval?

En de dealer op straat zal het een zorg zijn hoe oud de persoon is die het koopt.

En dat is nu niet het geval?

Het is handel en op straat word er niet om legitimatie gevraagd, in coffeeshops wel.

En jij denkt werkelijk dat alle softdrugs in coffeeshops verkocht wordt?

Wellicht wordt het eens tijd om terug te gaan naar de realiteit.

Kijk ook naar het buitenland, nederland doet het ondanks ons gedoogbeleid beter als veel landen om ons heen.

Laat maar eens zien in vergelijking met een vergelijkbare Duitse deelstaat oid.

Ik zal je uit een droom helpen, als cannabis verboden is blijft men het gewoon gebruiken.

Je geeft als overheid in ieder geval een duidelijke boodschap af. Het verbod van cannabis zal ervoor zorgen dat normale mensen minder snel tot gebruik zullen overgaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat legde ik net uit he. Verbieden zorgt alleen maar voor meer ellende. Kijk maar naar het verbod op alcohol in de jaren 20 in de VS. De criminaliteit verdiende er bakken met geld aan.

Alcohol =/= drugs.

Nou en? Dat andere landen een rot beleid willen voeren daar hebben wij niks mee te maken. Wat wil je hier mee zeggen? We moeten ons maar conformeren aan het beleid van het buitenland terwijl we weten dat dat toch niet werkt. Dat is werkelijk het slechtste argument om cannabis te verbieden dat ik ooit gehoord hebt. Gezondheid en welzijn van de burger is toch wel echt een stuk belangrijker hoor.

Fantastisch. Dit is overigens wel hét argument tegen legalisatie, want met die andere landen hebben wij wél te maken en vrij veel ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fantastisch. Dit is overigens wel hét argument tegen legalisatie, want met die andere landen hebben wij wél te maken en vrij veel ook.

Ach ja, Nederland (en dan met name steden als Amsterdam) is toch al het afvoerputje van Europa.

Het zou in der daad goed zijn voor internationale betrekkingen als Nederland zijn gedoogbeleid zou opgeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fantastisch. Dit is overigens wel hét argument tegen legalisatie, want met die andere landen hebben wij wél te maken en vrij veel ook.

Het zou in der daad goed zijn voor internationale betrekkingen als Nederland zijn gedoogbeleid zou opgeven.

Wat gaat er dan veranderen op dat gebied?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het onderscheid tussen soft en harddrugs vind ik ook best vaag. Ik heb nog niet echt een heldere argumentatie gevonden wat nou het grote verschil is tussen die twee, zeker niet als ik er ook nog legale 'drugs' als alcohol en nicotine er bij betrek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Legaliseren. Het mag dan niet zo goed zijn voor je gezondheid om het vaak te doen maar dat heb je met wel meer dingen (roken, drinken, vet eten). Mensen onder invloed van wiet plegen geen bomaanslagen, voeren geen oorlogen en staan vaak open voor andersdenkenden. Buiten dat is het natuulijk ook gewoon lekker om te roken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Legaliseren. Het mag dan niet zo goed zijn voor je gezondheid om het vaak te doen maar dat heb je met wel meer dingen (roken, drinken, vet eten). Mensen onder invloed van wiet plegen geen bomaanslagen, voeren geen oorlogen en staan vaak open voor andersdenkenden.

Kun je dat ook onderbouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alcohol =/= drugs.

Alcohol is een drug, dat weet je zelf ook wel. Ongetwijfeld weet je ook dat het een van de gevaarlijkere drugs is die op grote schaal gebruikt wordt. Ik ben voor legalisatie van de meeste drugs, niet omdat ik de meeste drugs zo graag gebruik, maar omdat verbieden echt totaal niet werkt. De enigen die er wat mee opschieten zijn de criminelen. Verder maak ik zelf wel uit wat ik al dan niet in mijn donder stopt, daar heeft de overheid mi niets mee te maken.

Je hebt een punt met die andere landen, al is daar wel een mouw aan te passen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er nog niet uit over wat nou de beste oplossing is. Ook omdat ik de definities een beetje vaag vind van soft en harddrugs, terwijl de drugs binnen een categorie wel weer enorm kunnen verschillen. De een is verslavend, de ander totaal niet. De een heeft een risico op een psychose, de ander niet. De een maakt je hyper, de ander juist loom. De een is lichamelijk molesterend, de ander niet/nauwelijks, etc.

Als ik me dan uit gemakzucht alleen op softdrugs richt, staat me iig dat hele gedoogbeleid me enorm tegen. Ik heb niet de ideale oplossing, maar ik vraag me af: stel je zou de productie legaliseren in strak gecontroleerde kwekers met vergunning, dan heb je denk ik meer toezicht op de THC waarde en voorkom je een stukje illegale handel en gevaarlijke productie. Het huidige coffeeshop beleid staat me ook erg tegen. Als voor een legalisering gekozen zou worden zou ik denk ik meer zien in gelimiteerde vergunningen verstrekken aan tabakswinkels (zeg maar het idee wat je ook hebt met de verkoop van sterke drank) en dan net als bij tabak disclaimers met de schadelijkheid voor de gezondheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

legaliseren, extreem hoge accijns erop heffen dan sla je 2 vliegen in één klap:

1. Je kunt de hoeveelheden reguleren (wietpas) en dmv grootschalige productie de criminaliteit (het deel wat nu voor de coffeeshops produceert) wegconcurreren op inkoopsprijs.

2. Het belastingpotje raakt aardig gevuld door anderen die het wel gebruiken, dan kan ik lekker op m'n 62e stoppen met werken zonder dat de staatsschuld groeit! :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Legaliseren, er zijn zo veel dingen die je moet verbieden of verplichten om gezonde mensen te krijgen en houden. Mensen moeten gewoon zelfs beslissen en niet te veel willen opgelegd krijgen. Denk maar eens aan de onderstaande punten.

- Alcohol maak meer kapot dan je lief is. Commazuipen, groeiproblemen, agressie, leverproblemen.

- Nooit sporten, sporten voorkomt veel ziektes en kan symptomen verminderen.

- Roken, kan je kanker van krijgen.

- Te veel eten, mega probleem tegenwoording.

- Cafeïne, slecht voor bloeddruk en hart.

Dus we moeten alcohol, softdrugs, roken, te veel eten en cafeïne verbieden. En een afgemeten dieet met sport verplichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid