Spring naar bijdragen

Genezingen en wonderen niet meer van deze tijd?


Aanbevolen berichten

U bent groot liefhebber van de streeptheologie. Kunt u aangeven waarom?

Omdat het oude papieren binnen de Reformatie heeft en het een stuk zinniger klinkt dan al die zogenaamde genezingen en wonderen.

En ook als dit in strijd is met de Bijbel?

Nee, niet als dit in strijd met de Bijbel is, maar daar ben ik dus verre van overtuigd van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de preek bij http://www.pinksterfeest.org/wb/ werd aangegeven dat genezing en wonderen wel van deze tijd zouden zou zijn! Maar dat hier niet in elke kerk hetzelfde over gedacht wordt.

In de gereformeerde kerken heeft men ooit gezegd dat dit alleen in de tijd van de discipelen voorkwam met Pinksteren dus. Genezing, zieken zalven, uitdrijven van demonen, spreken in tongen enzovoort. Dus niet meer van deze tijd!

Graag zou ik willen weten waarin de Bijbel dit zo staat vermeld dat dit niet meer voor deze tijd doet gelden? En dus alleen toen met Pinksteren....

12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader; 13 en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. 14 Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.

Johannes 14;12-14

Wonderen kunnen vandaag zeker nog gebeuren, genezingen ook.

Er staat nergens in de bijbel dat wonderen en genezingen hedendaags niet meer gebeuren; het komt meer door het ongeloof in de wereld dat we het niet meer zo vaak zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alweer een topic over dit onderwerp?

Dit zal ook wel weer een echte dijenkletser worden. :)|P|P

Mag ik hierop reageren met de volgende Bijbel teksten?

Spreuken:

22 ‘Hoe lang nog, onnozele mensen,

hechten jullie aan je onvolwassenheid,

willen jullie, spotters, blijven spotten,

haten jullie, dwazen, kennis?

23 Luister, neem mijn berispingen ter harte –

dan stort ik mijn geest over je uit,

dan laat ik je delen in mijn wijsheid.

Brief van Judas:

17 Maar, geliefde broeders en zusters, denk aan wat de apostelen van onze Heer Jezus Christus al hebben gezegd: 18 ‘Aan het einde van de tijd zullen er spotters komen, die zich laten leiden door hun goddeloze begeerten.’ 19 Het zijn mensen die verdeeldheid zaaien en alleen op het aardse gericht zijn; ze hebben de Geest niet.

20 Maar u, geliefde broeders en zusters, moet uw leven bouwen op het fundament van uw zeer heilige geloof. Laat u bij het bidden leiden door de heilige Geest, 21 houd vast aan Gods liefde, en zie uit naar de barmhartigheid van onze Heer Jezus Christus, die u het eeuwige leven zal schenken. 22 Ontferm u over wie twijfelen 23 en red anderen door hen aan het vuur te ontrukken. Uw medelijden met nog weer anderen moet gepaard gaan met vrees; verafschuw zelfs de kleren die ze met hun lichaam bezoedeld hebben.

NBV vertaling. Ik weet niet hoe u dit vind dat ik deze Bijbel tekst nu zo citeer? Je geeft aan dat het een grote grap wordt. Wat wil je hiermee zeggen? Ik geloof ook wel dat God een God van humor is, daar niet van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat is zeer zeker zo. Maar goed elk woord van de Bijbel is nuttig voor onderricht. Uitgesproken mening? In dit forum zie je niet elkaars gezicht en is een ontbrekende schakel in de communicatie met elkaar. Als diegene zich aangesproken voelt en tot inkeer komt is dat mooi. Boos? Dat is jammer en zeker niet de bedoeling. Onderricht elkaar in de liefde en uit dat perspectief. Aan de andere kant zie ik dit niet als grap, gaven van Geest is een serieuze zaak? Ik weet inderdaad niet wat de ander precies bedoeld maar met die zin: Maak duidelijker naar de ander toe wat je bedoeld. En weet ook welke effecten het kunnen hebben op mensen die jouw wellicht niet goed begrijpen. Dus de tekst is indien van toepassing.

De tekst vond ik minder grappig en leuk. Hopende dat je dat begrijpt.

Ik heb nog geen Bijbel tekst mogen ontvangen waaruit doet blijken dat wonderen en genezingen niet meer van deze tijd is. Als mensen dat geloven dan moet dat toch wel een basis hebben lijkt mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen kijken te veel met hun natuurlijke ogen, (we gooien heel veel dingen op "het toeval")

wij zijn geschapen om met geestelijke ogen te kijken, hoe dat moet ?

dat is een heel proces, heel je denken moet je omgooien.

voorbeeldje: mijn dochtertje had een hele erge bloedneus, vlak vóór de kerkdienst begon,

het was gewoon niet te stoppen, we konden zo niet naar de kerk, ik begon tégen de bloedneus te spreken, dat het moest

stóppen in de naam van Jezus.

En.....? het stopte !

Toeval ? of..........?

Ik geloof het laatste.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja dat is zeer zeker zo. Maar goed elk woord van de Bijbel is nuttig voor onderricht.

Heerlijke dooddoener. Evengoed kan ik nou wat teksten uit de Bijbel plukken om je mee om de oren te slaan. En indien dat dan niet van toepassing blijkt zeg ik gewoon dat elke bijbeltekst nuttig is ter onderricht.

Uitgesproken mening? In dit forum zie je niet elkaars gezicht en is een ontbrekende schakel in de communicatie met elkaar.

Daar ben ik het mee eens.

Als diegene zich aangesproken voelt en tot inkeer komt is dat mooi. Boos? Dat is jammer en zeker niet de bedoeling. Onderricht elkaar in de liefde en uit dat perspectief.

Dat heb ik niet gemerkt aan de citaten die je geplaatst hebt zonder daadwerkelijke uitleg.

Aan de andere kant zie ik dit niet als grap, gaven van Geest is een serieuze zaak? Ik weet inderdaad niet wat de ander precies bedoeld maar met die zin: Maak duidelijker naar de ander toe wat je bedoeld. En weet ook welke effecten het kunnen hebben op mensen die jouw wellicht niet goed begrijpen. Dus de tekst is indien van toepassing.

Ik voel me niet door de tekst aangesproken. In principe kun je op elke situatie wel even online zoeken in de Bijbel op steekwoorden om het vervolgens maar te knippen en te plakken.

Dit onderwerp en dingen die daar ontzettend veel raakvlak mee hebben is al tig keer besproken op het forum. Nu zijn er zo'n 3 actieve topics die uiteindelijk toch op hetzelfde uitmonden.

De tekst vond ik minder grappig en leuk. Hopende dat je dat begrijpt.

Ik heb nog geen Bijbel tekst mogen ontvangen waaruit doet blijken dat wonderen en genezingen niet meer van deze tijd is. Als mensen dat geloven dan moet dat toch wel een basis hebben lijkt mij.

In deze neem ik geen standpunt in, maar om maar even iets op te werpen.

Ik heb tot op heden nog geen bijbeltekst mogen ontvangen dat internet van deze tijd is, of dat het überhaupt bestaat. Ik heb ook nog geen bijbeltekst mogen ontvangen dat de telegram niet meer van deze tijd is en dat ik ze dus nu niet meer kan versturen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik heb tot op heden nog geen bijbeltekst mogen ontvangen dat internet van deze tijd is, of dat het überhaupt bestaat. Ik heb ook nog geen bijbeltekst mogen ontvangen dat de telegram niet meer van deze tijd is en dat ik ze dus nu niet meer kan versturen.

Hmm,.. de Bijbel is geen tijdbalk... Ik denk zeker wel als het niet meer geldig is.. dan zou er melding gemaakt worden. Zoals bv de besnijdenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
U bent groot liefhebber van de streeptheologie. Kunt u aangeven waarom?

Omdat het oude papieren binnen de Reformatie heeft en het een stuk zinniger klinkt dan al die zogenaamde genezingen en wonderen.

Waarom klinkt het zinniger? En is 'zinnig klinken' een teken dat de waarheid is? (1 Kor. 1)

En is iets waar als het oude papieren heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mensen kijken te veel met hun natuurlijke ogen, (we gooien heel veel dingen op "het toeval")

wij zijn geschapen om met geestelijke ogen te kijken, hoe dat moet ?

dat is een heel proces, heel je denken moet je omgooien.

voorbeeldje: mijn dochtertje had een hele erge bloedneus, vlak vóór de kerkdienst begon,

het was gewoon niet te stoppen, we konden zo niet naar de kerk, ik begon tégen de bloedneus te spreken, dat het moest

stóppen in de naam van Jezus.

En.....? het stopte !

Toeval ? of..........?

Ik geloof het laatste.

Geweldig getuigenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb tot op heden nog geen bijbeltekst mogen ontvangen dat internet van deze tijd is, of dat het überhaupt bestaat. Ik heb ook nog geen bijbeltekst mogen ontvangen dat de telegram niet meer van deze tijd is en dat ik ze dus nu niet meer kan versturen.

Hmm,.. de Bijbel is geen tijdbalk... Ik denk zeker wel als het niet meer geldig is.. dan zou er melding gemaakt worden. Zoals bv de besnijdenis.

Inderdaad. God verandert niet. Als Hij vroeger het heil van de mens in elk opzicht op het oog had, heeft Hij dat nu nog steeds.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mensen kijken te veel met hun natuurlijke ogen, (we gooien heel veel dingen op "het toeval")

wij zijn geschapen om met geestelijke ogen te kijken, hoe dat moet ?

dat is een heel proces, heel je denken moet je omgooien.

voorbeeldje: mijn dochtertje had een hele erge bloedneus, vlak vóór de kerkdienst begon,

het was gewoon niet te stoppen, we konden zo niet naar de kerk, ik begon tégen de bloedneus te spreken, dat het moest

stóppen in de naam van Jezus.

En.....? het stopte !

Toeval ? of..........?

Ik geloof het laatste.

Een bloedneus stopt altijd een keer, als je maar lang genoeg tegen de bloedneus spreekt kom je vanzelf bij het punt dat het stopt en je dus gelijk krijgt.

Overigens waarom kreeg ze die bloedneus was het satan die niet wilde dat je naar de kerk ging of was het God die eigenlijk wilde dat je die dag iets anders deed en meer aandacht aan je dochter gaf in plaats van naar de kerk gaan, of was het een teken van God om te laten zien dat je naar de verkeerde kerk gaat, of was het gewoon een bloedneus zoals zoveel mensen weleens krijgen. vragen vragen vragen....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 En toen Hij van verre een vijgeboom zag, die bladeren had, ging Hij daarheen om te zien of Hij er ook iets aan vinden zou. En erbij gekomen, vond Hij er niets aan dan bladeren; want het was de tijd niet voor vijgen. 14 En Hij antwoordde en zeide tot hem: Nooit ete meer iemand vrucht van u in eeuwigheid! En zijn discipelen hoorden het.

Ja, als je maar lang genoeg tegen een vijgeboom spreekt, gaat die vanzelf wel een keer dood.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb tot op heden nog geen bijbeltekst mogen ontvangen dat internet van deze tijd is, of dat het überhaupt bestaat. Ik heb ook nog geen bijbeltekst mogen ontvangen dat de telegram niet meer van deze tijd is en dat ik ze dus nu niet meer kan versturen.

Hmm,.. de Bijbel is geen tijdbalk... Ik denk zeker wel als het niet meer geldig is.. dan zou er melding gemaakt worden. Zoals bv de besnijdenis.

Inderdaad. God verandert niet. Als Hij vroeger het heil van de mens in elk opzicht op het oog had, heeft Hij dat nu nog steeds.

Amen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb tot op heden nog geen bijbeltekst mogen ontvangen dat internet van deze tijd is, of dat het überhaupt bestaat. Ik heb ook nog geen bijbeltekst mogen ontvangen dat de telegram niet meer van deze tijd is en dat ik ze dus nu niet meer kan versturen.

Hmm,.. de Bijbel is geen tijdbalk... Ik denk zeker wel als het niet meer geldig is.. dan zou er melding gemaakt worden. Zoals bv de besnijdenis.

Dat weet ik, dat weet jij, maar ik vraag me af of degene waarop ik reageerde dat ook weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb tot op heden nog geen bijbeltekst mogen ontvangen dat internet van deze tijd is, of dat het überhaupt bestaat. Ik heb ook nog geen bijbeltekst mogen ontvangen dat de telegram niet meer van deze tijd is en dat ik ze dus nu niet meer kan versturen.

Hmm,.. de Bijbel is geen tijdbalk... Ik denk zeker wel als het niet meer geldig is.. dan zou er melding gemaakt worden. Zoals bv de besnijdenis.

Inderdaad. God verandert niet.

Vreemd. God of in ieder geval onze visie op God is gedurende het OT en NT wel degelijk veranderd. Van een God die steden verwoest, plagen uitstort over een volk en een zondevloed laat komen tot Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm,.. de Bijbel is geen tijdbalk... Ik denk zeker wel als het niet meer geldig is.. dan zou er melding gemaakt worden. Zoals bv de besnijdenis.

Inderdaad. God verandert niet.

Vreemd. God of in ieder geval onze visie op God is gedurende het OT en NT wel degelijk veranderd. Van een God die steden verwoest, plagen uitstort over een volk en een zondevloed laat komen tot Jezus Christus.

God is altijd Dezelfde geweest. De zondaar en de tegenstander worden vernietigd(, omdat ze niet in Zijn bescherming (willen) wonen) en Hij geneest de rechtvaardige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad. God verandert niet.

Vreemd. God of in ieder geval onze visie op God is gedurende het OT en NT wel degelijk veranderd. Van een God die steden verwoest, plagen uitstort over een volk en een zondevloed laat komen tot Jezus Christus.

God is altijd Dezelfde geweest. De zondaar en de tegenstander worden vernietigd(, omdat ze niet in Zijn bescherming (willen) wonen) en Hij geneest de rechtvaardige.

Je sluit je ogen dus voor de voorbeelden die ik noem en gaat verder met het standaard riedeltje. Ook goed. :*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vreemd. God of in ieder geval onze visie op God is gedurende het OT en NT wel degelijk veranderd. Van een God die steden verwoest, plagen uitstort over een volk en een zondevloed laat komen tot Jezus Christus.

God is altijd Dezelfde geweest. De zondaar en de tegenstander worden vernietigd(, omdat ze niet in Zijn bescherming (willen) wonen) en Hij geneest de rechtvaardige.

Je sluit je ogen dus voor de voorbeelden die ik noem en gaat verder met het standaard riedeltje. Ook goed. :*

Lees eens. Ik schreef "De zondaar en de tegenstander worden vernietigd" wat overeenkomt met wat jij schreef "een God die steden verwoest, plagen uitstort over een volk en een zondevloed laat komen". God is nog steeds Dezelfde en Zijn beleid verandert niet. Een leven zonder God leidt tot onheil, een leven met God leidt tot heil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm,.. de Bijbel is geen tijdbalk... Ik denk zeker wel als het niet meer geldig is.. dan zou er melding gemaakt worden. Zoals bv de besnijdenis.

Inderdaad. God verandert niet.

Vreemd. God of in ieder geval onze visie op God is gedurende het OT en NT wel degelijk veranderd. Van een God die steden verwoest, plagen uitstort over een volk en een zondevloed laat komen tot Jezus Christus.

Nee, dat denk ik niet. :) Als jij het NT goed bestudeerd.. zie je nog steeds dezelfde oordelende God. Als jij het OT goed bestudeerd zie jij nog steeds de zelfde genadige God.

Let wel op het puntje genade.. genade betekent wel dat wij geen rechten kunnen ontlenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vreemd. God of in ieder geval onze visie op God is gedurende het OT en NT wel degelijk veranderd. Van een God die steden verwoest, plagen uitstort over een volk en een zondevloed laat komen tot Jezus Christus.

En welke God is dan die God van vuurpoelen en dergelijks fraai?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vreemd. God of in ieder geval onze visie op God is gedurende het OT en NT wel degelijk veranderd. Van een God die steden verwoest, plagen uitstort over een volk en een zondevloed laat komen tot Jezus Christus.

God is altijd Dezelfde geweest. De zondaar en de tegenstander worden vernietigd(, omdat ze niet in Zijn bescherming (willen) wonen) en Hij geneest de rechtvaardige.

Je sluit je ogen dus voor de voorbeelden die ik noem en gaat verder met het standaard riedeltje. Ook goed. :*

Mag ik vragen hoe jij de situatie zelf ziet? Aangezien je wel verteld wat er niet is wil ik ook wel weten wat het dan wel is ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat er best nog wel wonderen en bovennatuurlijke genezingen gebeuren. Als de Kerk bijvoorbeeld een wonder erkent, dan denk ik vooral: "Ach, waarom ook niet? God kan het als Hij wil, dus dat zal het probleem dan niet zijn, en het is mooi als mensen zo tot geloof komen of hun geloof vernieuwen." Zo is Lourdes ook tot bedevaartplaats geworden en zij niet alleen. Ook over iemand als Pater Pio gaan wonderlijke verhalen rond over toen hij nog leefde en schijnbaar dagenlang vrijwel onafgebroken op profetische wijze de biecht hoorde. Het is mooi als iemand een wonder beleeft of verricht, het is nóg mooier als de Kerk deze nog erkent ook, maar verder maakt dat gegeven niet echt een belangrijk deel uit van mijn geloof. Belangrijker is dat alles wat je overkomt je uiteindelijk dichter bij God brengt. Of dat nu door wonderen gebeurt of niet, is dan totaal niet van belang.

Vele malen belangrijker voor mij is het grootste Wonder dat elke dag wel ergens wordt verricht, namelijk de Eucharistie. Er is niets mooier dan naar een kerk te gaan en te weten dat daar straks een groots wonder verricht zal worden door Christus (en als de liturgie dan ook nog eens waardig wordt opgedragen, dan is het helemáál mooi). Een mooie uitspraak die ik eens las leerde mij dat als je mocht kiezen tussen het getuige zijn van een bovennatuurlijk wonder of het bezoeken van een gewone, dagelijkse Mis, dat je dan altijd voor de Mis moet kiezen. Dat zet dergelijke wonderen voor mij toch altijd weer in het juiste perspectief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid