Spring naar bijdragen

Genezingen en wonderen niet meer van deze tijd?


Aanbevolen berichten

In de preek bij http://www.pinksterfeest.org/wb/ werd aangegeven dat genezing en wonderen wel van deze tijd zouden zou zijn! Maar dat hier niet in elke kerk hetzelfde over gedacht wordt.

In de gereformeerde kerken heeft men ooit gezegd dat dit alleen in de tijd van de discipelen voorkwam met Pinksteren dus. Genezing, zieken zalven, uitdrijven van demonen, spreken in tongen enzovoort. Dus niet meer van deze tijd!

Graag zou ik willen weten waarin de Bijbel dit zo staat vermeld dat dit niet meer voor deze tijd doet gelden? En dus alleen toen met Pinksteren....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ds. G.T.Lolkema gaf dit zo aan. Als het inderdaad zo is dat genezingen niet meer van deze tijd zijn dan zou ik dat graag willen weten. En hoe kijken we dan tegen de genezingsdiensten aan?

In welke kerk soorten worden genezingsdiensten aangeboden? En in welke kerken wordt het spreken in tongen bevorderd? In welke kerken worden er boze geesten uitgedreven?

De heer J. Zijlstra gaf aan dat hij genezingsdiensten houdt omdat in veel kerken dit niet meer gedaan wordt. Maar waarom dan niet? Is dat gebaseerd op het feit dat dit niet meer van deze tijd is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alweer een topic over dit onderwerp?

Dit zal ook wel weer een echte dijenkletser worden. :)|P|P

Mag ik meelachen dan? Snap het niet zo goed. Geeft niks op zich hoor:) Ben wel benieuwd naar de humor die erachter steekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ds. G.T.Lolkema gaf dit zo aan. Als het inderdaad zo is dat genezingen niet meer van deze tijd zijn dan zou ik dat graag willen weten. En hoe kijken we dan tegen de genezingsdiensten aan?

In welke kerk soorten worden genezingsdiensten aangeboden? En in welke kerken wordt het spreken in tongen bevorderd? In welke kerken worden er boze geesten uitgedreven?

De heer J. Zijlstra gaf aan dat hij genezingsdiensten houdt omdat in veel kerken dit niet meer gedaan wordt. Maar waarom dan niet? Is dat gebaseerd op het feit dat dit niet meer van deze tijd is?

Er zijn vele kerken waar genezingsdiensten worden gehouden, in tongen wordt gesproken en boze geesten worden uitgedreven. Dat kan in evangelische, pinkster-, charismatische kerken gebeuren en soms ook in meer traditionele kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alweer een topic over dit onderwerp?

Dit zal ook wel weer een echte dijenkletser worden. :)|P|P

Het is wel zo netjes naar de TS, God, de Bijbel en gelovigen om serieus met het onderwerp om te gaan.

Helemaal mee eens, maar ik kan er de lol ook nog wel van inzien.

BOT: Er zijn veel uiteenlopende meningen hierover. Sommigen beperken het inderdaad tot de apostolische tijd. Anderen denken dat het soms nog wel voorkomt nu. Weer anderen denken dat het vooral in de zendingsgebieden, toen was het nodig voor de uitbreiding van het evangelie en dat zou nu ook nog zo zijn. Anderen kunnen maar niet genoeg van wonderen krijgen. En dan heb je nog allerlei soorten mafketels die ergens tussen de standpunten zweven :) Waarom? Dat vroeg ik me ook wel is af, maar dat is een van de vragen die ik lang geleden in de kast heb gestopt..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is goed om hierbij stil te staan. Schakel je gave van genezingen niet uit? Het woord van God is belangrijk. Het is goed dit te bestuderen. Schakel je de Heilige Geest hier niet mee uit? En zoals je aangeeft dat deze wonderen alleen maar waren om het Evangelie te verspreiden. Als dat zo is waaruit blijkt dit? En waar staat dit in de Bijbel aangegeven?

Het is natuurlijk niet goed dat je alleen de nadruk legt op genezing.

Lezing van vanmorgen:

1 cor. 12 (HSV)

Vele gaven, één Geest

12

1 Wat nu de geestelijke gaven betreft, broeders, wil ik niet dat u onwetend bent.

2 U weet dat u heidenen was, weggetrokken naar de stomme afgoden. Zo liet u zich meevoeren.

3 Daarom maak ik u bekend dat niemand die door de Geest van God spreekt, zegt: Jezus is een vervloekte. Ook kan niemand zeggen: Jezus is Heere, dan door de Heilige Geest.

4 Er is verscheidenheid van genadegaven, maar het is dezelfde Geest.

5 Er is verscheidenheid van bedieningen, en het is dezelfde Heere.

6 Er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.

7 Aan ieder echter wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nuttig is voor de ander.

8 Want aan de één wordt door de Geest een woord van wijsheid gegeven en aan de ander een woord van kennis, door dezelfde Geest;

9 en aan een ander geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest;

10 en aan een ander werkingen van krachten, en aan een ander profetie, en aan een ander het onderscheiden van geesten, en aan een ander allerlei talen, en aan een ander uitleg van talen.

11 Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.

Vele leden, één lichaam

12 Want zoals het lichaam één is en veel leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, hoewel het er veel zijn, één lichaam zijn, zo is het ook met Christus.

13 Ook wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt.

14 Want ook het lichaam bestaat niet uit één lid, maar uit vele.

15 Als de voet zou zeggen: Omdat ik geen hand ben, ben ik niet van het lichaam, is hij daarom dan niet van het lichaam?

16 En als het oor zou zeggen: Omdat ik geen oog ben, ben ik niet van het lichaam, is het daarom dan niet van het lichaam?

17 Als het hele lichaam oog was, waar zou het gehoor zijn? Als het hele lichaam gehoor was, waar zou de reuk zijn?

18 Maar nu heeft God de leden, elk van hen afzonderlijk, in het lichaam een plaats gegeven zoals Hij gewild heeft.

19 Als zij alle één lid waren, waar zou het lichaam zijn?

20 Nu echter zijn er wel veel leden, maar is er slechts één lichaam.

21 En het oog kan niet zeggen tegen de hand: Ik heb je niet nodig, of vervolgens het hoofd tegen de voeten: Ik heb jullie niet nodig.

22 Ja, meer nog, de leden van het lichaam die de zwakste schijnen te zijn, zijn echter juist zeer noodzakelijk.

23 En aan de leden van het lichaam die wij als minder eervol beschouwen, verlenen wij groter eer en onze oneerbare leden krijgen een grotere eer.

24 Onze eerbare leden echter hebben dat niet nodig. Maar God heeft het lichaam zo samengesteld, dat Hij aan het lid dat tekortkomt, groter eer gaf,

25 opdat er geen verdeeldheid in het lichaam zou zijn, maar de leden voor elkaar gelijke zorg zouden dragen.

26 En als één lid lijdt, lijden alle leden mee. Als één lid eer ontvangt, verblijden alle leden zich mee.

27 Samen bent u namelijk het lichaam van Christus, en ieder afzonderlijk Zijn leden.

28 God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven: ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen.

29 Zijn zij soms allen apostelen? Zijn zij soms allen profeten? Zijn zij soms allen leraars? Zijn zij soms allen krachten?

30 Hebben zij soms allen genadegaven van genezingen? Spreken zij soms allen in talen? Zijn zij soms allen uitleggers?

31 Streef dus naar de beste genadegaven. En ik wijs u een weg die dit alles nog overtreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij laat Paulus duidelijk zien (1 Kor 12) dat alle gaven en bedieningen in de gemeente/kerk, die het lichaam van Christus is, nodig zijn.

[...]

10 En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen.

11 Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.

12 Want gelijk het lichaam een is, en vele leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, vele zijnde, maar een lichaam zijn, alzo ook Christus.

In vers 28 zie je ook de orde van dingen en hoe God het heeft ingesteld. Waarom zou dat vandaag de dag niet meer nodig zijn of anders zijn?

28 En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dit ook wel een interessant onderwerp. Ik heb de 'streeptheologie', zoals die in onze kerken soms aangehaald wordt, maar wat matigjes (de streeptheologie beperkt bijzondere gaven en wonderen tot de Apostolische tijd): meer een andersom geredeneerd standpunt dan iets anders. Zo van: 'oh, gaven en wonderen komen niet meer voor? Dan verzinnen we wat moois om dat te verklaren'. Wie het beter weet mag het zeggen.

Daarbij denk ik dat er binnen mijn kerk er weinig ruimte voor zou zijn. Stel, iemand ontdekt dat hij kan genezen, of in tongentaal spreken. Dan kan hij nergens terecht en zal argwanend behandeld worden door de 'normale' kerkgangers.

Neemt niet weg natuurlijk dat er ook in gemeenten waar niet direct 'spectaculaire' gaven als genezing, tongentaal en profetie aanwezig zijn, er genoeg 'normale' gaven zijn, zoals de liefde en zorg voor elkaar en anderen, onderwijs etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind dit ook wel een interessant onderwerp. Ik heb de 'streeptheologie', zoals die in onze kerken soms aangehaald wordt, maar wat matigjes (de streeptheologie beperkt bijzondere gaven en wonderen tot de Apostolische tijd): meer een andersom geredeneerd standpunt dan iets anders. Zo van: 'oh, gaven en wonderen komen niet meer voor? Dan verzinnen we wat moois om dat te verklaren'. Wie het beter weet mag het zeggen.

Daarbij denk ik dat er binnen mijn kerk er weinig ruimte voor zou zijn. Stel, iemand ontdekt dat hij kan genezen, of in tongentaal spreken. Dan kan hij nergens terecht en zal argwanend behandeld worden door de 'normale' kerkgangers.

Neemt niet weg natuurlijk dat er ook in gemeenten waar niet direct 'spectaculaire' gaven als genezing, tongentaal en profetie aanwezig zijn, er genoeg 'normale' gaven zijn, zoals de liefde en zorg voor elkaar en anderen, onderwijs etc.

Ik weet inderdaad dat in mijn vorige gemeente waar tongentaal ongewoon was, er ook mensen waren die thuis in tongen baden, maar dat niet in het openbaar vertelden, waardoor het in de kerk niet bekend was dat gemeenteleden in tongen spraken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook nu worden er nog mensen genezen en gebeuren er nog wonderen. Dat geloof ik wel. Het gebeurd echter niet altijd, maar daar was dat andere topic voor om daarover te discuseren. Maar ik weet dat er inderdaad nog wel wonderen en genezingen plaatsvinden ook nu heden ten dage.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid