Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het zijn en blijven natuurlijk gewoon voorwerpen zonder enige waarde.

Indien het voorwerpen waren zonder enige waarde dan werd het niet tentoongesteld of achter glas/tralies opgeslagen. Dan lag het wel in de krantenbak of hing het aan de kapstok. En dan nog, elk voorwerp heeft een bepaalde waarde. Bijvoorbeeld mijn ketting met crucifix. Ik heb het gekregen van een voor mij dierbaar persoon het voorwerp heeft emotionele waarde. Daarnaast is het van goud en dus heeft het ook nog een financiële waarde. Het is ook nog eens een stukje kunst/ambacht en dus heeft het in dat opzicht ook waarde.

Het grote gevaar vind ik altijd dat je het voorwerp min of meet gaat vereeren en ik denk niet dat dat de bedoeling is. Je kunt het natuurlijk wel bijzonder vinden dat het een voorwerp is dat door een belangrijk bijbels persoon is gedragen of iets dergelijks, maar het is nogsteeds maar een stukje materie dat verder niks bijdraagt aan het geloof.

Wellicht dat het voor jou niets bijdraagt aan het geloof. Voor vele anderen zal het wel wat bijdragen aan het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Relieken maken het geloof tastbaar en visueel. Dat is belangrijk in een ongeletterde samenleving vroeger, maar ik denk dat het nog steeds wel waarde heeft. Ik vind dat met de seculiere geschiedenis al zo, dat zodra je objecten uit het verleden ziet, dit toegevoegde waarde heeft bij het verhaal.

Zo ook met het christendom.

Nu, zelf persoonlijk moet ik zeggen dat ik vanuit mijn geloof gezien niet veel heb met stukjes lichaam van een heilige, zeker niet als het in een wat kitsche houder wordt tentoongesteld. Maar als het voor anderen wel veel waarde heeft, dan maakt het voor hun zoiets al waardevol.

En natuurlijk, je kunt er op een verkeerde manier mee omgaan, dat is waar. Er is ook wel wat bijgeloof rond relieken. Maar dat maakt het hele principe nog niet automatisch verkeerd. Zelfs met de bijbel kun je verkeerd omgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik op b.v de Heiligenhyve lees dan lees ik er zoveel bezig zijn met overleden roomskatholieken die heilg verklaard zijn.

Het komt mij over als belangrijker zijn dan Jezus of het evangelie.Of het werkelijk zo is kan ik niet zeggen en veel zal ook afhangen welke christelijke paplepel je at. Misschien doet iets mij niets want anderen zeer dierbaar is.

De sfeer in een roomskatholieke kerk bij bezoeken (vakanties) roept wel ontroering bij me op, vorige maand voor het eerst van mijn leven een kaarsje aangestoken (voor mijn ernstig zieke schoonzusje). Als bemoediging,troost, aan haar denken etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lobke schreef:

De sfeer in een roomskatholieke kerk bij bezoeken (vakanties) roept wel ontroering bij me op, vorige maand voor het eerst van mijn leven een kaarsje aangestoken (voor mijn ernstig zieke schoonzusje). Als bemoediging,troost, aan haar denken etc.

een kaarsje aansteken voor een geliefde , zieke of overledene is toch niet iets typisch katholiek?

ik steek regelmatig kaarsjes aan bij dergelijke zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ik op b.v de Heiligenhyve lees dan lees ik er zoveel bezig zijn met overleden roomskatholieken die heilg verklaard zijn.

Kan me dat goed voorstellen dat het zo over komt. Anderzijds, je zit dan wel op een pagina die zich er mee bezig houdt. Net zoals je op een auto website veel autofanaten ziet. ;)

Het komt mij over als belangrijker zijn dan Jezus of het evangelie.Of het werkelijk zo is kan ik niet zeggen en veel zal ook afhangen welke christelijke paplepel je at. Misschien doet iets mij niets want anderen zeer dierbaar is.

Ik heb die indruk eigenlijk wel eens met bepaalde Maria kapelletjes.

Maar in de praktijk valt het volgens mij wel mee. Zou kunnen dat die er ook zijn (zou, zo is me verteld, een dwaling zijn van die mensen volgens de RKK), maar ik denk dat zo'n beeld toch meestal komt door het thema waar je dan op terecht komt. Die zelfde mensen zitten als ze naar de kerk gaan zondag in een mis waar Jezus centraal staat.

Heb wel met mensen gesproken (ook op dit forum) die ik eigenlijk nooit over heiligen hoor terwijl ze het wel over het geloof hebben, maar dan toch een bijzondere band hebben met bepaalde heiligen. Zou het een Sint X forum geweest zijn, dan was mijn beeld van ze vast anders weer geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

een kaarsje aansteken voor een geliefde , zieke of overledene is toch niet iets typisch katholiek?

Maar binnen het christendom in Nederland wel.

In gereformeerde of evangelische kerken zul je (een uitzondering daargelaten) geen kaarsjes kunnen branden en is het ook niet gebruikelijk dat te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

een kaarsje aansteken voor een geliefde , zieke of overledene is toch niet iets typisch katholiek?

ik steek regelmatig kaarsjes aan bij dergelijke zaken.

@Maran,

Ik heb het zo nooit eerder gedaan, een kaars bij een foto ja dat wel.

In de kerk waar ik lid van ben worden er zeker kaarsen gebrand,de Paaskaars, iedere zondag een kaars, alle adventsweken,herdenkingsdiensten etc.

Prostestantse kerken zijn minder vaak open door de week en dat is jammer, je kunt niet zo even binnen lopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anderzijds, je zit dan wel op een pagina die zich er mee bezig houdt. Net zoals je op een auto website veel autofanaten ziet. ;)

Ja dat is waar.

Maar in de praktijk valt het volgens mij wel mee. Zou kunnen dat die er ook zijn (zou, zo is me verteld, een dwaling zijn van die mensen volgens de RKK), maar ik denk dat zo'n beeld toch meestal komt door het thema waar je dan op terecht komt. Die zelfde mensen zitten als ze naar de kerk gaan zondag in een mis waar Jezus centraal staat.

Heb wel met mensen gesproken (ook op dit forum) die ik eigenlijk nooit over heiligen hoor terwijl ze het wel over het geloof hebben, maar dan toch een bijzondere band hebben met bepaalde heiligen. Zou het een Sint X forum geweest zijn, dan was mijn beeld van ze vast anders weer geweest.

Met je eens, hier lees ik er nauwelijks over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid