Spring naar bijdragen

Waarom dragen christenen een kruisje?


Aanbevolen berichten

Knip

Iets wat ik ook niet snap;

Waarom dragen jullie het kruis?

Bedoel je daar simpelweg mee waarom sommige christenen een kruisje aan een ketting om hun nek hebben hangen? Of bedoel je er iets diepers mee?

Verder maak je een opmerking dat wij het niet met elkaar eens zijn, dan heb je volgens mij toch echt niet goed gelezen hoor. Iedereen heeft de kern van het christelijk geloof min of meer weer gegeven en ik weet zeker dat iedereen het daar wel mee eens zou kunnen zijn. Maar als ik 10 mensen een boek geef en om samenvattingen vraag, dan krijg ik toch echt 10 verschillende samenvattingen terug. Hebben die mensen dan een ander boek gelezen? zijn ze het niet eens met elkaar? Volgens mij niet....

Verder, mag ik je vragen wat jij wel gelooft? Ik krijg sterk de indruk door je vragen dat je moslim bent, maar ik kan er natuurlijk naast zitten. Maar zou ik ook wat vragen terug mogen stellen. Prima dat je mijn geloof niet logisch vind, ik verdedig me graag, maar een gesprek dat heen en weer gaat heeft ook wel wat, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hoeven het kruis niet te dragen, dat heeft Jezus al voor ons gedaan. Dat sommige christen een ketting met kruisje dragen is om ze aan het offer te laten herinneren en anderen te laten zien dat zij bij Jezus horen. En ja, als je Jezus' offer aanneemt dan mag je naar de hemel. Simpel gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedoel je daar simpelweg mee waarom sommige christenen een kruisje aan een ketting om hun nek hebben hangen? Of bedoel je er iets diepers mee?

Waarom vele een kruis om hun nek hangen.. Eigenlijk in het algemeen.

En idd, ik ben moslims. Ik wil me niet bekeren of iets dergelijks. Ik lees graag, en zie graag hoe anderen in het leven staan. Vooral als het gaat om godsdienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Knip

Waarom dragen jullie het kruis?

Een kruis draag ik niet. Een kruis dragen kan je vergelijken met het dragen van een baard of een hoofddoek bij moslims of moslima's. Het is een symbool dat sommige christenen dragen wat de aandacht richt op de kruisdood die Jezus had geleden, waardoor mensen eeuwig leven kunnen ontvangen als ze Hem aannemen als Redder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We hoeven het kruis niet te dragen, dat heeft Jezus al voor ons gedaan. Dat sommige christen een ketting met kruisje dragen is om ze aan het offer te laten herinneren en anderen te laten zien dat zij bij Jezus horen. En ja, als je Jezus' offer aanneemt dan mag je naar de hemel. Simpel gezegd.

maar waarom dan de kruis zelf. De gedachte erbij lijkt me niet echt prettig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We hoeven het kruis niet te dragen, dat heeft Jezus al voor ons gedaan. Dat sommige christen een ketting met kruisje dragen is om ze aan het offer te laten herinneren en anderen te laten zien dat zij bij Jezus horen. En ja, als je Jezus' offer aanneemt dan mag je naar de hemel. Simpel gezegd.

maar waarom dan de kruis zelf. De gedachte erbij lijkt me niet echt prettig.

Klopt, er zijn christenen die het vreemd vinden om zo'n symbool te dragen. De kruisdood kan je bijvoorbeeld vergelijken met de dood aan op de elektrische stoel tegenwoordig en het zou ook vreemd zijn om een kleine elektrische stoel aan een ketting te dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kruisje dragen is niet om zich/anderen er aan te herinneren wat voor dood er heeft plaatsgevonden, maar waarom die dood heeft plaatsgevonden, met welk doel.

Ik draag persoonlijk (nog) geen kruisje, maar als ik er eentje tegenkomst die ik leuk vind: waarom niet dan? Het is voor niemand een verplichting/aanbeveling, gewoon een eigen vrije keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het kruisje dragen is niet om zich/anderen er aan te herinneren wat voor dood er heeft plaatsgevonden, maar waarom die dood heeft plaatsgevonden, met welk doel.

Ik draag persoonlijk (nog) geen kruisje, maar als ik er eentje tegenkomst die ik leuk vind: waarom niet dan? Het is voor niemand een verplichting/aanbeveling, gewoon een eigen vrije keuze.

Maar je moet toegeven dat het nogal raar is om het doodswapen om je nek te dragen en te aanbidden he.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het kruisje dragen is niet om zich/anderen er aan te herinneren wat voor dood er heeft plaatsgevonden, maar waarom die dood heeft plaatsgevonden, met welk doel.

Ik draag persoonlijk (nog) geen kruisje, maar als ik er eentje tegenkomst die ik leuk vind: waarom niet dan? Het is voor niemand een verplichting/aanbeveling, gewoon een eigen vrije keuze.

Maar je moet toegeven dat het nogal raar is om het doodswapen om je nek te dragen en te aanbidden he.

Een kruisje heeft niks met aanbidding te maken. Gewoon een teken om te laten zien dat je in Jezus gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het kruisje dragen is niet om zich/anderen er aan te herinneren wat voor dood er heeft plaatsgevonden, maar waarom die dood heeft plaatsgevonden, met welk doel.

Ik draag persoonlijk (nog) geen kruisje, maar als ik er eentje tegenkomst die ik leuk vind: waarom niet dan? Het is voor niemand een verplichting/aanbeveling, gewoon een eigen vrije keuze.

Maar je moet toegeven dat het nogal raar is om het doodswapen om je nek te dragen en te aanbidden he.

Christenen aanbidden het doodswapen niet. Kruiziging is een gruwelijke manier om aan je einde te komen, toen ik er eens over las werd ik er (bijna) misselijk van. Toch laat het kruis wel zien hoeveel God voor ons over heeft gehad, en heeft! Daarom is het een symbool van de kerk geworden, om te wijzen naar het offer van Jezus. Het christendom heeft overigens nog wel meer symbolen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
We hoeven het kruis niet te dragen, dat heeft Jezus al voor ons gedaan.

Dat zou ik niet zo zeker durven stellen:

Toen zei Jezus tegen zijn leerlingen: ‘Als iemand achter Mij aan wil komen, laat hij dan met zichzelf breken, zijn kruis opnemen en Mij volgen.

(Matteüs 16)

Ik neem aan dat Archillion het letterlijk bedoelt. Hij heeft gelijk dat wij niet letterlijk een kruis op ons rug hoeven te dragen of een kruisje om onze nek hoeven te hangen.

@TS: de post van Ursa geeft het wel goed weer :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
We hoeven het kruis niet te dragen, dat heeft Jezus al voor ons gedaan.

Dat zou ik niet zo zeker durven stellen:

Toen zei Jezus tegen zijn leerlingen: ‘Als iemand achter Mij aan wil komen, laat hij dan met zichzelf breken, zijn kruis opnemen en Mij volgen.

(Matteüs 16)

Ik neem aan dat Archillion het letterlijk bedoelt.

Ik ben eigenlijk nog nooit iemand tegengekomen (ook niet op vele fora) die het letterlijk bedoelde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom ik een kruisje draag. Het herinnert me eraan dat ik christen ben, ik geloof in wat de RK Kerk mij leert... Vooral dat wij een God hebben die Liefde is en ikniet moet verzuimen aan Hem te denken.

Het kruis is de weg voor mij naar God en mijn belofte aan Hem toen ik mijn Vormsel ontving.

Het is nog veel meer... het herinnert mij aan wat Hij voor mij heeft gedaan... En dat Hij van mij vraagt me iedere dag weer tot Hem te wenden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het mooi als mensen uit andere culturen/religies etc. daar vragen over stellen. Al is het maar om er een keer bij stil te staan waarom het (zou kunnen)/kan.

Persoonlijk droeg ik tot gisterennacht een Paaskruisje. Deze heb ik vlak voor m'n doopsel aan Maria toevertrouwd en afgelegd. Momenteel heb ik alleen het medaillon van Maria om mijn nek hangen, omdat ik dat bij mijn geboorte van mijn grootmoeder gekregen heb. Gisteren na de dienst, kreeg ik het van mijn moeder.

Aan m'n scoutsdas hangt een Taizé kruisje. Het herinnerd mij aan de waarden waarvoor ik gekozen heb, aan de rust die gebeden in die trand mij kan geven en aan de mildheid die het Christelijke leven opteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid