Spring naar bijdragen

De Nieuw-Apostolische Kerk


Aanbevolen berichten

In onze na-Alpha-discussiegroep heeft een aantal keren een jongen deelgenomen die normaal gesproken met zijn ouders naar de Nieuw-Apostolische Kerk gaat. Hij heeft hier wel het een en ander over verteld, maar ik vind het nog steeds wat wazig: stamapostelen, een altaar, confirmatie, ...

Kan iemand me vertellen wat de essentiële verschillen zijn tussen de NAK en (in mijn eenvoudige taal) 'gewone protestantse kerken' zoals de PKN of Baptisten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een schematje:

Apostolischen2.jpg

Wat Wiki informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Apostolische_Kerk

Voor de rest staat de kerk, anders dan de naam doet vermoeden, niet in de apostolische successie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apostolische_successie

Ik ken heel wat protestantse kerken, maar dit was weer een nieuwe voor me. Wat de verschillen zijn met een kerk als de PKN weet ik dus niet zo snel te vertellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sacerdos was volgens mij lid van de Oud-Katholieke Kerk. Met apostolisch bedoelde hij dan dat zijn kerk in de apostolische successie staat, dus de wijdingsgeschiedenis der bisschoppen teruggaat tot op de apostelen, en dat de apostolische Leer in zijn kerk bewaard zou zijn gebleven.
Nou dat klinkt me veel te mainstream voor Sacredos.. Volgens mij was Oud-rooms katholiek ;)

Hoe dan ook, Levi is volgens mij Hersteld-Apostolisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De keer dat ik hier in Utrecht in de Nieuw Apostolische kerk was, kwam ik Levi inderdaad niet tegen. 8) Maar ik vond het inderdaad een redelijk unieke kerk. Er waren verschillende engelen (soort van ouderlingen???) die gedurende de kerkdienst een soort van minipreekje/getuigenis gaven. Verder bestond de helft van de kerk uit 'het koor'. Maar verder kwamen ze op mij wel behoorlijk orthodox over, hadden ze een open avondmaalstafel maar was het procedureel vooral wel heel erg anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid