Spring naar bijdragen

Taalfouten, spellingsnazi's en taalverloedering


Aanbevolen berichten

Ah, hier nog een! Hoewel ik zelf echt niet foutloos schrijf, kan ik me wel ontzettend ergeren aan mensen die duidelijk geen aandacht besteden aan hun taal en spelling. Dingen als 'me broer' zoals Eulogia aangeeft en compleet gebrek aan interpunctie vind ik echt afgrijselijk. Nu weet ik natuurlijk niet waarom iemand ervoor kiest om zo te schrijven, maar ik hecht veel waarde aan leesbaarheid. Wanneer iets niet goed leesbaar is vind ik de boodschap meteen minder, ben ik veel kritscher.

Haha, herkenbaar dat posts bewerken! Af en toe lees ik iets in mijn eigen post waarvan ik denk 'help, hoe kwam dat erin?!' (ooit vond ik 'ik vindt', ik schaam me nog steeds).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik erger me overigens meer aan fouten van het type 'Me broer zegt...' dan die van de soort 'de klant betaald niet' (vele malen gezien) maar in 'officiële' communicatie hoort ook laatstgenoemde niet voor te komen.

Zinnen als 'Me broer zegt' vind ik inderdaad wel lelijk :) Een zin als 'de klant betaald niet' zou ik zelf nog kunnen maken. Als iemand me dan op de fout wijst, denk ik gelijk: 'Oh, dom van me!'

En punten aan het einde van elke zin? :P

Oh, als ik afsluit met een smiley, typ ik eigenlijk bewust nooit een punt :)

Ik zie een smiley eigenlijk een beetje als een afsluiting, maar dat heb ik puur zelf bedacht. (Het is een 'vormgevingskeuze' van mij.) Er bestaat waarschijnlijk vast niet een regel voor die mij daarin steunt :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er bestaat waarschijnlijk vast niet een regel voor die mij daarin steunt :)
Uh ... waarschijnlijk niet óf vast niet ...

Je hebt helemaal gelijk :)

Maar ik ben het met je eens, regel of niet: na een :) geen "."

Gelukkig heb ik daarin een medestander :) (Ik ben ook geen voorstander van een "." vóór een :) )

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nog een vraag:

Vinden jullie dat het Nederlandse taalonderwijs trouwens nog iets te verwijten is?

Want? Scholieren en studenten zijn - in tegenstelling tot de gemiddelde borrelpraatmening - niet slechter gaan spellen in de afgelopen vijftig jaar. Ze vertikken het misschien, maar ze kúnnen het wel. Dus ik zie niet in wat het onderwijs er mee te maken heeft. Ik vind het taalonderwijs hier in ieder geval beter dan in België, waar ze weliswaar gedrild worden in foutloos spellen, maar waar men onvoldoende leert iets praktisch te doen met die kennis (denk aan presentaties, rapportage, enzovoorts).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er stiekem heel hypocriet in. Ik kan me ontzettend gaan ergeren aan dt-fouten enzo terwijl ik zelf (tenminste op fora) nogal slordig schrijf. Ik ga hoe anderen spellen wel minder en minder belangrijk vinden, vroeger vond ik mensen die "ik wordt" schrijven zowat automatisch dom, daar ben ik nu niet meer zo mee bezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tot een jaar geleden was mijn spelling zwaar ondermaats. Hoe stom en onlogisch ik sommige spellingsregels ook vind, correct schrijven is mijns inziens in mijn (toekomstig) vakgebied belangrijk. Helemaal in de huidige internetcultuur wordt een 'journalistiek' stuk vaak onderuit gehaald op spellingfouten.

De spelling gaat denk ik nog wel goed voorlopig. De basis van de werkwoordspelling is niet heel lastig als je er consequent op blijft letten. Tenminste, dat is mijn ervaring. Nu ik een jaartje echt bezig ben om mijn spelling op niveau te krijgen merk ik dat het me steeds makkelijker af gaat. Ik ontdek steeds vaker fouten in artikelen, waar ik een jaar geleden nog overheen zou hebben gelezen. Aan de andere kant, ik kom regelmatig op een forum waar een hoop van de schrijvers het niet zo nauw nemen met grammatica, spelling en interpunctie. Dat maakt de teksten toch echt lastiger leesbaar.

Qua grammatica kun je ook overdrijven vind ik. Zo wordt er bij ons op de opleiding gemekkerd op het gebruik van de naamwoordstijl en dergelijke. Aan de andere kant vind ik de invloed van msn/sms-taal en dergelijk wel echt een verloedering van het Nederlands. 'Ik fiets op me fiets' en 'ik ga naar de huis' is mijns inziens echt not done. Met name de vervanging van 'me' in plaats van steeds vaker voorbij komen. Brrrr! Maar goed, 'museums' doet ook pijn aan mijn oren. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook wel redelijk taalfanaat en ik doe dus ook altijd mijn best om alles goed te spellen. Waar ik mij het meeste aan stoor is inderdaad ook 'hun hebben' of 'me broer' of dergelijke, maar ook het gebruik van 'als' in plaats van 'dan'. Dat laatste hoor ik echt steeds vaker en soms moet ik mijzelf inhouden om het niet te verbeteren. Want dat is ook weer zo wat, als je mensen dan verbeterd, dan word je in de meeste gevallen meteen als irritant of betweterig bestempeld, terwijl ik het vaak helemaal niet zo bedoel. Mij mag je in elk geval altijd verbeteren als ik een foutje maak, liefst wel eigenlijk, dan leer ik het tenminste :)

(Hm... ik merk dat ik ook vaak geen . gebruik als ik een :) gebruik. Komt misschien omdat ik de :) bij de zin vind horen, en als je daarvoor al een . gebruikt dan valt de :) buiten de zin. En een . na een :) ziet er ook weer zo raar uit. Deze hele zin ziet er overigens raar uit, door al die :) :) en . . maar dat maakt mij niet uit :P)

Waar ik overigens een nog grotere hekel aan heb is chatspeak, of sms-taal. Alles zo kort mogelijk schrijven. Zoals 'u' in plaats van 'you' en 'r' in plaats van 'are'. (Sorry, kan even alleen dingen in het Engels verzinnen.)

Aan d/t'jes stoor ik me dan nog niet het meest, daar moet ik zelf soms ook nog wel even over nadenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Inderdaad. maar foutloos Nederlands spreken is voor veel mensen niet weggelegd ben ik bang :)

Toch denk ik dat er veel meer mensen zijn die foutloos Nederlands spreken dan accentloos Nederlands. Onze koningin bijvoorbeeld spreekt foutloos Nederlands maar ik kan duidelijk horen dat de koninklijke wieg niet in 'mijn' provincie heeft gestaan.

Dus de vraag is wat 'foutloos Nederlands' inhoudt. (Zo krijgen we dit topic wel vol. Of is het deze topic? Niet opzoeken -heb ik net gedaan- het is deze.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Inderdaad. maar foutloos Nederlands spreken is voor veel mensen niet weggelegd ben ik bang :)

Toch denk ik dat er veel meer mensen zijn die foutloos Nederlands spreken dan accentloos Nederlands. Onze koningin bijvoorbeeld spreekt foutloos Nederlands maar ik kan duidelijk horen dat de koninklijke wieg niet in 'mijn' provincie heeft gestaan.

Dus de vraag is wat 'foutloos Nederlands' inhoudt. (Zo krijgen we dit topic wel vol. Of is het deze topic? Niet opzoeken -heb ik net gedaan- het is deze.)

Spreken mensen wel foutloos Nederlands? Spreektaal is toch niet/nauwelijks foutloos? Schrijftaal kan je nog redelijk foutloos maken door er zorgvuldig naar te kijken, maar volgens mij 'brabbelen' de meeste mensen maar wat als ze spreken. Wie zegt nu 'Een aantal mensen is' in plaats van 'Een aantal mensen zijn'? Er zijn er maar weinigen die dat goed doen. (Hoewel tegenwoordig 'een aantal mensen zijn' ook schijnt te mogen - heb ik eens begrepen, ook al heeft 'een aantal mensen is' de voorkeur.)

Is de koningin echt in staat foutloos te spreken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de koningin officieel moet spreken, dan wordt dat zowel taalkundig als inhoudelijk zorgvuldig voorbereid. Vooral ook omdat de minister-president verantwoordelijk is voor wat zij zegt. Dus ze zal zeker wel foutloos Nederlands spreken. Van een koningin mag je mijns inziens eigenlijk ook niet anders verwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als de koningin officieel moet spreken, dan wordt dat zowel taalkundig als inhoudelijk zorgvuldig voorbereid. Vooral ook omdat de minister-president verantwoordelijk is voor wat zij zegt. Dus ze zal zeker wel foutloos Nederlands spreken. Van een koningin mag je mijns inziens eigenlijk ook niet anders verwachten.

Ja, het lijkt me logisch dat ze foutloos zal spreken als ze een officiële toespraak houdt.

Maar ik neem aan dat ze niet altijd foutloos zal spreken als bv. iemand haar spontaan een vraag stelt tijdens Koninginnedag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, na al die foutloze toespraken (voor)lezen leer je vast wel aardig foutloos Nederlands spreken :)

Ze zal vast wel eens een foutje maken (ze is immers ook een mens), maar ik schat in dat ze wel beter Nederlands spreekt dan de gemiddelde Nederlander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben redelijk goed opgevoed qua taalgebruik en spelling, maar door de introductie van de spellingscontrolle ben ik ook een hoop goed geautomatiseerde regels weer vergeten en soms moet ik echt nadenken of opzoeken of ik iets goed schrijf.

Mijn vrouw is heel erg strikt. Zij zal geen spel- of stijlfout laten staan zonder deze te verbeteren. Ik denk dat het een soort van beroepsdeformatie is want ze is drs. in de Nederlandse taal- en letterkunde en werkt nu al weer jaren in het basisonderwijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid