Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Sowieso zou ik weer naar een gemeente gaan, wat dat dan ook maar voor gemeente is. Het is voor het geloofsleven van gelovigen niet goed om niet naar een gemeente te gaan.

Zelf ga ik naar een charismatische gemeente, waar niet met vlaggen wordt gezwaaid. Of mensen zich (moreel) verplicht zouden voelen om te staan, weet ik niet. In principe zou het een vrije keuze moeten zijn om te staan of niet. Wat je met reclame bedoelt, weet ik ook niet goed. De enige reclame die er zou moeten zijn, zou voor Jezus Christus moeten zijn.

Er zijn honderden soorten evangelische, charismatische en pinksterkerken, dus er zullen meer keuzen mogelijk moeten zijn en misschien zijn er altijd wel opties voor je.

Succes in ieder geval met het zoeken naar een goede gemeente.

P.s. misschien is een huisgemeente of een andere vorm van 'nieuw gemeente-zijn' iets voor je smile.gif

Oh ik lees nu het bericht van annzie. Ja, misschien is het charismatische katholicisme iets voor je smile.gif Daar weet ik zelf overigens maar weinig van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Charismatische katholieken?

moet niet gekker worden big-smile.gif

maargoed, ik ben zelf bij een baptistengemeente, dat beviel altijd goed, heeft wel wat weg van een evangelische gemeente, maar dan wat rustiger (als ik het zo goed formuleer).

Alleen ben ik om persoonlijke reden al een tijd niet meer geweest, dit heeft niks met deze specifieke kerk te maken, maar met met een innerlijke strijd mbt geloof op zich.

Zoals ik al aangaf, het beviel altijd goed, de preken kunnen inderdaad best lang zijn, daar heb ik ook nog wel eens moeite mee, maar dat heeft ook te maken met het feit ik niet lang stil kan zitten. Verder vond ik het samen zingen altijd wel erg leuk, hoewel ik dit vrij zacht doe, omdat ik nou niet bepaald een nachtegaal ben. big-smile.gif

Misschien kun je eens via google zoeken en eens kijken welke stromingen er allemaal zijn en waar ze voor staan, om dan als je er eentje hebt gevonden waar je je wel in kan vinden, een keer en dienst te bezoeken om te kijken hoe het bevalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

moet niet gekker worden
big-smile.gif

Waarom? Als je de evangelischen en de katholieken samen in een kookpotje doet komen er toch charismatische katholieken uit of ben ik nu gek? Of neem je me in de maling en sta ik nu voor schut? Of sta ik nu voor schut omdat ik je compleet verkeerd begrijp?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom? Als je de evangelischen en de katholieken samen in een kookpotje doet komen er toch charismatische katholieken uit of ben ik nu gek? Of neem je me in de maling en sta ik nu voor schut? Of sta ik nu voor schut omdat ik je compleet verkeerd begrijp?

Zo simpel is het niet. smile.gif


Samengevoegd:

Voor de topicstarter, leef je uit:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom? Als je de evangelischen en de katholieken samen in een kookpotje doet komen er toch charismatische katholieken uit of ben ik nu gek? Of neem je me in de maling en sta ik nu voor schut? Of sta ik nu voor schut omdat ik je compleet verkeerd begrijp?

Vooral niet te serieus nemen engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maargoed, ik ben zelf bij een baptistengemeente, dat beviel altijd goed, heeft wel wat weg van een evangelische gemeente, maar dan wat rustiger (als ik het zo goed formuleer).

Baptisten kun je ook wel tot evangelisch rekenen. smile.gif Althans, in bijvoorbeeld de evangelische adressengids staan ze ook. Ze zijn idd wat rustiger dan bijvoorbeeld pinkstergemeenten, al is ook daar de één de ander niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Baptisten kun je ook wel tot evangelisch rekenen.
smile.gif
Althans, in bijvoorbeeld de evangelische adressengids staan ze ook. Ze zijn idd wat rustiger dan bijvoorbeeld pinkstergemeenten, al is ook daar de één de ander niet.

helemaal waar, geen gemeente is het zelfde, ik heb bij ons in de gemeente mensen zien komen die van een andere baptistengemeente kwamen, maar bij ons beter op hun plek voelden en andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom? Als je de evangelischen en de katholieken samen in een kookpotje doet komen er toch charismatische katholieken uit of ben ik nu gek?

Evangelisch hoeft niet persé charismatisch te zijn. Zo heb je ook best evangelische kerken die niet charismatisch zijn. Er zijn wel verbanden met de pinksterbeweging (die zijn wel evangelisch, maar niet elke evangelische gemeente is pinkster).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Evangelisch hoeft niet persé charismatisch te zijn. Zo heb je ook best evangelische kerken die niet charismatisch zijn. Er zijn wel verbanden met de pinksterbeweging (die zijn wel evangelisch, maar niet elke evangelische gemeente is pinkster).

Ahsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Skilltone, ik zie eigenlijk niet een kerk die alles heeft wat jullie samen zoeken. Er zijn nog wel andere stromingen, maar die hebben vermoed ik ook wel een punt waar één van jullie je niet in kan vinden.

Dus vrees ik dat samen naar de kerk gaan een moeilijke opgave is, of dat minstens één van jullie wat zaken moet slikken. Of dat jullie nog wat moeten gaan zoeken in je geloof om te ondervinden welke kerk de meest juiste is wat betreft het belijden van het geloof, en daarin accepteren dat het misschien dan wel een kerk is waar je van alles niet fijn vind, zoals een veel te lange preek, of veel te veel symboliek of morele verplichtingen van dingen waar je niks mee hebt, maar dat dit uiteindelijk minder van belang is dan dat de kerk het juiste geloof uitdraagt in woord en daad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even een beetje off-topic, maar had jouw gemeente serieus reclame in de preek?


Samengevoegd:

Als ik het lees denk ik dat jullie misschien nog het beste zouden passen bij een wat meer mainstream evangelische gemeente zonder vlaggen en andere toestanden.

Ik lees nu alweer iets van vlaggen, is het echt zo dat men daar letterlijk met vlaggen wappert? hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

En als ik me érgens aan stoor, is het wel dat gezever met die klotevlaggen. widegrin.gif Ik vind het werkelijk nergens op slaan.

Maar goed... Even een andere vraag: waarom heb je een hekel aan kerkshoppen, TS? Dat is toch de beste manier om erachter te komen waar je wel of niet past?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Charismatische katholieken? Schijnt een mengeling tussen beiden te zijn. Ik dacht dat RobertF daar meer van wist, en misschien Eulogía wel.

Het charismatische katholicisme is een geloofsbeweging binnen de katholieke Kerk. Ze kent geen of nauwelijks eigen parochies; meestal zijn het groepen binnen bestaande parochies die doordeweeks samenkomsten houden en ook de Mis opdragen indien er een priester daartoe bereid is en vaak ook gewoon naar de zondagse Mis in de parochie gaan. De charismaten zijn er verenigd in de Katholieke Charismatische Vernieuwing, die voor zover ik begreep ook door de paus goedgekeurd is.

Deze charismaten belijden gewoon het katholieke geloof, inclusief de Eucharistie, de andere sacramenten (dus ook de biecht) en dus ook het sacramentele priesterschap, het leergezag van het Magisterium, vertegenwoordigd door de paus, de exclusieve visie op de Kerk en de rol van de Moeder Gods en de heiligen. Hoewel sommige groeperingen binnen de beweging nog weleens de grenzen schijnen op te zoeken, houden ze zich wel aan de hiërarchie en de liturgie van de Kerk, hoewel verrijkt met eigen gebruiken.

Alleen leggen zij meer de accenten op de zichtbare gaven van de heilige Geest en op de openbaring daarvan in het leven van de gelovige (ze geloven wel dat je met het Vormsel per definitie de Geest al ontvangen hebt). En zijn ze, voor zover ik weet, op het punt van geloofsbeleving oecumenischer ingesteld ten opzichte van protestantse charismaten. Het katholieke charismatisme is dus eigenlijk alleen interessant als je zelf al volop katholiek gelooft en leeft. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het charismatische katholicisme is een geloofsbeweging binnen de katholieke Kerk. Ze kent geen of nauwelijks eigen parochies; meestal zijn het groepen binnen bestaande parochies die doordeweeks samenkomsten houden en ook de Mis opdragen indien er een priester daartoe bereid is en vaak ook gewoon naar de zondagse Mis in de parochie gaan. De charismaten zijn er verenigd in de Katholieke Charismatische Vernieuwing, die voor zover ik begreep ook door de paus goedgekeurd is.

Deze charismaten belijden gewoon het katholieke geloof, inclusief de Eucharistie, de andere sacramenten (dus ook de biecht) en dus ook het sacramentele priesterschap, het leergezag van het Magisterium, vertegenwoordigd door de paus, de exclusieve visie op de Kerk en de rol van de Moeder Gods en de heiligen. Hoewel sommige groeperingen binnen de beweging nog weleens de grenzen schijnen op te zoeken, houden ze zich wel aan de hiërarchie en de liturgie van de Kerk, hoewel verrijkt met eigen gebruiken.

Alleen leggen zij meer de accenten op de zichtbare gaven van de heilige Geest en op de openbaring daarvan in het leven van de gelovige (ze geloven wel dat je met het Vormsel per definitie de Geest al ontvangen hebt). En zijn ze, voor zover ik weet, op het punt van geloofsbeleving oecumenischer ingesteld ten opzichte van protestantse charismaten. Het katholieke charismatisme is dus eigenlijk alleen interessant als je zelf al volop katholiek gelooft en leeft.
knipoog_dicht.gif

een duidelijke uitleg van iemand die weet waar ie over praat.Bedankt voor de info RobertF!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid