Spring naar bijdragen

Sacramentaliteit


Aanbevolen berichten

Quote:

Sommige christenen geloven in de werkzaamheid of zelfs noodzakelijkheid van sacramenten. Anderen benoemen het niet zo of erkennen de sacramenten zelfs niet.

Ik vroeg me af: wat is eigenlijk een sacrament? Weet iemand dit?

Een soort verzameling van rituelen die je uitvoert binnen het katholicisme

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sommige christenen geloven in de werkzaamheid of zelfs noodzakelijkheid van sacramenten. Anderen benoemen het niet zo of erkennen de sacramenten zelfs niet.

Ik vroeg me af: wat is eigenlijk een sacrament? Weet iemand dit?

In de zeer oude oude Schoolcatechismus kwam men tot deze definitie:

"een sacrament is een uitwendig teken, door Christus ingesteld, waardoor genade wordt aangeduid en gegeven."

Kernachtig, maar de verschillende 'elementen' van wat een sacrament is, zitten er in:

- het sacrament heeft een zichtbare buitenkant (het teken);

- het is ingesteld door Jezus Christus;

- het sacrament geeft genade (de mens wordt erdoor geheiligd), de onzichtbare binnenkant. Die genade wordt ook aangeduid in het sacrament: het gebruik van water bij het Doopsel wijst bijvoorbeeld op een reiniging -> het Doopsel reinigt van zonde.)

Sacramenten werken volgens ons katholieke geloof uit zichzelf. Ze verlenen de genade niet op grond van enige verdienste van bedienaar of ontvanger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Een soort verzameling van rituelen die je uitvoert binnen het katholicisme

Orthodoxen en protestanten spreken ook wel over sacramenten. Ze zijn niet exclusief katholiek.

Een voorbeeld van zo'n protestants, katholiek en orthodox sacrament is de doop.

Alleen verschilt het aantal sacramenten tussen bijvoorbeeld protestanten en katholieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had begrepen dat een sacrament in feite een directe handeling tot de mens is van Christus met zijn Lichaam, dus de Kerk, waarbij de geestelijke, vertegenwoordiger en deel van het Lichaam, zijn handen en mond is. En dat daarbij een zeer bijzondere samenwerking tussen Christus en de Kerk ontstaat: Christus verricht de handeling en de Kerk laat die handeling op liturgische wijze geschieden, met woord en rite. En omdat de geestelijke daartoe ook middels een sacrament is gewijd, wordt elk sacrament dus als het ware door een sacrament toegediend en zo dus de handeling van Christus daadwerkelijk door Christus zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel eens gehoord (of gelezen?) dat een sacrament het zichtbaar maken is van iets dat niet zichtbaar gebeurt. Dus in die zin is het wel meetbaar, omdat het deels zichtbaar is. Maar wat een sacrament nu daadwerkelijk verandert is natuurlijk niet zichbaar en kan je waarschijnlijk meestal ook niet ervaren. Het is dus niet echt meetbaar, zoals dingen in de wetenschap vaak meetbaar zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb wel eens gehoord (of gelezen?) dat een sacrament het zichtbaar maken is van iets dat niet zichtbare gebeurt. Dus in die zin is het wel meetbaar, omdat het deels zichtbaar is. Maar wat een sacrament nu daadwerkelijk verandert is natuurlijk niet zichbaar en kan je waarschijnlijk meestal ook niet ervaren. Het is dus niet echt meetbaar, zoals dingen in de wetenschap vaak meetbaar zijn.

Die definitie heb ik ook wel eens gehoord: een zichtbare uiting van een onzichtbare genade. Maar ik vind hem niet compleet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is een sacrament dan? Er wordt hier gesproken over een objectieve werkelijkheid. In welke zin is die werkzaamheid objectief? Is er een meetbare component?

Geloofswaarheden zijn uiteraard niet meetbaar met de instrumenten uit de natuurwetenschappen. Niettemin zijn ze net zo waar, maar die waarheid ligt op ander gebied.

Hoop en liefde zijn ook niet 'meetbaar'. Toch zal niemand ontkennen dat het wel degelijk werkelijkheden zijn, waarbij uiterlijk iets zichtbaar wordt van wat innerlijk leeft.

Je zou sacramenten kunnen zien als gaven van God die goed voor ons zijn, omdat ze van God zelf komen. En die werken, omdat Jezus zelf erin aan het werk is. Hoeveel 'resultaat' wij ervan hebben, hangt af van ons geloof en wat wij met die gaven doen. Als we met de genade meewerken komen we 'verder' dan wanneer we het ontvangen sacrament als een ingepakt cadeau laten staan. Denk eens aan de parabel van de onrechtvaardige rentmeester. Degene die met hetgeen hij gekregen heeft aan de slag is gegaan, brengt vruchten voort en heeft het goed gedaan in de ogen van zijn meester.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het zijn deugden
smile.gif

Deugden zijn ook realiteiten en niet aan een specifiek zintuig gebonden.

(Ja, het wordt erg abstract...)

Ik heb enige ervaring met de aristotelische filosofie dus kan wel ongeveer volgen waar je op doelt. Maar vindt je de vergelijking tussen deugden en sacramenten m.b.t. de objectiviteit ervan niet een beetje te ver gezocht op dit moment?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik heb enige ervaring met de aristotelische filosofie dus kan wel ongeveer volgen waar je op doelt. Maar vindt je de vergelijking tussen deugden en sacramenten m.b.t. de objectiviteit ervan niet een beetje te ver gezocht op dit moment?

Ik heb geen enkele ervaring met filosofie, laat staan met de Aristotelische, dus op dat punt geef ik me gewonnen smile.gif

Het enige wat ik heb willen aangeven is dat er realiteiten zijn op verschillend vlak die desondanks net zo reëel zijn. Geloofswaarheden (waaronder het bestaan van God en het 'ex opere operato' van de sacramenten) zijn net zo 'waar' als natuurkundige waarheden maar je kunt natuurlijk niet met het 'instrumentarium' uit de natuurwetenschappen bijv. de werking van sacramenten vaststellen. Net zo min als je door een thermometer in iemand te stoppen de mate kunt vaststellen waarin iemand liefde geeft/ontvangt.

Ik had opzettelijk hoop en liefde genoemd, omdat beide, net als geloof, in God hun oorsprong vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid