Spring naar bijdragen

Satan en het kwaad


Aanbevolen berichten

De wortel van het kwaad is de hebzucht, en in feite de hoogmoed. De wil om tegen God te kiezen voor eigen voordeel en/of verlangen.

Hoe de satan gevallen is is moeilijk na te gaan. Ergens heeft hij een keuze gemaakt (en met hem één-derde van de engelenschaar) om in opstand te komen. Om wat voor reden? Wie zal het zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

@Dannyr:

Gen. 3

22 En de HERE God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad; nu dan, laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven.

Hieruit lijkt het me dat het niet Gods bedoeling was dat de mens over die kennis beschikte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom heeft God die bom daar neergezet?

Gen. 2

9 Ook deed de HERE God allerlei geboomte uit de aardbodem opschieten, begeerlijk om te zien en goed om van te eten; en de boom des levens in het midden van de hof, benevens de boom der kennis van goed en kwaad.

[...]

15 En de HERE God nam de mens en plaatste hem in de hof van Eden om die te bewerken en te bewaren. 16 En de HERE God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten, 17 maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.

Volgens mij kan er alleen maar over worden gespeculeerd. Er zullen vast zinnige dingen over kunnen worden geschreven, maar er staat niet zo heel veel over in Genesis. Misschien dat er in andere Bijbelboeken nog iets over staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het volgende kan ik er bijvoorbeeld over speculeren.

1 Joh. 2

12 Ik schrijf u, kinderkens, want de zonden zijn u vergeven om zijns naams wil. 13 Ik schrijf u, vaders, want gij kent Hem, die van den beginne is. Ik schrijf u, jongelingen, want gij hebt de boze overwonnen. Ik heb u geschreven, kinderen, want gij kent de Vader. 14 Ik heb u geschreven, vaders, want gij kent Hem, die van den beginne is. Ik heb u geschreven, jongelingen, want gij zijt sterk en het woord Gods blijft in u en gij hebt de boze overwonnen. 15 Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. 16 Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld. 17 En de wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.

God zou de boom kunnen hebben geplaatst, zodat de mens de mogelijkheid had om de boze te overwinnen.

Eeuwen later kwam de boze weer bij de mens, bij Jezus Christus om Hem te verzoeken en toen werden de rollen omgedraaid en won de Mens van satan, in plaats van andersom.

Misschien komt het overeen met een 'op de proef stellen'.

Gen. 22

1 Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik. 2 En Hij zeide: Neem toch uw zoon, uw enige, die gij liefhebt, Isaak, en ga naar het land Moria, en offer hem daar tot een brandoffer op een der bergen, die Ik u noemen zal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Dannyr:

Gen. 3

22 En de HERE God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad; nu dan, laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven.

Hieruit lijkt het me dat het niet Gods bedoeling was dat de mens over die kennis beschikte.

Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind is dat de mens klaarblijkelijk die kennis van het goede wel al bezat. En in jouw bijbelgedeelte zou beweerd worden dat het niet de bedoeling zou zijn dat de de mens naast kennis van het kwade ook kennis van het goede zou hebben.

In genesis 3: 6 Zag Eva dat de boom goed was om van te eten.

Hadden Adam en Eva dan toch niet enig besef van wat goed was?

Je zou gelijk kunnen hebben. Ik zie het zelf meer zo dat het vooral ging om het feit dat Adam en Eva die kennis van goed en kwaad hebben verkregen door zich afhankelijk te maken van de zonde ipv het aan God zelf te vragen. God had het hen ook kunnen uitleggen.

Nu is die kennis van goed en kwaad verkregen door te zondigen, en dat is zover ik dit schriftgedeelte lees de kern van waar het mis is gegaan.


Samengevoegd:

Quote:

Waarom heeft God die boom daar neergezet?

Om van af te blijven..kijken niet aanraken widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om van af te blijven..kijken niet aanraken
widegrin.gif

Over aanraken had God niets gezegd. Dat had Eva zelf verzonnen. Eva had niet goed naar God geluisterd wat Hij had gezegd. Adam en Eva hadden de vrucht kunnen plukken en ermee kunnen voetballen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoewel ik cynisme wel kan waarderen lijkt het me niet zo nodig om te reageren als je niets hebt bij te dragen. Het kan dat je niets met een topic hebt maar dan kan je beter wegblijven. De tendens om topics in een vroeg stadium te verstikken met cynisme heb ik wel een beetje gehad. Gelieve mee te doen of weg te wezen.

Is dit voor mij bedoeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind is dat de mens klaarblijkelijk die kennis van het goede wel al bezat. En in jouw bijbelgedeelte zou beweerd worden dat het niet de bedoeling zou zijn dat de de mens naast kennis van het kwade ook kennis van het goede zou hebben.

In genesis 3: 6 Zag Eva dat de boom
goed
was om van te eten.

Hadden Adam en Eva dan toch niet enig besef van wat goed was?

Je zou gelijk kunnen hebben. Ik zie het zelf meer zo dat het vooral ging om het feit dat Adam en Eva die kennis van goed en kwaad hebben verkregen door zich afhankelijk te maken van de zonde ipv het aan God zelf te vragen. God had het hen ook kunnen uitleggen.

Nu is die kennis van goed en kwaad verkregen door te zondigen, en dat is zover ik dit schriftgedeelte lees de kern van waar het mis is gegaan.

Dat zou kunnen. Mogelijk was dat inderdaad de kern van de fout.

Ik weet ook niet of er een verschil is tussen 'goed en fout' en 'moreel goed en fout'. Ik kan kijken naar een mooie auto van iemand anders en zien dat deze er 'goed' uitziet, of ik kan hem stelen. Zoals je weet, is het eerste niet fout en het tweede wel.

Zo kon Eva ook zien dat de vrucht er goed uitzag, maar had ze nog geen kennis over wat het is om goede of slechte dingen te doen en schuldgevoel, schaamte en angst te ondervinden als je slechte dingen hebt gedaan. Daar kwam ze later pas achter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat zou kunnen. Mogelijk was dat inderdaad de kern van de fout.

Ik weet ook niet of er een verschil is tussen 'goed en fout' en 'moreel goed en fout'. Ik kan kijken naar een mooie auto van iemand anders en zien dat deze er 'goed' uitziet, of ik kan hem stelen. Zoals je weet, is het eerste niet fout en het tweede wel.

De reden waarom ik dit denk is dat als je kennis hebt van goed en kwaad, dat op zich nog geen zonde is.

Als je weet dat je met een mes iemand kan doodsteken voer je de daad nog niet uit en bega je nog geen zonde.

Pas als je iemand neersteekt en ziet dat deze persoon voor je ogen sterft maakt je pas tot zondaar.

Dus het hebben van kennis van goed en kwaad is op zich niet slecht, alleen de manier waarop je die kennis verkrijgt kan verkeerd zijn, en het letterlijk uitvoeren van dergelijk kwaad is iets wat niet door de beugel kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De reden waarom ik dit denk is dat als je kennis hebt van goed en kwaad, dat op zich nog geen zonde is.

Als je weet dat je met een mes iemand kan doodsteken voer je de daad nog niet uit en bega je nog geen zonde.

Pas als je iemand neersteekt en ziet dat deze persoon voor je ogen sterft maakt je pas tot zondaar.

Dus het hebben van kennis van goed en kwaad is op zich niet slecht, alleen de manier waarop je die kennis verkrijgt kan verkeerd zijn, en het letterlijk uitvoeren van dergelijk kwaad is iets wat niet door de beugel kan.

O.k., maar naar mijn idee zag God het toch als een ernstig probleem waar Eden toen mee kampte:

link .

Quote:

Terug naar leukere dingen, zoals het Kwaad.

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]O.k., maar naar mijn idee zag God het toch als een ernstig probleem waar Eden toen mee kampte:

.

[...]
widegrin.gif

Maar was de daad Ansich niet het grootste probleem dan alleen de kennis over goed en kwaad? Ik denk namelijk dat dit vooral het grootste probleem van God was, namelijk de ongehoorzaamheid van Adam en Eva

Link naar bericht
Deel via andere websites

De zondeval was onvermijdelijk, omdat de mens daardoor van dier tot mens werd. Alleen ging het wellicht allemaal iets te snel, sneller dan God had bedacht, waardoor de mens zich een ongeluk schrok toen ze ineens haar naaktheid, haar kwetsbaarheid zag, en nog niet wist hoe daarmee om te gaan. Waardoor ze zich prompt voor God verborg en dat tot op de dag van vandaag van nature doet.

Bedenk ook dat de mens niet zozeer gelijk aan God wilde zijn, maar door het eten van die vrucht al daadwerkelijk gelijk aan God was. Dat geeft God immers zelf toe in Genesis 3. Ze had enkel nog niet het eeuwig leven zoals God dat heeft en God verhinderde dan ook dat ze dat zou krijgen, om verdere ellende te voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

omdat de mens daardoor van dier tot mens werd.

Hoe bedoel je dat?

Quote:

Bedenk ook dat de mens niet zozeer gelijk aan God wilde zijn, maar door het eten van die vrucht al daadwerkelijk gelijk aan God was. Dat geeft God immers zelf toe in Genesis 3. Ze had enkel nog niet het eeuwig leven zoals God dat heeft en God verhinderde dan ook dat ze dat zou krijgen, om verdere ellende te voorkomen.

Over het eten van de boom des levens had God niets gezegd, dus daar hadden ze vrij toegang kunnen krijgen. Ze hadden dus al eeuwig kunnen leven, als ze daar interesse in hadden.

Opmerkelijk is ook dat de mens al naar Gods beeld was en als heerser was aangesteld over de aarde, dus al bijna als God was.

Gen 1,26-27       

En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.

Ps 8,6       

Toch hebt Gij hem bijna goddelijk gemaakt, en hem met heerlijkheid en luister gekroond.

Quote:

Maar was de daad Ansich niet het grootste probleem dan alleen de kennis over goed en kwaad? Ik denk namelijk dat dit vooral het grootste probleem van God was, namelijk de ongehoorzaamheid van Adam en Eva

Dat wil ik niet ontkennen. Het hangt ook allemaal met elkaar samen. Het betrof een buigen voor satan, het opgeven van de heerschappij die aan de mens was gegeven aan satan, het was verraad aan God, ingaan op satans rebellie en hoogmoed, niet willen leven in afhankelijk van God en in relatie met Hem, enz. .

1 Joh 2,16       

Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet helemaal, Eulogía. Want de mens ervaarde al enig verschil, enige afstand tussen hem en de dieren; ze vond bij hen geen gezelschap. Ze was dus eigenlijk al bezig mens te worden. De ontwikkeling van het moreel besef, gesymboliseerd door het eten van die boom, was dan ook in feite al de laatste stap in de bewustwording van de mens. Vanaf dat moment was er geen weg meer terug.

Met de menswording laadde de mens voortaan dus ook schuld op zich, omdat ze immers nu wist wat goed en kwaad was en daarin dus gelijk aan God werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid