Spring naar bijdragen

Satan en het kwaad


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

in 1 joh 3:8 staat het volgende: "...en wie zondigt komt uit de duivel voort, want de duivel heeft vanaf het begin gezondigd."

dit kan je op 2 manieren zien, dat de duivel vanaf zijn eigen begin gezondigd heeft dus altijd al slecht is geweest, of vanaf een ander begin punt, bijvoorbeeld de schepping.

of wellicht zijn er nog 10 manieren om dit vers te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, bedankt voor de tekst. In de NBG staat:

1 Joh. 3

7 Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is; 8 wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

Dit lijkt mij een verwijzing naar het volgende.

Gen. 1

1 In den beginne schiep God de hemel en de aarde.

Dat zou erop kunnen duiden dat de duivel zondigt vanaf het begin van de schepping. Als ik vluchtig de Griekse grondtekst bekijk, concludeer ik dat het mogelijk vanaf het begin van de schepping is, maar ik heb daar nog niet helemaal zekerheid over. Het Griekse woord 'arché' wordt gebruikt. Ik weet ook niet of meer duidelijk wordt met de Hebreeuwse grondtekst van Genesis.

Zelf kan ik me voorstellen dat de duivel zondigde vanaf het begin van zijn rebellie (en dat hij daarvóór gehoorzaam was), maar ik weet ook niet of dat voor of na het begin van de schepping was.

Al met al kom ik niet veel verder smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik eens had begrepen staan engelen buiten tijd en ruimte en kun je dus niet echt een tijdsstip aanwijzen waarop de satan gevallen zou zijn. Je kunt dan ook niet echt zeggen wanneer de satan voor het kwaad zou hebben gekozen. In het begin, dat wel, maar "het begin" is wellicht ruimer te trekken dan enkel een bepaald tijdsstip. Want de schepping werd ook in het begin geschapen, maar in het begin was er ook nog geen tijd en ruimte, zodat het begin, dus het moment vlak vóórdat de schepping aanving, ook niet te bepalen valt.

Een mens groeit door zijn bewuste keuzes (bestaan onbewuste keuzes eigenlijk wel?) langzaam richting het goede of het kwade. Soms schuift hij meer naar het kwade, maar hij kan ook weer naar het goede toeschuiven (wat wij dan bekering noemen). Elke keuze die je maakt doet je iets meer de ene of de andere kant opschuiven. En hoe meer je een bepaalde kant opschuift, hoe sneller en ook gemakkelijker je weer de keuzes in die richting maakt, waardoor je nóg sneller die kant opgaat.

Als je zo dus bijvoorbeeld de kant van het goede opgaat, wordt het steeds moeilijker om nog voor het kwade te kiezen, omdat elke keuze je sneller naar het goede doet toegroeien. Op een gegeven moment krijg je dan de point of no return, zodat je niet anders meer kunt. Waar het punt ligt verschilt per mens, maar vrijwel zeker is dat je die in het aardse leven nog niet bereikt, hoe ver je ook komt. Ook een intens goed iemand kan tot op het laatste moment nog een kwade keuze maken en andersom. Die schamele tachtig of honderd jaar hier is bij lange na niet toereikend. Een paar duizend jaar komt wellicht meer in de buurt.

Wanneer je sterft, vallen tijd en ruimte weg en zo dus alle beperkingen die zij aan jouw geest opleggen. Je wordt dan "als een engel" (of als een duivel) en stoot metéén door naar het volmaakt goede of het volmaakt slechte. Je raast in luttele tellen (die dan dus niet eens bestaan) oneindig ver over de point of no return heen en blijft maar in oneindige "snelheid" doorgaan daarin. ("Had je dit al niet eens eerder zo geschreven hier?" Jawel, maar schrijven is nu eenmaal leuk...).

Goed, maar nu de satan. Satan is dus een engel en heeft dus al sinds het begin geen last van beperkingen als tijd en ruimte. Als je dan toch graag een concreet punt zou willen aanwijzen waarop hij voor het kwade zou hebben gekozen, dan zou je kunnen zeggen: op het moment dat hij geschapen werd en vrije wil kreeg. Alleen is dat een nogal gemankeerde en geforceerde poging om tijdloosheid toch tijdelijk zien te maken. Goed en kwaad lagen dan ook altijd in God besloten, daar God natuurlijk oneindig vrije wil heeft, en zijn in die zin dus nooit geschapen of ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid