Spring naar bijdragen

Jeugdsentiment


Aanbevolen berichten

Ik heb nog eens naar Tom and Jerry en Nu Pogodi zitten kijken en er is best iets om over na te denken. Tekenfilms worden door volwassenen gemaakt, door intelligente volwassenen welteverstaan. Maar wel voor kinderen. Dus probeer maar eens iets te maken wat inhoud heeft EN op de belevingswereld van het kind aansluit. Als je die tekenfilms kijkt zie je dat de thematiek best serieus is.

Het hoofdverhaal is hetzelfde, een schurk zit achter een klein, onschuldig beestje aan. Maar als je beter kijkt, in Nu Pogodi is er een duidelijk goed-slecht scheiding. De wolf is een domme klootzak die het haasje probeert te vangen en daardoor steeds in de problemen raakt en voor schut komt te staan. Het is wel de bedoeling dat we om hem lachen maar zijn vervelende situaties zijn meestal pech en niet door iemand bedoeld. Plus ze zijn vrij mild.

In Tom and Jerry daarentegen is het geweld een stuk erger, bijv dat Jerry Tom's staart in een broodrooster legt zodat het helemaal verbrandt of zijn kont brandmerkt of dat Tom kogels in zijn ogen krijgt. Plus de boodschap lijkt te zijn dat de grootste klootzak wint. In deze aflevering bijvoorbeeld, zit feitelijk slavernij, vernedering en marteling. Maar Tom en Jerry doen het elkaar aan en Jerry wint uiteindelijk en Tom is een loser. Oftewel, in Nu Pogodi moeten we lachen om de wolf omdat hij een klootzak en idioot is die anderen het leven zuur maakt, in Tom and Jerry moeten we lachen om Tom omdat hij niet erg genoeg was. Wreed zijn is oke, zolang je maar de overhand hebt. Wat een geweldige boodschap voor kinderen :|

Het doet me denken aan een boek dat ik over Pol Pot las, daarin stond dat de Cambodiaanse kinderverhalen de schurken vereren, in tegenstelling tot de verhalen uit andere landen. Je mag best slecht zijn, als je er maar iets mee bereikt. Je bent verachtelijk als je faalt, niet omdat je slecht bent. Dus men denkt dat deze boodschap het denken van Pol Pot had beïnvloed. En dan zit er ook nog verschil tussen verhalen die door het volk worden bedacht en op de jongere generatie doorgegeven, en aan de andere kant een kliek slimme meneren die dit soort verhalen expres bedenken en er beelden van maken om aan de onvolgroeide hersentjes op te dringen. Wow :| Best deprimerend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 213
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hetzelfde dus hier.. De boze koster vond ik altijd wat eng.. Maar een van de bekendere zinnetjes bij ons thuis is nog steeds 'En het kannetje zei KLOEK!' :E

Moet dat niet zijn: 'Kloek-kloek zei het kannetje'? Staat me vaag iets van bij.

Och wat was het leven heerlijk simpel bij W.G.

Dat is de eerste zin van het boek 'Voetstapjes in de Sneeuw' door Weegee. Dat wat ik schreef was de laatste zin dacht ik :)
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

- Met een doosje Tic Tac in de auto op vakantie. Kijken hoeveel honderd kilometer je kon halen voor je Tic Tacjes op waren.

- Hutten bouwen met hooibalen op de hooizolder. Ik woonde in een klein dorp en je mocht bij de meeste boeren gewoon op het erf komen om te spelen.

- paaseieren verstoppen in de tuin.

- geur van gemaaid gras, koeien en de blubber van de trekvaart.

- schoolzwemmen, een vreselijke busreis heen, dan vervelende zwemles, dan 15 minuten leuk (vrij zwemmen) en dan een fijne busreis terug, blij dat het weer voor 2 weken voorbij was.

Voor de limonade discussie:

Limonade is siroop uit een blikken bus. Goed spul, wij hadden Spontin. te duur om elke dag in grote hoeveelheden naar binnen te klokken. Grenadine is een van de vele smaken limonade.

Voor schoolkinderen door de week had je Ranja. Knaloranje of groen spul, kost drie keer niks uit een plastic fles. Niet te drinken. Ik had al jong nog liever gewoon kraanwater.

priklimonade noemden wij 'Fris' of 'Prik' Coca Cola was lekker, 3-Es cola was vies. 7-Up , Sinas en Cassis waren de andere 'grote smaken' ik kreeg dit allemaal alleen op vakantie en feestjes enzo omdat het slecht voor je tanden was (en duur, maar dat werd niet als reden opgeven) Maar goed, we kregen in die zeldzame gevallen wel The Real Thing dan. Ik wilde trouwens altijd Tonic of Bitter Lemon.

- Zelf waterijsjes maken van (Spontin) limonade. Met van die plastic houdertjes.....

- Tennissen op gravel, de baan vegen, met rooie sokken en knieën thuiskomen. (Ongetwijfeld wordt er nog steeds veel op gravel getennist, maar ik doe het al weet ik hoe lang niet meer, dus voor mij is het jeugdsentiment

Wij hadden geen tv thuis, dus ik ben minder op de hoogte van de tv programma's. Wel ging ik bij vriendjes kijken, maar vaak gingen we liever buiten spelen of met lego ofzo. Er waren wel dingen waarvoor ik speciaal ergens ging kijken, maar ik weet niet meer wat. in elk geval ontsteeg het niet het niveau van "ter land ter zee en in de lucht."

- Alle wedstrijden van Oranje kijken in 1988. Dat weet ik nog wel goed. Dat ik laat op mocht blijven en dat we kampioen werden. (we keken bij de buurman)

-kleding: ergens in mijn jeugd werd alles fluorgeel /groen, knalroze enzo. Een beetje 'Doe Maar' kleuren, maar die periode was veel eerder, die bedoel ik niet. Ik kan helaas geen foto vinden, maar het was echt erg. (1990?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

-kleding: ergens in mijn jeugd werd alles fluorgeel /groen, knalroze enzo. Een beetje 'Doe Maar' kleuren, maar die periode was veel eerder, die bedoel ik niet. Ik kan helaas geen foto vinden, maar het was echt erg. (1990?)

Die felle kleuren in de kleding was er inderdaad volgens mij rond 1990 :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

-kleding: ergens in mijn jeugd werd alles fluorgeel /groen, knalroze enzo. Een beetje 'Doe Maar' kleuren, maar die periode was veel eerder, die bedoel ik niet. Ik kan helaas geen foto vinden, maar het was echt erg. (1990?)

Die felle kleuren in de kleding was er inderdaad volgens mij rond 1990 :)

Crap, ik loop twee decennia achter. :|

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vandaag was er weer Wickie de Viking op TV. Blijft een heerlijke serie. Wist niet dat daar al woordgebruik als "Kankeren" etc in voorkwam. Maar komt ook uit de jaren 70, toen had dat een heel andere lading en betekenis.

:D :D Nu ik vrij ben, zet ik als ik wakker wordt gelijk de tv aan, en dan kijk ik eerst wickie de viking, dan kijk ik Heidi en daarna Boes ^^ Ge-wel-dig, echt superleuk :D Dat vond ik vroeger al leuk, maar nu misschien wel nog meer, omdat ik het veel beter begrijp dan vroeger :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid