Spring naar bijdragen

wat zegt de bijbel over kerstbomen


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo mensen ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende onderwerp: kerstboom in de bijbel.

In Jeremia 10 vers 1tm5.

Luister naar Het Woord van de Here,

Israël: Doe niet als de mensen die hun lot en toekomst in de sterren proberen te lezen!

Weer niet bang voor hun voorspellingen want het zijn allemaal leugens. Het heeft niets om het lijf en is aleen maar dom. ZIJ HAKKEN EEN BOOM OM, MAKEN EEN AFGODSBEELD EN VERSIEREN HET MET GOUD EN ZILVER, WAARNA ZIJ HET MET HAMER EN SPIJKERS VASTZETTEN,ZODAT HET NIET OMVALT. EN DAN STAAT HUN god DAN, ALS EEN HULPELOZE VOGELVERSCHRIKKEL IN EEN TUIN! HIJ KAN NIET PRATEN EN MOET GEDRAGEN WORDEN,WANT LOPEN KAN HIJ OOK NIET. WEES NIET BANG VOOR ZO'N god. WANT HIJ BAAT U NIET EN SCHAADT U NIET. U KAN ER HELEMAAL NIETS VAN VERWACHTEN.

Het gaat mij hier om dieper te kijken naar deze tekst, De kerstboom zorgt in de hele wereld voor de ultieme kerstsfeer. Toch is deze boom van oorsprong geen sfeermaker. En hij heeft eigenlijk niets te maken met het kerstverhaal. Waar komt deze traditie dan vandaan?

Dat verering van bomen al heel lang bestaat is bekend. In alle culturen werden aan bomen bijzondere krachten toegedicht. De kerstboom is een voortvloeisel van de Germaanse levensboom. In elk dorp stond wel zo boom, die bescherming moest bieden tegen onheil en rampspoed, tevens ook in het oude.

De christelijke kerk probeerde aanvankelijk van deze heidense rituelen af te komen. Dat bleek lastig, want toen de kerk aan zijn opmars begon, wilden veel heidenen vasthouden aan het joelfeest. En de Romeinen vierden in diezelfde periode 'Saturnalia', de winterzonnewende. Om tot één christelijk feest te komen is als compromis de viering van kerstmis (de geboorte van Christus) op 25 december in het leven geroepen.

En zo zijn er nog velen feestdagen geplaatst op dagen van de vereering van romeinse afgoden.

Ik ben dus van mening dat we het niet zo licht moeten nemen met een kestboom in de huiskamer. Uiteindelijk doe je dus gewoon mee aan afgoderij.

kijk maar eens naar deze spreker wat hij hierover verteld. op 2:50 en verder.

link

ben je geintereseerd geraakt en wil je meer weten over de afkomst van het kerstfeest,

dan moet je de volgende link ook maar eens kijken.

laat me weten hoe jij erover denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die hun kerstboom gaan aanbidden of gaan luisteren of de boom soms een openbaring wil geven. De meeste mensen zijn het denk ik helemaal eens met Jeremia in dezen, en verwachten dan ook helemaal niets van hun boom. (nu ja niet helemaal, ze verwachten wel dat hij lekker ruikt en dat de kaarsjes (lampjes) aan een gezellige sfeer bijdragen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

laat me weten hoe jij erover denkt.

Ik denk dat de bijbel helemaal niks over kerstbomen zegt. Kerstbomen kenden ze helemaal niet.

En de bijbelpassage die je aanhaalt lees je iets in wat er niet in staat. De huidige kerstboom die men in de woonkamer heeft staan is gewoon een sierobject en geen afgodsbeeld. Het is niet anders dan een vensterplant, maar dan eentje die je rond kerst in je huis zet en lichtjes en kerstballen in stopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En oh ja, de meeste christenen hier zijn trouwens op de hoogte dat bepaalde Kerstgebruiken een niet-christelijke oorsprong hebben. Het is bijvoorbeeld onwaarschijnlijk dat de datum werkelijk de verjaardag van Jezus is. Het is waarschijnlijker dat het door de oerevangelisten op de datum van een Heidens zonnewendefeest is geprikt, of iets dergelijks. Maar doet het er toe als er geen enkele associatie is met die Heidense Godsdiensten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ehm, de germaans-odinistische levensboom Ygdrasil was volgens mij geen concrete boom in een dorp, maar een integraal onderdeel van de kosmos volgens de Edda, je had weliswaar heilige bomen, maar ik denk niet dat die in de dorpen stonden, maar meer in heilige bossen en op heilige heuvels. Ik ben nog niet tegengekomen dat er een soort van talismanwerking van bomen in een dorp bestond. Sowieso werd de boom zelf niet aanbeden, maar gebruikt als symbool van de zonnewende, als ik me niet vergis. Ik vind het allemaal niet heel overtuigend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie het geciteerde Schriftgedeelte volgens de vertaling in de openingspost beter leest, bemerkt dat er staat dat er een boom wordt omgehakt, daarvan een afgodsbeeld wordt gemaakt en dat beeld dus versierd wordt. Andere vertalingen spreken dan ook duidelijk over een stuk hout, of blokken hout, die uit het bos worden gehaald en bewerkt. Hout als materiaal om daadwerkelijke afgodsbeelden mee te beitelen dus.

De kerstboom is gewoon onderdeel van het winterfeest dat seculieren nog altijd vieren en waar christenen enkele elementen van hebben overgenomen. Net zoals seculieren weer elementen uit het kerstfeest hebben overgenomen, zoals de naam en soms ook het kerststalletje. Ik dacht Luther wist dan ook een christelijke betekenis aan de boom te geven: de driehoekige vorm voor de Drie-eenheid, de ballen voor de goede vruchten, het altijd groene voor het eeuwig leven, de boom voor de boom des levens, de kaarsjes voor het doorbrekende Licht, etc.

Maar het moet gezegd worden dat tot in de jaren vijftig de katholieke Kerk de winterboom ook afwees, terwijl protestanten het weer als een soort alternatief voor de kerststal zagen. Maar nu hebben ook katholieken gewoon zo'n boom in huis en doen protestanten over het algemeen al minder moeilijk over zo'n kerststal. Van afgodsbeelden is dus geen sprake, maar hoogstends van het vieren van de winter en van het zoeken naar licht en warmte in de koude, donkere dagen. En christenen doen dat dus samen met het Kindje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben dus van mening dat we het niet zo licht moeten nemen met een kestboom in de huiskamer. Uiteindelijk doe je dus gewoon mee aan afgoderij.

Ik ben van mening dat dit heel veel over jezelf zegt en eigenlijk niets over anderen. Schijnbaar aanbad jij je kerstboom, dat is voor jouw rekening. Jouw aanbidden van een kerstboom kun je niet zomaar koppelen aan anderen. Ik heb een kerstboom in huis en aanbid het ding niet.

Quote:
kijk maar eens naar deze spreker wat hij hierover verteld. op 2:50 en verder.

Het filmpje is niet meer. Maar ik kan me wel zo'n beetje voorstellen wat er zoal in voorkomt, het is namelijk dezelfde opgewarmde meuk als die ik zo'n beetje elk jaar langs zie komen.

Quote:
ben je geintereseerd geraakt en wil je meer weten over de afkomst van het kerstfeest,

dan moet je de volgende link ook maar eens kijken.

Ik ben meer geïnteresseerd in de huidige betekenis van het kerstfeest. Daar houd ik mij dan ook mee bezig.

Quote:
laat me weten hoe jij erover denkt.

Samengevat; ik denk dat je wat minder moet kijken naar extremisten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij ben je snel klaar met de topic want er staat weinig over kerstbomen in de bijbel...helemaal niks namelijk!

Zoals RobertF al zei gaat het om bomen die werden omgehakt om er vervolgens een afgodsbeeld van te maken en dit beeld (gemaakt uit het hout van die bomen!!) werd versierd en vereerd.

Met name Jehova's getuigen denken inderdaad dat het hier over kerstbomen gaat en zetten om die reden geen kerstboom in huis.

Maar in feite als je goed en nauwkeurig leest zoals RobertF al terrecht aangeeft, staat hier helemaal niet dat men een boom versierde of vereerde, maar dat men een boom omhakte en er vervolgens een afgodsbeeld van maakte, en toen pas het beeld wat gehakt werd uit de boom gingen versieren en vereren.

Anders zou je ook geen goud en zilver mogen hebben omdat in de bijbel staat dat daar ook afgodsbeelden mee gemaakt en versierd werden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

link

De kerstboom (een spar, en geen dennenboom) gaat terug op een vruchtbaarheidssymbool. Over de ouderdom van het gebruik als kerstboom lopen de bronnen zeer uiteen. Waarschijnlijk hadden reeds de Germanen voor de kerstening rond de tijd van winterzonnewende (het joelfeest of Yule) een altijd groene boom in huis of op het erf. Vanwege deze heidense wortels heeft de Rooms-katholieke Kerk de boom lange tijd geweerd uit het christendom.

Luther verklaarde begin zestiende eeuw de kerstboom tot symbool van de geboorte van Jezus. Eerst stond de boom alleen nog in de kerken; eind 19e eeuw haalde men hem, allereerst in protestantse landen, alsnog de huiskamer binnen.

De kerstboom herinnert de christen volgens Luther aan de boom in het paradijs; de kerstboomballen aan de vruchten waarvan Adam en Eva aten. De piek in de boom staat voor de ster die de Wijzen de weg wees naar de geboorte­plaats van Jezus; soms wordt de piek daarom door een ster vervangen.

De katholieken gaven eerder aan de kerststal, eventueel met groene versieringen, de ereplaats in huis, pas sinds 1982 staat er in het Vaticaan ook een kerstboom. Protestanten weerden echter in het algemeen de beelden van de kerststal, vanwege hun beeldenverbod, vandaar had de kerstboom bij hen meer succes. Overigens bestond er rond de voortdurend groene naaldboom in de warmere, zuidelijke katholieke landen ook geen voorgeschiedenis of heidense folklore zoals in de Germaanse noordelijke landen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid