Mr. Emilio 0 Geplaatst 1 december 2010 Rapport Share Geplaatst 1 december 2010 Babylijkje in glascontainer Den Haag In Den Haag is in een glascontainer in de wijk Escamp het lichaam van een dode baby gevonden. De politie vond het lijkje rond zeven uur vanavond na een tip van een getuige. Die zei dat hij had gezien dat de baby in de ondergrondse container werd gestopt. Glascontainer Het is niet duidelijk of de baby toen nog leefde. Waarschijnlijk gaat het om een pasgeboren baby. Naar aanleiding van de tip kon de politie een 26-jarige vrouw aanhouden. Bron: link Het is weer een incident in een lange rij van familiedrama's... Zeker nu ik net vader ben ben geworden, kan ik me niet voorstellen dat een ouder zijn/haar kind zoiets aandoet. Vraag: stel dat de aangehouden vraag inderdaad de moder is en schuldig wordt bevonden aan de dood van haar pasgeboren kind, welke straf zou zijn dan moeten krijgen en waarom? Zou zo iemand bijvoorbeeld nooit meer kinderen moeten kunnen krijgen? Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 1 december 2010 Rapport Share Geplaatst 1 december 2010 Afgaande op wat je schrijft: een gevangenisstraf van zo'n twintig jaar, afhankelijk van de omstandigheden, en daarna TBS met dwangverpleging, ook afhankelijk van de omstandigheden. Maar eigenlijk kun je niet zomaar hier een straf bepalen zonder de zaak te kennen, laat staan of ze wel of geen kinderen zou mogen krijgen. Link naar bericht Deel via andere websites
Jipperd 0 Geplaatst 1 december 2010 Rapport Share Geplaatst 1 december 2010 Allereerst snap ik de hele situatie nog niet, we weten niet wat de omstandigheden van deze vrouw waren, dus ik kan niets zeggen over een eventuele straf. Persoonlijk vind ik dat we overigens ook niet mogen oordelen, daar hebben we rechters voor. Link naar bericht Deel via andere websites
Propje 0 Geplaatst 1 december 2010 Rapport Share Geplaatst 1 december 2010 ik wil ook eerst wel weten of het kindje misschien al dood was voordat ze t zo dumpte.. en verder vind ik het gewoon triest voor alle betrokkenen; ook de moeder! niemand die mentaal helemaal ok is doet zoiets.. dus ik heb eerder medelijden dan woede.. Link naar bericht Deel via andere websites
Morphogenesis 4 Geplaatst 1 december 2010 Rapport Share Geplaatst 1 december 2010 Wie zegt dat de moeder de enige medeplichtige is? Wellicht was de vader niet zo amused.. Link naar bericht Deel via andere websites
Propje 0 Geplaatst 1 december 2010 Rapport Share Geplaatst 1 december 2010 Quote: Op woensdag 01 december 2010 09:37:46 schreef Morphogenesis het volgende: Wie zegt dat de moeder de enige medeplichtige is? Wellicht was de vader niet zo amused.. precies! is nog niet zoveel over te zeggen lijkt me.. Link naar bericht Deel via andere websites
Mr. Emilio 0 Geplaatst 1 december 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 december 2010 Quote: Op woensdag 01 december 2010 09:35:52 schreef Propje het volgende: ...dus ik heb eerder medelijden dan woede.. Ik heb allebei... Link naar bericht Deel via andere websites
Dagmar 0 Geplaatst 1 december 2010 Rapport Share Geplaatst 1 december 2010 Mijn eerste reactie bij dit soort berichten is (gevoerd door primitiviteit, hormonen en meer van dat soort nog-niet-ontzwangert-gevoelens) zoiets als 'Gooi dat !@#$%^&*&^ zelf in die glasbak ' Maar, ja, er bestaat zoiets als postnatale depressie/psychose, rare thuissituatie enz enz. Gevangenisstraf en TBS lijken me terecht. En mocht ze genezen: de wetenschap dat je je eigen kind in een glasbak gedumpt hebt is al genoeg straf Link naar bericht Deel via andere websites
annzie 1 Geplaatst 1 december 2010 Rapport Share Geplaatst 1 december 2010 Quote: Op woensdag 01 december 2010 11:10:08 schreef Dagmar het volgende: Maar, ja, er bestaat zoiets als postnatale depressie/psychose, rare thuissituatie enz enz. Gevangenisstraf en TBS lijken me terecht. En mocht ze genezen: de wetenschap dat je je eigen kind in een glasbak gedumpt hebt is al genoeg straf x2 Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 1 december 2010 Rapport Share Geplaatst 1 december 2010 Quote: Op woensdag 01 december 2010 08:33:48 schreef Mr. Emilio het volgende: Vraag: stel dat de aangehouden vraag inderdaad de moder is en schuldig wordt bevonden aan de dood van haar pasgeboren kind, welke straf zou zijn dan moeten krijgen en waarom? De reguliere strafmaat voor moord met voorberachte rade. Quote: Op woensdag 01 december 2010 08:33:48 schreef Mr. Emilio het volgende: Zou zo iemand bijvoorbeeld nooit meer kinderen moeten kunnen krijgen? Dat zou ik een bijzonder walgelijke strafmaatregel vinden waarbij de overheid vér buiten haar boekje gaat. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 1 december 2010 Rapport Share Geplaatst 1 december 2010 Quote: Op woensdag 01 december 2010 08:33:48 schreef Mr. Emilio het volgende: Zeker nu ik net vader ben ben geworden, kan ik me niet voorstellen dat een ouder zijn/haar kind zoiets aandoet. [...] Zou zo iemand bijvoorbeeld nooit meer kinderen moeten kunnen krijgen? Ik kan me voorstellen dat je als vader of moeder inderdaad extra schrikt van zoiets. Ik heb dan zelf helaas geen kinderen maar ik vind dit ook vreselijk en onbegrijpelijk. Ik denk dat we ook best mogen bidden voor het overleden kindje en voor degene(n) die hierbij betrokken zijn. In welke nood moet je verkeren om zoiets te doen? Onbegrijpelijk. Je kunt natuurlijk nooit grenzen stellen aan het wel of niet kinderen mogen krijgen van mensen. In de regel is het echter wel zo - en ik spreek nu vanuit mijn persoonlijke ervaringen met jeugdzorg - dat wanneer een persoon of gezin "verdacht" is, de kans dat ze in de toekomst een kind zelfstandig mogen opvoeden zéér klein is. Ik denk dat wanneer blijkt dat de ouders of één van de ouders hierbij betrokken is deze kans echt nagenoeg afwezig is. Ik denk dat dat ook goed is, hoewel ik het lang niet altijd met jeugdzorg eens ben. Verder vind ik dat wat Dagmar zegt van een moederlijke wijsheid. Link naar bericht Deel via andere websites
Propje 0 Geplaatst 1 december 2010 Rapport Share Geplaatst 1 december 2010 Quote: Op woensdag 01 december 2010 17:21:58 schreef Machiavelli het volgende: [...] De reguliere strafmaat voor moord met voorberachte rade. waarom met voorbedachte rade? je weet toch niet wat er precies gebeurd is? zou toch ook doodslag kunnen zijn? Link naar bericht Deel via andere websites
Computoon 0 Geplaatst 1 december 2010 Rapport Share Geplaatst 1 december 2010 Quote: Op woensdag 01 december 2010 17:21:58 schreef Machiavelli het volgende: [...] De reguliere strafmaat voor moord met voorberachte rade. Moord is per definitie met voorbedachten rade. Als iemand in een opwelling wordt gedood, spreken we van doodslag. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 1 december 2010 Rapport Share Geplaatst 1 december 2010 Eigenlijk wel raar dat het dan "moord met voorbedachte rade" wordt genoemd. Link naar bericht Deel via andere websites
dingo 166 Geplaatst 2 december 2010 Rapport Share Geplaatst 2 december 2010 Als ik me het goed herinner is moord: doodslag met voorbedachte rade. Daarnaast heb je nog doodslag (zonder voorbedachte rade) en dood door schuld. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 2 december 2010 Rapport Share Geplaatst 2 december 2010 Maar de toevoeging "met voorbedachten rade" lijkt ten onrechte te suggereren dat er ook moord zonder voorbedachten rade bestaat. Maar dan is het weer geen moord dus. Dat is taalkundig gezien wel interessant. Link naar bericht Deel via andere websites
dingo 166 Geplaatst 2 december 2010 Rapport Share Geplaatst 2 december 2010 Moord met voorbedachte rade bestaat volgens mij ook niet (als ik het goed herinner, het is even geleden dat ik strafrecht had). Link naar bericht Deel via andere websites
Morphogenesis 4 Geplaatst 2 december 2010 Rapport Share Geplaatst 2 december 2010 Ondanks dat het gerelateerd is aan het onderwerp toch de vraag om wat meer BOT te gaan Link naar bericht Deel via andere websites
Propje 0 Geplaatst 3 december 2010 Rapport Share Geplaatst 3 december 2010 baby is dus al dood geboren: link maakt het verhaal meteen een stuk 'minder erg' vind ik.. Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 3 december 2010 Rapport Share Geplaatst 3 december 2010 Wat een trieste commentaren zeg. Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 3 december 2010 Rapport Share Geplaatst 3 december 2010 Quote: Op vrijdag 03 december 2010 16:48:17 schreef Propje het volgende: baby is dus al dood geboren: link maakt het verhaal meteen een stuk 'minder erg' vind ik.. We zijn het verplicht om onze doden te begraven. Zo minachtend met een lichaam omgaan vind ik zelf al genoeg voor een x aantal jaren cel inclusief heropvoeding. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 3 december 2010 Rapport Share Geplaatst 3 december 2010 Maar waarom dan toch in de glasbak? Link naar bericht Deel via andere websites
MarinusCopy 0 Geplaatst 3 december 2010 Rapport Share Geplaatst 3 december 2010 Quote: Op vrijdag 03 december 2010 16:54:07 schreef Hongerige Wolf het volgende: Maar waarom dan toch in de glasbak? Dat vraag ik me ook af, ja. Misschien was mevrouw zo psychotisch als een deur en had ze niet meer zo door dat dat tamelijk walgelijk is. Misschien is het ook gewoon een van die lagere levensvormen zonder een greintje empathie. Met min koud een baby op een bed van glasscherven dumpen is i.i.g. niet iets wat je als humaan zou kunnen betitelen. Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 3 december 2010 Rapport Share Geplaatst 3 december 2010 Ik kan me er misschien wat bij voorstellen als ze gewoon compleet doorgeslagen is door die miskraam. Een miskraam zal vast een heel heftige ervaring zijn, als je daar totaal niet mee omkan en helemaal in paniek schiet doe je misschien gekke dingen. In zo'n geval lijkt psychologische begeleiding me gepaster dan een gevangenisstraf. Maar goed, dat wijst het onderzoek hopelijk allemaal wel uit. Link naar bericht Deel via andere websites
MarinusCopy 0 Geplaatst 3 december 2010 Rapport Share Geplaatst 3 december 2010 Quote: Op vrijdag 03 december 2010 17:05:52 schreef Iriacynthe het volgende: Een miskraam zal vast een heel heftige ervaring zijn, als je daar totaal niet mee omkan en helemaal in paniek schiet doe je misschien gekke dingen. Zie het deel "zo psychotisch als een deur". Ik vind het wel ontzettend hard om een baby, dood of niet, in een vijver glasscherven te dumpen. Krankzinnigheid is een mogelijke oorzaak, maar het zou ook maar zo gewetenloosheid kunnen zijn. Verder is (tijdelijke) krankzinnigheid echt geen universeel excuus om van alles te mogen uithalen. Een baby(lijkje) in de glasbak doen is echt extreem grof. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten