Spring naar bijdragen

"Ik zoek een bijbeltekst" algemeen


Aanbevolen berichten

Quote:
Op vrijdag 09 december 2005 17:45:40 schreef Moonshine het volgende:

Hallo allemaal,

Ik had even een vraagje, in het nieuwe testament staat ergens iets over:

Dat je niet op God's berg, of in Gods huis mag wonen omdat je als mens te veel in onwaarheid leeft ofzo. Maar dat je door jezus gered ben en dat je zonden zijn vergeven, en dat dat nu dus wel mag.

Kan iemand mij helpen om deze bijbeltekst te zoeken want ik kan het echt niet meer terugvinden

Alvast bedankt,

Jelle

Kolossenzen 1:21-23 ???

Romeinen 5:8-10 ???

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 463
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Apokalyps 7:9-17

9 Daarna zag ik een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle rassen en stammen en volken en talen. Zij stonden voor de troon en voor het lam, in witte kleren en met palmtakken in de hand, 10 en luid riepen zij: ‘De redding komt van onze God, die op de troon zetelt, en van het lam!’

11 Alle engelen stonden rondom de troon, samen met de oudsten en de vier dieren, en zij wierpen zich neer voor de troon en aanbaden God: 12 ‘Amen! Lof en heerlijkheid en wijsheid en dank en eer en macht en sterkte aan onze God tot in alle eeuwigheid, amen!’

13 Toen richtte zich een van de oudsten tot mij en zei: ‘Wie zijn dat in die witte kleren en waar komen zij vandaan?’ 14 Ik antwoordde hem: ‘Heer, dat weet ú.’ Toen zei hij: ‘Dat zijn degenen die uit de grote verdrukking komen, die hun kleren hebben wit gewassen in het bloed van het lam. 15 Daarom staan zij voor de troon van God, en dienen ze Hem dag en nacht in zijn tempel, en Hij die op de troon zetelt zal zijn tent over hen uitspreiden. 16 Zij zullen nooit meer honger of dorst lijden, geen zonnesteek of woestijngloed zal hen treffen, 17 want het lam midden voor de troon zal hen weiden en voeren naar de waterbronnen van het leven, en God zal alle tranen uit hun ogen wissen.’

Apokalyps 21

1 Toen zag ik een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; de eerste hemel en de eerste aarde waren verdwenen en de zee bestond niet meer. 2 Ik zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, vanuit God uit de hemel neerdalen, gereed als een bruid die zich voor haar man heeft getooid. 3 Toen hoorde ik een luide stem, die vanaf de troon riep: ‘Dit is de tent van God bij de mensen! Hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volk zijn, en Hij, God-met-hen, zal hun God zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen, en de dood zal niet meer bestaan; geen rouw, geen geween, geen smart zal er zijn, want al het oude is voorbij.’

5 En Hij die op de troon zetelt, zei: ‘Zie, Ik maak alles nieuw.’ Ik hoorde zeggen: ‘Schrijf deze woorden op, ze zijn betrouwbaar en waar.’ 6 Toen zei Hij tegen mij: ‘Ze zijn vervuld! Ik ben de alfa en de omega, de oorsprong en het einde. Wie dorst heeft zal Ik voor niets te drinken geven uit de bron van het water dat leven geeft. 7 Wie overwint zal dit allemaal krijgen, en Ik zal zijn God zijn en hij mijn zoon. 8 Maar de lafhartigen, de trouwelozen, de verdorvenen, de moordenaars, de hoerenlopers, de tovenaars, de afgodendienaren en alle leugenaars, hun deel is in de poel die brandt van vuur en zwavel. Dit is de tweede dood.’ 9 Toen kwam een van de zeven engelen met de zeven schalen die gevuld waren met de zeven laatste plagen, naar mij toe en zei: ‘Kom! Ik zal u de bruid, de vrouw van het lam tonen.’ 10 Hij bracht mij in de geest op een grote, hoge berg en toonde mij de heilige stad, Jeruzalem, terwijl zij vanuit God uit de hemel neerdaalde, 11 stralend van Gods heerlijkheid: zij schitterde als het kostbaarste gesteente, als kristalklare jaspis. 12 De stad was omringd door een grote, hoge muur met twaalf poorten en aan de poorten stonden twaalf engelen; op de poorten waren namen gegrift, de namen van de twaalf stammen van Israël. 13 Er waren drie poorten op het oosten, drie op het noorden, drie op het zuiden en drie op het westen. 14 De stadsmuur had twaalf grondstenen met daarop de twaalf namen van de twaalf apostelen van het lam.

15 Hij die met mij sprak, had een gouden meetstok om de stad en haar poorten en haar muur op te meten. 16 De stad was gebouwd als een vierkant, even lang als breed. Hij mat haar op met zijn meetstok: twaalfduizend stadiën; lengte, breedte en hoogte waren gelijk. 17 De muur van de stad was honderdvierenveertig el hoog, gemeten naar onze maat, die de engel ook gebruikte. 18 De muur was gebouwd van jaspis, de stad zelf was van zuiver goud, dat blonk als glas. 19 De grondstenen van de stadsmuur waren vervaardigd van alle soorten edelgesteente: de eerste van jaspis, de tweede van saffier, de derde van chalcedon, de vierde van smaragd, 20 de vijfde van onyx, de zesde van carneool, de zevende van chrysoliet, de achtste van beryl, de negende van topaas, de tiende van chrysopraas, de elfde van hyacint, en de twaalfde van amethist. 21 De twaalf poorten waren twaalf parels: elke poort bestond uit één enkele parel. De straten van de stad waren van zuiver goud, doorzichtig als glas. 22 Maar een tempel zag ik er niet, want God, de Heer, de Albeheerser, is haar tempel, evenals het lam. 23 De stad heeft het licht van zon en maan niet nodig, want de heerlijkheid van God verlicht haar, en haar lamp is het lam. 24 De volken wandelen bij haar licht, en de koningen van de aarde brengen haar hun rijkdom. 25 Haar poorten zullen overdag nooit worden gesloten, er zal geen nacht meer zijn, 26 en zij zullen daar de pracht en de schatten en de kostbaarheden van de volken brengen. 27 Niets onreins zal er binnenkomen, en niemand die zich schuldig maakt aan de gruwelijke leugen, maar alleen zij van wie de namen geschreven staan in het boek des levens van het lam.

Apokalyps 22:1-5

1 Toen toonde de engel mij een rivier met water dat leven geeft, helder als kristal, die ontsprong aan de troon van God en van het lam. 2 Midden op het plein van de stad en omgeven door de rivier stond de levensboom, die twaalfmaal vrucht draagt, elke maand eens; en zijn loof brengt de volken genezing. 3 Er zal geen banvloek meer zijn. De troon van God en van het lam zal daar staan, en zijn dienstknechten zullen Hem vereren. 4 Zij zullen zijn gelaat aanschouwen en zijn naam op hun voorhoofd dragen. 5 Er zal geen nacht meer zijn en zij hebben geen licht meer nodig van lamp of zon, want God de Heer zal over hen lichten, en zij zullen heersen tot in alle eeuwigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarschijnlijk is dit totaal overbodig om te melden maar voor de zekerheid doe ik het toch maar. De geposte citaten bestaan voornamelijk uit symboliek en bevatten beloftes en beschrijvingen die vrij onvoorstelbaar zijn.

Daarom passen ze ook zo goed bij de rest van de bijbel, een heleboel prachtige en intrigerende symboliek waarin een grote Wijsheid woont. Nogmaals: ga deze teksten niet aanvoeren om een schets van de feitelijke hemel te maken, dat is namelijk niet aan ons gegeven in de Schrift. De reden dat ik je deze citaten heb gegeven is omdat ze van alle schriftplaats nog de meeste raakvlakken met de door jou begeerde beschrijving hebben.

Helaas(?) bestaat een echte concrete beschrijving van de hemel dus niet.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

En wat betreft de Hemel, valt er ook al een heleboel te halen uit wat Jezus zegt. Bijvoorbeeld dat het als een Koninkrijk georganiseerd zal zijn (Koninkrijk der Hemelen). Dat we net zo dicht bij Jezus zullen mogen staan, als een man bij een vrouw (het gaat een bruiloft worden daar). Dat we er best nog wel onze verantwoordelijkheden zullen hebben (de gelijkenis van de talenten). En zo kun je nog wel heel wat aanhalen, maar je zult vaak goed moeten zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En wat betreft de Hemel, valt er ook al een heleboel te halen uit wat Jezus zegt.

Is dat zo?

Quote:
Bijvoorbeeld dat het als een Koninkrijk georganiseerd zal zijn (Koninkrijk der Hemelen).

Inderdaad. Maar weet je daardoor hoe het eruit ziet?knipoog_dicht.gif

Quote:
Dat we net zo dicht bij Jezus zullen mogen staan, als een man bij een vrouw (het gaat een bruiloft worden daar).

Je hoeft geen geleerde te zijn om te begrijpen dat dit een symbolische belofte is. Natuurlijk, het centrale idee van de hemel is een intens contact met God maar hoe dat precies in zijn werk zal gaan staat er niet beschreven. De vrager vroeg citaten waaruit blijkt hoe het eruit gaat zien, dat staat beslist niet in deze vergelijking van Christus.

Quote:
Dat we er best nog wel onze verantwoordelijkheden zullen hebben (de gelijkenis van de talenten). En zo kun je nog wel heel wat aanhalen, maar je zult vaak goed moeten zoeken.

Uh? Misschien bedoel jij een andere gelijkenis als ik denk hoor... maar uit Matteüs 25 kan ik niet halen dat we verantwoordelijkheden hebben in de hemel. Er staat dat we tussen Jezus' hemelvaart en wederkomst niet op onze kont moeten blijven zitten maar in plaats daarvan het Evangelie moeten verkondigen en praktiseren. Het geloof en het goede dat we door de heilige Geest hebben gekregen omzetten in meer dus. Ik zou wel graag jouw interpretatie van deze gelijkenis zien want je maakt me erg nieuwsgierig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 16 december 2005 15:21:38 schreef Tom het volgende:

[...]Is dat zo?

[...]Inderdaad. Maar weet je daardoor hoe het eruit ziet?
knipoog_dicht.gif

Neebig-smile.gif

Quote:

[...]Je hoeft geen geleerde te zijn om te begrijpen dat dit een symbolische belofte is. Natuurlijk, het centrale idee van de hemel is een intens contact met God maar hoe dat precies in zijn werk zal gaan staat er niet beschreven. De vrager vroeg citaten waaruit blijkt hoe het eruit gaat zien, dat staat beslist niet in deze vergelijking van Christus.

Klopt, ik ben geen geleerde en toch begrijp ik wat je bedoeld en ben ik het er mee eens.

Quote:

[...]Uh? Misschien bedoel jij een andere gelijkenis als ik denk hoor... maar uit Matteüs 25 kan ik niet halen dat we verantwoordelijkheden hebben in de hemel. Er staat dat we tussen Jezus' hemelvaart en wederkomst niet op onze kont moeten blijven zitten maar in plaats daarvan het Evangelie moeten verkondigen en praktiseren. Het geloof en het goede dat we door de heilige Geest hebben gekregen omzetten in meer dus. Ik zou wel graag jouw interpretatie van deze gelijkenis zien want je maakt me erg nieuwsgierig.

Waar ik op doelde was dat de persoon die van 5, 10 talenten had gemaakt, ook de verantwoordelijkheid kreeg over tien steden. En dat we in die zin ook nog behoorlijke verantwoordelijkheden krijgen later.

En even algemeen. Ik vind het veel interessanter om te lezen, wat ik later allemaal zal doen, hoe de relaties allemaal zullen liggen en al dat soort dingen. Hoe de omgeving er dan precies uitziet vind ik dan van een iets minder belang (hoewel ik dat ook niet zal veronachtzamen).

Je hebt gelijk als je zegt dat het geen exact juist antwoord was op de vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Waar ik op doelde was dat de persoon die van 5, 10 talenten had gemaakt, ook de verantwoordelijkheid kreeg over tien steden. En dat we in die zin ook nog behoorlijke verantwoordelijkheden krijgen later.

Ah natuurlijk de steden, nu snap ik wat je bedoelt. Ikzelf zie dat anders en beschouw de steden puur als een metafoor. Ik denk niet dat je als hemeling nog enige autoriteit of verantwoordelijk krijgt of begeert. In de hemel is de laagste immers de hoogste.knipoog_dicht.gif

Quote:
En even algemeen. Ik vind het veel interessanter om te lezen, wat ik later allemaal zal doen, hoe de relaties allemaal zullen liggen en al dat soort dingen. Hoe de omgeving er dan precies uitziet vind ik dan van een iets minder belang (hoewel ik dat ook niet zal veronachtzamen).

Je hebt gelijk als je zegt dat het geen exact juist antwoord was op de vraag.

Wat ik het interessants vind is lezen hoe je er kunt komen.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 16 december 2005 18:33:01 schreef Tom het volgende:

[...]Ah natuurlijk de steden, nu snap ik wat je bedoelt. Ikzelf zie dat anders en beschouw de steden puur als een metafoor. Ik denk niet dat je als hemeling nog enige autoriteit of verantwoordelijk krijgt of begeert. In de hemel is de laagste immers de hoogste.
knipoog_dicht.gif

Ach ja, verschil moet er wezen.

Quote:

[...]Wat ik het interessants vind is lezen hoe je er kunt komen.
knipoog_dicht.gif

Ik denk dat ik het daar ook wel mee eens ben. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik keek net ff op de Biblija site, en ben benieuwd welke boeken de Deuterocanonical books zijn. Die staan niet in de Bijbel..

Tobit

Judith

Esther Greek

Wisdom of Solomon

Sirach

Baruch

Letter of Jeremiah

Song of the Three Hebrews

Susanna

Bel and the Dragon

1 Maccabees

2 Maccabees

3 Maccabees

4 Maccabees

1 Esdras

2 Esdras

Prayer of Manasseh

Psalm 151

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 25 december 2005 12:05:19 schreef Linkin-Liz het volgende:

Ik keek net ff op de Biblija site, en ben benieuwd welke boeken de Deuterocanonical books zijn. Die staan niet in de Bijbel..

Tobit

Judith

Esther Greek

Wisdom of Solomon

Sirach

Baruch

Letter of Jeremiah

Song of the Three Hebrews

Susanna

Bel and the Dragon

1 Maccabees

2 Maccabees

3 Maccabees

4 Maccabees

1 Esdras

2 Esdras

Prayer of Manasseh

Psalm 151

Klopt als een bus dit lijstje. Maar als ik mij niet vergis staan ze wel in de NBV (meeste versies) en ook in de Willibrord vertaling. Maar wat is de bijbeltekst die je zoekt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik bedoelde meer, omdat ik die boeken niet ken, wat ze zijn. Zover ik weet staat bv het boek Tobit niet in de Bijbel. Zijn ze dan wel belangrijk? Wat moet ik er eigenlijk mee?

Sjaloom Linkin-Liz,

In het topic Waarom wel / niet Apocrieve boeken? vind je het één en ander over deze boeken. Hopelijk vind je daar antwoorden, en anders kun je daar je vragen stellen erover.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

'Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door mij.'

Dat is de eerste (best wel bekende op zich) tekst die mij door het hoofd schiet. Ik heb er alleen zo gauw de verwijzing niet bij, maar die moet wel te vinden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dwarrel, ik moest bij dat plaatje meteen denken aan de trouwtekst van vrienden van mij 'Samen willen wij op weg gaan naar de berg des Heren'.

Dat is geschreven naar Micha 4:2 : ‘Laten we optrekken naar de berg van de HEER, naar de tempel van Jakobs God. Hij zal ons onderrichten, ons de weg wijzen, en wij zullen zijn paden bewandelen.’

Misschien is dat iets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid