Spring naar bijdragen

"Ik zoek een bijbeltekst" algemeen


Aanbevolen berichten

Dat God ervoor heeft gezorgd dat wij bij elkaar zijn, dat hij dingen zo heeft laten gebeuren dat wij elkaar hebben kunnen ontmoeten. En ook dat wij in andere dingen erop vertrouwen dat God het zo zal maken dat het goed is, ook al begrijp je op dat moment misschien niet waarom iets gebeurd. Dus misschien een tekst waarin de overgave aan God en Zijn leiding naar voren komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 463
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Even aan dit topic voorbijgegaan afgelopen dagen.

Een paar opties waar je wellicht iets uit kunt halen van datgene wat je hier hebt weergegeven.

Marcus 8 Het Levende Brood

1 ¶ In die dagen, toen er weer een grote schare bijeen was, en deze niet te eten had, riep Hij zijn leerlingen, en zeide tot hen:

2 Ik heb medelijden met de schare; want reeds drie dagen zijn ze bij Mij, en ze hebben niets te eten.

3 Zo Ik ze hongerig naar huis laat gaan. zullen ze onderweg bezwijken; want sommigen van hen zijn van verre gekomen.

4 Zijn leerlingen antwoordden Hem: Hoe zou men ze hier, in een woestijn, genoeg brood kunnen geven?

5 Hij vroeg hun: Hoeveel broden hebt gij? Ze zeiden: Zeven.

6 Toen beval Hij de schare, zich neer te zetten op de grond. Hij nam de zeven broden, sprak een dankzegging uit, brak ze, en gaf ze aan zijn leerlingen, om ze hun aan te bieden. En ze reikten ze uit aan het volk.

7 Ook hadden ze enkele visjes; Hij sprak er de zegen over uit, en beval ook deze aan te bieden.

8 Ze aten, en werden verzadigd; en ze zamelden de overgeschoten brokken bijeen: zeven korven vol.

9 Er waren daar ongeveer vier duizend mannen. Toen liet Hij ze gaan.

10 ¶ Onmiddellijk daarna ging Hij met zijn leerlingen in de boot, en begaf Hij zich naar de streek van Dalmanoeta.

11 Nu kwamen de farizeën, en begonnen met Hem te twisten: ze eisten van Hem een teken uit de hemel, om Hem op de proef te stellen.

12 Hij zeide met een diepe zucht: Wat, eist dit geslacht een teken? Voorwaar, Ik zeg u: aan dit geslacht zal geen teken worden gegeven.

13 Hij verliet ze, ging weer de boot in, en voer naar de overzijde terug.

14 Maar ze hadden vergeten brood mee te nemen, zodat ze niet meer dan één brood bij zich aan boord hadden.

15 Toen vermaande Hij hen, en zeide: Let op, en wacht u voor het zuurdeeg der farizeën en voor het zuurdeeg van Herodes!

16 Ze redeneerden onder elkander, dat het was, omdat ze geen brood bij zich hadden.

17 Jesus merkte het, en sprak tot hen: Wat bespreekt gij toch met elkander; dat gij geen brood hebt? Hebt gij nu nog geen verstand of begrip? Is uw hart soms verstokt?

18 Gij hebt ogen, en toch ziet gij niet; oren, en toch hoort gij niet? Weet gij dan niet meer,

19 hoeveel korven vol brokken gij hebt verzameld, toen Ik de vijf broden brak voor vijf duizend man? Ze zeiden Hem: Twaalf.

20 En bij de zeven broden voor de vier duizend man, hoeveel manden met brokken hebt gij toen wel verzameld? Ze zeiden Hem: Zeven.

21 En Hij sprak tot hen: En nòg begrijpt gij het niet?

2 Cor 4 Leven vanuit Gods Geest

5 Wij toch preken niet onszelf, maar Christus Jesus den Heer, onszelf slechts als uw dienstknechten om Jesus’ wil.

6 Want God, die gezegd heeft: "Licht zal schijnen uit duisternis," Hij heeft licht ontstoken in onze harten, opdat vandaar de kennis van Gods heerlijkheid, die op Christus’ aangezicht ligt, naar buiten zou stralen.

7 Maar we bezitten deze schat in lemen vaten; want de overvloed van kracht komt van God, en niet uit onszelf.

8 ¶ Zo zijn we wel op allerlei wijze bestookt, maar niet benauwd; in twijfel, maar niet in vertwijfeling;

9 vervolgd, maar niet verlaten; neergeworpen, maar niet te gronde gericht;

10 ten allen tijde dragen we Jesus’ doodslijden in het lichaam rond, opdat ook Jesus. leven door ons lichaam wordt geopenbaard.

11 Want tijdens ons leven worden we voortdurend ten dode overgeleverd om Jesus’ wil, opdat ook het leven van Jesus door ons sterflijk vlees wordt geopenbaard.

12 Zó werkt de dood in ons, het leven in u.

13 Maar in het bezit van dezelfde geest des geloofs, waarvan geschreven staat: "Ik heb geloofd, daarom heb ik gesproken," geloven ook wij en spreken het daarom ook uit;

14 wetend, dat Hij, die den Heer Jesus heeft opgewekt, ook ons met Jesus zal opwekken, en tegelijk met u voor Zich zal doen staan.

15 Want om u is dit alles geschied, opdat de genade, door zoveel middelen tot volheid gebracht, ook de dankzegging doet overvloeien, ter ere van God.

16 We worden dus niet kleinmoedig; maar al gaat onze uitwendige mens ook ten onder, onze inwendige herstelt zich iedere dag.

17 Want de tijdelijke lichte verdrukking verwerft ons een onovertroffen eeuwig gewicht van heerlijkheid.

18 En zó geven we geen acht op het zichtbare, maar op het onzichtbare; het zichtbare toch is tijdelijk, het onzichtbare eeuwig.

Filippenzen 4 God sterkt ons ten leven

1 ¶ En daarom, mijn innig geliefde broeders, mijn vreugde en mijn kroon: geliefden, staat vast in den Heer!

2 Evódia vermaan ik, en Suntuche ook, om eensgezind te zijn in den Heer.

3 En u, trouwe Sunzuchus verzoek ik dringend, beiden daarbij behulpzaam te zijn. Want ze hebben me bijgestaan in de strijd voor het Evangelie; zij en Clemens en mijn andere medewerkers, wier namen in het boek des levens staan.

4 Verblijdt u altijd in den Heer; ik herhaal het: Verblijdt u!

5 Laat alle mensen uw minzaamheid zien. De Heer is nabij;

6 maakt u over niets bezorgd, doch maakt aan God al uw wensen bekend door bidden en smeken en danken.

7 En de vrede Gods, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en zinnen bewaren in Christus Jesus.

8 Ten slotte, broeders, houdt uw aandacht gevestigd op al wat waar, op al wat edel, rechtvaardig, rein, liefelijk en welgevallig is, op al wat deugd heet en lof verdient.

9 Handelt naar wat gij geleerd en aanvaard hebt, naar wat gij van mij hebt gehoord en gezien. En de God van de vrede zal met u zijn.

10 ¶ Het was me een grote vreugde in den Heer, dat gij weer eens gelegenheid hadt, om voor mij te zorgen. Wel zijt gij er bedacht op gebleven, maar gij hadt er geen gelegenheid toe.

11 Ik zeg dit niet, omdat ik gebrek heb geleden. Want ik heb geleerd, tevreden te zijn met wat ik heb.

12 Ik weet armoede te lijden en in overvloed te leven; met alles ben ik in alle omstandigheden vertrouwd: met verzadigd zijn en honger lijden, met overvloed en met gebrek.

13 Tot alles ben ik in staat door Hem, die mij sterkt.

14 Toch hebt gij goed gedaan, met me bij te staan in mijn nood.

15 Gij weet zelf toch wel, Filippenzen, dat bij mijn vertrek uit Macedónië in het begin van mijn prediking, geen enkele kerk, dan gij alleen, met mij een rekening had van uitgave en ontvangst,

16 en dat gij tot tweemaal toe mij ook in Tessalonika iets voor eigen gebruik hebt gezonden.

17 Zeker, het is me niet om de gave te doen, maar het is me te doen om de rente, die rijkelijk op uw rekening wordt geboekt.

18 Maar nu heb ik het hele bedrag gekregen, en zelfs meer dan dat. Ik bezit volop, sinds ik door Epafroditus uw gift heb ontvangen: een welriekende geur, een aangenaam, Gode welgevallig offer.

19 Mijn God zal dan ook in Christus Jesus in al uw behoeften voorzien naar zijn rijkdom en door zijn heerlijkheid.

20 ¶ Aan onzen God en Vader zij de glorie in de eeuwen der eeuwen. Amen.

21 Groet alle heiligen in Christus Jesus. U groeten de broeders, die bij me zijn.

22 Alle heiligen groeten u, vooral die tot het huis van Cesar behoren.

23 De genade van den Heer Jesus Christus zij met uw geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook erg mooi is Kolossenzen 1:15-22

15 Beeld van God, de onzichtbare, is hij,

eerstgeborene van heel de schepping:

16 in hem is alles geschapen,

alles in de hemel en alles op aarde,

het zichtbare en het onzichtbare,

vorsten en heersers, machten en krachten,

alles is door hem en voor hem geschapen.

17 Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem.

18 Hij is het hoofd van het lichaam, de kerk.

Oorsprong is hij,

eerstgeborene van de doden,

om in alles de eerste te zijn:

19 in hem heeft heel de volheid willen wonen

20 en door hem en voor hem alles met zich willen verzoenen,

alles op aarde en alles in de hemel,

door vrede te brengen met zijn bloed aan het kruis.

21 Eerst was u van hem vervreemd en was u hem in al het kwaad dat u deed vijandig gezind, 22 maar nu heeft hij u door de dood van zijn aardse lichaam met zich verzoend om u heilig, zuiver en onberispelijk bij zich te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. We hebben zelf nog even zitten kijken, en gaan misschien wel kiezen voor de geschiedenis van de knecht van Abraham die een vrouw gaat zoeken voor Izaak. God leidt hem dan naar Rebecca. (Gen. 24)

"hij heeft mij de goede weg gewezen en zo heb ik voor zijn zoon de kleindochter van mijn meesters broer gevonden." kunnen we in onze situatie vertalen naar "Hij heeft ons de goede weg gewezen en zo hebben wij elkaar gevonden." (vers 48)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik ben op zoek naar een van de mooiste bijbelteksten die in de bijbel staat. Ik heb hem vroeger regelmatig gehoord, maar laatst zocht ik hem maar kon t niet meer vinden, maar misschien kijk ik er wel zo overheen. De tekst gaat helemaal over de liefde en ik dacht dat deze in Romeinen staat, maar kon em daar niet vinden. Er staat een hele lange lijst in deze tekst wat de liefde allemaal wel niet is...

Weet iemand waar deze tekst staat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

waar staat ook al weer dat Maria geëert zou worden o.i.d. ? ik dacht dat ik ooit eens gehoort had dat het ergens stond, en ik heb het nu nodig, maar ik weet niet meer waar en of het er eigenlijk wel staat
knipoog_dicht.gif
.

(Markus 14:9) . . . Voorwaar, ik zeg U: Overal waar het goede nieuws in de gehele wereld wordt gepredikt, zal tevens ter gedachtenis aan deze vrouw worden verteld wat zij heeft gedaan.â€

PS. Lees ook even de context.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staat toch enkel "er kwam een vrouw binnen"?; hoe kom je dan aan Maria?

Quote:

markus 14:3 Toen hij in Betanië in het huis van Simon - degene die aan huidvraat had geleden - aanwezig was bij een feestmaal, kwam er een vrouw binnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes 12

1 Zes dagen voor Pesach ging Jezus naar Betanië, naar Lazarus die hij uit de dood had opgewekt. 2 Daar hield men ter ere van hem een maaltijd; Marta bediende, en Lazarus was een van de mensen die met hem aanlagen. 3 Maria nam een kruikje kostbare, zuivere nardusolie, zalfde de voeten van Jezus en droogde ze af met haar haar. De geur van de olie trok door het hele huis.

Wel grappig dat in Marcus staat dat ze de olie over z'n hoofd goot, terwijl ik Johannes staat dat ze zijn voeten ermee waste. Maar ik neem toch aan dat het om dezelfde gebeurtenis gaat knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Johannes 12

1 Zes dagen voor Pesach ging Jezus naar Betanië, naar Lazarus die hij uit de dood had opgewekt. 2 Daar hield men ter ere van hem een maaltijd; Marta bediende, en Lazarus was een van de mensen die met hem aanlagen. 3 Maria nam een kruikje kostbare, zuivere nardusolie, zalfde de voeten van Jezus en droogde ze af met haar haar. De geur van de olie trok door het hele huis.

Wel grappig dat in Marcus staat dat ze de olie over z'n hoofd goot, terwijl ik Johannes staat dat ze zijn voeten ermee waste. Maar ik neem toch aan dat het om dezelfde gebeurtenis gaat
knipoog_dicht.gif

Maar dit is zeer waarschijnlijk niet Maria de moeder van Jezus geweest, maar Maria, de zus van Lazarus en Martha. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@KarinW

Quote:
Lucas 1

46 En Maria zeide: Mijn ziel maakt groot de Here,

47 en mijn geest heeft zich verblijd over God, mijn Heiland,

48 omdat Hij heeft omgezien naar de lage staat zijner dienstmaagd.
Want zie, van nu aan zullen mij zalig prijzen alle geslachten,

49 omdat grote dingen aan mij gedaan heeft de Machtige. En heilig is zijn naam,

50 en zijn barmhartigheid van geslacht tot geslacht voor wie Hem vrezen.

51 Hij heeft een krachtig werk gedaan door zijn arm, en Hij heeft hoogmoedigen in de overlegging huns harten verstrooid;

52 Hij heeft machtigen van de troon gestort en eenvoudigen verhoogd,

53 hongerigen heeft Hij met goederen vervuld en rijken heeft Hij ledig weggezonden.

54 Hij heeft Zich Israel, zijn knecht, aangetrokken, om te gedenken aan barmhartigheid,

55 (gelijk Hij gesproken heeft tot onze vaderen) voor Abraham en zijn nageslacht in eeuwigheid.

Eindelijk even tidj gevonden om op zoek te gaan naar jouw tekst. En ik vermoed met bovenstaande tekst datgene gevonden te hebben waar je op doelt. Alleen gaat het, zoals het vetgedrukte deel aangeeft niet zozeer om eren, maar om zalig prijzen, dus toejuichen voor het geluk dat haar ten deel is gevallen, zoals we elkaar nu ook nog toejuichen als iemand iets bijzonders meemaakt in zijn/haar leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had deze tekst inderdaad ook gevonden, alleen staat er in andere vertalingen allemaal zoiets als 'vanaf nu zullen alle geslachten mij gelukkig prijzen'. Daarom had ik 'm niet gepost knipoog_dicht.gif.

Is dit de tekst waarop men baseert dat Maria geeert moet worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Ik zoek een tekst waarin wordt verwezen naar het feit dat Jezus geen duidelijk begin of eind heeft. (waarbij uitdrukkelijk naar Jezus zelf wordt verwezen en niet naar de Vader, God Zelf of de Heilige Geest)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zoek een tekst waarin wordt verwezen naar het feit dat Jezus geen duidelijk begin of eind heeft. (waarbij uitdrukkelijk naar Jezus zelf wordt verwezen en niet naar de Vader, God Zelf of de Heilige Geest)

Je omschrijft het als "God zelf", maar bedoel je daarmee dan niet Jezus?

De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn een drie-eenheid. dat betekend mijns inziens dat als er naar een van hen verwezen wordt (in de volgende teksten), dat het dan over hen alledrie gaat.

Jesaja 44:6

Zo zegt de HEERE, de Koning Israëls, en zijn Verlosser, de HEERE der heirscharen: Ik ben de Eerste en Ik ben de Laatste, en behalve Mij is er geen God.

Openbaring 21:6

En Hij sprak tot mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Ik zal den dorstige geven uit de fontein van het water des levens voor niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zoek een tekst waarin wordt verwezen naar het feit dat Jezus geen duidelijk begin of eind heeft. (waarbij uitdrukkelijk naar Jezus zelf wordt verwezen en niet naar de Vader, God Zelf of de Heilige Geest)

1 Petrus 1:20 Hij was van tevoren gekend, vóór de grondlegging der wereld, doch is bij het einde der tijden geopenbaard ter wille van u, 21 die door Hem gelooft in God, die Hem opgewekt heeft uit de doden en Hem heerlijkheid gegeven heeft, zodat uw geloof tevens hoop is op God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid