Spring naar bijdragen

Geestelijke strijd in Nederland


Aanbevolen berichten

Eulogia: er worden in het westen geen christenen vervolgt, dus de zogenaamde "vervolgers" worden al op zeer grove wijze beticht van ernstige misdaden. Dit heet demonisering, en is een van de meest walgelijke geweldloze zaken die je iemand of een groep kunt aandoen. Vaak is deze demonisering (als de betreffende samenleving zich daarvoor leent) de aanzet tot daadwerkelijke vervolging van de zogenaamd "vervolgers".

Ik denk dat de zogenaamd vervolgde christenen uitstekend in het profiel van echte vervolgers passen. Zoals de waard is etc. Ze verschillen niet zo veel van de huilchristenen die ooit beweerden dat kruidenvrouwtjes vlogen met behulp van zalf gemaakt van christelijk babyvet.

Sterker nog, dat slag gelooft meestal nog daadwerkelijk in het bestaan van heksen. Middeleeuwers waren niet achterlijker dan ons, er is geen ruimte meer voor middeleeuwse praktijken, maar verder zijn het dezelfde mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 154
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik geloof ook niet dat christenen in Nederland vervolgd worden. Dingen waar we het hier over hebben (of je wel of niet 'Jezus redt' op je dak mag hebben staan, of religieuze symbolen mag dragen als tramconducteur), vind ik niet in verhouding staan met wat christenen in Noord-Korea en Iran moeten ondergaan.

Natuurlijk zijn er mensen die intolerant reageren als je anders denkt dan zij, en natuurlijk voelt het soms alsof je alleen staat als je christen bent. Maar we mogen hier gewoon naar de kerk gaan, evangelische boekhandels stichten en Bijbels verkopen, christelijke scholen stichten, evangeliseren op straat, zeggen dat we in Jezus geloven, en er komt geen politieagent op ons af. Een groot deel van de christenen in de wereld heeft het niet zo makkelijk.


Samengevoegd:

Er is een verschil tussen irritante, intolerante mensen die in ieder land aanwezig zijn, en vervolging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het zit dan ook in het gevoel, en de Heilige Geest leid Christenen oa door hun gevoel heen (wat is slecht wat is goed). Zo kan je een slecht gevoel krijgen bij bepaalde muziek wat aangeeft dat je daar niet naar zou moeten luisteren (een voorbeeld van gevoel).

Natuurlijk is het in Amsterdam niet donkerder of gurer, maar er hangt een duistere sfeer die ik daar wel kan voelen en de TS ook.

Dus eigenlijk zeg je hier dat jij je gevoel tot maat aller dingen verheft? Lees ik dat goed? Ik heb wel eens, toen ik iemand voor de eerste keer tegenkwam, een slecht gevoel gekregen. Toen ik diegene beter leerde kennen, verdween dat gevoel als sneeuw voor de zon. En andersom is het ook wel eens gebeurd.

Je moet gevoel niet wegdrukken of per definitie wantrouwen, maar het lijkt me toch dat je pas redelijk op je gevoel kan afgaan als je een plaats of iemand een tijdje kent? Het kan zijn dat er in Amsterdam, toen jij er was, een begravenis was, of een droevige gebeurtenis. Als je intuitief bent ingesteld, kun je dat oppikken. Maar je moet er voorzichtig mee zijn om er conclusies aan te verbinden.Mijns inziens spreekt de Geest op de manier die het beste bij de desbetreffende persoon past, maar ik denk dat je verstand en je gevoel altijd hand in hand moeten gaan. Bovendien komt het wel eens voor, dat mensen hun eigen gevoel of dingen die ze in hun hoofd hebben gehaald, als Gods eigen Woorden gaan zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik altijd erg vervelend vind aan discussies als deze is het "wij/zij" denken. Dat drijft mensen altijd uit elkaar. Wat ik ook naar vindt is dat er gesproken wordt over vervolging van christenen, terwijl ik ook tal van voorbeelden kan noemen van onverdraagzame christenen die andersgelovigen of niet gelovigen het leven zuur maken.

Ik kan ook een heel verhaal ophangen over christenen die aan "wicca vervolging" doen. Ze maken wicca zwart, hangen er onware verhalen over op, zetten hun kinderen aan tot uitsluiten van kinderen van ouders van die religie etc.

ER is in Nederland soms kritiek op christenen en er zijn minder fraaie uitingen van die kritiek, maar christenen doen ook aan demonisering van andere religies. Hetgeen logisch is als je van mening bent dat je de waarheid in pacht hebt.

Extremisme is het gevaar, niet de christelijke religie, de islam of wicca of atheisme. Te fanatiek zijn, de eigen waarheid als superieur ervaren en voor iedereen wenselijk, goedschiks of kwaadschiks. Dat is gevaarlijk. De andere groep voelt zich vervolgd.

De Islam voelt zich in een hoekje gezet, vervolgd en dat maakt alleen dat sommigen de muren nog verder op zullen trekken.

Christenen worden niet meer of minder vervolgd in Nederland dan welke andere groepering dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus eigenlijk zeg je hier dat jij je gevoel tot maat aller dingen verheft? Lees ik dat goed? Ik heb wel eens, toen ik iemand voor de eerste keer tegenkwam, een slecht gevoel gekregen. Toen ik diegene beter leerde kennen, verdween dat gevoel als sneeuw voor de zon. En andersom is het ook wel eens gebeurd.

Je moet gevoel niet wegdrukken of per definitie wantrouwen, maar het lijkt me toch dat je pas redelijk op je gevoel kan afgaan als je een plaats of iemand een tijdje kent? Het kan zijn dat er in Amsterdam, toen jij er was, een begravenis was, of een droevige gebeurtenis. Als je intuitief bent ingesteld, kun je dat oppikken. Maar je moet er voorzichtig mee zijn om er conclusies aan te verbinden.Mijns inziens spreekt de Geest op de manier die het beste bij de desbetreffende persoon past, maar ik denk dat je verstand en je gevoel altijd hand in hand moeten gaan. Bovendien komt het wel eens voor, dat mensen hun eigen gevoel of dingen die ze in hun hoofd hebben gehaald, als Gods eigen Woorden gaan zien.

Ik moet het beter uitleggen.

UIt ander topic:

"

Je moet dan ook kunnen onderscheiden welke gevoelens uit jezelf komen en welke uit de Geest. Als ik slechte muziek luister geeft dat mij ook een goed gevoel want ik krijg een kick van die lekkere beats enzo, maar dat is niet het gevoel dat ik bedoel. Voordat ik begin met luisteren en achteraf krijg ik een waarschuwend gevoel, alsof iets je waarschuwt, dat is dan de Heilige Geest.

Dat gevoel heb ik zelf dus niet opgeroepen want ik wist niet dat die muziek verkeerd voor mij was (dat leerde ik later pas) en ik was nog niks aan het luisteren.

Zo is het ook met bepaalde boeken voordat ik begin bidde ik dan eerst en als het een verkeerd boek was kreeg ik er een heel duister gevoel bij.

"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat misschien die nare sfeer oproept, is dat in grote steden zoveel en zo openlijk rottigheid plaatsvindt.

Het probleem van grote steden (zoals Amsterdam, maar ook steden als New York en Londen), is dat daar veel nare dingen op af komen. Net zoals gewone, grote bedrijven op grote, centrale steden afkomen, komen daar ook de mensenhandelaars en drugshandelaars op af. En het irritante van Amsterdam is dat het daar wordt neergezet als normaal: vlakbij het Damrak staan gewoon bordelen, alsof ze gewone winkeltjes zijn (gelukkig wordt daar nu wat aan gedaan).

Dorpen zijn misschien wat dat betreft minder bedreigend (en voelen dus veiliger), omdat daar die nare dingen niet zo openlijk plaatsvinden. Maar tegelijkertijd gebeurt daar onder de oppervlakte van alles. Juist in Biblebelt-dorpen vindt veel drugs- en drankmisbruik plaats. En ik ben ervan overtuigd dat er zat brave huisvaders zijn die in dorpen wonen, die in het weekend een uitstapje maken naar Amsterdam om daar de hoeren te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat klopt, maar je maakt het wel.

Nee.

Quote:

Eulogia: er worden in het westen geen christenen vervolgt, dus de zogenaamde "vervolgers" worden al op zeer grove wijze beticht van ernstige misdaden. Dit heet demonisering, en is een van de meest walgelijke geweldloze zaken die je iemand of een groep kunt aandoen. Vaak is deze demonisering (als de betreffende samenleving zich daarvoor leent) de aanzet tot daadwerkelijke vervolging van de zogenaamd "vervolgers".

Ik denk dat de zogenaamd vervolgde christenen uitstekend in het profiel van echte vervolgers passen. Zoals de waard is etc. Ze verschillen niet zo veel van de huilchristenen die ooit beweerden dat kruidenvrouwtjes vlogen met behulp van zalf gemaakt van christelijk babyvet.

Sterker nog, dat slag gelooft meestal nog daadwerkelijk in het bestaan van heksen. Middeleeuwers waren niet achterlijker dan ons, er is geen ruimte meer voor middeleeuwse praktijken, maar verder zijn het dezelfde mensen.

Van dat soort mensen distantieer ik me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb de titel speciaal gekozen aan de hand van deze tekst,

Efeziers6vers12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

Toen ik een paar jaar geleden Pim fortuyn voor het eerst op televisie zag, kon ik de duisternis haast proeven in de huiskamer. Zonder dat hij een woord had gezegd, wist ik meteen dat het met demonische machten te maken had. Een andere christen die ik kon, had precies hetzelfde. En eerlijk gezegd ken ik niemand, waarbij ik het zo sterk bij gevoeld en gezien heb als bij Pim fortuyn toen.

Ik had dat helemaal niet bij Pim Fortuyn. Een gevoel is maar een gevoel iets persoonlijks. Ik had destijds een slechter gevoel bij die chagerijnige Ad Melkert, maar of dat slechte gevoel door demonen kwam durf ik sterk te betwijfelen.

Pim Fortuyn daar was niks demonisch aan. Het was een zeer intelligente man die destijds de vinger op de zere plek legde en welbespraakt en intellectueel genoeg was om zijn standpunten oa over de immigratie en de islam etc zeer goed onder woorden te brengen en de aanvallen van de linkse elite goed kon pareren en voorzien van een goed weerwoord waar men eigenlijk niet veel van terughad.

Helaas hebben we niet zoveel van dat soort mensen meer. Maar demonisch was die man in de verste verte niet.

Jouw gevoel wil niet zeggen dat het zo is! Ik heb bij bepaalde mensen ook weleens een gevoel, maar dat is iets persoonlijks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat misschien die nare sfeer oproept, is dat in grote steden zoveel en zo openlijk rottigheid plaatsvindt.

Het probleem van grote steden (zoals Amsterdam, maar ook steden als New York en Londen), is dat daar veel nare dingen op af komen. Net zoals gewone, grote bedrijven op grote, centrale steden afkomen, komen daar ook de mensenhandelaars en drugshandelaars op af. En het irritante van Amsterdam is dat het daar wordt neergezet als normaal: vlakbij het Damrak staan gewoon bordelen, alsof ze gewone winkeltjes zijn (gelukkig wordt daar nu wat aan gedaan).

Dorpen zijn misschien wat dat betreft minder bedreigend (en voelen dus veiliger), omdat daar die nare dingen niet zo openlijk plaatsvinden. Maar tegelijkertijd gebeurt daar onder de oppervlakte van alles. Juist in Biblebelt-dorpen vindt veel drugs- en drankmisbruik plaats. En ik ben ervan overtuigd dat er zat brave huisvaders zijn die in dorpen wonen, die in het weekend een uitstapje maken naar Amsterdam om daar de hoeren te gaan.

Dan zou het gevoel het gevolg zijn van het openlijke zien van rottigheid. Als dat zo was dan vind ik het geen van God afkomstig gevoel want dan komt het gewoon uit mezelf. Het is dan ook niet zo; zonder aanleiding komt het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Goed, dan reageer ik op Propje:
quote for truth
.

ow heb dit een beetje gemist geloof ik..

maar ehh als Amsterdamse zijnde heb ik wat moeite met mensen die zo makkelijk ff negatief oordelen over 'mijn' stad..

Ik merk in de omgeving waar ik nu woon, veluwe, dat Amsterdam als de grote boze stad wordt gezien.. terwijl ik drugs & alcohol & loverboyproblemen hier toch ook echt zie..

Ik persoonlijk voel me meer thuis in Amsterdam dan dat ik het hier doe..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik merk in de omgeving waar ik nu woon, veluwe, dat Amsterdam als de grote boze stad wordt gezien.. terwijl ik drugs & alcohol & loverboyproblemen hier toch ook echt zie..

Sterker nog, er zijn plaatsen op de Veluwe die hoger in de drugs ranking list staan dan Amsterdam.

Daar kan ik niet zo snel bronnen voor geven, maar ik kan wel dit artikel plaatsen:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dan zou het gevoel het gevolg zijn van het openlijke zien van rottigheid. Als dat zo was dan vind ik het geen van God afkomstig gevoel want dan komt het gewoon uit mezelf. Het is dan ook niet zo; zonder aanleiding komt het.

Zoals ik al zei, ik heb dat gevoel totaal niet, terwijl ik wekelijks in die stad ben. Je ziet wel door de concentratie van mensen 'zonden' duidelijker in publiek, maar evenzeer zie je Gods werk er.

In feite is het de mensheid onder een vergrootglas, waarin het niet verscholen zit, maar zichtbaar in de publieke sfeer. Of dat nu de bordelen zijn, of het Leger des Heils.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

Lekker makkelijk.

Tsja, iets anders kan ik er niet van maken. Ik doe nu eenmaal niet aan het zwartmaken van anderen, of het nu om atheïsten, homo's, PVV'ers, moslims, joden, Arabieren, evangelischen, katholieken of traditionele protestanten enz. gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Zolang christenvervolging in Nederland niet méér is dan het feit dat christenen nog steeds wettelijke rechten hebben die niemand anders heeft, valt het wel mee, lijkt me.

Als geestelijke zou ik, lijkt me, toch vrij direct iets moeten merken van christenvervolgingen. Maar hoewel ik dagelijks, in mijn werk (ja, ook in Amsterdam) zichtbaar open uit kom voor wie/wat ik ben, wordt me geen strobreed in de weg gelegd. In tegendeel, mensen zijn veelal geïnteresseerd, stellen open vragen, luisteren. Ik werk in een omgeving die eerder volstrekt seculier te noemen is, dan wat je een "gelovige" omgeving kan noemen. Ik verstop me niet in kringen van gelijkgestemden. Mijn werk is ook geen "goed doel", oid, wat nog als excuus zou gelden. Nee, ik werk in het hart van het financiële systeem.

Zelfs vijandigheid, vervelende discussies (wat ik toch bepaald geen vervolging zou durven noemen) maak ik niet mee. Nooit. En nogmaals, ik ben direct herkenbaar als geestelijke, ik verstop me niet.

Er is één groep waarvan ik wel vijandigheid en vervelende discussies ondervind. Niet alle leden van die groep, maar als er iets in die richting gebeurt komt het zonder één uitzondering wel altijd uit die groep. Christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hetzelfde geldt voor charismatische christenen: niet-gelovigen hebben vaak niet zoveel problemen met charismatische christenen, maar tolereren hen gewoon naast de opvattingen die zij zelf hebben. Maar de tegenstand tegen charismatische christenen komt voornamelijk van de niet-charismatische christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hetzelfde geldt voor charismatische christenen: niet-gelovigen hebben vaak niet zoveel problemen met charismatische christenen, maar tolereren hen gewoon naast de opvattingen die zij zelf hebben. Maar de tegenstand tegen charismatische christenen komt voornamelijk van de niet-charismatische christenen.

Nou, ik ken meerdere niet-christenen die vooral een hekel hebben aan charismatische kerken. Dat zijn niet zelden mensen die ooit zelf naar een charismatische kerk gingen, maar er een hoop ellende hebben gezien en hebben meegemaakt en toen hun geloof zijn kwijtgeraakt.

Maar goed, de meeste niet-christenen weten waarschijnlijk niet eens wat een charismatische kerk is, dus in die zin zul je van hun inderdaad niet veel tegenstand krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik had dat helemaal niet bij Pim Fortuyn. Een gevoel is maar een gevoel iets persoonlijks. Ik had destijds een slechter gevoel bij die chagerijnige Ad Melkert, maar of dat slechte gevoel door demonen kwam durf ik sterk te betwijfelen.

Pim Fortuyn daar was niks demonisch aan. Het was een zeer intelligente man die destijds de vinger op de zere plek legde en welbespraakt en intellectueel genoeg was om zijn standpunten oa over de immigratie en de islam etc zeer goed onder woorden te brengen en de aanvallen van de linkse elite goed kon pareren en voorzien van een goed weerwoord waar men eigenlijk niet veel van terughad.

Helaas hebben we niet zoveel van dat soort mensen meer. Maar demonisch was die man in de verste verte niet.

Jouw gevoel wil niet zeggen dat het zo is! Ik heb bij bepaalde mensen ook weleens een gevoel, maar dat is iets persoonlijks.

Demonisch? Nee. Maar iemand die de linkse elite kon pareren? Ook niet.

Toen ik Pim Fortuyn zag, zag ik vooral een ietwat hysterische man die vaak wat zei voor hij erover had nagedacht en er een -in mijn ogen- ongezonde levensstijl op nahield.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou, ik ken meerdere niet-christenen die vooral een hekel hebben aan charismatische kerken. Dat zijn niet zelden mensen die ooit zelf naar een charismatische kerk gingen, maar er een hoop ellende hebben gezien en hebben meegemaakt en toen hun geloof zijn kwijtgeraakt.

Ja, van alle soorten groeperingen zijn wel voorbeelden te geven. Ik ken ex-traditionele-gelovigen en ex-niet-gelovigen die nu naar charismatische kerken gaan en daar heel blij mee zijn smile.gif

Quote:

En dat noem je geestelijke strijd of, sterker nog, vervolging?

Geestelijke strijd c.q. vervolging zie ik als het geheel van tegenstand door niet-gelovigen, traditionele gelovigen en andere tegenstand door de duivel, zoals rampen enzo waarmee de duivel gelovigen probeert te raken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid